trionic 5 boksin kopiointi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

trionic 5 boksin kopiointi

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Onko kukaan onnistunut kopioimaan trionicin softia. Itsellä olisi kaksi samanlaista Saabbia ja yksi Steg 3 boksi. Lisäksi on yksi ylimääräinen vakio boksi. Yritin tutkia vakio boksia, mutta en päässyt ihan selville mikä niistä olisi muistipiiri, jossa softa olisi.

Pistäkää tietoja vaikka YV:llä, jos ette halua kirjoitella tekemisistänne yleiselle palstalle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Muistipiiri on ollut sivuten esillä seuraavassa ketjussa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8390.
Mimmi kirjoitti:T5 muistipiirit ovat 28F010-150.
Nämä ovat sitten SUORAAN levyssä, ei kannoissa.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Ainakaan vanhemmassa T5 purkissa (1994-1995) ei ole minkäänlaista bootloaderia joten softaa ei voi kirjoittaa/lukea sarjaväylän tms kautta.

Uudempaa purkkia (T5 OBD2 1996-) en ole vielä tutkinut mutta tähän ilmeisesti pätee muiden lähteiden mukaan sama asia.

Eli ainoa käytännöllinen tapa ohjelmoida tuollainen T5 purkki on irrottaa muistipiirit (2 kpl PLCC32-koteloitua 1 megabitin flashiä), pistää ne prommeriin ja polttaa uusi softa tilalle. Jos aioit kopsata tuon softan siitä toisesta purkista niin se tietenkin tarkoittaa myös alkuperäisten hippuloiden irroittamista jotta koodit voisi lukea prommerilla.

Näillä virisoftia tekevillä pajoilla ilmeisesti on käytössään T5 purkkeja varten neulapeti jossa ohjelmointi käy paljon kätevämmin kuin irroittelemalla piirejä. T7 onnistuu puolestaan sarjaväylän kautta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kokemusperäistä tietoa.

Vaatii tosiaan orggischippien irroittamisen ja sovittimen juottamisen. Orggischipit on lakattu niin rankasti, että homma on hankala. Vaatii kemikaaleja ja kuumuutta, joka voi olla trionikille hupaa. Alan ammattilaisella kunnollisilla työkaluilla työpaikallaan tuo on suurin piirtein koko päivän prosessi, joten en suosittele edes suht aktiivisen harrastajan alkamaan tuohon hommaan kotivehkeillään.

Varmasti lopunperin paras ratkaisu on kytätä sopivaa käytettyä tai ostaa uusi, jos oikeasti haluat välttämättä saman softan molempiin autoihin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jaa...
Meikäläisen T7 ysikolmosesta imaistiin softa ihan läppärillä alle tunnissa siitä ratin alapuolella olevasta liittimestä. Uuden laittaminen vaatii tosin jonkun modulin josta tulee autokohtainen.
Eli eipä tarvitse kolvailla mitään irti.
Tarmo_L
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 18:07
Paikkakunta: Perähikiä

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Minullahan olisi yksi Maptunin steg3 ecu, 2.0T T5 vehkeeseen myynnissä. Ilmotus löytynee myydään palstalta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

T5:sen piirilevyltä löytyy nastat joiden kautta ohjelmointi onnistuu, niihin täytyy vaan jouttaa liitin kiinni. SQR mm. kustom-mappaa autoa kentällä näin ja ne ei tod revi mitään piirejä irti.
#1730
500whp.net member
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Ottakaas joku vähän valokuvia kansan nähtäväksi tosta T5-boksista.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:T5:sen piirilevyltä löytyy nastat joiden kautta ohjelmointi onnistuu, niihin täytyy vaan jouttaa liitin kiinni. SQR mm. kustom-mappaa autoa kentällä näin ja ne ei tod revi mitään piirejä irti.
Jep. Mulla on ollut käytössä autossani 5 Trionic 5 -boksia, joista yhteen oli vaihdettu piirit. Tässä havaintoja:

eka boksi, jonka tilasin autoon oli BSR:n. Siihen oli vaihdettu piirit ja päälle laitettu "hirveä kasa jotain räkää", jotta kosteus ja lika ei pääsisi vaurioittamaan liitospintaa.

Toinen boksi oli Speedpartsilta. Se oli ohjelmoitu vaihtamatta piirejä.

Kolmas, neljäs ja viides boksi olivat Maptunilta. Kaikki oli ohjelmoitu vaihtamatta piirejä. Neljäs ja viides boksi (molemmat steg 4) ilmoittivat ohjainyksikkövikaa (vikakoodi P0605). Kuudes boksi on tulossa...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kävin PCS:llä ja tarkistettiin uuden hankinnan ajonestopiirit. Valitettavasti se on varustettu VSS:llä ja toi valmiiksi viritetty ei ole. Ilmeisesti boksit eivät sovi ristiin :?: :evil:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelma

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9000LPT kirjoitti:Kävin PCS:llä ja tarkistettiin uuden hankinnan ajonestopiirit. Valitettavasti se on varustettu VSS:llä ja toi valmiiksi viritetty ei ole. Ilmeisesti boksit eivät sovi ristiin :?: :evil:
Eivät sovi, ellei tuota VSS:ää saa koodattua jollain tavalla pois. Ilmeisesti se on kuitenkin yksi softan osa-alue, jonka pystyy määrittelemään samalla, kun puskee uutta softaa Trionicin chipeille.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kannattaa esim Googlella etsiä, että mikä piiri tekee mitäkin..

Henkilökohtaisesti en suosittele minkäänlaisiin elektroniikkavirityksiin ryhtymistä, jos ei itse pysty tunnistamaan piirilevyn komponentteja. Kannattaa siis harjoitella ja tutkia asiaa ennen hutkimaan ryhtymistä. :-)

Tässä kuva Trionic vitosesta, josta muistipiirit on kuumailma-SMD-asemalla poistettu.

http://htklx2.htk.fi/~jope/trionic.jpg
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jope kirjoitti:Kannattaa esim Googlella etsiä, että mikä piiri tekee mitäkin..

Henkilökohtaisesti en suosittele minkäänlaisiin elektroniikkavirityksiin ryhtymistä, jos ei itse pysty tunnistamaan piirilevyn komponentteja. Kannattaa siis harjoitella ja tutkia asiaa ennen hutkimaan ryhtymistä. :-)

Tässä kuva Trionic vitosesta, josta muistipiirit on kuumailma-SMD-asemalla poistettu.

http://htklx2.htk.fi/~jope/trionic.jpg
Asiallinen kommentti. Kuvan vasemmassa yläkulmassa näkyy 2x4 juotostäplää, johon BSR on juottanut piikkiriman ohjelmointia varten.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Tuosta puuttuu

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tuosta kuvassa olevasta boksista puuttuu mielestäni omassa boksissani olevat muistipiirit (keskellä kuvaa). Onko ne käännetty toiselle puolelle vai mikä on erona?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jope kirjoitti:Kannattaa esim Googlella etsiä, että mikä piiri tekee mitäkin..

Henkilökohtaisesti en suosittele minkäänlaisiin elektroniikkavirityksiin ryhtymistä, jos ei itse pysty tunnistamaan piirilevyn komponentteja. Kannattaa siis harjoitella ja tutkia asiaa ennen hutkimaan ryhtymistä. :-)

Tässä kuva Trionic vitosesta, josta muistipiirit on kuumailma-SMD-asemalla poistettu.

http://htklx2.htk.fi/~jope/trionic.jpg
Niitä ei voi juottaa toiselle puolelle,koska silloin ne asettuisivat väärinpäin. Pintaliitoskomponentin juottaminen vaatii erikoislaitteet ja ammattitaitoa. Missään nimessa ei kannata edes yrittää tavallisella juottimella.
Vastaa Viestiin