Tuulilasi 5/1985
Tuulilasi 5/1985
Viimeksi muokannut puu, Ke Marras 09, 2005 13:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Lisää lisää




SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Faijalla on TM:n, Moottorin ja Tuulilasin vuosikerrat 60-luvulta lähtien, pitäis alkaa kaivella...peinu kirjoitti:missähän se oli taas se vanhojen luksusautojen testi 90-luvun vaihteesta? Saappi pesi mersun, volvon, alfan, bemarin ha omehan.
Muistaakseni Tuulilasin nettipalvelussa on ilmaisella rekisteröimisellä luettavissa toi Luxus-vertailu vuodelsta 89 ja uudistettu painos vuonna 99, jossa 9-5 aero pesee mm. 528 bemarin

Vuodelta 82 vertailu löytyy tästä:
http://www.tuulilasi.fi/kaytetytautot/? ... cle=103733
Mukana 900 Finlandia
Viimeksi muokannut Henkka #2283, To Marras 03, 2005 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Ehdi ja jaksa nopeesti tai muuten oot sahatavaraapuu kirjoitti:Lisää tulloo, kunhan ehdin/jaksan.Henkka #2283 kirjoitti:Lisää lisää![]()
![]()

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä tuo Luxus-vertailu:
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?sub ... cle=105788
"
Saab kärjessä
Saab ei herättänyt testaajissa mitään erityistä huomiota muuten kuin rajulla suorituskyvyllään. Lopputuloksia laskettaessa ilmeni kuitenkin, että auto oli kerännyt eniten pisteitä. Saabin saldo oli peräti kahdeksan pistettä suurempi kuin hopeatilan jakaneilla BMW:llä ja Opelilla.
"
"
1. Saab 9000 CD Turbo 16
Edustava ja suorituskykyinen
Saabissa on hyvät ajo-ominaisuudet, runsaat sisätilat ja varusteitakin kotitarpeiksi. kun tähän yhdistetään mahtavat suoritusarvot ja pieni kulutus, niin ei ole ihme, että selvä voitto tuli kotiin.
2. BMW 525i
Hyvä ajettava
Bemarissa on pienet sisätilat, niukka tavaratila ja köyhä varustelu, mutta siihenpä huonot puolet jäävätkin. Ajettavuus on korkealuokkainen ja suorituskyky riittävä. Myös jousitusmukavuus ja meluttomuus ovat edustusautotasoa, kun taas kulutus on lähes pikkuautoluokkaa.
2. Opel Senator 3.0i CD Automatic
Mukava ja tilava
Opel on kaikin puolin edustava lukuun ottamatta suorituskykyä. Se on äänetön, takamatkustajilla on runsaasti tilaa ja varustelu on lähes täydellinen. Digitaalimittaristoa saattavat monet ostajaehdokkaat vierastaa.
4. Mercedes-Benz 300 E automaatti
Vaatimattomasti varusteltu
Mersua pidetään yleisesti huippuautona, mutta esimerkiksi varustelu on todella köyhä. Istuimet ovat kovat, ajoasennosta useimmat testikuljettajat eivät pitäneet eivätkä sisätilatkaan ole runsaat. Hyviä puolia ovat alhainen melutaso ja hyvä suorituskyky sekä jousitusmukavuus.
5. Alfa Romeo
Roimaa voimaa
Alfalla on urheilullisen auton maine eikä tuo mielikuva nytkään karissut. Voimaa on runsaasti, mutta tempoilevan ohjauksen vuoksi auto on työläs ajettava. Sisätilojen mataluus kiusaa varsinkin pitkiä ihmisiä.
6. Volvo 760 Turbo automaatti
Tilava laiskuri
Volvon takatilat ovat melkoiset, mutta edessä pääntila ei ole riittävä, eikä ajoasentoakaan kiitelty. Suorituskyky on vaatimaton ja kiihdytyksissä melu on kuin luokkaa pienemmissä. Ajettavuus on uuden taka-akselin myötä parantunut.
7. Nissan Maxima 3.0 SE automaatti
Väärässä seurassa
Nissan on kohtalainen ajettava ja käyttöominaisuudetkin ovat hyvät, mutta suorituskyky on heikko ja tilaa saisi olla enemmän. Melutaso on tämän ryhmän korkein.
8. Rover 827 Sterling automaatti
Perän pitäjäRover on ahdas auto eikä suorituskykykään päätä huimaa. Sinänsä moottori ja vaihteisto toimivat hyvin. Auto on kovin japanilaisen makuinen eikä se ole ihmekään, sillä suunnittelu on pääasiassa Hondalta peräisin.
"
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?sub ... cle=105788
"
Saab kärjessä
Saab ei herättänyt testaajissa mitään erityistä huomiota muuten kuin rajulla suorituskyvyllään. Lopputuloksia laskettaessa ilmeni kuitenkin, että auto oli kerännyt eniten pisteitä. Saabin saldo oli peräti kahdeksan pistettä suurempi kuin hopeatilan jakaneilla BMW:llä ja Opelilla.
"
"
1. Saab 9000 CD Turbo 16
Edustava ja suorituskykyinen
Saabissa on hyvät ajo-ominaisuudet, runsaat sisätilat ja varusteitakin kotitarpeiksi. kun tähän yhdistetään mahtavat suoritusarvot ja pieni kulutus, niin ei ole ihme, että selvä voitto tuli kotiin.
2. BMW 525i
Hyvä ajettava
Bemarissa on pienet sisätilat, niukka tavaratila ja köyhä varustelu, mutta siihenpä huonot puolet jäävätkin. Ajettavuus on korkealuokkainen ja suorituskyky riittävä. Myös jousitusmukavuus ja meluttomuus ovat edustusautotasoa, kun taas kulutus on lähes pikkuautoluokkaa.
2. Opel Senator 3.0i CD Automatic
Mukava ja tilava
Opel on kaikin puolin edustava lukuun ottamatta suorituskykyä. Se on äänetön, takamatkustajilla on runsaasti tilaa ja varustelu on lähes täydellinen. Digitaalimittaristoa saattavat monet ostajaehdokkaat vierastaa.
4. Mercedes-Benz 300 E automaatti
Vaatimattomasti varusteltu
Mersua pidetään yleisesti huippuautona, mutta esimerkiksi varustelu on todella köyhä. Istuimet ovat kovat, ajoasennosta useimmat testikuljettajat eivät pitäneet eivätkä sisätilatkaan ole runsaat. Hyviä puolia ovat alhainen melutaso ja hyvä suorituskyky sekä jousitusmukavuus.
5. Alfa Romeo
Roimaa voimaa
Alfalla on urheilullisen auton maine eikä tuo mielikuva nytkään karissut. Voimaa on runsaasti, mutta tempoilevan ohjauksen vuoksi auto on työläs ajettava. Sisätilojen mataluus kiusaa varsinkin pitkiä ihmisiä.
6. Volvo 760 Turbo automaatti
Tilava laiskuri
Volvon takatilat ovat melkoiset, mutta edessä pääntila ei ole riittävä, eikä ajoasentoakaan kiitelty. Suorituskyky on vaatimaton ja kiihdytyksissä melu on kuin luokkaa pienemmissä. Ajettavuus on uuden taka-akselin myötä parantunut.
7. Nissan Maxima 3.0 SE automaatti
Väärässä seurassa
Nissan on kohtalainen ajettava ja käyttöominaisuudetkin ovat hyvät, mutta suorituskyky on heikko ja tilaa saisi olla enemmän. Melutaso on tämän ryhmän korkein.
8. Rover 827 Sterling automaatti
Perän pitäjäRover on ahdas auto eikä suorituskykykään päätä huimaa. Sinänsä moottori ja vaihteisto toimivat hyvin. Auto on kovin japanilaisen makuinen eikä se ole ihmekään, sillä suunnittelu on pääasiassa Hondalta peräisin.
"
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä vastaava vuodelta 1999
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?sub ... cle=100495
"
Lopputulos: Saab päihitti muut
Saab otti selvän voiton peräti yhdeksän pisteen turvin. BMW korjasi hopean ja Volvo pronssin saksalaiselle kolme pistettä hävinneenä. Jaguar ja Mersu jakoivat neljännen sijan, Alfa ja Chrysler jäivät hännille. Voittajan ja peränpitäjän eroksi muodostui 31 pistettä.
1. Saab
Saabissa ei oikeastaan ole mitään oikein huonoa ominaisuutta. Se oli kaikilla osa-alueilla parhaiden joukossa. Pienimmästä moottoristaan huolimatta Saab näytti pitkää nenää muulle joukolle niin suorituskyvyssä kuin kulutuksessa. Tämä osoittaa kiistatta, mihin nykyaikaisella turbotekniikalla pystytään. Vakuutusmaksut ovat toiseksi halvimmat, eivätkä huollotkaan maksa mahdottomia. Varaosapaketti on porukan halvin, eikä ole syytä unohtaa, että se on hinnaltaan edullisin. Saabin status ei ehkä ole aivan yhtä korkea kuin eräillä muilla, mutta eiköhän auto ole viisainta hankkia ominaisuuksien eikä imagon perusteella.
Hinta 314 900 mk
Vertailuautossa lisävarusteina metalliväri 5 000 mk sekä audiojärjestelmä AS2 5 950 mk. Auton hinta 325 850 mk.
2. BMW
Hienostunut BMW tarjoaa suorituskykyä, ajamisen iloa, äänettömyyttä sekä kassakaappimaista tukevuutta. Korkealuokkainen turvavarustelu vielä lisää luottamusta autoon. Jarrut ovat kuitenkin tässä joukossa vain keskinkertaiset. Taka- ja tavaratiloihin suunnittelijat eivät ole uhranneet yhtä paljon ajatusta kuin muualle. Kulutus on Saabin jälkeen toiseksi pienin. Pitkät huoltovälit takaavat edulliset kustannukset, ja myös varaosat on hinnoiteltu maltillisesti. Sen sijaan vakuuttaminen on arvokasta. Joukon korkein hankintahinta harmittaa, ja joidenkin lisätarvikkeiden hinta tuntuu pöyristyttävältä.
Hinta 395 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 9 000 mk, xenon-valot 7 100 mk, nahkaverhoilu 25 000 mk, etuistuinten sähkösäätö muisti 30 000 mk, varashälytin 4 300 mk, pähkinäpuukoristelu 5 500 mk, automaatti-ilmastointi 10 300 mk (vakiona mekaaninen ilmastointi), kääntyvät takaselkänojat 6 100 mk, radio/CD-soitin 2 200 mk (vakiona radio/kasettisoitin) sekä monitoimiohjauspyörä tasanopeussäädin 6 400 mk. Auton hinta 500 900 mk.
3. Volvo
Volvon ajettavuus maantiellä kärsii nopeuden mukaan säätyvästä ohjaustehostimesta, joka tosin on lisävaruste. Ei ole perusteltua olettaa, että vakiotehostin olisi huonompi. Sen sijaan väistössä Volvo oli joukon helpoin hallittava. Pintakova jousitus vaatii vielä suunnittelijoilta lisäpanostusta. Turvavarustelu on kohdallaan, mutta monet mukavuutta lisäävät hienoudet joutuu tilaamaan erikseen. Tilaa on reilusti, ja kuljettajan tarvitsemat laitteet on sijoitettu erinomaisesti. Volvot ovat perinteisesti kääntyneet pienessä tilassa, nyt tuo hyve on menetetty. Vakuutukset ovat kolmanneksi halvimmat, samoin huoltokulut jäävät kohtuullisiksi.
Hinta 315 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 6 900 mk, Design-paketti sisältäen nahkaverhoilun ja 16-tuumaiset kevytmetallivanteet 11 250 mk, nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin 1 500 mk, Audio 2 -radio/CD-soitin 7 900 mk, edellisen kauko-ohjaus ratissa 200 mk, sekä paketit Comfort 3 11 000 mk ja Security 3 500 mk. Auton hinta 357 250 mk.
4. Jaguar
S-Typessä on todella hienosti onnistuttu yhdistämään moderni tekniikka ja muutaman vuosikymmenen takaiset muodot. Niinpä auto kerää uteliaita katseita kaikkialla. Aristokraattinen brittiläisyys henkii vahvana. Ajettavuus, varustelu ja suorituskyky ovat kohdallaan, mutta niin taka- kuin tavaratilat ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Jarrutusmatka voisi olla lyhyempikin. Vakuutusmaksut ovat ilahduttavan alhaiset, vaikka tällaisen auton ostajalle ne tuskin merkitsevät mitään. Huoltaminen on porukan kalleinta, ja myös varaosista osataan pyytää suolaiset hinnat.
Hinta 376 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 9 100 mk, nahkaverhoilu 20 000 mk sekä puu/nahka-ohjauspyörä 4 900 mk. Auton hinta 410 000 mk.
5. Mercedes-Benz
Tähän vertailuun olisi oikeastaan kuulunut E 280, mutta merkin hinnoittelun vuoksi jouduimme tyytymään neljä desiä pienempään moottoriin. Niinpä suorituskyky jäi vaisuksi. Nykivästi toimiva vaihteisto heikentää mukavuutta. Tilat riittävät vaativaankin käyttöön, ja turvavarustelu on niin kattava kuin se yleensä voi olla. Maantiellä hiljaisella Mersulla ajelee ihan mielikseen, taajamissa tahmeasti palauttava ohjaus saa kuskin manailemaan. Tähden varaosia pidetään usein huippukalliina, mutta kyllä tässä joukossa on kolme kalliimpaakin. Huoltokulut kohoavat toiseksi kalleimmiksi.
Hinta 379 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 6 900 mk, Avantgarde-paketti 39 000 mk sekä lasinpyyhkimen sadetunnistin 1 200 mk. Auton hinta 426 100 mk.
6. Alfa Romeo
Vaikka nyt ollaan edustusluokassa, Alfa on korostetun urheilullinen. Ajettavuus ei sinänsä ole huono, mutta auto vaatii ajajaltaan aktiivisempaa otetta kuin muut. Voimakkaan moottorin äänet varsinkin kiihdytyksissä ovat musiikkia korville, ja persoonallinen muotoilu saa päät kääntymään. Jarrut eivät ole aivan kovien kulkuhalujen tasolla. Työnlaadun parantamiseen tehtaan olisi syytä kiinnittää vakavissaan huomiota. Takaistuimen pehmeys on aluksi mukavaa, pitemmän päälle rasittavaa. Varaosat samoin kuin vakuutusmaksut ovat huiman kalliita. Huoltaminen ei vie ketään konkurssiin.
Hinta 333 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena helmiäisväri 19 400 mk, etuistuinten sähkösäätö 9 900 mk, murtohälytin 5 700 mk ja sivuturvatyynyt 3 900 mk. Auton hinta 371 900 mk.
7. Chrysler
Amerikkalaisten autojen ajettavuus on vuosi vuodelta lähestynyt eurooppalaisia. Tästä huolimatta Chryslerillä on vielä oppimista. Maantiellä meno on leppoisaa, mutta väistökokeessa 300M lipesi kuljettajan hallinnasta. Mukavuusvarustelu on runsas, joskin turvavarusteiden määrässä ison veden takaiset valmistajat ovat altavastaajan asemassa. Suorituskyky ja jarrut eivät valitettavasti ole aivan tasapainossa. Muikea muotoilu herättää huomiota. Liikennevakuutus maksaa reippaasti, autovakuutus maltillisemmin. Huollot ovat kolmanneksi arvokkaimmat, ja myös varaosat ovat kalliita.
Hinta 359 000 mk
Vertailuautossa ei lisävarusteita.
"
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?sub ... cle=100495
"
Lopputulos: Saab päihitti muut
Saab otti selvän voiton peräti yhdeksän pisteen turvin. BMW korjasi hopean ja Volvo pronssin saksalaiselle kolme pistettä hävinneenä. Jaguar ja Mersu jakoivat neljännen sijan, Alfa ja Chrysler jäivät hännille. Voittajan ja peränpitäjän eroksi muodostui 31 pistettä.
1. Saab
Saabissa ei oikeastaan ole mitään oikein huonoa ominaisuutta. Se oli kaikilla osa-alueilla parhaiden joukossa. Pienimmästä moottoristaan huolimatta Saab näytti pitkää nenää muulle joukolle niin suorituskyvyssä kuin kulutuksessa. Tämä osoittaa kiistatta, mihin nykyaikaisella turbotekniikalla pystytään. Vakuutusmaksut ovat toiseksi halvimmat, eivätkä huollotkaan maksa mahdottomia. Varaosapaketti on porukan halvin, eikä ole syytä unohtaa, että se on hinnaltaan edullisin. Saabin status ei ehkä ole aivan yhtä korkea kuin eräillä muilla, mutta eiköhän auto ole viisainta hankkia ominaisuuksien eikä imagon perusteella.
Hinta 314 900 mk
Vertailuautossa lisävarusteina metalliväri 5 000 mk sekä audiojärjestelmä AS2 5 950 mk. Auton hinta 325 850 mk.
2. BMW
Hienostunut BMW tarjoaa suorituskykyä, ajamisen iloa, äänettömyyttä sekä kassakaappimaista tukevuutta. Korkealuokkainen turvavarustelu vielä lisää luottamusta autoon. Jarrut ovat kuitenkin tässä joukossa vain keskinkertaiset. Taka- ja tavaratiloihin suunnittelijat eivät ole uhranneet yhtä paljon ajatusta kuin muualle. Kulutus on Saabin jälkeen toiseksi pienin. Pitkät huoltovälit takaavat edulliset kustannukset, ja myös varaosat on hinnoiteltu maltillisesti. Sen sijaan vakuuttaminen on arvokasta. Joukon korkein hankintahinta harmittaa, ja joidenkin lisätarvikkeiden hinta tuntuu pöyristyttävältä.
Hinta 395 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 9 000 mk, xenon-valot 7 100 mk, nahkaverhoilu 25 000 mk, etuistuinten sähkösäätö muisti 30 000 mk, varashälytin 4 300 mk, pähkinäpuukoristelu 5 500 mk, automaatti-ilmastointi 10 300 mk (vakiona mekaaninen ilmastointi), kääntyvät takaselkänojat 6 100 mk, radio/CD-soitin 2 200 mk (vakiona radio/kasettisoitin) sekä monitoimiohjauspyörä tasanopeussäädin 6 400 mk. Auton hinta 500 900 mk.
3. Volvo
Volvon ajettavuus maantiellä kärsii nopeuden mukaan säätyvästä ohjaustehostimesta, joka tosin on lisävaruste. Ei ole perusteltua olettaa, että vakiotehostin olisi huonompi. Sen sijaan väistössä Volvo oli joukon helpoin hallittava. Pintakova jousitus vaatii vielä suunnittelijoilta lisäpanostusta. Turvavarustelu on kohdallaan, mutta monet mukavuutta lisäävät hienoudet joutuu tilaamaan erikseen. Tilaa on reilusti, ja kuljettajan tarvitsemat laitteet on sijoitettu erinomaisesti. Volvot ovat perinteisesti kääntyneet pienessä tilassa, nyt tuo hyve on menetetty. Vakuutukset ovat kolmanneksi halvimmat, samoin huoltokulut jäävät kohtuullisiksi.
Hinta 315 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 6 900 mk, Design-paketti sisältäen nahkaverhoilun ja 16-tuumaiset kevytmetallivanteet 11 250 mk, nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin 1 500 mk, Audio 2 -radio/CD-soitin 7 900 mk, edellisen kauko-ohjaus ratissa 200 mk, sekä paketit Comfort 3 11 000 mk ja Security 3 500 mk. Auton hinta 357 250 mk.
4. Jaguar
S-Typessä on todella hienosti onnistuttu yhdistämään moderni tekniikka ja muutaman vuosikymmenen takaiset muodot. Niinpä auto kerää uteliaita katseita kaikkialla. Aristokraattinen brittiläisyys henkii vahvana. Ajettavuus, varustelu ja suorituskyky ovat kohdallaan, mutta niin taka- kuin tavaratilat ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Jarrutusmatka voisi olla lyhyempikin. Vakuutusmaksut ovat ilahduttavan alhaiset, vaikka tällaisen auton ostajalle ne tuskin merkitsevät mitään. Huoltaminen on porukan kalleinta, ja myös varaosista osataan pyytää suolaiset hinnat.
Hinta 376 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 9 100 mk, nahkaverhoilu 20 000 mk sekä puu/nahka-ohjauspyörä 4 900 mk. Auton hinta 410 000 mk.
5. Mercedes-Benz
Tähän vertailuun olisi oikeastaan kuulunut E 280, mutta merkin hinnoittelun vuoksi jouduimme tyytymään neljä desiä pienempään moottoriin. Niinpä suorituskyky jäi vaisuksi. Nykivästi toimiva vaihteisto heikentää mukavuutta. Tilat riittävät vaativaankin käyttöön, ja turvavarustelu on niin kattava kuin se yleensä voi olla. Maantiellä hiljaisella Mersulla ajelee ihan mielikseen, taajamissa tahmeasti palauttava ohjaus saa kuskin manailemaan. Tähden varaosia pidetään usein huippukalliina, mutta kyllä tässä joukossa on kolme kalliimpaakin. Huoltokulut kohoavat toiseksi kalleimmiksi.
Hinta 379 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 6 900 mk, Avantgarde-paketti 39 000 mk sekä lasinpyyhkimen sadetunnistin 1 200 mk. Auton hinta 426 100 mk.
6. Alfa Romeo
Vaikka nyt ollaan edustusluokassa, Alfa on korostetun urheilullinen. Ajettavuus ei sinänsä ole huono, mutta auto vaatii ajajaltaan aktiivisempaa otetta kuin muut. Voimakkaan moottorin äänet varsinkin kiihdytyksissä ovat musiikkia korville, ja persoonallinen muotoilu saa päät kääntymään. Jarrut eivät ole aivan kovien kulkuhalujen tasolla. Työnlaadun parantamiseen tehtaan olisi syytä kiinnittää vakavissaan huomiota. Takaistuimen pehmeys on aluksi mukavaa, pitemmän päälle rasittavaa. Varaosat samoin kuin vakuutusmaksut ovat huiman kalliita. Huoltaminen ei vie ketään konkurssiin.
Hinta 333 000 mk
Vertailuautossa lisävarusteena helmiäisväri 19 400 mk, etuistuinten sähkösäätö 9 900 mk, murtohälytin 5 700 mk ja sivuturvatyynyt 3 900 mk. Auton hinta 371 900 mk.
7. Chrysler
Amerikkalaisten autojen ajettavuus on vuosi vuodelta lähestynyt eurooppalaisia. Tästä huolimatta Chryslerillä on vielä oppimista. Maantiellä meno on leppoisaa, mutta väistökokeessa 300M lipesi kuljettajan hallinnasta. Mukavuusvarustelu on runsas, joskin turvavarusteiden määrässä ison veden takaiset valmistajat ovat altavastaajan asemassa. Suorituskyky ja jarrut eivät valitettavasti ole aivan tasapainossa. Muikea muotoilu herättää huomiota. Liikennevakuutus maksaa reippaasti, autovakuutus maltillisemmin. Huollot ovat kolmanneksi arvokkaimmat, ja myös varaosat ovat kalliita.
Hinta 359 000 mk
Vertailuautossa ei lisävarusteita.
"
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Minä olen yrittänyt metsästää Tekniikan Maailma 1/95:sta
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00