Ensimmäistä 9-5 2.0t:tä ostamassa
Ensimmäistä 9-5 2.0t:tä ostamassa
Hellou kaikille,
Oon ensimmäistä Saabia ostamassa.
Olisi vm.-01 130tkm ajettu entinen leasing auto. Konsolin ylänäyttö oli pimeenä kuten useessa muussakin mitä oon ajanu, se luvattiin vaihtaa. Muita
vaivoja en pikaisella ajolla huomannu. Onko tiedos mitä kannattaa paremmalla koeajolla syynätä tänlaisessa? Kolinoita?(Nivelet, puslat ym. alustan äänet).
Onko perää että 2.0t kone olisi kestävämpi ku 2.3t jossa on joku tasapainoakseli joka on joissaki hajonnu.
Tulevaisuutta ajatellen mistä voisi tiedustella lastuja kyseiseen maliin ja kestääkö turbot jos sellaiseen joskus erehtyy?
Kiitoksia vinkeistä!
Oon ensimmäistä Saabia ostamassa.
Olisi vm.-01 130tkm ajettu entinen leasing auto. Konsolin ylänäyttö oli pimeenä kuten useessa muussakin mitä oon ajanu, se luvattiin vaihtaa. Muita
vaivoja en pikaisella ajolla huomannu. Onko tiedos mitä kannattaa paremmalla koeajolla syynätä tänlaisessa? Kolinoita?(Nivelet, puslat ym. alustan äänet).
Onko perää että 2.0t kone olisi kestävämpi ku 2.3t jossa on joku tasapainoakseli joka on joissaki hajonnu.
Tulevaisuutta ajatellen mistä voisi tiedustella lastuja kyseiseen maliin ja kestääkö turbot jos sellaiseen joskus erehtyy?
Kiitoksia vinkeistä!
Ensimmäinen ja tärkein tarkastuskohde on huoltokirja. Jos se on oikein leimattu, niin moottoritakuuta on vielä noin 4 vuotta jäljellä, mutta jos leimat puuttuu, niin sitten pitää vähintään avata venttiilikoppa tai öljypohja ja tutkia missä kunnossa kone mahtaa olla... Tämä mooottoriongelma koskee kaikkia 9-5:a, mutta tasapainoakseliremontteja on enemmän 2.3:ssa. Tasapainoketjun rohinan kyllä kuulee koneesta tyhjäkäynnillä, kun se alkaa olla finaalissa. 2.3 on kuitenkin käytännössä selvästi mukavampi kone, kun sitä kuuluisaa alavääntöä ei siihen 2.0:n saa millään viriboksillakaan.
Muuten kannattaa tarkastaa ihan normaalit jutut. Rikkinäiset taka-akseliston puslat ja iskarit huomaa kyllä koeajolla ja sökö turbo pukkaa sinistä savua käynnistettäessä. Noissa kesymmissä 9-5:ssa on Garretin GT17, jota nyt ei minään turbotekniikan taidonnäytteenä voi pitää, kun niitä on lauennut alle 100K ajettuna...
Eski
Muuten kannattaa tarkastaa ihan normaalit jutut. Rikkinäiset taka-akseliston puslat ja iskarit huomaa kyllä koeajolla ja sökö turbo pukkaa sinistä savua käynnistettäessä. Noissa kesymmissä 9-5:ssa on Garretin GT17, jota nyt ei minään turbotekniikan taidonnäytteenä voi pitää, kun niitä on lauennut alle 100K ajettuna...
Eski
Se taspainotusakseleiden rohina saattaa myös ilmetä hieman korotetuilla kierroksilla n. 1200rpm.
Kannattaa myös tarkastaa kaikki kitatut saumat, ovista, konepellistä ja takaluukusta. Joissakin tapauksissa on löytynyt ruostetta kun jostain johtuen on kitti irronnut ja kosteus päässyt tekemään tuhojaan
C-pilarien yläpäästä/katon rajasta voi maali lohkeilla. Ovipahvit voivat pehmetä kosteudesta. Takapönttö voi olla jo noilla kilometreillä aika rapea.
Kannattaa myös tarkastaa kaikki kitatut saumat, ovista, konepellistä ja takaluukusta. Joissakin tapauksissa on löytynyt ruostetta kun jostain johtuen on kitti irronnut ja kosteus päässyt tekemään tuhojaan

C-pilarien yläpäästä/katon rajasta voi maali lohkeilla. Ovipahvit voivat pehmetä kosteudesta. Takapönttö voi olla jo noilla kilometreillä aika rapea.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Edellisiin vielä lisättäneen iskarien kuivuuden tarkastus. Erityisesti takaa ja pikkujarruisissa jarrulavyjen kierous ongelmaakin ollut.
OT:
Nyt löysin kunnon huumoripläjäyksen liittyen tasapainoakseleihin WIS:stä:
"Ketjunkiristin kiristää ketjun jousen avulla moottorin ollessa pysähdyksissä.
Moottorin käydessä öljynpaine vähentää ketjunkiristimen jousivoimaa tasapainoakselijärjestelmän kulumisen ja äänen vähentämiseksi"
Täällä on muistaakseni ollut puhetta öljynpaineen aiheuttavan lisävoimaa kiristimeen --> ongelma koneissa mömmö tukkii kiristimen ja löysä ketju hakkaa itsensä rikki.. Mutta asia ei näemmä olekkaan näin.
Kiristimessä on lisäksi samanlainen lukitusmekanismi kuin satkun mekaanisessa jakoketjun kiristimessä.
OT:
Nyt löysin kunnon huumoripläjäyksen liittyen tasapainoakseleihin WIS:stä:
"Ketjunkiristin kiristää ketjun jousen avulla moottorin ollessa pysähdyksissä.
Moottorin käydessä öljynpaine vähentää ketjunkiristimen jousivoimaa tasapainoakselijärjestelmän kulumisen ja äänen vähentämiseksi"
Täällä on muistaakseni ollut puhetta öljynpaineen aiheuttavan lisävoimaa kiristimeen --> ongelma koneissa mömmö tukkii kiristimen ja löysä ketju hakkaa itsensä rikki.. Mutta asia ei näemmä olekkaan näin.
Kiristimessä on lisäksi samanlainen lukitusmekanismi kuin satkun mekaanisessa jakoketjun kiristimessä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Jos asiassa käykin toisin päin. Öljyn paine lakkaa keventämästä kiristystä, jolloin kuluminen on normaalia nopeampaa. Itse tutkein tuota tasapainotusakselien ketjun kiristäjää ja siinä on kuitenkin suhteellisen pieni reikä öljylle.e0000333 kirjoitti:Edellisiin vielä lisättäneen iskarien kuivuuden tarkastus. Erityisesti takaa ja pikkujarruisissa jarrulavyjen kierous ongelmaakin ollut.
OT:
Nyt löysin kunnon huumoripläjäyksen liittyen tasapainoakseleihin WIS:stä:
"Ketjunkiristin kiristää ketjun jousen avulla moottorin ollessa pysähdyksissä.
Moottorin käydessä öljynpaine vähentää ketjunkiristimen jousivoimaa tasapainoakselijärjestelmän kulumisen ja äänen vähentämiseksi"
Täällä on muistaakseni ollut puhetta öljynpaineen aiheuttavan lisävoimaa kiristimeen --> ongelma koneissa mömmö tukkii kiristimen ja löysä ketju hakkaa itsensä rikki.. Mutta asia ei näemmä olekkaan näin.
Kiristimessä on lisäksi samanlainen lukitusmekanismi kuin satkun mekaanisessa jakoketjun kiristimessä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jep, itse ostin tuon oman AeroWagonin rapiat 130K ajettuna ja siihen oli tehty tasapainoakseliremontti, vaihdettu taka-akseliston puslat, etuiskarit ja takajouset, hammastanko ja pari-kolme kertaa DI-kasetti. Liikkeen laskuun korjattiin vielä SID-näyttö ja tasapainotettiin ravistavat renkaat. Itse jouduin lisäksi vaihtamaan takaiskarit. Jarrulevyt ja pakoputki alkavat myös olla jo vaihtokunnossa...
Eski
Eski
Kannattaa irroittaa läppäkotelon päällä oleva muovisuoja ja
katsella koneen (läpän) ympäristöön. Lika ja etenkin öljyisyys voivat
olla merkkejä siitä, että ahtoilman mukana tulee öljyä elikäns
huohotus voi olla toimimaton tai sitten turbo hajalla / hajoamassa.
Tarkemman syynin voi tehdä esim. ahtoilman paineanturin
aukosta josta ei pitäisi sormiin jäädä öljyä.
katsella koneen (läpän) ympäristöön. Lika ja etenkin öljyisyys voivat
olla merkkejä siitä, että ahtoilman mukana tulee öljyä elikäns
huohotus voi olla toimimaton tai sitten turbo hajalla / hajoamassa.
Tarkemman syynin voi tehdä esim. ahtoilman paineanturin
aukosta josta ei pitäisi sormiin jäädä öljyä.
9000LPT kirjoitti:Jos asiassa käykin toisin päin. Öljyn paine lakkaa keventämästä kiristystä, jolloin kuluminen on normaalia nopeampaa. Itse tutkein tuota tasapainotusakselien ketjun kiristäjää ja siinä on kuitenkin suhteellisen pieni reikä öljylle.e0000333 kirjoitti:Edellisiin vielä lisättäneen iskarien kuivuuden tarkastus. Erityisesti takaa ja pikkujarruisissa jarrulavyjen kierous ongelmaakin ollut.
OT:
Nyt löysin kunnon huumoripläjäyksen liittyen tasapainoakseleihin WIS:stä:
"Ketjunkiristin kiristää ketjun jousen avulla moottorin ollessa pysähdyksissä.
Moottorin käydessä öljynpaine vähentää ketjunkiristimen jousivoimaa tasapainoakselijärjestelmän kulumisen ja äänen vähentämiseksi"
Täällä on muistaakseni ollut puhetta öljynpaineen aiheuttavan lisävoimaa kiristimeen --> ongelma koneissa mömmö tukkii kiristimen ja löysä ketju hakkaa itsensä rikki.. Mutta asia ei näemmä olekkaan näin.
Kiristimessä on lisäksi samanlainen lukitusmekanismi kuin satkun mekaanisessa jakoketjun kiristimessä.
Mulla oli ketju noin 1 cm pitempi kuin velipojan vastaava ja se oli jo niin löysä, että sormella pysty heiluttelemaan. Muuten kone oli puhdas joten aika vaikee on päätellä esim. yläkerran puhtaudesta yhtään mitään
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100