99:iin erillinen tihkukytkin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mulla on juuri samanlainen tihkusysteemi! :D
en ole vielä paneutunut kytkentöihin eli ohjeita tarvittais..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Laitteessa on sisällä elekrtoniikalla toteutettu ajastin, joka ohjaa relettä.

Jos pitäisi arvata, musta ja punainen ovat - ja + ajastimelle, sininen valkoinen ja vihreä menevät releen kannalle
Kaikkia johtoja ei välttämättä tarvita.

Autossa johtoja pyyhkijöiden moottorille menee yleensä maadoitus, jatkuva jännite, jonka voimalla moottori palaa lepoasentoon ja katkaisijalta 1-3 nopeuksien mukaan.

Tuolta ulkoiselta tihkukytkimeltä pitäisi saada se jännitepulssi juuri tuohon viikseltä moottorille menevään johtoon.

Syöttöjännite kytkimelle otetaan virtalukon läpi.

Jospa aluksi avaat kotelon varovasti, ja katsot johtojen paikat piirilevyllä?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
nellsi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 21:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nellsi »

Hatara muistikuva 20 v takaa. musta maihin, punaisesta syöttö esim hitaamman nopeuden johtoon ja olikos se nyt sininen vai vihreä joka kytkettiin virtalukolta tulevaan johtoon. Kytkentäkaavio saattais ehkä olla tallella mutta sen luokse on matkaa 750 km. Mutta aikoinaan kokeilin moista härveliä laihoin tuloksin. Sormi viiksellä oli parempi.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

No niin.
Musta on selvästikin maadoitus.
Punaiseen laittaisin 12V sulakkeelta (max 5A) virtalukon takaa.
Jo nämä kytkemällä pitäisi releen alkaa naksahdella säädön mukaan.

Sitten kaivetaan yleismittari esille:
Valkoinen on hyvin todennäköisesti sisään menevä johto releeseen ja sininen sekä vihreä vaihtokärkien ulostulot. Releen ollessa auki valkoinen yhdistyy vihreään ja releen vetäessä siniseen. Tai sitten toisinpäin. Testaa yleismittarilla.

Haynesin surkean kaavion mukaan pyyhkijän moottorille menee neljä johtoa:
Ruskea sulakerasialta (jatkuva jännite moottorin käydessä) Testaa!
Vihreä ja punainen viikseltä (1 ja 2 nopeudet) Näihin pitäisi tulla jännite viiksen asennosta riippuen. Testaa!
Uudemmissa 99:ssä ja 90:ssä tulee johto vielä tihkureleeltä (värikoodina BL/WH siis joko musta/valk tai sin/valk)
Sitten moottorille tulee vielä maadoitus. (Yleensä paksu ruskea tai musta)

Itse kokeilisin syöttää valkoiseen johtoon 12V virtalukon takaa sulakkeelta (8A) ja yhdistää vihreän (tai sinisen) johdon moottorille menevään 1 nopeuden johtoon, joka siis kaavion mukaan näyttäisi olevan punainen tai vihreä.

Tämä siis katsottuna Haynesin onnettomasta yleismallisesta sähkökaaviosta, jossa on joskus jopa ihan selkeitä virheitä varsinkin johtojen värikoodeissa.

Kuten sähköhommissa yleensäkin, vastuu on tekijällä. Mukaan siis harkintaa ja mielellään kunnollinen mallinmukainen sähkökaavio.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Svc:n tulkinta Haynesin kaaviosta näyttäisi menevän johtojen värien osalta menevän yksiin kaavion http://uk.geocities.com/sabildz5/Wir/Bilder/2208.gif värien kanssa. BL=blå=sininen. SV=svart=musta.

Osien numeroinnin selitykset:
http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... ionM78.htm

Yleiskytkentäkaavio M78:
http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... r/2201.gif

Tarinaa alkuperäisen tihkureleen lisäämisestä:
http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... r/2201.gif

Nämä kaikki ja paljon muuta löytyy tämän mainion 99-vepin alta:
http://uk.geocities.com/saab99tips/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Hieman asian vierestä, mutta missä sijainnee nopassa tihkun rele? Pitäs päivänä jonain repiä se irti ja tutkia saisko tehtyä tihkun aikasäädön kojelautaan...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Myrkky kirjoitti:Hieman asian vierestä, mutta missä sijainnee nopassa tihkun rele?
Lokasuojassa sulake/reletaulun ja valoreleen vieressä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jus kirjoitti: Lokasuojassa sulake/reletaulun ja valoreleen vieressä.
Se klipsikiinnitteinen?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin