900i kirjoitti:Missä se lukee että on mineraali hydr.öljyä?
Ainakin minun jutuissani... ja varmaan 9000CD23T:nkin. Veikkaisin että juurikaan parempaa tietoa hydraulinesteistä ei ole saatavilla.
Uudempi (97->) on joku "osasynteettinen" liemi (elikkäs synteettisellä hiilivetypohjaisella nesteellä terästetty mineraaliöljy), kuitenkin sekoitettavissa vanhemman kanssa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Pentosin 7.1 (CHF 7.1). Se on mineraaliöljy ja ominaisuuksiltaan siinä on tiheys 0.84 @ 20°C, leimahduspiste 130°C, "pour point" parempi kuin -60° (kuin SAE luokitus moottoriöljyssä), viskositeetti indeksi 340 (viskositeetti ei muutu paljoa lämpötilan muuttuessa), viskositeetti alle 1100 @ -40°C, 18 @ 40°C ja 6 @ 100°C.
Periaatteessa mikä tahansa öljy, joka täyttää nämä vaatimukset käy, mutta niitä öljyjä on harvassa. "taika" on sen viskositeetti-indeksissä, joka takaa toimivuuden niin sydäntalvella kuin keskikesällä. Jos järjestelmässä käytetään muuta kuin öljyä, voi ongelmia syntyä kylmäkäynnistyksessä jolloin liian paksu öljy ei kuljekaan kunnolla ja pumppu lyö tyhjää. Jos järjestelmässä taas käytetään ohuempaa öljyä, se ohenee moottorin lämmitessä ja sen voitelukyky heikkenee huomattavasti.
Lisäksi:
minimanilta löytynyt FEBI 6161 tosiaankin näköjään täyttää seuraavat normit febin sivun mukaan:
Repl. Part-No. to fit
G 002 000 Audi
(G 002 500) Audi
81 22 9 407 758 BMW
82 11 1 468 041 BMW 90544116 GM/Opel Zeichnungsnr.
1940 766 Opel
000 043 203 33 Porsche
G 002 000 Seat
(G 002 500) Seat
G 002 000 Skoda
(G 002 500) Skoda
G 002 000 VW
Elikkä tuolla tuo on 9.90e/litra, vähän halvempaa kuin merkkiliikkeessä .
Kävimpä tuossa eilen Biltemalla, enpä löytänyt mitään tehostimeen kelpaavaa ainetta
Tuota citikkaan LHM-nestettä olisi kyllä ollut hyllymetreittäin.
Taitaa olla pakko mennä Saabille tai PCS:lle.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Monenlaista mielipidettä.... Totta kuitenkin varmaan on, ettei vuotavaa korjata enää vaikka hakisi kuinka saabin tiskiltä hunajaa tehostimeen.
Sama se on mitä sinne tielle tiputtelee.
Vuotavaan itse tuupanu atf:ää ja jotain nostosilloissa käytetävää hydrauliikka öljyä. Tuo hyrauliikka öljy tuntuu olevan talvella parempaa. Kesällä ei mitään eroa äänimaailmassa ja/tai kääntämisessä tarvittavassa voimassa. Hydrauliikka myös helpon saatavuuden takia suosiossa. Tallintakana 200l tynnyri hanalla varustettuna.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
hmm. Jos motonetissä pyörii litrahinnat jossain 12 Eurossa/litra niin eikös kannattaisi hakea se litra sitä nestettä suoraan saabin tiskiltä jos se siellä maksaa sen 14 euroa?
lintta go go kirjoitti:ATF mie oon käyttäny, niin volvossa kuin muissakin. Ihmettelen vaan että miksi sinne jotain "omaa" öljyä pitää laittaa kun ATF on ja toimii ihan hyvin. Volvon pumppu on Saginawin valmistetta ja niin taitaa olla Saabinkin (en oo kyllä ihan varma, näyttää päälisinpuolin samantyyppiseltä), jos kerran Volvoon ehdotetaan ATF käyttöä niin mikä Saabissa on sellainen että se ei sitä kestä.
Onko tuossa Saabin ot.pumpussa jotain ihmeellistä kun ei saa ATF:ää käyttää? Minkä tyyppinen ohjausakseli tuossa on muuten (simpukka, hammastanko, joku muu?
Mulla on MB:ssä ekat AFT:tä pyörinny 550tkm, 1984-2004. Nyt on toinen setti vatkauksessa.
Anteeksi jos mielenkiintoni ja kommentit muun merkkisestä autosta herättivät pahennusta.