Kolisee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Kolisee

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Eilen kävin vaihdattamassa talvirenkaat alle ja samalla pyysin kattomaan, mistä johtuu kolina. Saabin kanssa paljon touhunneet huoltomiehet eivät kuitenkaan syytä löytäneet, joten ajattelin kysäistä täältä, mitä vaihtoehtoja vielä jää jäljelle.

Auto siis kolisee kuskin puolelta jostain renkaan/tukivarren lähistöltä. Kolisee ainoastaan kun ollaan kääntymässä oikealle (siis koliseva puoli paineen alla) ja samalla ajetaan töyssyyn (tai esimerkiksi mukulakivikadulla kolisee juhlavasti). Kolinaa ei kuulu suoralla tiellä eikä vasemmalle käännyttäessä. Sen verran, että autoon on vaihdettu alle vuosi sitten alatukivarren helat ja raidetangon päät. Eilen renkaanvaihdossa tarkistettiin pallonivelet, vetonivelet, nuo alatukivarren helat ja ne alumiiniholkit mitkä kuulemma syöpyy, kallistuksenvakaaja yms. mutta näistä ei löytynyt vääntelemällä vikaa.

Mitä siinä sitten enää jää jäljelle mahdollisiksi vikapaikoiksi. Kolina on kuitenkin voimakkuudeltaan sitä luokkaa, ettei katoa väännettäessä radiota kovemmalle ;)

EDIT: ja vaihdettiin muuten sillon vajaa vuosi sitten myös iskarit ja jouset (Lesjö -40mm)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kolina jotenkin ajonopeuteen verrannollista rytmikästä? Kai se vetonivel voi raksutella silloin tällöin tiukassa kurvissa, jos rasvat on kuivuneet tai likaiset. Silloinkin, vaikka nosturin päällä tunnustellessa ei mitään vikaa nivelestä havaittaisikaan.

Tosin vetonivelen antama ääni minulla ei ollut sellaista, mitä sanoisin kolinaksi, terävää napsutusta/raksutusta. Kolina on minusta matalampaa, voimakkaampaa, suunnaltaan epämääräisempää, esim. pakoputken kolina pohjaa vasten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Mitenkäs joustintuen ylälaakeri, vai miksi sitä kutsutaan?
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Joustintuen ylälaakeri tuli itelläkin mieleen, on vaan vissiin aika hankala tarkistaa ku joutuu puoli keulaa purkamaan.

Kolina ei tunnu olevan ajonopeuteen verrannollinen eikä myöskään tarvitse kääntää rattia kovinkaan linkkuun, että kolisee. Parhaiten tosiaan huomaa risteyksissä ja mutkissa kaupunkiajossa, eli kolahtaa aina kaivonkannen kohdalla/mukulakivetuksellä oikealle kaarrettaessa.

Ja kolina on laadultaan semmonen löysähkö metallinen, melko matala. Ei siis missään nimessä kilinä eikä mistään huonosta rasvauksesta johtuva rahina.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Märkäkorva kirjoitti:Joustintuen ylälaakeri tuli itelläkin mieleen, on vaan vissiin aika hankala tarkistaa ku joutuu puoli keulaa purkamaan.

Kolina ei tunnu olevan ajonopeuteen verrannollinen eikä myöskään tarvitse kääntää rattia kovinkaan linkkuun, että kolisee. Parhaiten tosiaan huomaa risteyksissä ja mutkissa kaupunkiajossa, eli kolahtaa aina kaivonkannen kohdalla/mukulakivetuksellä oikealle kaarrettaessa.

Ja kolina on laadultaan semmonen löysähkö metallinen, melko matala. Ei siis missään nimessä kilinä eikä mistään huonosta rasvauksesta johtuva rahina.
Itellä oli tontussa vanhemmassa sellaisessa sama vika, eli mcperssonin ylääpään laakeri on tsökö...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Märkäkorva kirjoitti:Joustintuen ylälaakeri tuli itelläkin mieleen, on vaan vissiin aika hankala tarkistaa ku joutuu puoli keulaa purkamaan.
Mä vaihdoin tuohon tonnariini uudemman mallin jarrut eteen ja mielestäni pherssonien irroitus oli koko duunin helpoin ja nopein osio...

Laakerin kunnon toteamiseksi ei kaiketi ees jousta tarvii saada painettua kasaan, eikös niin....?

No eihän noita tietty olis tarvinnu ottaa pois mutta kun piti hitsata ja kaikkee niin tuli tilaa vähän enempi, samalla loppu se keuliminen. :lol:

Yks kolinan aiheuttaja voi olla että on se jousen ja jousilautasen kumi kulunu puhki. Noissa mun jousissa ainakin oli siinä alimmaisessa kierroksessa kumi päällä tuon lisäksi ja jos se on lesjöjen yhteydessä jääny pois niin on voinut toi alunen tosiaan kulahtaa.
Aika ohkaseksi oli tuossa mullakin kulunu...

Toi kumi taitaa alunperin olla sitä varten ettei kaksi alinta kierrosta kolisisi toisiinsa mutta oikeita tonnarin madallusjousia näkemättä en tiiä onko noille sen puolesta tarvetta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tetammi kirjoitti:Laakerin kunnon toteamiseksi ei kaiketi ees jousta tarvii saada painettua kasaan, eikös niin....?
Jos jousta ei paina kasaan, laakerin kunnosta ei pysty sanomaan juuri enempää kuin asetelman ollessa autossa kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin