Kiehuu sekä kone, että oma pää

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ensiksi: katso että koneessa on vettä.

toiseksi: katso että vesi pääsee kiertämään, eli järjestelmässä ei ole ilmaa.

kolmanneksi: keitä termostaatti ja katso missä lämpötilassa alkaa toimimaan.

jos ajoit 15 kilometriä lämmöt tapissa kannattaa varautua kannentiivisteen hajoamiseen.

tai aivan pahimmassa tapauksessa kannen halkeamiseen/kieroutumiseen.. :(

tee nuo kolme mainittua asiaa ja ajele autolla..sen huomaa jos kannentiiviste on palanut.

tiivisteen vaihto ei ole paha homma, kunhan ei vaan päästä sitä perkl nokkapyörää putoamaan näpeistä, ja kirstintä löysäämään.. :x
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

onko koneessa vedet vai nesteet sisällä,eli eikait talvi päässyt yllättämään pakkas kestävyyden suhteen?? :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Yleensä voi ajaessa pitää nyrkkisääntönä, että jos lämpöviisari nousee ja tuulettimesta ei tule lämmintä niin silloin on vesi kaikonnut moottorista. Yleensä syynä on haljennut letku tai rikkoontunut vesipumppu.

Jos taas ekoilla pakkasilla käy samat, niin voi olla että vesi on jäätynyt, ylävesiletkusta puristelemalla selviää, onko siellä hyhmää. Jos kone on kerinnyt lämmitä, niin voi olla, että jos sammuttaa koneen ja odottelee vähän (tai jos pääsee puikkaamaan lämpimään talliin), niin vedet sulaa letkuissa ja matka jatkuu kohti oikeaa pakkasnestettä.

EDIT:

Lisätään tähän vielä sen verran, että kun laitat ne uudet liemet sisälle, niin jäähdytysjärjestelmä on hyvä ilmata, että siihen ei jää ilmataskua yläreunaan ja näin veden kierto ei häiriinny. Tulee varmemmin lämmintä ilmaa myös kabiiniin asti ja vesi kiertää syylärin kautta.

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus:

Kaada ensin paisuntasäiliön ylämerkille asti ja laita moottori käymään. Löysää sitten venakopan etupäässä olevan termarin kopan yläreunasta löytyvää ilmausnippaa reilusti. Pidä huolta, että paisuntasäiliössä on vettä koko operaation ajan. Aluksi ilmausnipasta alkaa tulemaan ilmaa ja vettä sekaisin pieninä pyrskähdyksinä. Pidä se auki niin kauan kun nipasta alkaa tulemaan solkenaan pelkkää vettä. Nippa ja paisuntasäiliön korkki kiinni ja kovaa ajoa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin