9000 Aeron ahdin OG turboon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

9000 Aeron ahdin OG turboon

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tämä topicci sopis paremmin tuonne OG-osioon mutta kysynpä ensin täältä. Onko mahdollista laittaa 16V OG turbon pakosarjaan kiinni 9000 Aeron ahdinta? Mitsun TD04HL15T, menikö oikein? Ja lisäksi meneekö OG turboon sopiva JT:n downpipe tuohon ahtimeen suoraan kiinni?

Pientä käyttöviritystä mietiskelen...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Taas vähän otsikkoa sivuten, eli onkos tuo Mitsun ahdin 2.3:n Garretia isompi ja parempi jollain tavalla, vaiko yksinomaan kestävämpi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eikö se ole jonkin sortin hybridiahdin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei sovi ainakaan pakosarjaan eikä taida downpipeenkään. Myöskään vesi- ja öljykierto ei passaa. Muutenkin ahdin on mielestäni OG:hen varsin huono valinta, todella ahtaan pakopesän vuoksi. Garrettin T25:n (2.3 tonnarit, paitsi aero) verrattuna tuo Mitsu on hiukan parempi tuotoltaan, joskin silti aika pieni. Mistään hybridistä ei ole kyse kylläkään.

Kaikenkaikkiaan en suosittelisi viriahtimeksi kellekään, ellei nyt naurettavan halvalla saa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Dr Boost (Ruottalainen heppu joka työskentelee Saabin moottoripuolella) STCS:n palstalla kertoili hieman päinvastaista. Eli sopii erittäin hyvin OG900:n ahtimeksi. Ja tavallaan viritys tarkoituksessa. Ei niinkään huipputehoja, mutta nopeampi spoolup. Jotain 400-500 rpm aiemmin saavuttaa 1bar paineet verrattuna nopeana pidettyyn TE05:n. Silti tuottoa yläkiekoilla suunnilleen saman verran kuin tuolla TE:llä.
Ei kyllä ole omakohtaista tietoa aiheesta, mutta tuommosta lueskelin
viisaampien kommenteista.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei niinkään päinvastaista mutta eri näkökulmasta. Kyllähän sillä hyvän spoolauksen saa eikä se enempää ahdista kuin nuo vakioahtimet. En kuitenkaan pitäisi viritysmielessä järkevänä nähdä vaivaa sen modaamiseksi paikalleen, kun ei se kuitenkaan pitkälle riitä. Tietysti jos pitää virityksenä sitä että paineet nousee nopeammin, mutta sen nyt saa aikaan 3" downpipelläkin, ja halvemmalla.

Itse kyllä suosittelisin (jos haluaa aika hyvin spoolaavan ahtimen jolla kuitenkin kehtaa vähän virittääkkin) jotain #7 pakopesällä olevaa mitsun ahdinta. Nämä sopivat pulttijaoltaan OG900 pakosarjaan suoraan ja pärjäävät pidemmälle yläkierroksilla. Kompressoriksi varmaan paras vaihtoehto on 19T, varsinkin jos koneen hengitystä ei ole parannettu. Kevyempään viriin käy kyllä 16T tai 15G:kin. Ja vakiota paremmin hengittävällä koneella ei 18T:kaan huono ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Marko A kirjoitti:Dr Boost (Ruottalainen heppu joka työskentelee Saabin moottoripuolella) STCS:n palstalla kertoili hieman päinvastaista. Eli sopii erittäin hyvin OG900:n ahtimeksi. Ja tavallaan viritys tarkoituksessa. Ei niinkään huipputehoja, mutta nopeampi spoolup. Jotain 400-500 rpm aiemmin saavuttaa 1bar paineet verrattuna nopeana pidettyyn TE05:n. Silti tuottoa yläkiekoilla suunnilleen saman verran kuin tuolla TE:llä.
Ei kyllä ole omakohtaista tietoa aiheesta, mutta tuommosta lueskelin
viisaampien kommenteista.
Järkevältä kuulostaa ja omat perstuntuma-kokemukset CS-Aerojen ahtimista hyvin samanlaiset... :roll:
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Tri-Lo kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Dr Boost (Ruottalainen heppu joka työskentelee Saabin moottoripuolella) STCS:n palstalla kertoili hieman päinvastaista. Eli sopii erittäin hyvin OG900:n ahtimeksi. Ja tavallaan viritys tarkoituksessa. Ei niinkään huipputehoja, mutta nopeampi spoolup. Jotain 400-500 rpm aiemmin saavuttaa 1bar paineet verrattuna nopeana pidettyyn TE05:n. Silti tuottoa yläkiekoilla suunnilleen saman verran kuin tuolla TE:llä.
Ei kyllä ole omakohtaista tietoa aiheesta, mutta tuommosta lueskelin
viisaampien kommenteista.
Järkevältä kuulostaa ja omat perstuntuma-kokemukset CS-Aerojen ahtimista hyvin samanlaiset... :roll:
Tähän on varmaan x^n kertaa heitetty kommenttia lootan sietokyvystä. #7 mitsu, parempi ic ja kansi niin alhaalla vetaa hyvin arkiajoon ja tappoahdot tulee vasta ylenpänä. PALJON parempi kuin vakio. Sekä arki, että virikannalta. Nyt todella huomaa tehon lisääntyvän kiekkisen punaselle asti. Ennen oli sama paljonko kiersi kunhan oli paineita. Toinen tyttärestä toinen...
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Tri-Lo kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Dr Boost (Ruottalainen heppu joka työskentelee Saabin moottoripuolella) STCS:n palstalla kertoili hieman päinvastaista. Eli sopii erittäin hyvin OG900:n ahtimeksi. Ja tavallaan viritys tarkoituksessa. Ei niinkään huipputehoja, mutta nopeampi spoolup. Jotain 400-500 rpm aiemmin saavuttaa 1bar paineet verrattuna nopeana pidettyyn TE05:n. Silti tuottoa yläkiekoilla suunnilleen saman verran kuin tuolla TE:llä.
Ei kyllä ole omakohtaista tietoa aiheesta, mutta tuommosta lueskelin
viisaampien kommenteista.
Järkevältä kuulostaa ja omat perstuntuma-kokemukset CS-Aerojen ahtimista hyvin samanlaiset... :roll:
en kokisi tuota juuri tuon takia kovin järkeväksi ratkaisuksi satkun laatikkoa ajatellen, taitaa tappaa paikat aika äkkiä jos saa barin ahtoja 1300-1400rpm tienoilla!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

En kuitenkaan pitäisi viritysmielessä järkevänä nähdä vaivaa sen modaamiseksi paikalleen, kun ei se kuitenkaan pitkälle riitä.
Kuten sanoin, tämä on ihan siitä kiinni mitä pitää virittämisenä.
Normaali, päivittäis ajossa nimenomaan nopeasti spoolaava tuntuu
huomattavasti tehokkaammalta autolta.
en kokisi tuota juuri tuon takia kovin järkeväksi ratkaisuksi satkun laatikkoa ajatellen, taitaa tappaa paikat aika äkkiä jos saa barin ahtoja 1300-1400rpm tienoilla!
Näinhän se. Mutta jokatapauksessa jos sille (viri) tielle lähtee, niin
laatikko menee ennemmin tai myöhemmin. Ei se helppoa ole lootalle,
jos laittaa ison ahtimen jolla paineet tulee "vanhaan hyvään malliin"
siellä 3500rpm tienoilla kunnon hevonpotkulla.

Ja edelleen, satkun (kuten tonnarinkin) kansi ja pakosarja / ahdin
on nimenomaan suunniteltu alavääntöön ja taloudelliseen tehoon.
Siihen nähden, satkustakin tulee ihan eri peli kun sen saa ahtamaan
alempaa. Samaan soppaan vielä sytty 16-BTDC -> 20 BTDC...

Tonnari käy vertailusta. 2,0T vs 2,3t about samat väännöt, toisessa
spooluppi nopeampi. Kumpi tuntuu arkiajossa vihaisemmalta?
Tarkoittaa elämää 3500 kiekan alapuolella
:wink:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on mielessä semmoinen, että:

- Saabin oma 185hp virisarja, lienee se Redbox
- nopeammin reagoiva ahdin
- väljä downpipe

Kaikki muu olisi vakioa, koska mulla ei todellakaan tarkoitus ole saada mitään hirveitä tehoja. Normaalikäyttöön nopeampaa reagointia. Ja ahdotkin jää siihen mihin Saab on ne suunnitellu. Sitä en sitten tiedä mitä pitää Redboksille ohjeiden mukaan peruspaineeksi mutta oletan sen 0,35-0,40 baria eli maksimi ahdot olisi 0,7-0,8 baria.

Mikä on sitten tuon '92 16V turbon ahtimen tyyppi? Voiko sitä muuttaa jollain lailla esim. kompressoripuolelta, että se reagoi nopeammin?

Korostan tähän loppuun, että tarkoitus on tosiaan saada normaaliin käyttöön sopivampaa tehoa. Ohituskiihtyvyydessä tuo Turbo on omaa luokkaa, lähtee kuin hauki rannasta. Kiva olis, jos lähtis kuin säynävä rannasta.

P.S. G-mies sano mulle keväällä potkiaisissa "Never say never.", kun sanoin pitäväni tuon vakiona. Ei ole menny edes 7 kuukautta ku mietin pieniä muutoksia :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Noihin sun kertomiin juttuihin sopii kuin nenä päähän myös sytytyksen
pieni aikaistaminen (toki huolehtien, että ahtaessa tulee viivästystä tarpeeksi)
. Parantaa ala-terävyyttä ja hieman spoolausta.
Redboxilla peruspaine 0,35. Sulla on ahtimena Mitsun TE-0512B joka
on todella hyvä, pieni perusahdin jossa on haettu nopeaa spoolausta.
Silti sen virtaus/tuotto kierroksillakin on parempi kuin satkujen Garretilla.

Esim 9000 alkup. virisarja antoi 195 jos autossa Garrett ja 204hp jos Mitsu TE05. Muuten täysin sama peli.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

sopii

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

itselläni vaidoin lastuvirityksen yhteydessä vanhan garretin mitsun TD04:en, jonka sain kuin saatumalta eräältä SAAB-osien kauppaajalta ja vieläpä tehdaspaketissaan aivan käyttämättömänä (500€). Hankkia piti toinen pakosarja (= sekin halvalla 20 €) sekä banjoliittimillä varustetut öljy- ja jäähdytysvesiputket (20 €). Orkkis Downpipe käy suoraan, samoin 3" merkkituote.
Ero alkuperäiseen on omasta mielestäni selkeä, koska aeron ahdin
spuulaa herkemmin jo alhaisilla kierroksilla ja tuo tasaisuutta voiman lisääntymiseen versus garretin (T03) turbopiikkiin. Hyvin on toiminut n. 1,2 ahdoilla. Suosittelen. Sitä paitsi Garretiin nähden yhdestä osasta valettu pakopesä on kestävämpi,eikä niitä tiivisteongelmiakaan niin herkästi turbossa esiinny. Laakeroinnin osaltakin on kuulema paremmin tehty kuin tuo orkkis Garret.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko sulla tuo Mitsun TD04:nen kiinni OGsatkussa vai tonnarissa?

No, kuiten. Ajattelin tässä terästäytyä ja laittaa jemmatilille pikkuhiljaa rahaa 3" downpipea, turbon huoltoa ja Redboksia varten. Jatkossa sitten lisäinfoa tuolla OG-osiolla...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Marko A kirjoitti:..sytytyksen
pieni aikaistaminen (toki huolehtien, että ahtaessa tulee viivästystä tarpeeksi)
Miten?
Vastaa Viestiin