Kampikammiotuuletus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Kampikammiotuuletus

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Kannaattaako kyseinen putki poistaa turbon imuilmasta ja laittaa se vaikka menemään maahan se moska mitä sieltä tulee ? Vai miten kannattaisi menetellä kampikammiotuuletuksella jos se pitäis saada siitä turbon imuletkusta pois ?
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Anna olla alkuperäisellä paikallaan, kampikammiotuuletus huononee ns. vapaastihengittävänä. Puhdista putket/letkut kunnolla niin pitäisi toimia asianmukaisesti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kampikammiotuuletus

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

TuomasJ kirjoitti:Kannaattaako kyseinen putki poistaa turbon imuilmasta ja laittaa se vaikka menemään maahan se moska mitä sieltä tulee ? Vai miten kannattaisi menetellä kampikammiotuuletuksella jos se pitäis saada siitä turbon imuletkusta pois ?
Mitä moskaa sulla sieltä tulee? Ei mulla ainakaan mitään ihmeempää siellä kulje. Jos sieltä tulee sellaista semi-valkoista töhnää, niin sitten sulla vuotaa glykolia öljyn sekaan ja olisi parempi tukkia se vuoto kuin puhaltaa vaahto maahan.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

ng900aero kirjoitti:Anna olla alkuperäisellä paikallaan, kampikammiotuuletus huononee ns. vapaastihengittävänä. Puhdista putket/letkut kunnolla niin pitäisi toimia asianmukaisesti.
Mitämitä? Onko tuo faktaa? Mielestäni niitä vähäisiäkään huohotusöljypisaroita ei kannata päästää turbon siiville. Vai onko jollain kone vaurioitunut huonontuneen kampikammiontuuletuksen vuoksi sen jälkeen, kun huohotusletku on otettu pois imuputkesta?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tarkkaa mutu-faktaa 8) Kyllä se kampikammiotuuletus on tehokkaampi silloin kun sieltä imetään ilmaa pois, venttiilikopan kanavat ovat muutenkin niin ahtaat että en ainakaan itse poistaisi hörhötinputkea turbolta, karstaa noihin näyttää kertyvän muutenkin etenkin jakopään puolelle. Jos kampikammiopaine kasvaa liian suurenksi niin öljy löytää kyllä tiensä ulos koneesta :?
Onko kone sitten niin harva että puhaltaa öljyä ilman mukana? Jos näin on niin laita siihen öljyloukko b2x5-koneiden tapaan :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

En kylläkään oo nähny mitä moskaa sieltä tulee mutta putkien öljyisyydestä päättelin että varmaan ne sieltä kampikammiosta tulee, kannattaako putki esim. siirtää sinne vapaaseen paikkaan kaasuläpässä ? Eikös vapareissa se sinne mene.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

TuomasJ kirjoitti:En kylläkään oo nähny mitä moskaa sieltä tulee mutta putkien öljyisyydestä päättelin että varmaan ne sieltä kampikammiosta tulee, kannattaako putki esim. siirtää sinne vapaaseen paikkaan kaasuläpässä ? Eikös vapareissa se sinne mene.
Silloinhan sinne huohotusputkiin tulee välillä yli- ja välillä alipaine, ei onnistu turbokoneisessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ainakin virikoneessa ja og900/tonnari on syytä poistaa se ison huohotinletkun liitos juuri ennen ahdinta. Sinne tulee sen verran äkäset alipaineet (varsinkin ahtaalla vakio imuputkistolla jolloin lähes tyhjiö ennen ahdinta) että se imuroi hyvin tehokkaasti venttiilikopasta öljyt imuputkistoon ja ahtimelle.

Ihmettelin tuossa juuri että onko se perkele ahdin menossa kun puski öljyä ahtoputkien liitoksista roimasti. No huohotusöljyähän se oli, siirsin ison huohotinletkun puhaltamaan vapaasti pihalle ja tulppasin imuputken aukon. Jo loppui öljyn holvaus eikä huohota enää kuin hullu. Se pikkuletku on sitä varten että tehostaa sitä huohotusta imullaan. Sitä ei kannata poistaa ja se takaiskuventtiili on syytä olla ehjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Ja sen pikkuletkunhan pitäisi mennä minne ? Imusarjaanko ? Ei oo kyllä mitään takaiskuventtiiliä. Elikkä kannattaa pitää se kampikammiotuuletuksen pikkuletku paikallaan mutta sen ison, joka menee turbon imuletkuun, saa heittää mäkeen ?
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös harva kone huohota öljyä ;) Vai meinasitko Jcarlson että esim. isommalla ahtimella alipaine on liian suuri?
Ei mulla ole ainakaan tontuissa ollut mitään huohotusongelmia, tosin vakiotehoisia ovat olleet, ja koneet ei-harvoja.
Ja jos sen paksumman letkun irrottaa tubolta niin eiikös kabiiniin tule öljynkäryä mikäli sitä letkua ei jatka ja ohjaa koneen taakse alas?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kone ei ole harva. ;) Itseasiassa vasta sisäänajettu. Alipaine on imuputkessa juuri ennen turboa liian suuri, jos suuret ilmamassat liikkuu ja imuputki on ahdas.

En nyt muista aivan 100% varmaksi, oliko tonnarissa näin, mutta ainakin t16 satkussa on. Ei niitä ongelmia vakiotehoilla varmaankaan näy, mutta kun vaihdetaan isompaa ahdinta tai jo pelkästään revitään täydet irti orkkiksesta niin alkaa siellä ahtimen edessä olemaan aika voimakkaat alipaineet kovilla kierroksilla ja ahdoilla. Silloin huohottimesta solkenaan tuleva öljy EI ole ohivuodosta aiheutuvaa, vaan venttiilikoneistosta liian kovan alipaineen imuroimaa.

Nimenomaan jos kone ei ole väljä, niin letkun siirtämällä pois ei huohotuksesta tule pihalle juurikaan mitään. Itse laitoin lisäletkunpätkän perään ja siirsin sojottamaan syyläriä päin, että näkee helposti jos sieltä jotain tulee. Ja eipä sieltä mitään öljyä enää ulos tule, polki miten hurjasti tahansa. Eikä myöskään minkäänlaista öljynkäryä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Siis pitääkö sen pikkuletkun mennä imusarjaan ja mitenpäin sen takaiskuventtiilin pitää olla ?
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pikkuletku kuuluu mennä imusarjaan, takaiskuventtiili niin päin ettei imusarjasta ylipaine pääse venttiilikoppaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Huohotuksesta sen verran että pelkkä vapaa ilmakehään ei riitä. Käyttäkää sitä vakiota.

Ja en itkis jos 400tkm:ässä meni turbo sen takia kun tuli öljyä. Ei ne garretit kestä muutenkaan kuin 200tkm.

Ja jos itkettää että tulee öljyy niin pistää sen välisäiliön keräämään.


Ilman kunnon (vakio) huohotusta stefat vuotelee ja saattavat vioittuakkin.

Ja turbo tupsautteli mulla yli -15 asteen pakkasilla, iskin huohotuksen kondikseen (lisäsin sen pikkuletkun suoraan imusarjaan) ja sinne katosivat onkkelmat. Kattoo tänätalvena. Ja uuden takapään stefan vuotaminenkin tais rauhottua, ainakin alleen kasteleminen väheni olemattomiin.

T. Pasi
99T-museopeli
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jotenkin en jaksa uskoa etteikö alkuperäinen huohotusjärjestelmä toimisi asianmukaisesti myöskin virikoneissa, tuskin alipaine kasvaa niin radikaalisti isomman turbon tms muutosten myötä, että alkaisi imemään öljyä venttiilikoneistosta 8O Jostain muusta hommasta täytyy olla kyse jos alkaa sylkemään öljysumua läpi reippaastikin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin