
ohjausyksikön vaihto
ohjausyksikön vaihto
Pitäs vaihtaa Maptunin steg1 originaalin tilalle, muttei tahdo lähteä se ohjausyksikkö pois. Ruotsinkielinen Haynes sanoo "lossa klämman och lyft bort". Onko siellä jonkinlainen varmistusklipsi, mikä pitää poistaa, ennenkuin nousee pois? Ei tahdo pää mahtua sinne jotta vois katsoa 

9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
check engine
Lähti se ohjausboxi pois kun johtojen alta löysin toisenkin klipsin. Sitten uusi boxi paikalle, magneettiventtiili, ja sen johdot kiinni ja auto käytiin. Käynnistyi hyvin, kävi tasaisesti, mutta Check Engine syttyi heti
. Kävin kuitenkin testaamassa moottoritiellä ahtoja. Ahdot imusarjan vapaasta liittimestä ja mittarille ulkokautta ao kuvan mukaan. Ahdot näytti molemmin puolin yhtä, tyhjäkäynnillä -0.7. Lienee ok? Mikähän tuon Check Enginen laukaisi, kun moottori tuntuu käyvän normaalisti
. Merkkikorjaamolla saisi varmaan tarkat koodit .




9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Hieno aahtopainemittari
.
Toki varmaan väiaikainen
.
Vm:97:kaan saa kämmenkoneenkin kiinni, ja esim tuollaisia näyttöjä.
http://www.qcontinuum.org/obdgauge/
Toki näyttö laahaa noin 0,4s jäljessä jos vain esim imusarjan painetta piirtää ja 4-5 suuretta samalla näytöllä niin päivittää noin 1-1,5s / suure.
(mut on se hieno)
.

Toki varmaan väiaikainen

Vm:97:kaan saa kämmenkoneenkin kiinni, ja esim tuollaisia näyttöjä.
http://www.qcontinuum.org/obdgauge/
Toki näyttö laahaa noin 0,4s jäljessä jos vain esim imusarjan painetta piirtää ja 4-5 suuretta samalla näytöllä niin päivittää noin 1-1,5s / suure.
(mut on se hieno)

Viritelmä oli tosiaan väliaikainen, mutta pitihän ne ahtomäärät nähdä heti. LPT:ssä kunei ahtomittaria ole. Itselläkin on varastossa Palm T130 (käyttämättömänä) jonka ehkä sais viriteltyä diagnostointiin. Mutta taidanpa huomenna tarkistaa vielä kaikki liitokset ja resetoida systeemi akun liitin irrottamalla.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Vinkki. Pistä se palm kiinni OBD/RS232 muuntimella sinne ratialle ja sulla lukee näytöllä miksi CE lamppu palaa (PXXXX ja selitys koodille tyyliin motor tempperature sensor circuit malfunktion) tjms. ja siinä on ruudulla reset näppäin josta se sammuu jos vika on poistunut.
Ja auto taas käy seuraavat 100km-1tkm tyhjäkäyntiä miten sattuu ja muutenkin vähän ihmeellinen, toki akun pidempi irtipitäminen aiheuttaa ihan saman.
Ja auto taas käy seuraavat 100km-1tkm tyhjäkäyntiä miten sattuu ja muutenkin vähän ihmeellinen, toki akun pidempi irtipitäminen aiheuttaa ihan saman.
edelleen Check Engine
Otin tänään akun johdon irti, ja tsekkasin letkujen ja sähköjohtojen paikat ja mitään ihmeempää ei löytynyt. Akun johto kiinni, auto käyntiin ja tallista ulos. Siinä ulkona seistessä syttyi taas "Check engine" -valo, eli n. 3-4 minuutin käynnistyksestä. Onko tämä viive normaali "Check engine":n yhteydessä vai olisiko siinä vinkki vian paikallistamiseen? Ajattelin vielä kokeilla vanhalla yksiköllä. Ei kai se haittaa, jos LPT:n vakiokeskusyksikköä kokeiltaessa on magneettiventtiili ja letkut kiinni? Vakiokeskusyksikkö ei ilmeisesti lähetä ohjaussignaalia magneettiventtiilille. Muut vinkit ovat tervetulleita, ennen kuin käytän diagnostiikassa dealerillä.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
On ihan hyvä testata orkkisboxilla, mutta varmuuden vuoksi magneettiventtiilin liitin irti tällöin auto on ikään kuin LPT, eikä venan käämi taatusti kiusaa. Tarkasta samalla T5-boxin pinnit ettei mikään päässyt asennuksessa vääntymään.
Itselläni on toisessa BSR:n lastu ja toisessa Nordicin. Molemmat pelittivät heittämällä ilman ongelmia puhumattakaan, että olisivat herjanneet CE:stä.
Itselläni on toisessa BSR:n lastu ja toisessa Nordicin. Molemmat pelittivät heittämällä ilman ongelmia puhumattakaan, että olisivat herjanneet CE:stä.
alkuperäisboxi ok
Pistin kokeeksi takaisin alkuperäisboxin ja Check Engine-valo ei syttynyt testiajon aikana (magneettiventtiilin sähköjohdot irti). Samalla totesin boxien pinnit suoriksi. Sitten vielä Maptun boxi takaisin ja tuttu valo syttyi taas 3-4 minuutin päästä. Tilasin ScanToolin setin, jotta voin alkaa lukea niitä koodeja, ja pistin viestiä Maptunin pojille. Eli odotellaan, mielellään en läheta alkuperäisboxia ennenkuin saadaan se valo sammumaan... 

9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Mitä MapTunin hommiin tulee, niin ei tartte lähettää orkkisboksia takasin, ennenkuin oot saanu kaikki kuntoon. Mullakin hieman venähti ongelmien ratkaisu, mutta nyt on kaikki reilassa ja hyvin toimii. Selvität vaan oireet jne, niin homma hoituu.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
koodeja
Sain vihdoin luettua koodeja Scantoolin laitteella. Alla kuva DTC-näytöstä.
Samaan aikaan Check Engine -valo vilkkui: 1 pitkä + 8 lyhyttä.
Kertooko nämä jotain jollekin? Softa näyttää, että vain yksi koodi, vaikka kolme "merkintää" näyttöön tuli. Ehkä toi P0104 on se koodi?
Yritin hakea vikakoodi-listaa palstalta, muttei löytynyt. Mistähän noita Trionicin koodien merkityksiä voi etsiä?

Ihan näppärän tuntuinen systeemi, ja kaikenlaista tietoa osaa lukea. Muutama ajossa otettu kuva näytöstä:
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... 100kmh.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... ssa_28.jpg
Samaan aikaan Check Engine -valo vilkkui: 1 pitkä + 8 lyhyttä.
Kertooko nämä jotain jollekin? Softa näyttää, että vain yksi koodi, vaikka kolme "merkintää" näyttöön tuli. Ehkä toi P0104 on se koodi?
Yritin hakea vikakoodi-listaa palstalta, muttei löytynyt. Mistähän noita Trionicin koodien merkityksiä voi etsiä?

Ihan näppärän tuntuinen systeemi, ja kaikenlaista tietoa osaa lukea. Muutama ajossa otettu kuva näytöstä:
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... 100kmh.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... ssa_28.jpg
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545