Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6647
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sami kirjoitti:
EDIT: löysinkin tuon tehostinkeskustelun, joten jätetään tuo eka kysymys pois. Vaihteistoöljystäkin näköjään on vähän samanhenkistä epäselvyyttä ilmassa, joten odottelempa nestetilauksen kanssa syssymmälle tai käyn ostamassa öljyt saabin edustajalta...
Ei näissä öljyissä oikeasti mitään epäselvää ole :D Tehostimeen saat öljyä Saabin huollosta. Jotkut merkkihuollotkin käyttävät Nesteen 75W hypoidia vaiheistoöljynä, kun Saabilta ei "alkuperäistä" vaihteistoöljyä enää saa...

Eski
Harri26
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:21
Paikkakunta: NURMES

Omassani on.

Viesti Kirjoittaja Harri26 »

Omassa autossani oli,kun sen sain niin Nesteen tavallinen??..vihreä tarrainen kannu),75-90.Muuten hyvä öljy,mutta kovalla pakkasella,käynnistymisen jälkeen piti aina odotella,että öljy lämpiää...saa vaihteet toimimaan. Sitten oli tavallinen Teboilin moottoriöljy,mutta tuntu että vaihteet menee päälle liiankin liukkaasti hellekeleillä(potki pois vaihteita). Nyt olen käyttänyt jo kolme vuotta,Mobilin VS200:sta täyssynteettinen öljy ja ei minkäänlaisia ongelmia!! Vaihteisto toimii kuin unelma!!
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:Ei näissä öljyissä oikeasti mitään epäselvää ole :D Tehostimeen saat öljyä Saabin huollosta. Jotkut merkkihuollotkin käyttävät Nesteen 75W hypoidia vaiheistoöljynä, kun Saabilta ei "alkuperäistä" vaihteistoöljyä enää saa...

Eski
Aiempia mietteitäni saa myös kommentoida.. :roll: :)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1830
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Pitää heittää taas lisää tavaraa tähän keittoon.
Kävin tuossa Seinäjoelle Saabilla ja juttelin siinä hetken aikaa huoltomiehen kanssa. Tuli puheeksi tuo OG 900 Vaihteisto öljy. Mekaanikko sanoi että ovat AINA käyttäneet og 900 vaihteistoissa Esso 10w-40 8O
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Suabisti kirjoitti:Pitää heittää taas lisää tavaraa tähän keittoon.
Kävin tuossa Seinäjoelle Saabilla ja juttelin siinä hetken aikaa huoltomiehen kanssa. Tuli puheeksi tuo OG 900 Vaihteisto öljy. Mekaanikko sanoi että ovat AINA käyttäneet og 900 vaihteistoissa Esso 10w-40 8O
Eikä siinä mitään hämmästyttävää ole, onhan se "perus-suositus"... :roll: (mineraali-moottoriöljy siis)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mitäs tää käytännössä meinaisi? (lainaus tuolta aiemmasta ruotsalaistekstistä):

"Hypoidoljor for tex batch bears with similar viskositeter as gearbox oils is not to recommend then these can to attack yolk metals (the synchronizing rings). "

Mitä nuo "yolk" metallit on? Onko eri automerkien välityksissä käytetty metalliseoksia, jotka sulkevat jonkun tietyn öljylaadun pois kuvioista?
Citroen C5, OG900t16
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sami kirjoitti:Mitäs tää käytännössä meinaisi? (lainaus tuolta aiemmasta ruotsalaistekstistä):

"Hypoidoljor for tex batch bears with similar viskositeter as gearbox oils is not to recommend then these can to attack yolk metals (the synchronizing rings). "

Mitä nuo "yolk" metallit on? Onko eri automerkien välityksissä käytetty metalliseoksia, jotka sulkevat jonkun tietyn öljylaadun pois kuvioista?
Että perävälityksiin tarkoitetut hypoidiöljyt vastaavilla viskositeeteillä kuin vaihdelaatikoihin tarkoitetuissa EI saa käyttää, koska saattavat syövyttää synkkarenkaiden pinnoitusta (ruotsiksi "gulmetaller", lieneekö "keltametallit"..?) :roll:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sami kirjoitti:Mitäs tää käytännössä meinaisi? (lainaus tuolta aiemmasta ruotsalaistekstistä):

"Hypoidoljor for tex batch bears with similar viskositeter as gearbox oils is not to recommend then these can to attack yolk metals (the synchronizing rings). "

Mitä nuo "yolk" metallit on? Onko eri automerkien välityksissä käytetty metalliseoksia, jotka sulkevat jonkun tietyn öljylaadun pois kuvioista?
Ei tavalliset ja kunnossa olevat öljyt syö metalleja... vaikka sitä tuossa kuitenkin ilmeisesti yritetään väittää.

