Jussi kirjoitti:
Ns. tehdaskorjatuissa tehostimissa venttiilin pesään on laitettu teräsholkki ja se tekee niistä huomattavasti alkuperäistä kestävämpiä. Purkuosaa katsellessa kannattaa yrittää etsiä tehdaskorjattua ennemmin kuin alkuperäistä.
Mun muistaakseni noita teräsholkillisia on myös orkkiksissa loppupään satkuissa, oliskos vuodesta 88/89 alkaen.
Ohan noita kulahteneita joku korjaillu katkaisemalla tiivisteen viistostí.
Tuosta varmaan löytyy haulla enempi, minä kun en ole tuota tehny niin en osaa tarkasti selittää.
Ihan ensimmäisissä satkuissahan on ihan ylikeveä tehostus, mutta tuossa tapauksessa taitaa olla kyse kulmista.
Muissa etuvetosissahan yleensä on haritusta, että ei olisi ihme jos hieman harittaisivat aurauksen sijaan.
Nyt 900gls on käytetty pyörän kulmien tarkastuksessa ja säädössä.
Pientä säätöä oli muttei mitään sensaatiomaista paljastunut. Maantiellä ohjaus on edelleen sietämätöntä. Vaikkei rattia liikuta niin tuntuu että saabi koko ajan hakee tietä. Sama ilmiö vaikka ratista ei pidä kiinni. Kokeilin myös tehdä nopeaa liikettä maantienopeudessa, eli kääntelin reilusti rattia ja paljastui sellainen juttu että ohjaus reagoi pienellä viiveellä. Mitä per***ttä tuolle tekisi. Johtuisiko uudesta hammastangosta, kenties vääränlainen? Ei hitto tuolla uskalla ajaa kun tekee tuollaista. Sen verran outoja oireita että tuntuu koko ajan että joku voi pettää ja sitten mennään toisen kerran metsähallituksen puolelle. Ei välittäisi kokea samaa uudestaan. Pitikö tuo perhanan romu viedä paaliin ja vaihtaa merkkiä.
Mun 900i oli aika vetelä ennen tuota vetaritunnelin perinpohjaista hitsausta... Yksinkertaisesti antoi periksi ja pyöräkulmathan siinä elää, jos kiinnitykset ei ole kunnossa.
Onhan kaikki pallonivelet välyksettömät? Entä, jos irroittaa raidetangonpään siitä pyörän navasta. Kun raidetangon nostaa ylös, pysyykö se siellä, vai valahtaako rentona alas? Kun sen kääntää ihan suoraan, tuntuuko välystä hammastangon suuntaisesti? Sisäpään nivel on kulutustavaraa ja se maksaa noin 15e/puoli. Sisältää nivelen ja uuden raidetangon. Ehjä nivel on niin jäykkä, että se jää ihan mihin asentoon sen vaan kääntää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aero kävi tällä viikolla ohjauskulmien säädössä ja kyllä eron huomasi. Tämä tosin johtui varmasti siitä, että pallonivelet, raidetangonpäät yms meni vaihtoon. Yläpalloissa oli väljyyttä, alapallot olivat kai OK (ilmeisesti alkup. vuodelta -90) ja kyllähän ne säädöt tuosta uusiksi menevät.
Jos renkaatkin ovat OK:t (eivät ainakaan pinnatut), niin tuo ei kyllä kovin normaalilta kuullosta. Tuollaista "hakemista" edellyttäisi se, että esim. nuo em. yläpallot olisivat aivan loppuunkuluneet, ja eihän sellainen katsastuksesta olisi enää mennyt läpi.
Jos pyöränkulmat on kohdallaan ja missään ei ole väljää niin ei tuollaiseen käytökseen juuri jää muita vaihtoehtoja kuin se että kori myötää (mätä tai saumoja revennyt) tai renkaissa on jotain pahasti vialla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tutkikaapa miten yleensä ohjaustehostin toimii ! Siinä kohti mihin ratilta tuleva akseli kiinnitetään hammastankoon on se ohjauspaineventtiili.
Siinä booriosalla on n.2mm tappi mikä kiinnittää sen booriakselin ja jousiteräsakselin ( ø n.8 mm ) toisiinsa . Kun rattia kääntää ja tarvitaan "voimaa" kääntämiseen . jousiteräakseli kiertyy jolloin se avaa kanavan sille puolelle kun ohjausta pitäisi tehostaa. Mitä enemmän akseli kiertyy sitä enemmän tehostusta , tiettyyn rajaan asti. Kun ajetaan maantiellä ja ei tarvita voimia tehostuksen niin venttiili on väliasennossa eli tehostinneste kiertää molemminpuolin venttiiliä jne. eli on vain takaisinkierto päällä.
Kun esin renkaisiin kohdistuu "ohjaavia voimia" ja rattia pidetään väkisin suorassa tehostin pelaa kuskia vasten ja yleensä mitä tehostetumpi ohjaus sitä "leijuvampi" ajotuntuma.
Yleensä liika tehostaminen johtuu monesti myös siitäkin että kyseisen jousiteräsakselin ja booriakseli lukitustapin reikä kuluu soikeaksi tai pettää ja kun vähänkin kääntää rattia niin on täysi tehostus päällä !
Itse tein erääseen saab vanhukseen sellaisen pikakorjauksen tällaisessa tapauksessa että rattiakseli irti ja rintapellissä oleva läpivienti kumi irti.
Booriakselin päästä kun näkyy se jousiterästappi niin suurinpiirtein oikeeseen kohtaan käänsi ne akselit toisiinsa ja "ihmepuikolla" hitsi päähän ja pelas ihan oikein viis vuotta ennenkuin auto paloi ku loppu lämppärinmoottorista hiilet ja 30 A sulake ei palanut...
Voi olla että vähän sekavasti kirjoitettu vaan tässä pääasiat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Toinen paikka (ja todennäköisempi) missä vastaava reiän soikeaksi kuluminen voi tulla kysymykseen on venttiililuistin ja ohjausakselin yhdistävä tappi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
toms kirjoitti:Voi olla että vähän sekavasti kirjoitettu vaan tässä pääasiat.
Tarkoitat siis, että varmistetaan vääntöakselin paikallaanpysyminen hitsaamalla sen pääty rihlatun akselin päähän, sivun http://saabpics.org:3000/gallery/rack-r ... d10?full=1
alimmaisissa kuvissa kohdasta, johon A- ja B-kirjaimista lähtevä yhtenäinen viiva päättyy?
Mekaanikko tsekkasi raidetangonpäät ja nivelet kun käytin saabia pyörän kulmien säädössä. Niissä ei ollut mitään sanottavaa. Pitää tarkistaa itse varmuuden vuoksi, ei tullut valvottua operaatiota.
Ei tuo ole normaalia, ei tosiaan. Kuukausi on aikaa siitä kun vanhasta 99.stä petti jokin etuakselistossa ja katon kautta ojaan, joten outo tuntuma nytkin, etenkin kun kyseessä on Saab ja tuollainen vika etuakselistossa eikä vikaa meinaa löytyä.
Toivottavasti vika löytyy ajoissa,ettei tarvitse vierailla taas kerran saabilla ojassa
Kannattaa tsekata se ruostetilanne alatukivarsien kiinnityspisteistä. Itelle ainakin tuli melkoisena yllätyksenä, kuinka surkeassa kunnossa tuon oman 900i -88:n keula oli. Etenkin sieltä sisäosista tunnelia, joka ei ihan suoraan ulkoisesti näy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi . no. men varmaankin puhutaan just samasta asiasta. Eli se Booriakseli ja sen siällä oleva akseli pitäis olla "yhtäpuuta" lukitustapin ansiosta vaan ku ei monesti ole jos on "ylitehostava". Yksi mikä jatkaa suunnattomasti tehostetun tangon ikää on se et vaihtaa välillä sinne uudet "kurat" ja LAITTAA OIKEEATA ÖLJYÄ!
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Nyt riitti tuon Saabin kanssa pelleily, kun ei vikaa löydy ja usko on mennyt. Tuli sitten hommattua 90luvun diesel Citroen bx.n satkun tilalle.
Ihmetyksekseni huomasin että penkit ovat vähintään yhtä hyvät kuin saabissa ja vakaa kuin juna maantiellä. Kulutukseksi mittasin maantiellä 5.4L/100km ja mikä tässä on dieselillä ajellessa kun on vero vain 52e/v.
Tämmöinen takinkääntö tuli tehtyä