Huoltokohteet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ysivee
"Turbo"

Huoltokohteet

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Autossa kilometrejä rapiat 160.000km ja viimeinen "oikea" merkkihuolto tehty öbaut 125.000km tienoilla (tuohon asti siis huolto-ohjelman mukaisesti).

Sen jälkeen olen vaihtanut ihan huoltsikalla öljyt, eli varsinaista merkihuoltoa ei ole tehty vähään aikaan. Tässä lähiaikoina menen asennuttamaan merkkiliikkeeseeen Sport-alustan ja mietin, että samalla voisin pyytää tekemään joitain huoltotoimenpiteitä, jotka olisivat ehkä aiheellisia.

Nyt siis haluaisinkin tietää mitä sellaisia kohteita olisi, joita ihan "aikuisten oikeasti" olisi syytä tehdä ottaen huomioon, että viimeinen merkkihuolto on tosiaan ollut siinä 125.000km kohdalla....

Ja nyt en siis tarkoita jotain kilometrihuollon listaa jossa on lueteltu:
-jäähdyttimen nesteen tarkistus/lisäsys
-ovien saranoiden tarkistus voitelu
-
-

Jarrunesteet? Suodattimet? Tulpat? jne...

9-5 V6 (1999)
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Olen itse toiminut vähän tuolla tavalla 9000:n kanssa. Viimeinen leima (60tkm) on kirjassa ajalta ennen kuin itse sen ostin.
Sen jälkeen olen säästyneillä rahoilla vaihtanut siihen öljyjä ja suodattimia tuplasti tiheämpään kuin mitä huolto-ohjelman mukaan olisi pitänyt ja säästänyt silti paljon rahaa huolloissa. Sitten olen katsonut huolto-ohjelmasta sellaiset tärkeät kohteet joita ei osaa tai pysty tai viitsi itse tehdä ja teettänyt niitä erikseen merkkihuolloissa.
Ihan varmasti on paremmin huollettu auto kuin jos olisi huolettu virallisen ohjelman mukaan. Aika näyttää sitten miten autoon suhtaudutaan kun yritän myydä sen ensi kesänä pois.
9000CS 2,3
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä tunne V6:n huolto-ohjelmaa, mutta jos pelkkiä moottoriöljyjä on vaihdettu niin kyllähän niitä muitakin nesteitä kannattaisi välillä vaihtaa. Jäähdytinnesteet ja jarrunesteet parin vuoden välein ja vaihteistoöljyt vaikkapa 50K välein. Veekutosissa on jakohihna, joten sen kuntoa kannattanee tarkastella välillä, koska jos hihna paukahtaa poikki ja huoltoleimat puuttuu, ei ole myöskään takuuta...

Eski
Ysivee
"Turbo"

Niin siis vielä sellainen tarkennus, että viimeisin huolto (125.000km:n kohdilla) on tehty noin 1,5 vuotta sitten, siihen asti kaikki huollot ohjelman mukaan. Tuolloin vaihdettiin laatikon öljytkin ihan "varmuuden vuoksi" jne.

Nesteet nyt voi mitata/vaihdattaa muuallakin kuin merkkihuollossa, mutta olisiko jotain kohteita, joita olisi syytä teettää nimen omaan merkkihuollossa? Eikä nyt siis aleta taas kisaamaan onko merkkihuolto ylipäätään parempi vai huonompi kuin joku muu korjaamo. Seinäjoella ainakin on kokemuksen mukaan todella asiallinen merkkiliikekorjaamo ja siellä tuo alustakin vaihtuu.
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Vaihteistoöljyt vaihdetaan ohjelman mukaan 110tkm ja 210tkm huolloissa, tietty useimmin vaihdettuna ei ainakaan haittaa ole. Käyttö- ja jakohihnat vaihdetaan 170tkm huollossa. Jäähdytysneste vaihdetaaan ohjelman mukaan maks. 3 vuoden välein, jarruneste enintään 2 vuoden välein. Sytystulpat 170 tkm huollossa, eli kannattanee vaihtaa.
BMW 320dA Coupe LCI
Haksu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Katselen aamusta omasta kirjasta mitkä kohteet olisivat ns.tarpeelliset ja laitan listaa tänne.
Itsellä V6 ja mittarissa 220 000 ja kohta 230 huolto.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Haksu
"Viggen"

AC kirjoitti:Vaihteistoöljyt vaihdetaan ohjelman mukaan 110tkm ja 210tkm huolloissa, tietty useimmin vaihdettuna ei ainakaan haittaa ole. Käyttö- ja jakohihnat vaihdetaan 170tkm huollossa. Jäähdytysneste vaihdetaaan ohjelman mukaan maks. 3 vuoden välein, jarruneste enintään 2 vuoden välein. Sytystulpat 170 tkm huollossa, eli kannattanee vaihtaa.

Ei tuohon listaan ole oikein mitään lisättävää,voihan sitä tarkistella "kuluvat" osat, puslat takapäästä ym.

Haksu
Ysivee
"Turbo"

Käyttö- ja jakohihnat vaihdetaan 170tkm huollossa
Öööö, siis jakohihnahan on vaihdettu 110tkm huollossa ja nytkö se pitäisi vaihtaa "heti" uudestaan 170tkm huollossa, niinkö? Eli tuon mukaan jakohihnan huoltoväli puolittuu ensimmäisen vaihdon jälkeen???
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Ysivee kirjoitti:Öööö, siis jakohihnahan on vaihdettu 110tkm huollossa ja nytkö se pitäisi vaihtaa "heti" uudestaan 170tkm huollossa, niinkö? Eli tuon mukaan jakohihnan huoltoväli puolittuu ensimmäisen vaihdon jälkeen???
Ainakin vuosimallissa -99 jakohihna vaihdetaan ensimmäisen kerran 90 tkm kohdalla, liekö muuttunut tämän jälkeen?
BMW 320dA Coupe LCI
Ysivee
"Turbo"

Sori sori, mun moka. Olin sata varma, että vaihto oli 110tkm kohdalla, mutta niinhän se komeili huoltokirjassa 90tkm huollon kohdalla, eli seuraava vaihto olisi tosiaan 170km huollon yhteydessä.

Siitäpä päästäänkin sitten seuraavaan kyssäriin, eli onkos jollain tietoa mitä vaihto-operaatio kaikkineen kustantaa merkkiliikkeessä ja onko sitä tarvetta siellä edes tehdä. Välillä aina kuuluu kauhutarinoita, kuinka joku "huoltsikka" on vaihtanut hihnan ja viikon päästä inside comes outside.
Tämä hihna-jumppa ei tietysti suurinta osaa täällä olevia kosketa, mutta saa kommentoida....
LR
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ysivee kirjoitti:Sori sori, mun moka. Olin sata varma, että vaihto oli 110tkm kohdalla, mutta niinhän se komeili huoltokirjassa 90tkm huollon kohdalla, eli seuraava vaihto olisi tosiaan 170km huollon yhteydessä.

Siitäpä päästäänkin sitten seuraavaan kyssäriin, eli onkos jollain tietoa mitä vaihto-operaatio kaikkineen kustantaa merkkiliikkeessä ja onko sitä tarvetta siellä edes tehdä. Välillä aina kuuluu kauhutarinoita, kuinka joku "huoltsikka" on vaihtanut hihnan ja viikon päästä inside comes outside.
Tämä hihna-jumppa ei tietysti suurinta osaa täällä olevia kosketa, mutta saa kommentoida....

Kyseiseiseen remppaan vaaditaan sellaisia erikoistyökaluja, että ei onnistu joka liikkeessä. Rempan hinnaksi tulee reilu 1000 euroa tietääkseni... :(
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Haksu
"Viggen"

LR veit jalat suustani................. :P,toi arvio on melkein kohdallaan.Sitä se todella kustantaa..........Mimmi tai joku muu asiantuntija korjatkoon.

Haksu
Ysivee
"Turbo"

Rempan hinnaksi tulee reilu 1000 euroa tietääkseni
AARRGGHHHH :evil:
Vastaa Viestiin