Born From Jets uusi mainoskampanja
Born From Jets uusi mainoskampanja
Saab Embraces Aircraft Heritage in new "Born From Jets" Ad Campaign
The objective of the “Born From Jets” campaign is to raise awareness of the storied Swedish carmaker as a premium brand that offers aircraft-inspired design and performance. To that end, it will launch with a 30-hour “burst” of media activity beginning on Oct. 23, 2005 that promises to deliver 75 million impressions in the all-important 25-54 age group.
http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=19856
Ekan mainoksen näkee tästä uutis(propaganda)-klipistä.
http://gmtv.feedroom.com/index.jsp?auto ... 5e684d23b4
The objective of the “Born From Jets” campaign is to raise awareness of the storied Swedish carmaker as a premium brand that offers aircraft-inspired design and performance. To that end, it will launch with a 30-hour “burst” of media activity beginning on Oct. 23, 2005 that promises to deliver 75 million impressions in the all-important 25-54 age group.
http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=19856
Ekan mainoksen näkee tästä uutis(propaganda)-klipistä.
http://gmtv.feedroom.com/index.jsp?auto ... 5e684d23b4
Gripenin moottori on muuten alkujaan General Electric (olikohan F-16:ssa sama moottori?) , johon volvo on kehittänyt ohjausjärjestelmän joka taas oli osa koko tajuttoman isoa projektia luoda täysin uusi hävittäjälentokone ruotsissa. Tästä siis moottorille nimi Volvo RM12. Tuommoinen projekti on niin iso, että siinä oli aika paljon niitä firmoja, jotka kehittivät järjestelmiä tai harjoittivat tutkimusta. Koko hoito on kuitenkin saab, vaikka se on joutunut käyttämään satoja alihankkijoita. Tekivät maailmanlaajuisesti merkittävän pioneerityön epästabiilin lentokoneen ohjausjärjestelmän luomisessa ja tutkimuksessa. Ihme, että ruotsilla on ollut varaa moiseen? En ole mikään aiheen asiantuntija, vaan ainoastaan lehtijuttuja aiheesta lukenut. Jaksaa kuitenkin hämmästyttää, että saabilla riittää potku moiseen projektiin. --> saabin lentokoneita kehittävä puoli ei ilmeisesti ole saman rahoituksen takana kuin autopuoli? Vai onko edes samaa firmaa? Ruotsin valtio on varmaan suurelta osin mukana touhussa, koska en usko että mikään yksityisomisteinen pohjoisnmainen firma moista lähtisi edes suunnittelemaan?
No tyhmiin kysymyksiini löytyi netistä vastauksia ja firmoilla on yhteistä ollut vain historia. Henkilöautofirma on ennen myyntiä GM:llekin ollut ihan eri puljua tuon saabin lentokonefirman kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että melkoisen kiinnostavaa tuo saabin historia on.
http://www.saabaerosystems.com/
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/gripen.htm
http://www.saabaerosystems.com/
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/gripen.htm
...ja myös lisännyt sen tehoa ja parantanut lintutörmäyskestävyyttä.Sami kirjoitti:Gripenin moottori on muuten alkujaan General Electric (olikohan F-16:ssa sama moottori?) , johon volvo on kehittänyt ohjausjärjestelmän
Mitenkähän jos Saabin suihkareita olisi valmistettu täällä Suomessa, niissä olisi varmaan sitten ollut Valmet-merkkiset moottorit?

Saab osoitti kyllä lähes suomalaista jääräpäisyyttä saadakseen Gripenistä oikeasti lentokelpoisen. Moni muu pieni valmistaja olisi varmasti luopunut leikistä, varsinkin parin haverin jälkeen.
NG 900S 3d 2.3i -98
F-18:n moottori on sama.Sami kirjoitti:Gripenin moottori on muuten alkujaan General Electric (olikohan F-16:ssa sama moottori?), johon volvo on kehittänyt ohjausjärjestelmän joka taas oli osa koko tajuttoman isoa projektia luoda täysin uusi hävittäjälentokone ruotsissa. Tästä siis moottorille nimi Volvo RM12.
Volvo Flygmotor ei kyllä käsittääkseni ole kehittänyt moottorin ohjausjärjestelmää vaan Gripenin moottori käyttää aivan samoja palikoita kuin F-18:kin. Kuskin tehovivun ja polttoaineenpaineensäätimen välissä oleva elektroniikka lienee kuitenkin Volvon käsialaa.
Aivan yhtä hyvin HN:n moottoria voitaisiin kutsua Patrian valmisteeksi.
Juu... ja rakensivat koneen joka myös käyttäytyi epästabiilisti tietyissä lentotiloissaSami kirjoitti:Tekivät maailmanlaajuisesti merkittävän pioneerityön epästabiilin lentokoneen ohjausjärjestelmän luomisessa ja tutkimuksessa.

Kyse on vain yhteiskunnan jakaman tutkimus- ja tuotekehitysrahan kohdentamisesta. Ruotsalaiset kohdensivat yhteiskunnan tukikruunuja ilmailuteollisuuteen silloin kun suomalaiset kohdensivat markkoja jonnekin muualle. Yhteiskunnan avustuksellehan tuollaiset projektit toteutetaan ja yksi iso projekti on aina pois muilta. Esim Ericssonin kohtalolle yksi syy on se että Ruotsissa oli Gripen-projektin kaltaisia resurssisyöppöjä.Sami kirjoitti:Ihme, että ruotsilla on ollut varaa moiseen?
Uskoisin että sekä Saab että Volvo ovat ilmailutoimintojensa osalta lähinnä Ruotsin Ilmavoimien ylimääräiset joukko-osastot.Sami kirjoitti:Ruotsin valtio on varmaan suurelta osin mukana touhussa, koska en usko että mikään yksityisomisteinen pohjoisnmainen firma moista lähtisi edes suunnittelemaan?
Itseasiassahan näitä suomalaisen kaluston moottoreita voitaisiin ruotsalaisella ajatusmallilla kutsua Patrian moottoreiksi ja vanhempia Valmeteiksi.Hepis kirjoitti:Mitenkähän jos Saabin suihkareita olisi valmistettu täällä Suomessa, niissä olisi varmaan sitten ollut Valmet-merkkiset moottorit?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
Joo, just tämä integroiminen Gripenin ericson -järjestelmään oli volvon käsialaa. Tismalleen saman muistikuvan sain, kun siitä aikoinaan ilmailulehdissä kirjoiteltiin. Itse moottori oli näiden juttujen mukaan tosiaan General Electric. Mielenkiintoista taas Ericsonin osalta oli, kun Ericson puuhasi hävittäjähankkeen parissa, puuhasivat muut saman alan firmat muiden juttujen parissa ja teknisessä historiassa hyvin olennainen osa jopa Nokian menestystarinaa verkontoimittajana.Jussi kirjoitti:
F-18:n moottori on sama.
Volvo Flygmotor ei kyllä käsittääkseni ole kehittänyt moottorin ohjausjärjestelmää vaan Gripenin moottori käyttää aivan samoja palikoita kuin F-18:kin. Kuskin tehovivun ja polttoaineenpaineensäätimen välissä oleva elektroniikka lienee kuitenkin Volvon käsialaa.
Aivan yhtä hyvin HN:n moottoria voitaisiin kutsua Patrian valmisteeksi.
Tosiaan tällä tavalla ajateltuja muuten PV:n Hawkit ja osin Hornetitkin on suomalaista patria tuotantoa:)
En niin hirveästi alaa tunne, mutta käsittääkseni tästä tutkimustyöstä ilmailuteollisuus on hyötynyt aikalailla. Hankaluuksista huolimatta tää itse tutkimustyö oli vissiin menestyksellinen. Siinähän oli kaikenlaista "rate limit" ym. ongelmaa, jotka piti ratkaista, että pilotti ja CPU saatiin lentämään samaa konetta:) Monissa muiden alojen kalmanfilttereitä ja muita algoritmejä käsittelevissä artikkeleissa viitataan aika usein johonkin saabilla työskennelleeseen tutkijaan.Jussi kirjoitti:Juu... ja rakensivat koneen joka myös käyttäytyi epästabiilisti tietyissä lentotiloissaSami kirjoitti:Tekivät maailmanlaajuisesti merkittävän pioneerityön epästabiilin lentokoneen ohjausjärjestelmän luomisessa ja tutkimuksessa.
Suomalaisiltahan loppui usko tähän lentokoneenrakennus hommaan ja rahahanat menivät kiinni melko alkumetreillä sen Redigon kanssa, mikä on ehkä ollut viisas päätös tai sitten ei. Gripen hanke on mittasuhteiltaan moninkertainen ja vieläkin tuntuu olevan voimissaan.
Sitten autoaiheeseen: tulin ajaneeksi hivenen uudemmalla saabilla ( uudehko 9-5) ja täytyy sanoa, että se vanha luxusvaikutelma palasi, mikä saabeissa aikoinaan minua viehätti. Ei kyllä tullut yhtään Opel vaikutelmaa. Näyttäs, että GM:n suojissa saabi kehittyy eteenpäin ja ainakin minusta nuo uudet sportcombit on saabia itseänsä. Todella tyylikkäitä autoja!
Varmasti on ilmailuteollisuus hyötynyt Gripeniä varten tehdystä tutkimustyöstä, varsinkin eurooppalainen ilmailuteollisuus... ja muukin teollisuus, säätötekniikka ja signaalinkäsittely ottivat kait aika harppauksia sen vuoksi. Sinänsähän hävittäjän aerodynaaminen epästabiilius ei ole uusi juttu, 70-luvun puolenvälin jälkeen ensilentonsa tehneistä lähes kaikki ovat aerodynaamisesti epästabiileja. Gripenin hienous ja erikoisuus on juuri siellä softapuolella.Sami kirjoitti:En niin hirveästi alaa tunne, mutta käsittääkseni tästä tutkimustyöstä ilmailuteollisuus on hyötynyt aikalailla. Hankaluuksista huolimatta tää itse tutkimustyö oli vissiin menestyksellinen. Siinähän oli kaikenlaista "rate limit" ym. ongelmaa, jotka piti ratkaista, että pilotti ja CPU saatiin lentämään samaa konetta:) Monissa muiden alojen kalmanfilttereitä ja muita algoritmejä käsittelevissä artikkeleissa viitataan aika usein johonkin saabilla työskennelleeseen tutkijaan.
Mitä taas tulee autoihin, eli 9-5:n luksusvaikutelmaan, täytyy olla eri mieltä. En oikein ole koskaan saanut makua siihen, siitä vain puuttuu "se jokin", mikä esimerkiksi Tonnarissa oli verrattaessa kilpailijoihin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5