Apc-modaus ei toimi
Apc-modaus ei toimi
Yritin etsiä haulla mutten löytänyt juuri tähän ongelmaan vastausta.
Eli eilen kokeilin modata apc-boksia (musta malli) http://900aero.com
sivuilta löytyneen ohjeen mukaan.
Tein vaihtoehto kakkosen, eli R42 korvattiin hyppylangalla ja F-potikka
vaihdettiin 1000 ohmiseen. Tämän ohjeen mukaan R40 vastusta
(ilmeisesti?) ei vaihdeta.
Auto ahtoi aiemmin n.0.5 josta sitten hiukan tiputti kovilla kierroksilla
tuonne n.0.4-0.3 alueelle. Auto on 9000 turbo vm.-85, onko nuo
ahdot olleet normaalilla tasolla?
Nyt modatessa siirsin F-potikan kojelautaan. Kun kokeilin autoa
virityksen jälkeen niin paineet pysyi täyskaasu kiihdytyksellä
tismalleen entisissä lukemissa vääntelin f-potikkaa sitten mihin suuntaan
tahansa. Sitten huomasin että kun kiihdyttää puolella kaasulla niin
ahdot nousee hetkeksi 0.7 tuntumaan ja laskee hyvin äkkiä
alle 0.5.
Onko tämä täysin normaalia tuon virityksen jäljiltä vai
onko autossani jotain vikaa vai teinkö jonkin kämmin modauksessa?
Olisiko tuossa modaus vaihtoehto kakkosessakin pitänyt korvata
R40 1300 ohmin vastuksella?
Kokeilin kesämmällä autossa kemppiviritystä mankkuvenassa ja
ero ahtopaineissa ja tehossa oli huomattavasti suurempi.
Kiitos jo etukäteen jos osaatte neuvoa avutonta!
Eli eilen kokeilin modata apc-boksia (musta malli) http://900aero.com
sivuilta löytyneen ohjeen mukaan.
Tein vaihtoehto kakkosen, eli R42 korvattiin hyppylangalla ja F-potikka
vaihdettiin 1000 ohmiseen. Tämän ohjeen mukaan R40 vastusta
(ilmeisesti?) ei vaihdeta.
Auto ahtoi aiemmin n.0.5 josta sitten hiukan tiputti kovilla kierroksilla
tuonne n.0.4-0.3 alueelle. Auto on 9000 turbo vm.-85, onko nuo
ahdot olleet normaalilla tasolla?
Nyt modatessa siirsin F-potikan kojelautaan. Kun kokeilin autoa
virityksen jälkeen niin paineet pysyi täyskaasu kiihdytyksellä
tismalleen entisissä lukemissa vääntelin f-potikkaa sitten mihin suuntaan
tahansa. Sitten huomasin että kun kiihdyttää puolella kaasulla niin
ahdot nousee hetkeksi 0.7 tuntumaan ja laskee hyvin äkkiä
alle 0.5.
Onko tämä täysin normaalia tuon virityksen jäljiltä vai
onko autossani jotain vikaa vai teinkö jonkin kämmin modauksessa?
Olisiko tuossa modaus vaihtoehto kakkosessakin pitänyt korvata
R40 1300 ohmin vastuksella?
Kokeilin kesämmällä autossa kemppiviritystä mankkuvenassa ja
ero ahtopaineissa ja tehossa oli huomattavasti suurempi.
Kiitos jo etukäteen jos osaatte neuvoa avutonta!
Jo yli kymmenen vuotta saabismia sairastettu...
Nyt alla 9000 Turbo-85
Nyt alla 9000 Turbo-85
0,5 on vähän yli painemittarin puolivälin. Oikeasti viisarin pitäisi heilahtaa punaisen rajalle.
Katsohan ensin kaikki ahtoputkiston kumit, että vuotaako ja katso myös, että onko hukkiksen tangon sokka irronnut.
Auto tarttisi saada ensin vakiona toimimaan oikein, sitten vasta jatkat virittämistä.
Katsohan ensin kaikki ahtoputkiston kumit, että vuotaako ja katso myös, että onko hukkiksen tangon sokka irronnut.
