Sisätiloihin valoa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Sisätiloihin valoa

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Lueskelin vanhoja tarinoita sisävaloista. Mietin tuossa itsekkin, että rakentelisin satkun etujalkotiloihin (ja miksei taaksekkin) pienet valot. Ylellisyyttä 8)
Tuossa nurkissa pyörii muutama motonetista ostettu lasikantapolttimon pidike, jollainen olisi helppo tuonne kojelaudan alle jemmata. Mutta mutta. Mistä noille saisi viksuimmin ja helpoimmin vedettyä (lue. varastettua) sähkön. Ilmeisesti keskikonsolista sisävalokatkaisijan kulmilta, tai vaikka virtalukon valolta jos niikseen tulee. Lueskelin tuossa jonkun viritelleen jalkatilan valon tuollaisesta perävaunun äärivalosta

Kuva
tuo biltemalta lainattu kuva on hiukan vanha, sillä noitahan saa nykyään paljon matalempina ja linjakkaampina.
Itse ajattelin tuollaisella äärivalolla mahdolllisesti rakentaa etuoviin ovivalot oven alareunaan. On vaan ehkä turhan suurikokoiset, eli onko joku tehnyt sellaisia (kuten esim. tonnarissa on vakiona) Sähköhän tuolle kannattaisi varmaan ottaa siitä oven omasta katkaisijasta, niin ei pala toinen puoli turhaan saati sitten pala turhaan, kun ovet ovat kiinni, mutta sisällä valot päällä.

Ja kun noita sähkötöitä rupiaa tekemään, niin pitäisi varmaan katsoa uudestaan tuo hanttarin penkinlämmitin. Kesällä pesin penkit ja muutin apparin penkin automaattisen lämmityksen manuaaliseksi. Eli poistin sen termarin ja kytkin johdot yhteen. Tämän jälkeen tein katkaisijan, joka yhdistää ne lämmittimen istuintunnistimen navat. Käsittääkseni homman piti olla noin selkeä yksinkertaisuudessaan, vai teinkö väärin ? ...harmi vain, kun asensin oikein siistin ja selkeän katkaisijankin lämmitykselle, muttakun ei toimi niin ei toimi. Pitää tietenkin vielä käydä niitä johtoja läpi, sillä mielestäni vastukset olivat ehjät penkissä.

Tämmöset mietteet tälläkertaa :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Ei mitään uutta auringon alla: juuri paaliin lähteneestä 900 GLs:stä -79 purin pois kuvailemasi alkuperäiset valot,
tosin vain etujalkatiloissa istuinten etureunan alla.
Sen verran neuvoa, että nuo ovikytkimet ja sisävalokytkin ovat maadottavia, eli lampulle tulee aina virta ja sieltä se maadotetaan joko ovikytkimillä tai sisävalokytkimellä.
Siten puolikkaiden (vasen/oikea) jalkatilavalojen kanssa joutuu rakentamaan aika paljon uutta sähköä!
Sen sijaan kaikista ovista syttyvät valot saa helpommin: virta virtalukolta lampuille ja lampulta johto lähimpään ovikytkimeen. Jos haluat erikseen syttyvät, niin sitten tarvitaan diodeita?
Samoin ovissa olevien valojen kytkentä vaatii virtajohdon lampulle ja se toinen johto takaisin ovipilarin maadottavaan kytkimeen.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Itsellä oli joskus riehakkaalla 80-luvulla edessä jalkatiloissa valot. Niitä kutsuttiin silloin pi**uvaloiksi. Asennuspaikka kojelaudan alaosan peittävän muovin päällä (99:ssä) suunnattuna alaviistoon. Tähän tarkoitukseen on kyllä oranssi valo parempi kuin valkoinen, ainakin etujalkatiloissa. Eivät häiritse niin pahasti ajamista, ja muutenkin valo tuntuu pehmeämmältä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

on noita joskus tullu asenneltua..tosin punaisena. :lol:

pitää talveksi kehitellä b-pilareihin jonkinlaiset valot jotka valaisee oven alareunat ja jalkatilat yhtäaikaa..valkoinen on liian kirkas, kai sitä pitää sitten punaiset laittaa..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Juu no ne jalkatilojen valot saavat puolestani palaa yhdessä sisävalojen kanssa riippumatta ovien asennoista. Itse käytän vielä sellaista vanhan mallista lukkorautaa, joka tulee kytkyttimen ja ratin väliin, joten ei sitäkään tarttis enää pimeessä hapuilla paikoilleen.
Varmaan saa helpoiten, kun kaivaa tuolta virtalukon valolta sähkön näille.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Käytin tämän sateisen lauantain taasen tehokkaasti hyödyksi ja räpelsin kuljettajan jalkatilaan valon tuollaisella äärivalolla. Tuo äärivalo on turhan iso palikka sellaisenaan, mutta tuohon keskikonsolin pahviin sen sai upotettua suht´ kivuttomasti, kun sisäpuolellakin oli tilaa. Tuossa pari kuvaa jos joku joskus innostuu virittelemään. Sähkön otin virtalukon valolta, kun on melkein vieressä. Vähän tuo 3W lamppu on ehkä turhan kirkas muuhun sisävalaistukseen verrattuna...mutta näkeepähän 8)

Kuva
(kuvan ottamisen jälkeen lisäsin varmuuden välttämiseksi pari siivua roudaria :oops: , vaikka tuo kyllä pysyi pirun hyvin noinkin.)

Kuva

Harmi kun ei ollut toista valaisinta...olisin tehnyt hanttarin puolelle samanlaisen, kun oli kerran pura ja kasaa keskikonsoli-missio. :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

itellä on jalkatilavalot edessä siinä pahvissa rintapellin ja jalkatilan ilmastointikanavan välissä, kaasupolkimen yläpuolella ja vänkärinpuolella kans heti siinä pahvissa keskikonsolin vieressä.
Ovissa "kyynärnojapatin" alapinnassa . Panelithan on ne 2 ovisen kovat uretaani / keinonahka jutut.
Lamppuina mallia peräkontin valo saabista, käyttökytkin poistettuna.
polttimoina 5-10w sukkulat. Peräkontissa kans lisätty toiselle puolelle kylkeen se valo, niin peräkontinvaloa saa lisää ja peräkontissa "käyttökytkin" toiminnassa. Saa sammutetua tarpeen vaatiessa valot jos jättää vaikka peräkontin syystä tai toisesta auki pitemmäksi aikaa. Laitoin releen ohjaan lisävaloja ettei ovikytkimet kuormitu liikaa. ilman relettä kytkimien kautta kulkisi liikaa virtaa ja kytkimen vaurioitumisen riski liian suuri.

Kun sitä lamppua ei nää suoraan ja valo tulee "epäsuorasti" niin valo on miellyttävä ja ovissa valot valaisee tietä tms. kun ovet avaa ja näyttää onko suoraan lammikko, koiranpaska tms. mihin astua... :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

toms kirjoitti:Ovissa "kyynärnojapatin" alapinnassa . Panelithan on ne 2 ovisen kovat uretaani / keinonahka jutut.
On muuten varmaan aika "porno" paikka valoille 8)

Itsekkin olisin laittanut vähän huomaamattomampaan paikkaan, mutta tyydyin tuohon yksinkeraisuuden vuoksi. Kaapista löytyy Motonetista hommattuja polttimonpitimiä 2,1W ja lasikannalle 3/5W Tuota 3W:tä yritin sinne polkimien yläpuolelle hiukan sovittaa, mutta en oikein luotettavaa paikkaa löytänyt ja toiseksi tuo 3W lamppu yksistään kuumenee turhan herkästi. Ja omat jalkani tuntien potkisin nuo rikki :roll: Noita peräkärrin äärivaloja oli yksi, jota olin takakontin kanteen sisäpuolelle ajatellut, mutta uhrasin sen tuohon.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Hienon näköiset on muuten ku on ovet auki ne ovivalot nääs. Valaisee tietä ja ovea mut ei näy lamput suoraan. Et pornot on . 8) Ja näkee ottaa tavaraa ovitaskuista niin ei tuu hapuiltua pimeässä. Sitä ei ruukata pimeessä touhuta... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin