Laitteessa on sisällä elekrtoniikalla toteutettu ajastin, joka ohjaa relettä.
Jos pitäisi arvata, musta ja punainen ovat - ja + ajastimelle, sininen valkoinen ja vihreä menevät releen kannalle
Kaikkia johtoja ei välttämättä tarvita.
Autossa johtoja pyyhkijöiden moottorille menee yleensä maadoitus, jatkuva jännite, jonka voimalla moottori palaa lepoasentoon ja katkaisijalta 1-3 nopeuksien mukaan.
Tuolta ulkoiselta tihkukytkimeltä pitäisi saada se jännitepulssi juuri tuohon viikseltä moottorille menevään johtoon.
Syöttöjännite kytkimelle otetaan virtalukon läpi.
Jospa aluksi avaat kotelon varovasti, ja katsot johtojen paikat piirilevyllä?
Hatara muistikuva 20 v takaa. musta maihin, punaisesta syöttö esim hitaamman nopeuden johtoon ja olikos se nyt sininen vai vihreä joka kytkettiin virtalukolta tulevaan johtoon. Kytkentäkaavio saattais ehkä olla tallella mutta sen luokse on matkaa 750 km. Mutta aikoinaan kokeilin moista härveliä laihoin tuloksin. Sormi viiksellä oli parempi.
No niin.
Musta on selvästikin maadoitus.
Punaiseen laittaisin 12V sulakkeelta (max 5A) virtalukon takaa.
Jo nämä kytkemällä pitäisi releen alkaa naksahdella säädön mukaan.
Sitten kaivetaan yleismittari esille:
Valkoinen on hyvin todennäköisesti sisään menevä johto releeseen ja sininen sekä vihreä vaihtokärkien ulostulot. Releen ollessa auki valkoinen yhdistyy vihreään ja releen vetäessä siniseen. Tai sitten toisinpäin. Testaa yleismittarilla.
Haynesin surkean kaavion mukaan pyyhkijän moottorille menee neljä johtoa:
Ruskea sulakerasialta (jatkuva jännite moottorin käydessä) Testaa!
Vihreä ja punainen viikseltä (1 ja 2 nopeudet) Näihin pitäisi tulla jännite viiksen asennosta riippuen. Testaa!
Uudemmissa 99:ssä ja 90:ssä tulee johto vielä tihkureleeltä (värikoodina BL/WH siis joko musta/valk tai sin/valk)
Sitten moottorille tulee vielä maadoitus. (Yleensä paksu ruskea tai musta)
Itse kokeilisin syöttää valkoiseen johtoon 12V virtalukon takaa sulakkeelta (8A) ja yhdistää vihreän (tai sinisen) johdon moottorille menevään 1 nopeuden johtoon, joka siis kaavion mukaan näyttäisi olevan punainen tai vihreä.
Tämä siis katsottuna Haynesin onnettomasta yleismallisesta sähkökaaviosta, jossa on joskus jopa ihan selkeitä virheitä varsinkin johtojen värikoodeissa.
Kuten sähköhommissa yleensäkin, vastuu on tekijällä. Mukaan siis harkintaa ja mielellään kunnollinen mallinmukainen sähkökaavio.
Hieman asian vierestä, mutta missä sijainnee nopassa tihkun rele? Pitäs päivänä jonain repiä se irti ja tutkia saisko tehtyä tihkun aikasäädön kojelautaan...