Vaihteisto öljy
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
^Ja voihan tuosta päätellä jotain muutakin. Paitsi että oma tehdas on ollut sitä mieltä, että vaihteistoöljyt on hyvä vaihtaa 50 tkm välein, se on käyttänyt öljynä 10w-40 mineraaliöljyä.
Siinähän sitä on suositusta kerrakseen ilman kikkailua, eikä kai sen parempaa olekaan, jos SAAB-Valmet on pitänyt vaihteistosta huolta tolla viisiin.
Syyshuollon yhteydessä vaihteistoon tulee Mobil Super 10w-40, jälleen kerran.
Siinähän sitä on suositusta kerrakseen ilman kikkailua, eikä kai sen parempaa olekaan, jos SAAB-Valmet on pitänyt vaihteistosta huolta tolla viisiin.
Syyshuollon yhteydessä vaihteistoon tulee Mobil Super 10w-40, jälleen kerran.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Tämä se on sitte ikuinen jutun aihe...
Taas on tulossa Mp 75W Nestettä 20 litraa varastoon ja ei kauaa happane kun lähtee uusille omistajille pikku satseissa....
Jokainenhan päättää ite mitä vaihteistoonsa laittaa
Taas on tulossa Mp 75W Nestettä 20 litraa varastoon ja ei kauaa happane kun lähtee uusille omistajille pikku satseissa....
Jokainenhan päättää ite mitä vaihteistoonsa laittaa
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
No, minun autossa tuo vaihteisto on todella hyvässä kunnossa, kuten koko muukin auto. Hyvin on siis huolta pidetty. Eli korjatakseni en mieti näitä öljyjuttuja vaan haluan yrittää pitää sitä jatkossakin hyvässä kunnossa.Classic 900 kirjoitti:
Siinähän sitä on suositusta kerrakseen ilman kikkailua, eikä kai sen parempaa olekaan, jos SAAB-Valmet on pitänyt vaihteistosta huolta tolla viisiin.
Syyshuollon yhteydessä vaihteistoon tulee Mobil Super 10w-40, jälleen kerran.
Saabin alkuperäinen vaihteistoöljy on ollut myös mineraali moottoriöljyä. Kaveri lupasi tuoda huomenna vanhan kanisterin töihin, jossa on kenties mainittuna, että mitä viskositeettia se on.
Kyllä minäkin olen seuraavaksi siirtymässä noihin mineraaliöljyihin ja jatkossa myös vaihdan ne 50tkm:n välein.
Ei se varmaan iän ikuinen aihe ole. Ongelmana vain on, että täällä siitä löytyy ainoastaan väittelyä ja aina tulee minunkaltaisia aiheesta tietämättömiä, jotka sitten ihmettelee. Avasinkin tuossa toisen ketjun, jossa jo alustavasti kerroin, että yritän ottaa aiheesta selvää. Perustelut kenties lopettaisi tuon iänikuisen keskustelun ja ihan avoimin mielin kiinnostaisi aihetta opiskella ja etsiä niitä perusteluja. Tieto ei koskaan ole pahitteeksi, niin helpottuu jokaiselle ne päätöksetkin.toms kirjoitti:Tämä se on sitte ikuinen jutun aihe...
Taas on tulossa Mp 75W Nestettä 20 litraa varastoon ja ei kauaa happane kun lähtee uusille omistajille pikku satseissa....
Jokainenhan päättää ite mitä vaihteistoonsa laittaa
Citroen C5, OG900t16
Totta. Mutta sellaiseen laatikkoon sitten (kuten yleensä) josta ei ole pidetty yhtä hyvin huolta eikä ole enää uusi, tilanne taitaa olla vähän eri. T.s. moottoriöljy ei ehkä ole yhtä kelpoa enää vaan parempaa löytyy. (vaihteistoöljy)Classic 900 kirjoitti:^Ja voihan tuosta päätellä jotain muutakin. Paitsi että oma tehdas on ollut sitä mieltä, että vaihteistoöljyt on hyvä vaihtaa 50 tkm välein, se on käyttänyt öljynä 10w-40 mineraaliöljyä.
Siinähän sitä on suositusta kerrakseen ilman kikkailua, eikä kai sen parempaa olekaan, jos SAAB-Valmet on pitänyt vaihteistosta huolta tolla viisiin.
Syyshuollon yhteydessä vaihteistoon tulee Mobil Super 10w-40, jälleen kerran.
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Ostin äskettäin 900i -86 ajettu 200000km, yksi omistaja ollut. Laatikko ei vuoda yhtään öljyä mutta liikkeelle lähdettäessä ykkösen laitto pikkuisen hankalaa, mutta muuten toimii hyvin. Jos tohtisi kokeilla ohkasimalla öljyillä. Aina laitettu mineraali 10w30. Jospa täällä foorumilla tulisi niin selväksi mikä öljy olisi ok että tohtisi vaihtaa ainetta. Uudempaan saappiin -88 vaihdoin joitakin vuosia sitten laitoin esson omaa vaihdelaatikko litkua ja toiminut hyvin, vaihteiden päälle meno juuri ykkönen parani huomattavasti. Mutta taas pikkuisen räkimistä alkanut tiivisteiden puolelta. Ei pahasti mutta kumminkin. Enkä tahtoisi tähän autoon jossa kuiva on että vuotaminen alkaisi....mutta se ykkönen saisi pikkuisen paremmin pelata.
Luinpa tuosta 99:n vm -76 korjaamokirjasta. Sielläpä komeilikin vaihteistoöljynä Sae 75W. Vaihteistot ei kuitenkaan ole näissä 99/og900:ssa muuttuneet miksikään siitä lähtien, kun tuli ketjuvetoinen enska... 99:iin pitää vaihtaa nesteen hypoidit, jahka kerkeen. Vaihteistossa oleva öljy haiskahtaa moottoriöljylle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hypoidi
Tämä viestiketju saa kai sisältää hiukan mutua?
Aeroon oli ostaessani vaihdettu laatikkoöljyt, olivatkohan ne jotain Nesteen Gear S:ää tai ihan moottoriöljyä. Joka tapauksessa, vaihto hypoideihin auttoi siinä, että 1. vaihde meni päälle vauhdissakin, mitä se ei ollut aiemmin tehnyt. Varmasti kiinni eri viskositeetista jne, mutta ydin on se, että laatikon käytettävyys nousi öljytyypin vaihdolla.
Ohessa hypoidi-gallup, siihen olisi mukava kun kaikki satkuilijat vastaisivat, saataisiin n suuremmaksi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20396
Aeroon oli ostaessani vaihdettu laatikkoöljyt, olivatkohan ne jotain Nesteen Gear S:ää tai ihan moottoriöljyä. Joka tapauksessa, vaihto hypoideihin auttoi siinä, että 1. vaihde meni päälle vauhdissakin, mitä se ei ollut aiemmin tehnyt. Varmasti kiinni eri viskositeetista jne, mutta ydin on se, että laatikon käytettävyys nousi öljytyypin vaihdolla.
Ohessa hypoidi-gallup, siihen olisi mukava kun kaikki satkuilijat vastaisivat, saataisiin n suuremmaksi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20396
Lisää -> n
Njaa-a, omissa ketjuissa oli aivan pikkupoikana vaseliinia ja sehän vasta roskaa keräsi. Monissa pyörissä ei näytä (ei kuulu - kitinää!) olevan mitään.
Niin kauan kuin jahdataan teorian kautta oikeaa öljyä, voi empiriaa yrittää nostaa edes kyselyllä. Nyt kaikki hypoidia kokeilleet vastaamaan!
Jälleen kerran. Nämä vaihteistoöljyt ovat olleet kohtuullisen katkeamaton keskustelunaihe niin kauan kuin itse olen foorumilla ollut, eli loppuvuodesta 2003 ->..
Niin kauan kuin jahdataan teorian kautta oikeaa öljyä, voi empiriaa yrittää nostaa edes kyselyllä. Nyt kaikki hypoidia kokeilleet vastaamaan!
Jälleen kerran. Nämä vaihteistoöljyt ovat olleet kohtuullisen katkeamaton keskustelunaihe niin kauan kuin itse olen foorumilla ollut, eli loppuvuodesta 2003 ->..
Sami kirjoitti:Siellä on muuten polkupyörän ketjutkin öljytty hypoidilla. Jätetty kertomatta, että miten polkeminen sen jälkeen on sujunut?
minun tulkintani tästä viestiketjusta oli se, että jos on vanha auto ja historia epäselvä, laitetaan tuoretta 10w40 moottoriöljyä. mutta jos autokin on tuore hankinta, niin eikö ensin kannattaisi tarkistaa muut potentiaaliset syyt vaihteen kytkeytymisen takkuamiseen. esim vaihdekepin kumipalkeen alta onko se valkoinen pallukka tiukasti kiinni kolmella ruuvilla, ja onko pallukka hyvin rasvattu, jos ei ole, ruuvien löystäminen, vaseliinia väliin, ja kiristys.hiphop kirjoitti:Ostin äskettäin 900i -86 ajettu 200000km, yksi omistaja ollut. Laatikko ei vuoda yhtään öljyä mutta liikkeelle lähdettäessä ykkösen laitto pikkuisen hankalaa, mutta muuten toimii hyvin. Jos tohtisi kokeilla ohkasimalla öljyillä. Aina laitettu mineraali 10w30. Jospa täällä foorumilla tulisi niin selväksi mikä öljy olisi ok että tohtisi vaihtaa ainetta.
ps. ja onnittelut vähänajetun ysisatasen hankinnasta.
korjaus: vaihteistoöljytulkintani perustui siis tuohon "hypoidipohdintaa" viestiketjuun joka sivuaa samaa aihetta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30099
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Lisää -> n
Joo. Aivan samaa mieltä myöskin. Keskustelussa pieni huumorikaan ei ole pahitteeksi ja tuli hetkeksi mieleen soossin kokeilut, jossa hän oli käsitellyt koiransa RVS -aineella. Ihan hauskoja kevennyksiä väliin, ettei kukaan saisi käsitystä, että ihan vakavissamme naula päässä täällä öljyjä pohditaan.petteri75 kirjoitti: Niin kauan kuin jahdataan teorian kautta oikeaa öljyä, voi empiriaa yrittää nostaa edes kyselyllä. Nyt kaikki hypoidia kokeilleet vastaamaan!
Mutta asiaan:
Itse kun en teorian kautta pysty aihetta käsittelemään, niin yritän etsiä jonkin yksiselitteisen selityksen kansalaiselle ymmärrettävään muotoon puettuna (pieni haju siitä, että kyseessä on isompi harmaa alue, johon pystyn vain vähän tarttumaan ja toteamaan, että ihan omasta ammattikunnasta on kyse noiden asiantuntijoiden kohdalla.) Syy, miksi lähdin tätä utelemaan on tältä foorumilta hakutoiminnolla löytyvä ketju "ihmeöjy 75W". Sen ketjun lukemisen jälkeen jäi fiilis, että asia ei nyt olekaan ihan loppuun asti ruodittu ja enemmänkin epävarma olo tuli näistä keskusteluista.
Meinaan ei yksistään täällä suomen foorumilla tuota asiaa ole ihmetelty. Yllättävän kauan kestää tuo saabin vastaus minun sähköpostikyselyyn. Tiivistäen kysyin heiltä seuraavia asioita:
-Onko GL-5 lisäaineistus haitallista synkan kitkarenkaille (tai muulle rakenteelle)
-Jos haluaisin omalla riskillä etsiä jonkun korvaavan öljyn, niin mitä minun tulisi huomioida tätä öljyä etsiessäni. Tavoitteena olisi käyttää öljyä, joka ei jähmettyisi talvella.
-Mitä öljyä laatikkoon on tehtaalla laitettu.
-Voiko synteettisiä vaihteistoöljyjä käyttää.
-Onko vetopyörästön suunnittelussa seikkoja, jotka sanelevat käytettävän viskositeetin ja lisäaineistuksen.
Jos näihin saan joskus vastauksen, joka ei heti seuraavana päivänä muutu, niin ehkäpä ainakin itselleni saan selväksi, että millä aineilla yritän tuota puolta milliä ajella. Voihan tätä foorumia tämmöisenkin tiedon etsimiseen käyttää..
Citroen C5, OG900t16
Just tuossa joku päivä sitten nimimerkki Toms kertoi, että-Onko GL-5 lisäaineistus haitallista synkan kitkarenkaille (tai muulle rakenteelle)
on nyt ajellut omalla i speciaalillaan muistaakseni n.260tkm 75 GL5
öljyillä (ja kaikkiin muihinkin Saabeihinsa käyttänyt samaa öljyä)
ilman mitään oireita. Synkrot pelaa jne.
Eli kyllä kai tästä voi jo vetää johtopäätöksen ettei sillä ole ainakaan
tälle Saabin laatikolle mitään haitallista vaikutusta. Ois se jo noilla
kilsoilla täytynyt jotain oireilla.
...Ja jälleen täytyy mainita, että esim Saabin lisävaruste vihko vuodelta
´93 tarjoaa satkuihin vaihteistoöljyksi vain Saabin 75W vaihteisto öljyä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red