B-moottorien vuosimallierot?
B-moottorien vuosimallierot?
kiinnostaa 77-> vuosimallit eli ne johon löytää vielä vesipumpun korjaussarjaa motonetista. mitä vuosimallieroja on 77-81 moottoreissa mitä kannattaisi moottorinvaihdossa huomioida?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ne mitä tiedän niin vesipumppuja on ollut kolmea mallia, nokka-akselit eroaa toisistaan ja öljypumpun paineventtiilejä on ainakin kahta erimallia, ellei jopa kolmea. Lisäksi eroa on laturissa joita on 55A, 60 tai 65A ja tehdaskunnostettuna on saanut 70A laturia (kuten minulla on
).
Vesipumppujen riistiin asennuksesta en osaa tarkemmin sanoa, mutta väärinkasattu paineventtiili räjäyttää öljynsuodattimen. Esim. mulla oli Annissa viimeistä mallia oleva paineventtiili ja varaosa-autossa ensimmäistä tai toista mallia oleva vaikka ovat samaa vuosimallia. Se öljypumpun kansi pumpun pohjassa on sama mutta venttiilin "neulassa" on eroja. Kuitenkin B-moottorissa on sama öljynpaine venttiilistä huolimatta.
Lisäksi on eroa nokka-akseleissa. D-jetin ja K-jetin nokat on erilaiset. D-jetin nokka on parempi viritysmielessä, kuulemma saa enemmän vääntöä.

Vesipumppujen riistiin asennuksesta en osaa tarkemmin sanoa, mutta väärinkasattu paineventtiili räjäyttää öljynsuodattimen. Esim. mulla oli Annissa viimeistä mallia oleva paineventtiili ja varaosa-autossa ensimmäistä tai toista mallia oleva vaikka ovat samaa vuosimallia. Se öljypumpun kansi pumpun pohjassa on sama mutta venttiilin "neulassa" on eroja. Kuitenkin B-moottorissa on sama öljynpaine venttiilistä huolimatta.
Lisäksi on eroa nokka-akseleissa. D-jetin ja K-jetin nokat on erilaiset. D-jetin nokka on parempi viritysmielessä, kuulemma saa enemmän vääntöä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
olikos niin että moottorin etukiinnitys muuttui 78 vai 79 vuonna.
edit: muisti palailee pätkittäin, tuo jäi mieleeni kun 77 emsiin vaihdettin 79 vuoden b-moottori, mutta ongelman syynä olikin se että uudempi kone oli peräisin satkusta. eli ysiysissä kai etukiinnitys aina pysynyt samana.
edit: muisti palailee pätkittäin, tuo jäi mieleeni kun 77 emsiin vaihdettin 79 vuoden b-moottori, mutta ongelman syynä olikin se että uudempi kone oli peräisin satkusta. eli ysiysissä kai etukiinnitys aina pysynyt samana.
Viimeksi muokannut lucaf, Pe Loka 21, 2005 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
dimebak kirjoitti:Ne mitä tiedän niin vesipumppuja on ollut kolmea mallia, nokka-akselit eroaa toisistaan ja öljypumpun paineventtiilejä on ainakin kahta erimallia, ellei jopa kolmea. Lisäksi eroa on laturissa joita on 55A, 60 tai 65A ja tehdaskunnostettuna on saanut 70A laturia (kuten minulla on).
Vesipumppujen riistiin asennuksesta en osaa tarkemmin sanoa, mutta väärinkasattu paineventtiili räjäyttää öljynsuodattimen. Esim. mulla oli Annissa viimeistä mallia oleva paineventtiili ja varaosa-autossa ensimmäistä tai toista mallia oleva vaikka ovat samaa vuosimallia. Se öljypumpun kansi pumpun pohjassa on sama mutta venttiilin "neulassa" on eroja. Kuitenkin B-moottorissa on sama öljynpaine venttiilistä huolimatta.
Lisäksi on eroa nokka-akseleissa. D-jetin ja K-jetin nokat on erilaiset. D-jetin nokka on parempi viritysmielessä, kuulemma saa enemmän vääntöä.
No vesipumpun/apuakselin rattaathan on uudemmissa tiheemmät,samoin virranjakaja/apuakseli.
Vesipumpussa 77:sta uudempiin ei taida olla eroa. Vanhemmissa malleissa oli käyttöakselissa harvempi hammastus ja vanhin malli taisi olla erillisellä messinkipesällä varustettu. Myös vesipyörän kiinnitys vaihteli mutta uudemmissa se ei ole kiinni kuin puristamalla.
Moottorin etukiinnitys on 77:ssa peltikorvake, uudemmissa se on valettu vaihdelaatikon kuoreen. Taitaa vaihtua samalla kun ensiöveto muuttuu hammaspyörältä ketjuvedoksi.
Pakosarja on vanhemmissa malleissa kiinni pulteilla 77:sta ja uudemmat 8mm pinnapulteilla. Pakosarja on vanhemmissa yhtä valua 77:ssa on jo kaksiosainen.
Virranjakajan kiinnitys vanhemmissa kahdella 6mm pultilla, uudemmissa yhdellä 8mm pultilla. Venttiilikoppa vanhemmissa 8 mm pulteilla uudemmissa 6mm.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen 77 >> 81 ei eroa juuri ole, suurin tuo etukiinnike mutta menevät keskenään heittämällä. Mutta sehän onkin vaihdelaatikossa eikä koneessa....
Moottorin etukiinnitys on 77:ssa peltikorvake, uudemmissa se on valettu vaihdelaatikon kuoreen. Taitaa vaihtua samalla kun ensiöveto muuttuu hammaspyörältä ketjuvedoksi.
Pakosarja on vanhemmissa malleissa kiinni pulteilla 77:sta ja uudemmat 8mm pinnapulteilla. Pakosarja on vanhemmissa yhtä valua 77:ssa on jo kaksiosainen.
Virranjakajan kiinnitys vanhemmissa kahdella 6mm pultilla, uudemmissa yhdellä 8mm pultilla. Venttiilikoppa vanhemmissa 8 mm pulteilla uudemmissa 6mm.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen 77 >> 81 ei eroa juuri ole, suurin tuo etukiinnike mutta menevät keskenään heittämällä. Mutta sehän onkin vaihdelaatikossa eikä koneessa....