Ostin 9-3 2,2 Tid....

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep, tuo antenni tosiaan pitäisi vaihtaa normimalliin itselläkin. Jumittelee.
Vielä voisi mainita ehkä melkeen tyyppivikanakin, että takajarrut lyö jumiin suunnilleen ensimmäisten pakkasten aikaan. Talvella paremmin turha haaveilla käsijarrunkäytöstä.

Eeberi ei kyllä olis pahitteeksi, vaikka ois hieman tehokkaampi. Vielä kerran taidan tämän laittaa kuntoon, ensikerralla voisi isompi malli olla kyllä järkiratkaisu!

Imusarja kannattanee putsata 100tkm välein ( tosin mulla eka 100tkm jälkeen tosi tukkeessa, nyt putsasin uudestaan niin paskaa oli vain nimeksi ). Moniurahihnakin näyttää kestävän 200tkm helposti...näytti vaihdettaessa vielä virheettömältä.
Tuosta kysyisin, että mitäs töhkää imusarjaan oli kertynyt?
Voisi olla aiheellinen kyllä itselläkin tuo puhdistus...
Paljonko tuolle moniurahihnalle oli normaali vaihtoväli? Ääntikö jo ennen vaihtoa?
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Imusarjaan kertyy nokea / öljyä :arrow: pinttynyttä paskaa EGR:n kierrättäessä pakokaasuja osakaasulla puhtaampien päästöjen toivossa. Tuossa helvetin esikammiossa kuumat kaasut sotketaan imuilmaan.
AInakin tuossa uudemmassa TiD:ssä ( sähköinen egrvena ) antaa CE-valoa kun röörit tukkeessa.

Jep, täälläkin takajarrut jumii känkällä. Ei auttanut tämän kädettömän asentajan jarrujen kehintä hevonkukkua. :oops:

Ei pitänyt moniurahihna mitään ääntä aattelin varuilta vaihtaa, kun huoltovihkoa tarkastelin. Normaali vaihtoväli taitaa olla 120tkm riippuen huolto-ohjelmasta. Samalla kannattaa uusia kiristinrulla. Taisi maksaa molemmat Baasilla yhteensä noin 80eur. Kun selvittelin niin vanhempaa hinta taisi olla kaksinkertainen. Rulla piti tilata Ruottista.
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

Moniuranhihnan vaihtoväli on huoltokirjan mukaan tosiaan 110 tai 120 tkm. Luulen että hihnan vanhentaa pikemminkin aika kuin kilometrit (tideissä km:ä karttuu näköjään n. 40 000 km/v.) Omassa autossani virheettömän näköinen hihna vaihdettiin n. 150 tkm:n kohdilla vesipumppua vaihdettaessa (kun oli releet irrallaan). Kestänee hyvin 200 tkm tai 4-5 vuotta. Ja kertoohan silmäkin jotain pykimisestä ja kulumisesta.
topi
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Jarrulevyille se on perso, kiekot menee kieroon 3 -> 6tkm ajon jälkeen. Ajotyylistä riippumatta, paitsi jos _et_ jarruta. Kolmannet menossa, nylkyttää taas pirusti.
Minullakin vaihdettiin useat levyt, vika korjaantui alatukivarren ja laakerin
vaihdolla. Nyt ei ravista "kieroilla"levyilläkään.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Minullakin vaihdettiin useat levyt, vika korjaantui alatukivarren ja laakerin
vaihdolla. Nyt ei ravista "kieroilla"levyilläkään.
...ja erittäin mielenkiintoista informaatiota tuossa!
Paljonko maksoivat osat ja oliko vaikea remontti?

Itse ajattelin vielä uhden kerran vaihtaa. Edelliset olivat heittokellolla katsottuna kympin verran ( o,1mm ) kierot ja vatkaaminen kaameaa.
Sorvilla otettiin 3 kymppiä pois. Ihan piruuttaan kokeilla, vaikuttaako sorvauttaminen mitään. Tuli tuossa vaan mieleen, että tuokin varmaan on vastoin jotain turvamääräyksiä tms. :D
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Osat Motonetistä. Alatukivarsi 133€ ja pyöränlaakeri 33,30€.
Ei mikään mahdoton tehtävä ,jos hyvät työkalut ja hermot.
Ravistuksen aiheutuminen voi kyllä johtua jostain muustakin.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

ysi-3 kirjoitti:
Jarrulevyille se on perso, kiekot menee kieroon 3 -> 6tkm ajon jälkeen. Ajotyylistä riippumatta, paitsi jos _et_ jarruta. Kolmannet menossa, nylkyttää taas pirusti.
Minullakin vaihdettiin useat levyt, vika korjaantui alatukivarren ja laakerin
vaihdolla. Nyt ei ravista "kieroilla"levyilläkään.
Kyllä näitä juttuja kauhulla lukee... toivottavasti ei itellä ala vastaavat ongelmat. Autolla ajettu nyt 169tkm ja hyvin pelittää, tosin ollut mulla vasta 6 tuhannen kilometrin verran. Eberi nyt mitä aina välillä vittuilee.. mutta huomenna on taas menossa huoltoon ja luultavasti sen vesipumpun vaihtoon. Toivottavasti sit rupee sekin pelaamaan. Pitää muistaa pyytää vanha pumppu mukaan.
Niin ja edelleen se imuääni kahina vikahan tuota vaivaa, mutta sen olen nyt päättänyt antaa olla. EGR-venttiilikin vaihdettiin mutta eipä se auttanut joten pakko kai se on uskoa että ääni on normaali. Ja jos joku ei tästä minun auton kahinasta ole aiemmin lukenut, niin se kuuluu aika voimakkaasti kun kierrokset ovat noin kahden tonnin kohdalla. Kun EGR-johdon ottaa irti niin kahina lakkaa! 8O
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

hz81 kirjoitti:Kyllä näitä juttuja kauhulla lukee... toivottavasti ei itellä ala vastaavat ongelmat. Autolla ajettu nyt 169tkm
Kaikki on niin suhteellista. Meillä oli ostettaessa 225tkm ja nyt on kohta 365tkm. Huoltoihin ilman rengaskuluja on uponnut tänä aikana 1600 euroa. Jarrulevyt ja palat meni vaihtoon ekan kerran 270tkm kohdalla ja seuraavan kerran varmaan 500tkm jälkeen? Ikinä ennen en ole päässyt näin vähällä auton korjaamisella... 8O

Mitä nyt öljyt joutuu vaihtamaan 3kk välein... :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

rr kirjoitti:
hz81 kirjoitti:Kyllä näitä juttuja kauhulla lukee... toivottavasti ei itellä ala vastaavat ongelmat. Autolla ajettu nyt 169tkm
Kaikki on niin suhteellista. Meillä oli ostettaessa 225tkm ja nyt on kohta 365tkm. Huoltoihin ilman rengaskuluja on uponnut tänä aikana 1600 euroa. Jarrulevyt ja palat meni vaihtoon ekan kerran 270tkm kohdalla ja seuraavan kerran varmaan 500tkm jälkeen? Ikinä ennen en ole päässyt näin vähällä auton korjaamisella... 8O

Mitä nyt öljyt joutuu vaihtamaan 3kk välein... :wink:
Näinhän se on.. kaikki on suhteellista ja autot yksilöitä. Pitää toivoa ja koputella puuta että oma pirssi kestää ja kehrää.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Imusarjasta

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tuossa muuten alustavasti kattelin pellin alle, että mitä pitää irroitella, että imusarjan saa irti ja putsattua. Hokasin, että avaimia pitää hankkia.
Myös pisti silmään, että imusarjan ja lohkon välistä oli levinnyt sellainen noin reilun puolen kämmenen kokoinen öljyläntti. Pitänee tosiaan ottaa auki ku näyttää vuotavankin vielä. Mitäs veikkaatte, vaikuttaako tuollainen vuoto auton kulkuun paljon? Näytti kyllä, että kauan se on tuota öljymäärää vuotanu, niin paljon pölyä kiinni siinä mutta toisaalta imusarja ei yleensä olekaan ihan täynnä öljyä :D
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep, napattiin tuossa imusarja irti ja uusittiin molemmat tiivisteet samalla. Yllättävän näppärähomma täytyy kyllä sanoa. Pahemmaksi luulin.

Mutta sitä paskan määrää en olis uskonu vaikka kuin ois joku koittanut sanoa. Parhaillaan yli 5mm paksuisesti reilusti, hirveitä kökkäreitä. Käytännössä koko laitos vähintään 2-3mm paksuisessa oljy/noki -kerroksessa kauttaaltaan.

Imuaukkojakin tökin jollain kupariputken pätkällä vähä puhtaammaksi, aattelin, että on sinne varmasti melekosia kökkäreitä jo mennykki, että ei maha noi enää haitata. Imurilla sai kätevästi ne kanavat kuitenki puhtaaksi...

Kulkemisessa ei huomaa ku hivenen eroa jos ollenkaan mutta kannattaa varmaan muidenki harkita putsausta, sen verta paljo oli tavaraa!
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

No siitäkös se Check Engine lamppu palaa? Minun TiD on sitä vanhempaa sarjaa. CE valo syttyy n 6 minuutin ajon jälkeen. Se saattaa sitten taas sammua muutaman kilometrin jälkeen syttyäkseen myöhemmin uudelleen. Auto tuntuu laiskalta CE valon palaessa.
Maffi vaihdettu n. vuosi sitten. - Oisko se nyt sitten se EGR: tukko? :cry:
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Todennäköiseti MAF tai EGR. Selvyyden saat luettamalla vikakoodit.
Toki voit putsata helposti MAF:n. Anturi irti ja suihkuttelet siihen bräkleeniä ja toivot parasta.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Muistattehan te antaa koneelle välistä kenkää, että karstat lähtee pakopuolelta liikkeelle?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

tsaarela kirjoitti:Muistattehan te antaa koneelle välistä kenkää, että karstat lähtee pakopuolelta liikkeelle?
Tottamooses! Kaasu pohjassa kokoajan, jotta kestää stegmiesten perässä eiku edellä. :wink:
Vastaa Viestiin