satkun päästöt
satkun päästöt
Käytin autoa päästömittauksessa. tulokset:
pyörintänopeus 1100kier/min
lambda 1.177
CO 0.144
CO2 12.51
HC 285
O2 3.65
COcor 0.171
CO:ta ei saatu nousemaan seoksia säätämällä, ainoastaan HC nousi. Toivottavasti katsastuksessa ei tule ongelmia tuon takia. Voi olla että imuputkistossa on pieniä vuotoja, sytty pitäisi olla kohdallaan. Vaikuttaakohan pakoputkostossa oleva vesi tulokseen? Autoa ei ole yli kuukauteen käytetty kunnolla lämpimäksi.
pyörintänopeus 1100kier/min
lambda 1.177
CO 0.144
CO2 12.51
HC 285
O2 3.65
COcor 0.171
CO:ta ei saatu nousemaan seoksia säätämällä, ainoastaan HC nousi. Toivottavasti katsastuksessa ei tule ongelmia tuon takia. Voi olla että imuputkistossa on pieniä vuotoja, sytty pitäisi olla kohdallaan. Vaikuttaakohan pakoputkostossa oleva vesi tulokseen? Autoa ei ole yli kuukauteen käytetty kunnolla lämpimäksi.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
jaa-a
Niin no oikeestaan mun piti tästä asiasta alottaa uusi keskustelu, mutta koska aihetta on jo käsitelty ja tässä oli sopiva alku niin päätin aloittaa tästä.
Niin seoksista on puhe, itellä on tuplakaasari SAAB. Viimeksi mitatun lapun mukaan päästöt oli niin pienet että katalysaattorillakin varustettu auto pääsisi niillä läpi huoletta.
No kumminkin olen tässä laitellut seoksia sitten rikkaammalle, kun ei kaara oikeen ottanut toimiakseen. Mun auto on kyllä siitä erikoinen että se käy vaikka ruuvit vääntäis ihan kiinnikkin. Tällä hetkellä ne taitaa olla 1/2 kierrosta (vai oliko se sittenkin 3/4) auki.
Aattelin vaan että mikäköhän olis sopiva? 1 kierros?
Niin tässä vaan piti tuoda esille sellaista käytöstä, että tuplakaasareilla menee kyllä hyvin laihoillakin seoksilla silloin kun ei kiihdytetä kaasu pohjassa. Silloin kun painaa kunnolla kaasua niin läpät aukee ja seos menee laihalle, elikkä ei oikeen tahdo kiihtyä.
Niin ja aattelin myös että kun kiihdyttää kaasupohjassa ja antaa kierrosten kasvaa, niin auton moottorin ääni alkaa kuulua selvemmin pakosarjan (ja pakoputken) puolelta.
Niin aattelin/päättelin tämän johtuvat siitä, että liian laiha seos ei ehdi palaa kierronopeuden kasvaessa. Joten se sis jatkaa palamistaan vielä kun pakoventtiilit jo avautuvat ja kasvanut ääni johtuu siis tästä. Taikka sitten jos se palaminen vielä viivästyy niin palaminen jatkuu pakosarjassa, ehkö jopa pakoputkessakin. Ja tästä syntyy se ääni.
Moottoritehon kannalta tämä ei kyllä oo parasmahdollinen. Eikä varmaan pitkäaikaiskäytössä muutenkaan hyvä juttu.
Ja oliskohan täällä mitään tietoa siitä miten eri firmojen bensiinit vaikuttavat pakokaasupäästöihin? Samaten oktaanilaadut?
Ja miten pärjäsi Teboilin polttoaineet viimeisessä testissä?
Niin seoksista on puhe, itellä on tuplakaasari SAAB. Viimeksi mitatun lapun mukaan päästöt oli niin pienet että katalysaattorillakin varustettu auto pääsisi niillä läpi huoletta.
No kumminkin olen tässä laitellut seoksia sitten rikkaammalle, kun ei kaara oikeen ottanut toimiakseen. Mun auto on kyllä siitä erikoinen että se käy vaikka ruuvit vääntäis ihan kiinnikkin. Tällä hetkellä ne taitaa olla 1/2 kierrosta (vai oliko se sittenkin 3/4) auki.
Aattelin vaan että mikäköhän olis sopiva? 1 kierros?
Niin tässä vaan piti tuoda esille sellaista käytöstä, että tuplakaasareilla menee kyllä hyvin laihoillakin seoksilla silloin kun ei kiihdytetä kaasu pohjassa. Silloin kun painaa kunnolla kaasua niin läpät aukee ja seos menee laihalle, elikkä ei oikeen tahdo kiihtyä.
Niin ja aattelin myös että kun kiihdyttää kaasupohjassa ja antaa kierrosten kasvaa, niin auton moottorin ääni alkaa kuulua selvemmin pakosarjan (ja pakoputken) puolelta.
Niin aattelin/päättelin tämän johtuvat siitä, että liian laiha seos ei ehdi palaa kierronopeuden kasvaessa. Joten se sis jatkaa palamistaan vielä kun pakoventtiilit jo avautuvat ja kasvanut ääni johtuu siis tästä. Taikka sitten jos se palaminen vielä viivästyy niin palaminen jatkuu pakosarjassa, ehkö jopa pakoputkessakin. Ja tästä syntyy se ääni.
Moottoritehon kannalta tämä ei kyllä oo parasmahdollinen. Eikä varmaan pitkäaikaiskäytössä muutenkaan hyvä juttu.
Ja oliskohan täällä mitään tietoa siitä miten eri firmojen bensiinit vaikuttavat pakokaasupäästöihin? Samaten oktaanilaadut?
Ja miten pärjäsi Teboilin polttoaineet viimeisessä testissä?
SAAB
aken sivuilta poimittua... Ainakin kierrokset joudut tiputtamaan alle 1000 r
Havaittavat viat ja puutteellisuudet
1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle:
CO>4.5% tai HC>1000 ppm Hylätty
1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Vähäpäästöiset autot käyttöönottota
ajasta riippumatta:
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin
CO>0.3 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03.
Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä
ei ole ilmapumppua
Joutokäyntinopeus ylittää 1000 1/min tai
tätä korkeamman valmistajan
ilmoittaman arvon
Mille tahansa em. mainitulla vuosimallilla
CO- pitoisuus yli 6 % Ajokielto
Havaittavat viat ja puutteellisuudet
1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle:
CO>4.5% tai HC>1000 ppm Hylätty
1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Vähäpäästöiset autot käyttöönottota
ajasta riippumatta:
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin
CO>0.3 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03.
Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä
ei ole ilmapumppua
Joutokäyntinopeus ylittää 1000 1/min tai
tätä korkeamman valmistajan
ilmoittaman arvon
Mille tahansa em. mainitulla vuosimallilla
CO- pitoisuus yli 6 % Ajokielto
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Auto on 900i -87.
Sain äsken leiman mutta päästöarvojen perusteella kone käy kuulemma liian laihalla:
Joutokäynti:
CO: 0,14 %
HC: 118 ppm
CO2: 12,80 %
02: 3,20 %
Inssi vihjaisi että pitäisi säätää tuo CO tuonne 1% kieppeille ettei venttiilit palaisi. Jännä juttu, laihaa seosta kun ei oikein ajossa huomaa eikä pakoputkikaan mielestäni vuoda.
Ajatuksia? Vihjeitä? ohjeita?
Sain äsken leiman mutta päästöarvojen perusteella kone käy kuulemma liian laihalla:
Joutokäynti:
CO: 0,14 %
HC: 118 ppm
CO2: 12,80 %
02: 3,20 %
Inssi vihjaisi että pitäisi säätää tuo CO tuonne 1% kieppeille ettei venttiilit palaisi. Jännä juttu, laihaa seosta kun ei oikein ajossa huomaa eikä pakoputkikaan mielestäni vuoda.
Ajatuksia? Vihjeitä? ohjeita?
Ajat korjaamolle pakokaasumittaukseen, jossa ilmamäärämittarin ruuvista myötäpäivään kääntämällä saa seosta rikkaammalle, voi hyvin säätää yli yhdenkin, kulkupuoli saattaa reipastua ilman että kulutus kasvaa.oju kirjoitti:Ajatuksia? Vihjeitä? ohjeita?
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00