Sintratuissa liukulaakereissa yms saattaa tosin olla voiteluainehiukkasia joukossa ja näitä voiteluainehiukkasia saattavat tietyt öljyt liuottaa. Tämäkin on melkoisen kaukaa haettu skenaario kun puhutaan tavallisista autokäyttöön tehdyistä öljyistä ja auton osista.

Vanhat öljyt, märät ja kunnolla hapettuneet, sitten saattavatkin tehdä yhtä sun toista koiruutta metallipinnoille.

Saattaa olla että lainauksessa ajetaan takaa seuraavaa: Hypoidin ja normaali vaihteistoöljyn ero on EP-lisäaineistus, joka on hypoidissa voimakkaampi. Voimakkaampi EP-lisäaineistus taas saattaa haitata synkronoinnin toimintaa. EP-ominaisuuksien vaikutus on selkeimmin nähtävissä jos vaihtaa vaihteistoon synteettisen moottoriöljyn mineraalimoottoriöljyn tai vaihteistoöljyn tilalle... jo alkaa rusahtelemaan kun öljy on kansankielisesti ilmaistuna liian liukasta synkronoinnille.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Asettuukos tämä öljy sitten tuohon hypoidiperäöljy kategoriaan?:

http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... g=&type=tt

Yritän nyt tässä itselle muodostaa käsitystä, että mitä tuon vaihteistoöljyn kanssa nyt tekisi ja siksi vielä kyselen. Toivottavasti ymmärtänette :D

Yritän omassa autossa maksimoida kaiken mahdollisen ikää jo ajotavasta lähtien ja siinä mielessä nuo olisi minulle olennaisia asioita:)
Citroen C5, OG900t16
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Mä tilasin just Nesteen huoltoasemalta 12 litraa Nesteen Hypoidi MP 75W:tä. Katotaan jos toi loota lähtis niillä toimimaan jouhevammin.
900 T16 Aero -84
#2673
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jos joutaa, niin minä voisin ostaa osan tuosta öljystä, niin ei tarvitsisi koko pönttöä hankkia/säilöä. Asustelen vantaalla. Laita YV:tä, jos kuulostaa ok.

EDIT: no nyt on sitten kimpassa öljyä tulossa. Kiitokset Jussille ja Tri-Lo:lle hyvästä selvityksestä. Tämmönen tietämätönkin ymmärtää paremmin, kun kuvailee asian hyvin.
Citroen C5, OG900t16
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jussi kirjoitti:EP-ominaisuuksien vaikutus on selkeimmin nähtävissä jos vaihtaa vaihteistoon synteettisen moottoriöljyn mineraalimoottoriöljyn tai vaihteistoöljyn tilalle... jo alkaa rusahtelemaan kun öljy on kansankielisesti ilmaistuna liian liukasta synkronoinnille.
Ei ole tietääkseni mikään moottoriöljy EP-lisäaineistettu..? :?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:Minun tietääkseni muuta Nesteen 75W hypoidia vastaavaa öljyä ei ole
Löytyy ainakin tämä: :wink:

Kuva
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ja vielä eräs mielenkiintoinen bongattu tuosta ruotsin keskustelusta... :)

Eli tämmönen: "red line 70w80 MTL GL 4"

Kuulemma tehty yksinomaan og900:n laatikoihin joihin suositellaan tuota 10W-30 moottoriöljyä, ja sisältää Teflon-hiukkasia jotka pitävät rattaat toisistaan vähentäen näin kulumista ja tehonhäviötä laatikossa. :roll:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tri-Lo kirjoitti:Ei ole tietääkseni mikään moottoriöljy EP-lisäaineistettu..? :?
Rakkaalla lapsella on monta nimeä... eli tuo EP-lisäaineistus, mistä vaihteistoöljyjen kohdalla puhutaan tarkoittaa vain lisäaineistusta, jolla pyritään parantamaan voitelukalvon pysyvyyttä suuren paineen alaisena ja parantamaan öljyn ominaisuuksia rajavoitelutilanteessa. Yleisesti ottaenhan tuo on voiteluöljyssä positiivinen ominaisuus, lukuunottamatta esim käsivalintaisia vaihteistoja joiden synkronirenkaat eivät välttämättä tykkää hyvää turhasta paineen siedosta.

Vaikka sitä ei moottoriöljyjen kohdalla erityisesti mainostetakaan niin niidenkin EP-ominaisuudet on lisäaineistuksella aikaansaadut eikä suinkaan pohjaöljyn tasoa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin