Kysymyksiä talvirenkaista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Leipuri
"Ruisku"

Kysymyksiä talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Taustoja:

Ostin tuossa vähän aikaa sitten 3 talvirengasta vanteineen, 2 vannetta ja yhden kumen joka oli samanlainen kuin nuo kolme, mutta siitä oli melkein kaikki nastat irronneet. Ostin nuo hintaan 25e.

No, päätin hankkia tuohon yhteen samantasoisen kumen kuin nuo muutkin. Naapurilta löytyi, mutta siinä oli 1mm enenmmän pintaa kuin nuissa muissa ja niitä oli kaksi. Otin molemmat.

Laitatin nuo kaksi vanteille + tasapainotin paikallisessa ammattioppilaitoksessa, koska sain opiskelija-aleennuksen ja paikka oli muutenkin edullinen. Hintaa tuolle työlle tuli 13,60€.

Kotona alkaessani elämäni ensimmäisen kerran vaihtamaan talvirenkaita, huomasin että uusissa renkaissa ei pyörimissuunnat täsmää, niin että voisin laittaa ne samalla akselille (etu-).

Työn vastaanottaja ei ollut hoksannut kysyä että miten päin nuo renkaat laitetaan vanteisiin, enkä minäkään hoksannut sanoa, joten ne ovat nyt niin että renkaat tulisi pyörimissuunnan mukaan asentaa auton toiselle kyljelle.

:?: Kysymykset. :?:

1. Mitä haittaa on renkaan laittamisesta niin, että pyörimissuunta on väärään suuntaan (olen kuullut että nastoja irtoaisi helpommin, jos irtoaa , niin missä määrin?)?

2. Kuinka paljon taka-akselin 1mm pienemmällä pinnalla on vaikutusta etuvetoisen autoni ajokäyttäytymiseen?

Kiitän vastauksistanne
Saab 9000 CD -96
tetammi
"Saabisti"

Re: Kysymyksiä talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Leipuri kirjoitti: 1. Mitä haittaa on renkaan laittamisesta niin, että pyörimissuunta on väärään suuntaan (olen kuullut että nastoja irtoaisi helpommin, jos irtoaa , niin missä määrin?)?
uudet renkaat on tässä tapauksessa kaiketi kumminkin käytetyt?
Käytännön kokemusta ei ole kun itse kävin vaihdattamassa uusiks mutta tosiaan niin väitetään että väärään suuntaan pyöriessään nastat irtoaa helpommin, tämä korostuneen jos niillä on jokin aika ajettu oikeaan suuntaan.
2. Kuinka paljon taka-akselin 1mm pienemmällä pinnalla on vaikutusta etuvetoisen autoni ajokäyttäytymiseen?

Kiitän vastauksistanne
Siis sulla on taka-akselilla nyt huonommat renkaat?
Suosittelis siirtämään ne eteen niin ei tapahdu mitään yllättäviä pyörähdyksiä. Hieman huonomman vetopidon tai jarrutuspidon kanssa oppii elämään, vierelle pyrkivän perän kanssa heikommin.
-Normaalissa liikenteessö muiden seassa. :!:

Tuolla takapäässä noi väärään suuntaan pyörivät nastat saattavat jopa kestää enempään. Renkas merkkiä tietämättä en osaa sanoa vaikuttaako toi väärään suuntaan pyöriminen muuhun esim. veden ja loskan poistumiseen pyörän alta vai vain nastojen pysymiseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Leipuri
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Rengasmerkki on Nokia ja tyyppi on Hakkapelitta 10.

Vielä en ole renkaita vaihtanut.

ja uudetkin ovat käytetyt.

Mutta taidanpa laittaakin taakse sitten ne paremmat.
Ja se on tosiaankin yksi rengas vain, joka pyörisi väärään suuntaan.

Naapurin tee-se-itse-mies vaan kehotti laittamaan eteen paremmat, että "ainakin stoppaa paremmin"
Saab 9000 CD -96
Pugman
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Tuo on kyllä ikuinen taistelun aihe että laittaako paremmat eteen vai taakse, kummassakin on puolensa. Itse olen aina sillä periaatteella ollu että paremmat renkaat vetäville pyörille, syystä että kuluvat tasasemmin ja kiihdytyspito parempi. Ja mun henk.koht mielipide on että jos perä lähtee etuvetosella niin vauhtia on tilanteessa liikaa.
9-3 SC Vector XWD -09
Defeat
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
mjpelkon
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Ikuinen aihe on, mutta laitetaanpa oma lusikka soppaan.

Laittaisin paremmat eteen seuraavin perusteluin:
-renkaat kuluvat tasaisesti
-eturenkaat auraavat loska-/vesiuran takarenkaille

Itse kierrätän renkaita akselilta toiselle.

Terkuin,
-Make
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti:[Siis sulla on taka-akselilla nyt huonommat renkaat?
Suosittelis siirtämään ne eteen niin ei tapahdu mitään yllättäviä pyörähdyksiä. Hieman huonomman vetopidon tai jarrutuspidon kanssa oppii elämään, vierelle pyrkivän perän kanssa heikommin.
Perän liikkeet on helppo ennakoida ja korjata, etupään huonon pidon kanssa on vaikeampi elää, pitkät jarrutukset, huono etenemiskyky, ja entisestäänkin kuluneemmat renkaat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

ng900aero kirjoitti:
tetammi kirjoitti:[Siis sulla on taka-akselilla nyt huonommat renkaat?
Perän liikkeet on helppo ennakoida ja korjata, etupään huonon pidon kanssa on vaikeampi elää, pitkät jarrutukset, huono etenemiskyky, ja entisestäänkin kuluneemmat renkaat.
Perän liikkeet on helppo hallita niin kauan kun tietää mitä tekee, ja tekee tarkoituksella. Sen jälkeen voikin olla hankalampaa. En ainakaan itse aja kuin Vatanen koko ajan, vaan ihan leppoisasti uppoudun jakkaraan ja pistän vakkarin päälle. Tälläisessä tilanteessa tarkoitukseton takapyörien luisto on todella yllättävä ja vaikeasti hallittava.

No jokainen tehköön tavallaan, itse luotan siihen, että hallitsen puskemisen paljon paremmin kuin peräluistot yllättävässä tilanteessa.
En suostu myöskään uskomaan, että monikaan täällä olisi niin pätevä kuski, että yllättävä takapyöräluisto olisi se helpompi vaihtoehto.... :)

Kaikista helpointahan olisi jos ajaisi tarpeeksi hiljaa, mutta itse en siihen aina kykene :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9-5T kirjoitti:En ole vielä Saabilla joutunut takapyöräluistoon (reilu miljoona km) aina olleet huonommat renkaat ei HUONOT takana mutta eroa ei saa päästää isoksi.
Aivan totta, en ainakaan ole huomannut sen suurempaa vaikutusta, jos edessä on renkaat, joissa on 4mm ja takana renkaat joissa 3mm.
Tottakai toi esimerkki oli tarkotettu sellaisille, kuin kaverilleni, joka pitää 0mm renkaita takana ja 6mm renkaita edessä, että voi polttaa kumia 8O :( Takavetosella autolla tottakai :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
himmee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja himmee »

Yhden kokonaisen talven melkeen ajelin niin, että takana oli kesärenkaat 99:ssä. Kivaahan se lähinnä oli kun perän sai joskus jopa irti.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Marko A
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Yhden kokonaisen talven melkeen ajelin niin, että takana oli kesärenkaat 99:ssä. Kivaahan se lähinnä oli kun perän sai joskus jopa irti.
Kyllä muuten satkulla saa perän irti. Jos on alla kunnon kapeat nastarenkaat,
ja olkoonkin paremmat takana. Ei muuta kuin rattia
mutkan suuntaan harkiten ja kaasua lisää. Tämmöstähän se Lampinenkin
kertoili muistaakseni. Ja se kyllä toimii. Painava keula ja hyvät renkaat
pystyy vetämään auton sellaiseen kurviin että perä irtoaa.
Ja tätä EI SAA TEHDÄ YLEISILLÄ TEILLÄ vaan jossain ihan muualla,
vaikka sitten jääradalla.

Onnistuu tonnarillakin, mutta sen lohnan käytös on sen verran tunnotonta
ettei oikein toimi vaan kuskista tulee äkkiä matkustaja.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pannaas vielä jälkiruokalusikkakin soppaan:
Hyvä vinkki:
Rengasfirman äkänen asentaja kiristi pylttipyssyllä lukkopultit momenttiin N/toiseen.
Piti panna nastat alle. Yksi lukkopultti ei auennut.
Ei auennut painepyssyllä, vaikka laitto 1000 Nm vääntöä. Lukkoavaimen sorkat vain vääntyivät. :evil: :evil:

Vein takasin ko. firmaan, saatesanoilla "lukkopultti on jumissa"

Sain oppitunnin kuinkas se irrotetaan.

1) Pannaan avainhylsy pulttiin ja lyödään niin maar perusteellisen lujaa lekalla
2) Otetaan metrinen momenttiavain ja väännetään pultti auki
3) Ei kuulemma aukea pulttipyssyllä, hakkaa vaan sakarat nurin.
4) Pitää vääntää kammella ja painaa samalla hylsyä sisään

IRTOS :D :D :D

Seuraavan kerran rengasfirma saa luvan laittaa vain pultit ja löysälle
Itse asennan lukkopultit
Ja nuo kaikki jälkikiristän ITSE momenttiavaimella
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

juu, noitten lukkopulttien kanssa saa olla aika varovainen. Itsellä on MCqard lukkopultit ja mielestäni avain osa ei ainakaan ole mikään kauhean jykevä. Itse vedän aina kaikki pultit ohjekirjan mukaisella 110nm voimalla piukkaan ja ei ainakaan vielä ole koskaan ajossa auennut. Ja vielä kunnolla vaseliinia niin saa keväästikin helposti auki :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5T kirjoitti:En ole vielä Saabilla joutunut takapyöräluistoon (reilu miljoona km) aina olleet huonommat renkaat ei HUONOT takana mutta eroa ei saa päästää isoksi.
Tarkoittaako tämä siis "peräsladia"? Mulla on tapahtunut se Sport Sedanilla ihan uusilla talvirenkailla (Pirelli Ice Carving). ESP:tön Sport Sedan tuppaa heittämään perää talven liukkailla :evil:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Huonot taakse on oma kommentti. Eikä koskaan ole lähtenyt sladiin normaaliajossa. Tarkoituksella sitten on toinen asia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin