Missä menee raja jolloin huoltokirjaan saadulla leimalla ei ole enää merkitystä
Olitpa ostanut uutena tai käytettynä Jatkatko huollattamista käytettyynkin, jotta huoltokirja pysyy täydellisenä?
170tkm huollon teetätin merkkiliikkeessä, kuten edellinen omistajakin oli kaikki huollot hoitanut. Seuraavaa huoltoa pitänee pähkäillä, 8 vuoden moottoritakuun takia.
Ajattelin kuskailla tuonne PCS:lle aina 20tkm välein. Näköjään kun autolla on ajettu yli 100tkm, alkaa tasaiseen tahtiin mennä isoa ja pientä osaa.
Kun ei itse tuosta romusta mitään tajua, on parempi ammattilaisten katsoa sitä säännöllisesti. (Ammattilaisella en tarkoita Laakkosta, tms. valohuoltajia...)
Itte, tosin noita kehtais edes huoltoon viedä... kovasti olen suunnitellut, että paria sotaratsua käytän ihan piruuttaan huollossa kun saan ne ekaks valmiiksi....saavatpahan huollossa ihmetellä...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Kaikki omat autoni on ollut vanhoja räpsiä joissa edelliset omistajatkaan ei ole kovin tarkkaa lukua huolloista pitänyt joten vähemmälle on jäänyt. Kuluvat osat vaihdellaan tietty ajallaan...
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Takuuajan olen vain noissa huolloissa käyttänyt. Itsellä on aikaa ja mielenkiintoa pitää autosta parempaa huolta kuin mitä huoltokirjan leimautukseeen orietoituneessa järjestelmässä tapahtuisi.
Katselin hieman noita tarkastuksia mitä SportSedanille öljyjen ja suodattimien vaihdon lisäksi merkkihuollossa 30000km:n välein tehtäisiin ja totesin, että itse teen vastaavat tsekkaukset 10 kertaa tiheämmin.
Toisekseen, kun itse vaihtaa öljyt, niin voi laittaa sinne vaikka juuri ne öljyt ja juuri sillä viskositeettisuosituksella mitä ohjekirja suosittaa esim. SS:n kohdalla Mobil 0w-40, eikä niitä öljyjä (esim. Neste 5w-30, Castrol...) minkä kanssa huoltoliike on sattunut tekemää parhaimman diilin tms.
Eipä ole vielä ollut omistuksessa niin uutta autoa, että olisi ollut takuun vaatimia määräaikaishuoltoja tai huoltokirjassa edes sivuja niihin kilometrimääriin asti.
Lähinnä on määräaikaishuolto tarkoittanut sitä, että huollon aika on koittanut jonkin osan hajotessa tai kun itselle on ehtinyt tulla aavistus että nyt "tarttis tehrä jotain".
Meillä on ollut kanssa aina niin vanhoja/paljon ajettuja autoja ettei noilla merkinnöillä ole ollut merkitystä, tällä hetkellä meidän vähiten ajettu on tuo 99le-projekti jolla on ajettu about reilu 120tkm, sitten tonnari 142tkm, toinen mokoma 240tkm ja 9-5 238tkm, eli huoltokirjat voisi periaatteessa heittää jo metsikköön
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuon moottoritakuun ajan tulee haettua leimaa merkkiliikkeestä. Tosin ehtii auto vaihtua ennen tuon takuun loppua. Varsinaiset korjaukset taasen tehdään itse apuvoimia käyttäen.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....