Hieno -72 sleeper...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Tri-Lo kirjoitti:
gls kirjoitti:eikö tuo 20% tehonlisäys sääntö lasketa mallisarjan tehokkaimman mallin mukaan, eli tässä tapauksessa 99 turbon?

vai onko näin Yrjömäki?
Minunkin mielestäni näin, ei sitten väliä vaikka vuonna -72 ei vielä ollut turbomallia... :roll:

(Oikeata tietoa odotellessa.. :wink: )
alusta ja jarrut täytyy kuitenki päivittää TURBOa vastaaviksi.

mikäs tässä on arvaillessa, nyt olis Yrjömäellä hyvä sauma jakaa oikeaa tietoa.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Odotteluksi taitaa mennä yrjömäen vastauksen kanssa....

Mutta yrjölle vain tiedoksi (jos et ole sattunut huomaamaan),että kommentoit lähes joka asiaan "määräykset ovat määräyksiä"-vastakusella....faktoja tiskiin,kiitos
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ronska kirjoitti: Muutosprosentit menee muuten melko heilahtamalla yli 50.... :cry:
Eihän tuossa vielä hätää ole
http://www.ake.fi/pdf/prosenttipaatos.pdf

Kone 15%
Vaihdelaatikko 9%
Etuakselisto 14%
yht.38%

Kanta-autotarkastuksen joutuu tekeen mikä tietää ylimäärästä rahan menee.

Mutta eikös toi vanhempikin laatikko sovi tuoreempien koneiden kanssa, nyt on aukko sivistyksessä kun on vaan noiden 2litraisten kanssa tullu pelattua.

Lisäksi etuakselistosta ei tarvinne vaihtaa kuin jarruosat, uudemmat sopinee vanhempiinkin tukivarsiin?
Vai meneekö noista mitään prosentteja uudistuneen säännön mukaan kun jarrut vaihdetaan tehokkaampiin?
Jos laturi tai startti sopii päikseen niin niistäkin säästää jonkin prosentin.

Eli hyvin todennäköisesti muutos onnistuu jopa ilman kanta-autotarkistusta.

Tuosta vertailuautosta en tiiä käykö myöhemmät turbot, luulisin kun kumminkin samaa mallisarjaa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

tetammi kirjoitti:
Ronska kirjoitti: Muutosprosentit menee muuten melko heilahtamalla yli 50.... :cry:
Eihän tuossa vielä hätää ole
http://www.ake.fi/pdf/prosenttipaatos.pdf

Kone 15%
Vaihdelaatikko 9%
Etuakselisto 14%
yht.38%
Muuten hyvä, mutta autoon on tuon lisäksi vaihdettu:

-taka-akseli 6%
-satkun contour sisusta (näkee kuvasta) 6,4%
-mittaristo 1,2%
-tulipelti x%

Pikainen laskutoimitus tuottaa 51,6 + x %
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Näin taitaakin olla, että ruottin tuliaista ei ihan helpolla saa rekisteriin.
Tai vaatii ainakin osaltaan palauttamista alkuperäiseksi ennen rekisteröintiä.
Sleeper-henkeen sopeis paremmin ne alkuperäiset penkit muutenkin.

Mutta tuollasen tekeminen ei olis mahdoton homma jos jostain löytyis sopiva aihio...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mallisarjan tehokkain, eli jo vuonna x tehdyn voi muuttaa vastaavaksi jos muutosprosentit riittää. Muutos koskee siis pelkkää tekniikkaa (jarrut, alusta, voimansiirto jne.).

Ja tuo 50% on Suomeen ostetuissa autoissa ja maahantuoduissa on muistaakseni 35%.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

poistettuihin viesteihin viitaten, moderaattorit (esim minä) yrittävät resurssiensa mukaan olla hereillä, ja asiattomat materiaalit poistetaan sikäli kun niitä tulee vastaan. eli pidetään näppikset kurissa ja suvaitsevaisuutta peliin, emme ole samasta puusta veistettyjä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lefa42 kirjoitti:Eikös 72 vuoden 99:ssä ole alunperin triumph-kone, joka tuottaa jotain 94hp paikkeille tehoa? Eihän siihen silloin voi sen 20% säännön mukaan laittaa 145hp turbokonetta, vai olenko väärässä?
110 hevosvoimainen ems malli b-moottorilla taisi tulla myös 1972
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

Kuten huomasitte pysyn aina asialinjalla. SAABin rekisteröinti ilmoituksen mainitsemassa kunnossa ei onnistu Suomessa, ellei määräyksiä tai autoa muuteta 8) 8) 8)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

dimebak kirjoitti:Mallisarjan tehokkain, eli jo vuonna x tehdyn voi muuttaa vastaavaksi jos muutosprosentit riittää. Muutos koskee siis pelkkää tekniikkaa (jarrut, alusta, voimansiirto jne.).
Juuri näin eli pykälät puhuu mallisarjasta (joka jatkui vuoteen 1984 asti) eikä vuosimallista. Kyllä -72 99:iin saa max 174hp (145*1,2) koneen laittaa ilman erityislupia.
Ja tuo 50% on Suomeen ostetuissa autoissa ja maahantuoduissa on muistaakseni 35%.
Tämä korjaantui viimeisimmässä lakiuudistuksessa, nykyään tuontiautoillakin 50%
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
SD-Pekko
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 22:20
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SD-Pekko »

pisti vain silmään että miksi ihmeessä luette prosentteja ulkomailta tuotavasta autosta?????

Prosentteja saa vaihtaa vaikka 97% jos tarve vaatii, ainoa seuraus on autovero! Eli jokatapauksessa tuosta autosta maksettaisiin autovero eli ei mitään ongelmaa. Auton verotusarvonmääritys onkin sitten vaikeampi juttu kun ei ole alkuperäinen; eli käytetäänkö verotuksen lähtökohtana 99:ä vuodelta 72 vai 900 turboa vuodelta 87...

Autoon saa vaihtaa mallisarjan tehokkainta moottoria 20%tehokkaamman moottorin, eli tässä 99:n tapauksessa käy varmasti vertailumoottoriksi tehokkain 99. Ja siihen saa lisätä sen 20% joten 145 heppaa ei ole liikaa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

SD-Pekko kirjoitti:pisti vain silmään että miksi ihmeessä luette prosentteja ulkomailta tuotavasta autosta?????

Prosentteja saa vaihtaa vaikka 97% jos tarve vaatii, ainoa seuraus on autovero! Eli jokatapauksessa tuosta autosta maksettaisiin autovero eli ei mitään ongelmaa.
Hyvä huomio.
Tuo tuontiauton autovero lienee muuttoautoja varten.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Mitenkäs nuo vesiruiskulla varustetut 99 turbot (lisävaruste)? Miksi niitä ei lasketa mallisarjan tehokkaimmaksi?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko niihiin annettu enemmän hevosia? onko jonkin vuoden esim. käyttöohje kirjassa semmosen tiedot / onko se ihan virallinen malli? olisi meinaan ihan mukava juttu :twisted: :wink:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

mikkoimp kirjoitti:onko niihiin annettu enemmän hevosia? onko jonkin vuoden esim. käyttöohje kirjassa semmosen tiedot / onko se ihan virallinen malli? olisi meinaan ihan mukava juttu :twisted: :wink:
Kyllähän tuolla vesiruiskulla reilu 160 heppaa saatiin. Ihan hyvät lukemat muuten, kun puhutaan 1980-luvun taitteesta. :wink: Tiedä sitten mitä virallisesti sanottu/painettu paperille.
Vastaa Viestiin