trionic 5 boksin kopiointi
trionic 5 boksin kopiointi
Onko kukaan onnistunut kopioimaan trionicin softia. Itsellä olisi kaksi samanlaista Saabbia ja yksi Steg 3 boksi. Lisäksi on yksi ylimääräinen vakio boksi. Yritin tutkia vakio boksia, mutta en päässyt ihan selville mikä niistä olisi muistipiiri, jossa softa olisi.
Pistäkää tietoja vaikka YV:llä, jos ette halua kirjoitella tekemisistänne yleiselle palstalle.
Pistäkää tietoja vaikka YV:llä, jos ette halua kirjoitella tekemisistänne yleiselle palstalle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Muistipiiri on ollut sivuten esillä seuraavassa ketjussa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8390.
Mimmi kirjoitti:T5 muistipiirit ovat 28F010-150.
Nämä ovat sitten SUORAAN levyssä, ei kannoissa.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
Ainakaan vanhemmassa T5 purkissa (1994-1995) ei ole minkäänlaista bootloaderia joten softaa ei voi kirjoittaa/lukea sarjaväylän tms kautta.
Uudempaa purkkia (T5 OBD2 1996-) en ole vielä tutkinut mutta tähän ilmeisesti pätee muiden lähteiden mukaan sama asia.
Eli ainoa käytännöllinen tapa ohjelmoida tuollainen T5 purkki on irrottaa muistipiirit (2 kpl PLCC32-koteloitua 1 megabitin flashiä), pistää ne prommeriin ja polttaa uusi softa tilalle. Jos aioit kopsata tuon softan siitä toisesta purkista niin se tietenkin tarkoittaa myös alkuperäisten hippuloiden irroittamista jotta koodit voisi lukea prommerilla.
Näillä virisoftia tekevillä pajoilla ilmeisesti on käytössään T5 purkkeja varten neulapeti jossa ohjelmointi käy paljon kätevämmin kuin irroittelemalla piirejä. T7 onnistuu puolestaan sarjaväylän kautta.
Uudempaa purkkia (T5 OBD2 1996-) en ole vielä tutkinut mutta tähän ilmeisesti pätee muiden lähteiden mukaan sama asia.
Eli ainoa käytännöllinen tapa ohjelmoida tuollainen T5 purkki on irrottaa muistipiirit (2 kpl PLCC32-koteloitua 1 megabitin flashiä), pistää ne prommeriin ja polttaa uusi softa tilalle. Jos aioit kopsata tuon softan siitä toisesta purkista niin se tietenkin tarkoittaa myös alkuperäisten hippuloiden irroittamista jotta koodit voisi lukea prommerilla.
Näillä virisoftia tekevillä pajoilla ilmeisesti on käytössään T5 purkkeja varten neulapeti jossa ohjelmointi käy paljon kätevämmin kuin irroittelemalla piirejä. T7 onnistuu puolestaan sarjaväylän kautta.
Kokemusperäistä tietoa.
Vaatii tosiaan orggischippien irroittamisen ja sovittimen juottamisen. Orggischipit on lakattu niin rankasti, että homma on hankala. Vaatii kemikaaleja ja kuumuutta, joka voi olla trionikille hupaa. Alan ammattilaisella kunnollisilla työkaluilla työpaikallaan tuo on suurin piirtein koko päivän prosessi, joten en suosittele edes suht aktiivisen harrastajan alkamaan tuohon hommaan kotivehkeillään.
Varmasti lopunperin paras ratkaisu on kytätä sopivaa käytettyä tai ostaa uusi, jos oikeasti haluat välttämättä saman softan molempiin autoihin.
Vaatii tosiaan orggischippien irroittamisen ja sovittimen juottamisen. Orggischipit on lakattu niin rankasti, että homma on hankala. Vaatii kemikaaleja ja kuumuutta, joka voi olla trionikille hupaa. Alan ammattilaisella kunnollisilla työkaluilla työpaikallaan tuo on suurin piirtein koko päivän prosessi, joten en suosittele edes suht aktiivisen harrastajan alkamaan tuohon hommaan kotivehkeillään.
Varmasti lopunperin paras ratkaisu on kytätä sopivaa käytettyä tai ostaa uusi, jos oikeasti haluat välttämättä saman softan molempiin autoihin.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jep. Mulla on ollut käytössä autossani 5 Trionic 5 -boksia, joista yhteen oli vaihdettu piirit. Tässä havaintoja:Vigge kirjoitti:T5:sen piirilevyltä löytyy nastat joiden kautta ohjelmointi onnistuu, niihin täytyy vaan jouttaa liitin kiinni. SQR mm. kustom-mappaa autoa kentällä näin ja ne ei tod revi mitään piirejä irti.
eka boksi, jonka tilasin autoon oli BSR:n. Siihen oli vaihdettu piirit ja päälle laitettu "hirveä kasa jotain räkää", jotta kosteus ja lika ei pääsisi vaurioittamaan liitospintaa.
Toinen boksi oli Speedpartsilta. Se oli ohjelmoitu vaihtamatta piirejä.
Kolmas, neljäs ja viides boksi olivat Maptunilta. Kaikki oli ohjelmoitu vaihtamatta piirejä. Neljäs ja viides boksi (molemmat steg 4) ilmoittivat ohjainyksikkövikaa (vikakoodi P0605). Kuudes boksi on tulossa...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ongelma
Kävin PCS:llä ja tarkistettiin uuden hankinnan ajonestopiirit. Valitettavasti se on varustettu VSS:llä ja toi valmiiksi viritetty ei ole. Ilmeisesti boksit eivät sovi ristiin



Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ongelma
Eivät sovi, ellei tuota VSS:ää saa koodattua jollain tavalla pois. Ilmeisesti se on kuitenkin yksi softan osa-alue, jonka pystyy määrittelemään samalla, kun puskee uutta softaa Trionicin chipeille.9000LPT kirjoitti:Kävin PCS:llä ja tarkistettiin uuden hankinnan ajonestopiirit. Valitettavasti se on varustettu VSS:llä ja toi valmiiksi viritetty ei ole. Ilmeisesti boksit eivät sovi ristiin![]()
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kannattaa esim Googlella etsiä, että mikä piiri tekee mitäkin..
Henkilökohtaisesti en suosittele minkäänlaisiin elektroniikkavirityksiin ryhtymistä, jos ei itse pysty tunnistamaan piirilevyn komponentteja. Kannattaa siis harjoitella ja tutkia asiaa ennen hutkimaan ryhtymistä. :-)
Tässä kuva Trionic vitosesta, josta muistipiirit on kuumailma-SMD-asemalla poistettu.
http://htklx2.htk.fi/~jope/trionic.jpg
Henkilökohtaisesti en suosittele minkäänlaisiin elektroniikkavirityksiin ryhtymistä, jos ei itse pysty tunnistamaan piirilevyn komponentteja. Kannattaa siis harjoitella ja tutkia asiaa ennen hutkimaan ryhtymistä. :-)
Tässä kuva Trionic vitosesta, josta muistipiirit on kuumailma-SMD-asemalla poistettu.
http://htklx2.htk.fi/~jope/trionic.jpg
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Asiallinen kommentti. Kuvan vasemmassa yläkulmassa näkyy 2x4 juotostäplää, johon BSR on juottanut piikkiriman ohjelmointia varten.Jope kirjoitti:Kannattaa esim Googlella etsiä, että mikä piiri tekee mitäkin..
Henkilökohtaisesti en suosittele minkäänlaisiin elektroniikkavirityksiin ryhtymistä, jos ei itse pysty tunnistamaan piirilevyn komponentteja. Kannattaa siis harjoitella ja tutkia asiaa ennen hutkimaan ryhtymistä.
Tässä kuva Trionic vitosesta, josta muistipiirit on kuumailma-SMD-asemalla poistettu.
http://htklx2.htk.fi/~jope/trionic.jpg
Tuosta puuttuu
Tuosta kuvassa olevasta boksista puuttuu mielestäni omassa boksissani olevat muistipiirit (keskellä kuvaa). Onko ne käännetty toiselle puolelle vai mikä on erona?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Niitä ei voi juottaa toiselle puolelle,koska silloin ne asettuisivat väärinpäin. Pintaliitoskomponentin juottaminen vaatii erikoislaitteet ja ammattitaitoa. Missään nimessa ei kannata edes yrittää tavallisella juottimella.Jope kirjoitti:Kannattaa esim Googlella etsiä, että mikä piiri tekee mitäkin..
Henkilökohtaisesti en suosittele minkäänlaisiin elektroniikkavirityksiin ryhtymistä, jos ei itse pysty tunnistamaan piirilevyn komponentteja. Kannattaa siis harjoitella ja tutkia asiaa ennen hutkimaan ryhtymistä.
Tässä kuva Trionic vitosesta, josta muistipiirit on kuumailma-SMD-asemalla poistettu.
http://htklx2.htk.fi/~jope/trionic.jpg