9-3 ja lämmönsäätimen nuppi!!!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
napalmi
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 16:20
Paikkakunta: Tuusula

9-3 ja lämmönsäätimen nuppi!!!

Viesti Kirjoittaja napalmi »

No, aurinkoinen päivä, tankki täynnä, auto kiiltää ja sitten hakemaan uutta nuppia mäkelän koneesta. Kaikki hyvin siihen asti kunnes aloin työntämään nuppia paikalleen...Akseli upposi sisään ja kohta kuului kotelosta ääntä kun osat tippuu jonnekin. Voimaa en kovasti edes käyttänyt...

siihen loppu röökilakko!!

puhaltaa vain kylmää ja huomenna pitäisi ajella jyväskylään (250 km)!!!

Onko joku mahdollisesti ruuvannut osat takaisin kohdilleen, että rupeanko hillumaan pihalla ruuvvarin kanssa vai onko kyseessä huoltoreissu??

myös linkityksiä aiheesta liittyen jos joku tietää, nyt ei jaksa ettiä kun sapettaa niin helkkaristi.

************************************************************
Joo nyt on kasassa taas, melkein... Lämmönsäädön nupin takana on kaksi muoviratasta jossa nupin liike muuttuu vaakapyörimiseksi, niistä nuppiin tuleva ratas oli painunut ohi ylemmän ratastuksesta. voimalla takas paikoilleen ja nuppi kiinni vastaan rattaasta pitäen, paneelit kiinni ja ylläri ylläri pieni laakerinkuula pyörähti toista puolta kiinni laitettaessa, ja ei kyllä minkäännäköistä hajua minne sellainen kuuluisi. koko paska auki taas ja kattelemaan..

jos ei paikkaa löydy niin antaapi olla. Etsitään sitten oikea paikka jos ja kun alkaa reistaamaan..

ja koko homma onnistuu kyllä kädemmältäkin näköjään :wink:
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Itse hain myös uuden nupin kun vanha meni ja halkesi. Länsiauton mukaan uusi nuppi olisi meikäläiselle vain tekohenkitystä. Ongelma piilee kuulemma jumissa olevissa vivustoissa / vaijereissa. (toimivat kyllä mutta aika jäykkiä ovat, tää auto seisoi melkein koko viime vuoden, voi olla yksi syy)

Ehdottivat että herkistävät ja rasvaavat vivustot. Homma vaatii kuulemma kojetaulun irroituksen yms. Maksaa vaan lähelle 1000€. Aika hiljaista. Ostan mielummin muovikassillisen uusia nuppeja ja palelen välillä!!! :twisted:
Saab 9-3 2.0t sport business -00
reindeer
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 14:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja reindeer »

Minulla tuo samainen osa(t) meni halki keväällä, kun väänsin liian kovaa kun oli paikat hieman jumissa. Kesä kyllä meni, mutta näin talven kynnyksellä tuokin piti laittaa kuntoon. Homma oli helppoa kuin heinän teko. Hanskalokero veks ja keskikonsoli apukuskin puolelta auki, jolloin vaijeri on näkyvissä (samoin se vipukoneisto). Vaijeri molemmista päistä irti ja hieman öljyä sisään niin on kuin uusi (vaijerin ollessa paikoillaan ei rasva mennyt kunnolla).

Rahaa ja aikaa kului 20 € (nuppeihin) ja noin 1 h työtä. Tuolla tonnilla on varmasti kohtuullinen kate.
TMKS
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 12:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TMKS »

Itsellänikin on edessä vivuston rasvausoperaatio. Varsin läpikotainen ohje löytyy vaikkapa tuolta:
http://thesaabsite.com/93/Saab93Problem ... eating.pdf
Ohjeessa mainitaan jonkin "hidastuneen" kontrollikaapelin (osanumero 51 74 669) vaihtotarpeesta autoissa, joissa on manuaalinen ilmastointi ja VIN alle 2023040. Oman autoni valmistenumero on alle tuon rajan, joten kannaattako kaapeli vaihtaa rasvauksen yhteydessä, vaikka mitään hitautta lämmönsäädössä en ole huomannutkaan? Paljonkohan tuollainen kaapeli osapuilleen maksaa? Lienee selvää, ettei piuhaa saa kuin alkuperäisosana.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin