Tasapainoketjusta (taas)
Tasapainoketjusta (taas)
Aika monesta 2.3-koneesta taitaa olla jo ketju poistettu, onko kenellekään ejtinyt kertymään kilometrejä koneella paljonkin ketjunpoiston jälkeen?
Lähinnä askarruttaa kuinka öljynkierto muuttuu akseleiden pyörimättömyydestä johtuen, eli häiriintyykö runkolaakereiden voitelu tms, asiaahan pohditiin jo tuolla projektit-osiossakin mutta sitä palstaa ei taida kaikki lukea joten ajattelin kysäistä täällä samaa asiaa.
Lähinnä askarruttaa kuinka öljynkierto muuttuu akseleiden pyörimättömyydestä johtuen, eli häiriintyykö runkolaakereiden voitelu tms, asiaahan pohditiin jo tuolla projektit-osiossakin mutta sitä palstaa ei taida kaikki lukea joten ajattelin kysäistä täällä samaa asiaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15pevi kirjoitti:Eipä paljoa n. 25000 km ilman mitään ongelmia.
Missäs keskustelussa asiaa on käsitelty projektipuolella?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000 vm92 T 16
Mikä on se "maaginen" ajettu km määrä jolloin pitäisi huolestua tasapainoketjusta. Ottaen huomioon säännölliset huollot merkkikorjaamoilla? Aiheesta on valtavasti kirjoitusta joissa puolletaan ketjun poistoa (paljolti samoilta kirjoittajilta) mutta on myös vastakkaisia mielipiteitä/kokemuksia! Tulee mieleen kysymys :totta vai tarua?
Voisiko joku moottoriasiantuntija antaa selkokielisen vastauksen, miksi ne tasapainoakselit on sinne alunperinkään laitettu/rakennettu? Mitkä ovat todelliset haitat jos pelkkä ketju poistetaan?
Monista kuvista ja kirjoituksista on käynyt ilmi, että kyse on ainoastaan rattaan/rattaiden hampaiden kuluminen joka johtuisi heikkolaatuisesta ratas aihion materiaalista. Senkin kuluminen lienee yksilöllistä johtuen esim. ajotavasta, korkeilla kierrosluvuilla luulisin olevan myöskin oma merkityksensä hampaiden kulumiseen!
Onko mahdollista tarkistaa rattaan kuntoa esim. peilillä öljypohjan raosta, vai vaatiiko peräti oskilloskoopin käyttöä?
Mikä on se "maaginen" ajettu km määrä jolloin pitäisi huolestua tasapainoketjusta. Ottaen huomioon säännölliset huollot merkkikorjaamoilla? Aiheesta on valtavasti kirjoitusta joissa puolletaan ketjun poistoa (paljolti samoilta kirjoittajilta) mutta on myös vastakkaisia mielipiteitä/kokemuksia! Tulee mieleen kysymys :totta vai tarua?
Voisiko joku moottoriasiantuntija antaa selkokielisen vastauksen, miksi ne tasapainoakselit on sinne alunperinkään laitettu/rakennettu? Mitkä ovat todelliset haitat jos pelkkä ketju poistetaan?
Monista kuvista ja kirjoituksista on käynyt ilmi, että kyse on ainoastaan rattaan/rattaiden hampaiden kuluminen joka johtuisi heikkolaatuisesta ratas aihion materiaalista. Senkin kuluminen lienee yksilöllistä johtuen esim. ajotavasta, korkeilla kierrosluvuilla luulisin olevan myöskin oma merkityksensä hampaiden kulumiseen!
Onko mahdollista tarkistaa rattaan kuntoa esim. peilillä öljypohjan raosta, vai vaatiiko peräti oskilloskoopin käyttöä?
Tuskin on ajotavalla mitään merkitystä, nuo pitkälohkoisen rattaiden hampaat tuntuvat katoavan jokaisesta yksilöstä parinsadan tonnin kohdalla.
Onkos tietoa siitä ovatko varaosana myytävät rattaat kestävämpiä? Itse en jaksa uskoa että nelisylinterinen rivikone voi täristä kovinkaan paljoa, oli ketjua tai ei.
Onkos tietoa siitä ovatko varaosana myytävät rattaat kestävämpiä? Itse en jaksa uskoa että nelisylinterinen rivikone voi täristä kovinkaan paljoa, oli ketjua tai ei.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ketjun kunnon kuulee kokenut ihminen äänestä. Öljypohjan raosta sitä ei näe. Oskilloskoopilla ei tässä hommassa mitään tee, mutta endoskoopilla, kun avaa nokka-akselien kotelon saattaisi hyvinkin rattaan nähdä.erites-2 kirjoitti:9000 vm92 T 16
Mikä on se "maaginen" ajettu km määrä jolloin pitäisi huolestua tasapainoketjusta. Ottaen huomioon säännölliset huollot merkkikorjaamoilla? Aiheesta on valtavasti kirjoitusta joissa puolletaan ketjun poistoa (paljolti samoilta kirjoittajilta) mutta on myös vastakkaisia mielipiteitä/kokemuksia! Tulee mieleen kysymys :totta vai tarua?
Voisiko joku moottoriasiantuntija antaa selkokielisen vastauksen, miksi ne tasapainoakselit on sinne alunperinkään laitettu/rakennettu? Mitkä ovat todelliset haitat jos pelkkä ketju poistetaan?
Monista kuvista ja kirjoituksista on käynyt ilmi, että kyse on ainoastaan rattaan/rattaiden hampaiden kuluminen joka johtuisi heikkolaatuisesta ratas aihion materiaalista. Senkin kuluminen lienee yksilöllistä johtuen esim. ajotavasta, korkeilla kierrosluvuilla luulisin olevan myöskin oma merkityksensä hampaiden kulumiseen!
Onko mahdollista tarkistaa rattaan kuntoa esim. peilillä öljypohjan raosta, vai vaatiiko peräti oskilloskoopin käyttöä?
Mun tasapainoketjusta ei kukaan kuullut mitään. 230tkm ajetusta autosta PKS potkijaisissa raati totesi ketjun käyvän nätisti kaikilla kierroksilla, samoin PCS:llä. No käyhän se nätisti jos on jo kaikki hampaat lähteneet sileäksi molemmista akseleista.
No se onkin sitten ihan uusi tarina, mitä ne silpoutuneet hampaat tekee siellä koneessa. Naputtavia venttiileitä ja kalkattavaa alakertaa alkaa löytymään...
No se onkin sitten ihan uusi tarina, mitä ne silpoutuneet hampaat tekee siellä koneessa. Naputtavia venttiileitä ja kalkattavaa alakertaa alkaa löytymään...
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
[ Ketjun kunnon kuulee kokenut ihminen äänestä. Öljypohjan raosta sitä ei näe. Oskilloskoopilla ei tässä hommassa mitään tee, mutta endoskoopilla, kun avaa nokka-akselien kotelon saattaisi hyvinkin rattaan nähdä.[/quote]
Asiantuntemusta on ainoastaan tuo oskilloskoopin ja endoskoopin eroittaminen toisistaan Varsinaiseen ydinkysymykseen ei ole tullut vastausta
Asiantuntemusta on ainoastaan tuo oskilloskoopin ja endoskoopin eroittaminen toisistaan Varsinaiseen ydinkysymykseen ei ole tullut vastausta
No tuossa oli esitetty pari konetta jolla ajettu vähän reilu 200tkm ja niissä oli rattaat ihan paskana. Vielä en ole lukenut yhtään kommenttia, missä pitkälohkon kone olisi otettu auki kehuttu rattaiden kuntoa. Merkkikorjaamojen öljyihin en ota kantaa - Onko Mobil 1 siellä parempaa kuin muualla?erites-2 kirjoitti: Mikä on se "maaginen" ajettu km määrä jolloin pitäisi huolestua tasapainoketjusta. Ottaen huomioon säännölliset huollot merkkikorjaamoilla?
Ei liene usko asia, jos lukee vastauksen edelliseen kysymykseen.erites-2 kirjoitti: Aiheesta on valtavasti kirjoitusta joissa puolletaan ketjun poistoa (paljolti samoilta kirjoittajilta) mutta on myös vastakkaisia mielipiteitä/kokemuksia! Tulee mieleen kysymys :totta vai tarua?
En ole moottorialan asiantuntija, mutta lukenut 9-3:n WIS:stä, että epäkeskoakselit pyörivät kaksinkertaisella moottorin nopeudella aiheuttaen mäntien liikkeen suhteen vastakkaisia momentteja siten vähentäen moottorin värinöitä etenkin alhaisilla kierroksilla.erites-2 kirjoitti: Voisiko joku moottoriasiantuntija antaa selkokielisen vastauksen, miksi ne tasapainoakselit on sinne alunperinkään laitettu/rakennettu?
Tämä toteutus tuotiin ensimmäisiin nelisylinterisiin 2.3-litraisiin moottoreihin. Koska moottori on suhteellisen harvaiskuinen tilavuuteen nähden, syntyy värinöitä enemmän kuin pienissä koneissa.
Jos ketju poistetaan, toimii moottori kuten tasapainoakseliton kone. Värinöitä tulee hieman lisää, sen huomaa mm. automaattivaihteisessa, kun pitää vaihdetta D-asennossa liikennevaloissa. Jos Hydrauliset moottorituet ovat kunnossa on värinä siedettävää.erites-2 kirjoitti: Mitkä ovat todelliset haitat jos pelkkä ketju poistetaan?
Vielä ei ole ilmeisesti kukaan ajanut satoja tuhansia ilman ketjua, joten kokemusta siitä, mitä ketjun poisto aiheuttaa pitkän päälle öljynkierrolle ei vielä ole. Teoriassa ei mitään haittaa ole, mutta voihan teorioissa olla aukkojakin. Käytännössä öljykanava tekee vain mutkan tasapainoakselin uran kohdalla kuten ennekin - tasapaino akseli vain ei pyöri enää.
Varmastikin kuluminen on yksilöllistä, mutta kaikki ne on paskana. Usko poiserites-2 kirjoitti: Monista kuvista ja kirjoituksista on käynyt ilmi, että kyse on ainoastaan rattaan/rattaiden hampaiden kuluminen joka johtuisi heikkolaatuisesta ratas aihion materiaalista. Senkin kuluminen lienee yksilöllistä johtuen esim. ajotavasta, korkeilla kierrosluvuilla luulisin olevan myöskin oma merkityksensä hampaiden kulumiseen!
Onko mahdollista tarkistaa rattaan kuntoa esim. peilillä öljypohjan raosta, vai vaatiiko peräti oskilloskoopin käyttöä?
Jos tuo "oskilloskooppi" on käytössä, niin helpoin tapa olisi varmasti tarkistaa yläkautta. Yläpuolelta suoran näkyvyyden peittää tasapainokettingin laahain. Jos laitta "oskilloskoopin" jakoketjun välistä alas ja pystyy kurkkaamaan jakokopan etu- ja takareunaan, niin homma olisi sillä selvä. Mistähän tuollaisia laitteita saisi käsiinsä? Ketjua ei saa kuitenkaan poistetua yläkautta, muuta kuin venäläinen kynekologi.
Toivottavasti vastaukseni tyydytti Teitä. Jos Teillä kuitenkin jäi vielä kysyttävää, yritämme parhaamme saavuttaaksemme molempia osapuolia tyydyttävän lopputuloksen.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Thank you tyhjentävästä vastauksestanne, Dr Pihl
Onkos joku jaksanut seurata esimerkiksi svedujen keskustelua noista varaosini myytävistä tasapainorattaista? Olisi sinällään hienoa laittaa nuo hyrrät pyörimään suunnitellulla tavalla muttei näillä tuloilla viitsi investoida reilua 300 euroa tasapainosysteemin korjaussarjaan jonka rattaista katoavat hampaat tämän tästä
Onkos joku jaksanut seurata esimerkiksi svedujen keskustelua noista varaosini myytävistä tasapainorattaista? Olisi sinällään hienoa laittaa nuo hyrrät pyörimään suunnitellulla tavalla muttei näillä tuloilla viitsi investoida reilua 300 euroa tasapainosysteemin korjaussarjaan jonka rattaista katoavat hampaat tämän tästä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Thank you tyhjentävästä vastauksestanne, Dr Pihl
Onkos joku jaksanut seurata esimerkiksi svedujen keskustelua noista varaosini myytävistä tasapainorattaista? Olisi sinällään hienoa laittaa nuo hyrrät pyörimään suunnitellulla tavalla muttei näillä tuloilla viitsi investoida reilua 300 euroa tasapainosysteemin korjaussarjaan jonka rattaista katoavat hampaat tämän tästä
... ja tuohoavat muun moottorit mennessään.
Jos olisi varmaa tietoa, että jostain saa vahvempia pyöriä, niin mikä ettei.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ja lyhytlohkoisen rattaat eivät sovi noille pitkälohkon akseleille, lyhytlohkon sarja on sama vm. 1994 lähtien tähän päivään saakka eli b205/b235 -koneissa, olin jo innostuksissani ruuvaamassa 9-5:n käytettyjä rattaita tuohon murheenkryyniin kiinni.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eikös nuo uudemmat rataskoneistot kuitenkin kestä paremmin? Elikkä roippeet ovat varmaankin karkaistu tällä kertaa kunnolla.os olisi varmaa tietoa, että jostain saa vahvempia pyöriä, niin mikä ettei.
Tuli vaan mieleen että jos sen pitkälohkoisen koneen tasapainokoneiston haluaa uusia niin eikö kannattaisi käydä saabin tiskillä notkumassa ja ihmettelemässä korjaussarjaa, jos siitä vaikka löytyisi valmistuspäivämäärä (luulisi että tämän vuosituhannen puolella moiset olisi jo valmistettu kunnolla)?
Olettaisin että samasta tuutista ne uuden ja vanhan malliset tulevat vaikka näyttävätkin erilaisilta...