Auto tarttisi saada ensin vakiona toimimaan oikein, sitten vasta jatkat virittämistä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Kävin tuossa hieman testiajoilla ennenkuin siirryn tallille etsimään vuotoja.
Tulokset olivat seuraavanlaiset;
Ihan sellaisenaan apc-modattuna paineet nousee ensin hetkeksi n.0.7
ja putoaa nopeasti 0.4-0.5 tasolle.
Kemppi-bleedi ei vaikuta mitenkään oli se sitten paikallaan tai tulpattuna.
Kun magneettiventtiilin johdot irrottaa paineet ei nouse käytännössä
ollenkaan. Kun nappasin w-letkun irti venasta paineet nousi hetkeksi
karvan yli yhteen ja putosi nopeasti tuonne 0.5-0.6 tasolle.
Eli mikäli tästä oikein ymmärsin, mankkuvena toimii niinkuin pitääkin
ja hukkaportti on ihan ok. Vika ilmeisesti on siis paineputkiston vuoto.
Korjatkaa jos olen väärässä etten turhaan taistele tuulimyllyjä vastaan
täällä
Mitenkäs saan turbon antamaan painetta auton ollessa paikallaan?
Tulokset olivat seuraavanlaiset;
Ihan sellaisenaan apc-modattuna paineet nousee ensin hetkeksi n.0.7
ja putoaa nopeasti 0.4-0.5 tasolle.
Kemppi-bleedi ei vaikuta mitenkään oli se sitten paikallaan tai tulpattuna.
Kun magneettiventtiilin johdot irrottaa paineet ei nouse käytännössä
ollenkaan. Kun nappasin w-letkun irti venasta paineet nousi hetkeksi
karvan yli yhteen ja putosi nopeasti tuonne 0.5-0.6 tasolle.
Eli mikäli tästä oikein ymmärsin, mankkuvena toimii niinkuin pitääkin
ja hukkaportti on ihan ok. Vika ilmeisesti on siis paineputkiston vuoto.
Korjatkaa jos olen väärässä etten turhaan taistele tuulimyllyjä vastaan
täällä

Mitenkäs saan turbon antamaan painetta auton ollessa paikallaan?
Jo yli kymmenen vuotta saabismia sairastettu...
Nyt alla 9000 Turbo-85
Nyt alla 9000 Turbo-85
Korjatkaa jos olen väärässä ....... hukkaportti on mekaaninen "varoventtiili" joka päästää liian suuren paineen suoraan pakoputkistoon ...... joten mahdollinen "vuoto" on myös mahdollista olla hukkaportin "läpässä" joka päästää paineen pakoputkistoon antoi magneettiventtiili käskyn tai ei ..... => hukkaportti ja magneettiventtiili on näin toiminta kyvyttömiä .
Tuskin ahtopainevuoto, tuota suuruusluokkaa oleva vuoto kuuluisi jo melkoisena puhinana ja vihellyksenä, ja alipaineilla auto tuskin pysyisi käynnissä. 
Hukkaportti on ahtimen sisällä oleva läppä, joka ohjaa pakokaasuja ahtimen turbiinin ohi, jolloin sen pyöriminen hidastuu. Sillä pidetään turbiinin ja näinollen ahtimen pyörimisnopeus kurissa, koska muuten ahtopaineet nousisivat holtittomiin lukemiin. Hukkaportin toiminta on siis osa täysin normaalia toimintaa, ei ainoastaan hätätilanteessa.
APC ja magneettiventtiili toimivat siten, että kontrolloivat ohjauspaineen (ahtopaine) pääsyä hukkaportin painekellolle joka liikuttaa hukkaportin tankoa. Kun APC magneettiventtiilin välityksellä ohjaa painetta takaisin imuputkistoon niin hukkaportin kellolle tuleva ohjauspaine on alempi ja hukkaportti pysyy enemmän (tai kokonaan) kiinni. Paineita lasketaan taas päästämällä ahtopaine suoraan hukkaportin kellon kalvolle, jolloin hukkaportti aukeaa. Maksimi ahtopaine joka saavutetaan niin, että ahtopaine ohjaa suoraan hukkaporttia (eli APC ja magneettiventtiili ovat kytkettyinä pois käytöstä) on ns. peruspaine. Tämän peruspaineen pitäisi olla kunnossa ollessaan n. 0.4 bar tietämillä (keltaisen keskikohdassa).
Kun W-letku (Wastegate) on irrotettu, ei hukkaportin kellolle pääse ohjauspainetta lainkaan, ja hukkaportti pysyy täysin kiinni (paitsi että turbiinin vastapaineesta johtuen pakokaasut työntävät sitä väkisin jonkinverran auki isommilla kierroksilla, riippuen hukkaportin kellon jäykkyydestä). Tässä tapauksessa kaasu pohjassa nousevat ahtopaineet hyvin äkkiä tuhoisiinkin lukemiin (helposti 2+ bar). Normaalisti tosin bensansyöttö katkeaa jo paljon aikaisemmin ylipainekytkimen toimimisen johdosta.
Jos paineet eivät kuitenkaan nouse kuin vain vähän vaikka W-letku on irti, niin vika on todennäköisesti ahtimessa. Yleinen vika on hukkaportin tangon irtoaminen hukkaportista, jolloin se lepattaa täysin vapaasti auki pakokaasujen paineen työntämänä, jolloin ahdot eivät juurikaan nouse. Jos tanko on kuitenkin kunnossa, vika voi olla itse hukkaportissa tai pakopesässä. Tai mahdollisesti ahdin on niin jumissa ettei vain jaksa pyöriä. Myöskin jos ahtimen siivet ovat pahasti vahingoittuneet (tai niitä jopa puuttuu), niin ahtoja ei tietystikään paljoa tule.
Eli kannattaisi aloittaa tuosta hukkaportin tangon testaamisesta , että on kunnolla paikoillaan ja painekello on jämäkkä. Sen jälkeen ainakin imuputkiston purkaminen ahtimelta, että pääsee tarkastelemaan imupuolen siipien ja laakeroinnin kuntoa. Lopuksi jos ei muu auta niin ahdin vain irti autosta ja tutkimaan tarkemmin mikä sitä vaivaa..

Hukkaportti on ahtimen sisällä oleva läppä, joka ohjaa pakokaasuja ahtimen turbiinin ohi, jolloin sen pyöriminen hidastuu. Sillä pidetään turbiinin ja näinollen ahtimen pyörimisnopeus kurissa, koska muuten ahtopaineet nousisivat holtittomiin lukemiin. Hukkaportin toiminta on siis osa täysin normaalia toimintaa, ei ainoastaan hätätilanteessa.
APC ja magneettiventtiili toimivat siten, että kontrolloivat ohjauspaineen (ahtopaine) pääsyä hukkaportin painekellolle joka liikuttaa hukkaportin tankoa. Kun APC magneettiventtiilin välityksellä ohjaa painetta takaisin imuputkistoon niin hukkaportin kellolle tuleva ohjauspaine on alempi ja hukkaportti pysyy enemmän (tai kokonaan) kiinni. Paineita lasketaan taas päästämällä ahtopaine suoraan hukkaportin kellon kalvolle, jolloin hukkaportti aukeaa. Maksimi ahtopaine joka saavutetaan niin, että ahtopaine ohjaa suoraan hukkaporttia (eli APC ja magneettiventtiili ovat kytkettyinä pois käytöstä) on ns. peruspaine. Tämän peruspaineen pitäisi olla kunnossa ollessaan n. 0.4 bar tietämillä (keltaisen keskikohdassa).
Kun W-letku (Wastegate) on irrotettu, ei hukkaportin kellolle pääse ohjauspainetta lainkaan, ja hukkaportti pysyy täysin kiinni (paitsi että turbiinin vastapaineesta johtuen pakokaasut työntävät sitä väkisin jonkinverran auki isommilla kierroksilla, riippuen hukkaportin kellon jäykkyydestä). Tässä tapauksessa kaasu pohjassa nousevat ahtopaineet hyvin äkkiä tuhoisiinkin lukemiin (helposti 2+ bar). Normaalisti tosin bensansyöttö katkeaa jo paljon aikaisemmin ylipainekytkimen toimimisen johdosta.
Jos paineet eivät kuitenkaan nouse kuin vain vähän vaikka W-letku on irti, niin vika on todennäköisesti ahtimessa. Yleinen vika on hukkaportin tangon irtoaminen hukkaportista, jolloin se lepattaa täysin vapaasti auki pakokaasujen paineen työntämänä, jolloin ahdot eivät juurikaan nouse. Jos tanko on kuitenkin kunnossa, vika voi olla itse hukkaportissa tai pakopesässä. Tai mahdollisesti ahdin on niin jumissa ettei vain jaksa pyöriä. Myöskin jos ahtimen siivet ovat pahasti vahingoittuneet (tai niitä jopa puuttuu), niin ahtoja ei tietystikään paljoa tule.
Eli kannattaisi aloittaa tuosta hukkaportin tangon testaamisesta , että on kunnolla paikoillaan ja painekello on jämäkkä. Sen jälkeen ainakin imuputkiston purkaminen ahtimelta, että pääsee tarkastelemaan imupuolen siipien ja laakeroinnin kuntoa. Lopuksi jos ei muu auta niin ahdin vain irti autosta ja tutkimaan tarkemmin mikä sitä vaivaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vuotoa ei ole löytynyt, hukkaportin tanko on paikoillaan sokkineen, kokeeksi irroitin sen ja portin vipu liikkuu kevyesti ja tanko juuri sopivan jämäkästi.
Irroittelin ja purkasin magneettiventtiilin ja kunnossa tuntui olevan. Kävin kokeilemassa ja ahdot edelleen käy max.0.7 ja putoaa nopeasti, kojelautaan sijoitettu f-potikka ei edelleenkään vaikuta mitään mihinkään.
Otin vielä kerran kokeeksi w-letkun irti ja ahdot ei nousseet kuin 0.9-1. Silloin tapahtui kummia, tuli fuelcut, alle baarin paineilla. Irroittelin fuelcutin letkun ja tulppasin sekä yhdistin johdot. Ja uudestaan kokeilemaan, ja edelleen pätki juuri samalla lailla vaikka fuelcut ei pitänyt olla mahdollista
Mistähän tämä saattoi johtua? Voiko bensapuolen häiriö vaikuttaa ahtoihin?
Seuraava operaatio ilmeisesti on irroitella ahdin ja tutkia aiemmin antamienne ohjeiden mukaan? Vai voiko vika piileksiä bensapuolella?
Edit. lisäys
Kävin kurkistelemassa imupuolelta turboon ja sieltä katsoen kaikki näytti ehjältä ja pyöri kevyesti.
Irroittelin ja purkasin magneettiventtiilin ja kunnossa tuntui olevan. Kävin kokeilemassa ja ahdot edelleen käy max.0.7 ja putoaa nopeasti, kojelautaan sijoitettu f-potikka ei edelleenkään vaikuta mitään mihinkään.
Otin vielä kerran kokeeksi w-letkun irti ja ahdot ei nousseet kuin 0.9-1. Silloin tapahtui kummia, tuli fuelcut, alle baarin paineilla. Irroittelin fuelcutin letkun ja tulppasin sekä yhdistin johdot. Ja uudestaan kokeilemaan, ja edelleen pätki juuri samalla lailla vaikka fuelcut ei pitänyt olla mahdollista

Seuraava operaatio ilmeisesti on irroitella ahdin ja tutkia aiemmin antamienne ohjeiden mukaan? Vai voiko vika piileksiä bensapuolella?
Edit. lisäys
Kävin kurkistelemassa imupuolelta turboon ja sieltä katsoen kaikki näytti ehjältä ja pyöri kevyesti.
Viimeksi muokannut Jimmy76, To Marras 03, 2005 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jo yli kymmenen vuotta saabismia sairastettu...
Nyt alla 9000 Turbo-85
Nyt alla 9000 Turbo-85
Onhan sekin mahdollista, että kone ei saa kakkua tarpeeksi ja rajoittaa siitä syystä ahtopaineita. Pitäisi varmaan tarkistaa bensapumpun tuotto. Ohjeita siihen löytyy hakemalla ja muutkin varmasti osaavat neuvoa, mutta käytä hakua ensisijaisesti.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki