Kun monien foorumilaisten toimesta on kirjoitettu Saabin käsijarrun käytöstä ilmeneviä ongelmia talvella (jäätyy kiinni), on alkanut mieltä askarruttaa eräs asia tähän liittyen.
Omalla kohdallani on taloyhtiö tarjonnut minulle parkkipaikan kohtuu jyrkästi alas viettävästä mäestä, jolloin käsijarrun käyttö olisi suotavaa jotta auto pysyisi paikallaan. Noh, nyt kun kässäri jämähtääkin jumiin jo pikku pakkasilla mitä olette mieltä kun mäkeen jättää auton parkkiin peruutusvaihdetta vasten ?
Rasittaako tämä kuinkakin paljon paikkoja autossa, esim. voimansiirtoa, vaihteistoa tai moottoria ? Ja onko koko vaihteen varaan jättäminen ollenkaan edes suotavaa näiden asioiden tiimoilta ?
Talven käsijarruongelma
Talven käsijarruongelma
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Eipä siitä mitään haittaa ole. Samoilla "hiluilla" sitä 1600Kg riuhdotaan tienpäällä, joten kestää taatusti staattistakin kuormaa aivan loistavasti.
Poikkeuksena ehkä tomaatin pakkilukko, mutta jos manuaali niin ei mitään ongelmaa. Pienellä korjauksella sen käppärinkin saa kuntoon. Uutta suojakumia. Mites olisi vielä jos ne uudet kumit täyttäisi vaikka vaseliinilla...
Poikkeuksena ehkä tomaatin pakkilukko, mutta jos manuaali niin ei mitään ongelmaa. Pienellä korjauksella sen käppärinkin saa kuntoon. Uutta suojakumia. Mites olisi vielä jos ne uudet kumit täyttäisi vaikka vaseliinilla...

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Niistä takapään suojakumeistahan joista vaijerit tulee ulos ja jatkaa matkaansa jarruille on ilmeisesti kysymys? Saako niitä suojakumeja irrallaan, kun mulle väitettiin paikallisessa että ei saa. Pitäis ostaa koko vaijeri. En tosin ostanut vielä 

Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Kyllä näin väittää myös EPC. Mahtaakohan olla kalliskin.white9-5 kirjoitti:Niistä takapään suojakumeistahan joista vaijerit tulee ulos ja jatkaa matkaansa jarruille on ilmeisesti kysymys? Saako niitä suojakumeja irrallaan, kun mulle väitettiin paikallisessa että ei saa. Pitäis ostaa koko vaijeri. En tosin ostanut vielä
Tietysti jos alkaa askartelemaan, niin samalla vaivalla menee koko vaijeri uusiksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Jaa-a, Lielahden Metro-Auton Saab-huoltopäällikkö sanoi juuri perjantaina minulle, että vaikka autostani ovat nämä käsijarrun suojat rikki, niin 9-5 -malleissa se ei haittaa mitään -> ei tarttee korjata. Käsijarrun jäätymisongelma vaivaa hänen mukaansa vain 9-3 -malleja
No, nyt sitten vain odottelen että hirttääkö käsijarru kiinni...

No, nyt sitten vain odottelen että hirttääkö käsijarru kiinni...
Peruuttelin viime viikolla pihastani, kun yhtäkkiä löi toisen takapyörän jumiin. Ei muuta kun auto tunkilla ylös ja purkamaan. Muutaman tunnin kotitarvetyökaluilla ähistelyn jälkeen sain jarrurummun levyineen irti (oli muuten tiukassa) ja syy selvisi: toisen käsijarrukengän hihna oli irronnut ja kiilautunut toisen kengän päälle. Vaihdoin sitten kengät myös toiselle puolelle ja siellä oli tapahtumassa sama juttu: toisesta kengästä oli hihna jo osin irronnut. Pistipä vain miettimään, että jospa tekee sen täydessä
vauhdissa.
Suosittelisin vilkaista käsijarrukenkien kuntoa, jos auto on yli 5-vuotias.
vauhdissa.
Suosittelisin vilkaista käsijarrukenkien kuntoa, jos auto on yli 5-vuotias.