Autovanhus ei käy lämpimänä
Autovanhus ei käy lämpimänä
Auto: Saab 95 vm 72, kone vaihdettu ysikuutosesta, (vm 78)
Oireet:
1. Pitkän, raskaan ajon (400 km täydellä kuormalla) loppumetreillä täydessä vauhdissa (100km/h) auto yski muutaman kerran, mutta jatkoi kuitenkin sen jälkeen matkaa niin kuin ei mitään.
2. Seuraavana päivänä 15 km jälkeen auto nykii, pätkii ja sammuu, eikä lähde käyntiin. Kun koneen antaa jäähtyä 15 minuuttia ja starttaa, kone käynnistyy ja kuullostaa aivan normaalilta. Ajan 3 kilomotriä, ja sama toistuu. Odotan taas että kone jäähtyy ja pääsen taas vähän matkaa.
3. Nyt kun kone on kylmä, auto lähtee käyntiin ja käy tyhjäkäynnillä tasan niin pitkään kuin automaattiryyppy on päällä. Sitten kone sammuu eikä lähde käyntiin ennen kuin on kunnolla jäähtynyt. Kaasua se ei kestä ollenkaan, vaan sammuu heti, kun saa vähänkään kaasua.
Vikaa on etsitty nyt viikon päivät:
Bensapunppu ja bensansuodatin vaihdettu
bensatankin korvausilma-aukon tukkeen poissulkemiseksi autoa on koekäytetty ilman bensakorkkia, ei vaikutusta.
Puolan johto, puola, virranjakajan kansi, katkojan kärjet ja Kondensaattori vaihdettu.
Sytytyksen ajoitus tarkistettu.
Tulpat ja tulpan johdot on uudehkot, ne on tarkistettu, kunnossa on. (antaa hyvän kipinän)
Puristuspaineet tarkistettu, kolme hyvää pyttyä (11bar) ja yksi huono (6bar)
Kaasari avattu ja tarkistettu, koho toimii, suuttimet eivät ole tukossa.
Minulta alkaa loppua mielikuvitus... Keksisikö joku syyn tähän rakkaan viipan kummalliseen käytökseen?[/b][/i]
Oireet:
1. Pitkän, raskaan ajon (400 km täydellä kuormalla) loppumetreillä täydessä vauhdissa (100km/h) auto yski muutaman kerran, mutta jatkoi kuitenkin sen jälkeen matkaa niin kuin ei mitään.
2. Seuraavana päivänä 15 km jälkeen auto nykii, pätkii ja sammuu, eikä lähde käyntiin. Kun koneen antaa jäähtyä 15 minuuttia ja starttaa, kone käynnistyy ja kuullostaa aivan normaalilta. Ajan 3 kilomotriä, ja sama toistuu. Odotan taas että kone jäähtyy ja pääsen taas vähän matkaa.
3. Nyt kun kone on kylmä, auto lähtee käyntiin ja käy tyhjäkäynnillä tasan niin pitkään kuin automaattiryyppy on päällä. Sitten kone sammuu eikä lähde käyntiin ennen kuin on kunnolla jäähtynyt. Kaasua se ei kestä ollenkaan, vaan sammuu heti, kun saa vähänkään kaasua.
Vikaa on etsitty nyt viikon päivät:
Bensapunppu ja bensansuodatin vaihdettu
bensatankin korvausilma-aukon tukkeen poissulkemiseksi autoa on koekäytetty ilman bensakorkkia, ei vaikutusta.
Puolan johto, puola, virranjakajan kansi, katkojan kärjet ja Kondensaattori vaihdettu.
Sytytyksen ajoitus tarkistettu.
Tulpat ja tulpan johdot on uudehkot, ne on tarkistettu, kunnossa on. (antaa hyvän kipinän)
Puristuspaineet tarkistettu, kolme hyvää pyttyä (11bar) ja yksi huono (6bar)
Kaasari avattu ja tarkistettu, koho toimii, suuttimet eivät ole tukossa.
Minulta alkaa loppua mielikuvitus... Keksisikö joku syyn tähän rakkaan viipan kummalliseen käytökseen?[/b][/i]
Autolle pitää osata puhua...
Hermanni,
sininen 95-72
Hermanni,
sininen 95-72
vaikuttaisi
oliko kakkospytty se jossa oli 6 kg,oletko säätänyt venttiilit lähiaikoina,mikset?
kuulostaa että ei saa bensaa pulloruoki hieman sitä ja seuraa tilannetta
eli pullo pensaa ja letku letku pensapumpun imupuolelle ja käyntiin.
käykö? hyyvää.
kuulostaa että ei saa bensaa pulloruoki hieman sitä ja seuraa tilannetta
eli pullo pensaa ja letku letku pensapumpun imupuolelle ja käyntiin.
käykö? hyyvää.
Mestari oli olikeassa. Bensaletkussa oli tukos, aivan tankin luona, letkun metalliosassa. Kun päästin k.o. osan irti ja yritin puhaltaa siitä läpi, sain posket pullollaan naama punaisena puhista, kunnes kuului "plops" ja letkusta lensi ulos joku musta möltti. Se vika olikin sitten sillä korjattu.
Mutta nyt on auto taas varikolla.
Kun painaa kytkimen aivan pohjaan, niin viimeisellä senttimetrillä kuuluu "TRRRRRRRRR". Päästin koneen irti ja vaihdoin kytkinlevyn , paineasetelman ja painelaakerin, pistin koneen paikoilleen ja käynnistin auton. Epäröin hetken ja painoin sitten kytkintä. "TRRRRRRRR"
Joku ehdotti, että vika olisi konepuolella, pitkittäislaakerissa. Kun kerran koneramonttiin piti ryhtyä, otin sen alkuperäiskoneen, jonka vuosi sitten vaihdoin tähän nykyiseen, ja purin sen.
Siellä minua odotti mukava yllätys: Kaikki oli kuin uutta. Pappa, jolta auton puolitoista vuotta sitten ostin, oli ilmeisestikin tehnyt konerempan jossain vaiheessa, tai sitten tämä yksilö oli muuten vain vähän käytetty ja hyvin säilynyt. Vain venttiilit vuotivat. (ja ne vuotivatkin sitten ihan reippaasti.) Nyt on kone hallin päydällä pieninä palasina. Ostin tänään tiivistesarjan ja viikonloppuna pitäisi koota palapeli. Isäni lupasi hioa venttiilit.
Mutta nyt on auto taas varikolla.
Kun painaa kytkimen aivan pohjaan, niin viimeisellä senttimetrillä kuuluu "TRRRRRRRRR". Päästin koneen irti ja vaihdoin kytkinlevyn , paineasetelman ja painelaakerin, pistin koneen paikoilleen ja käynnistin auton. Epäröin hetken ja painoin sitten kytkintä. "TRRRRRRRR"
Joku ehdotti, että vika olisi konepuolella, pitkittäislaakerissa. Kun kerran koneramonttiin piti ryhtyä, otin sen alkuperäiskoneen, jonka vuosi sitten vaihdoin tähän nykyiseen, ja purin sen.
Siellä minua odotti mukava yllätys: Kaikki oli kuin uutta. Pappa, jolta auton puolitoista vuotta sitten ostin, oli ilmeisestikin tehnyt konerempan jossain vaiheessa, tai sitten tämä yksilö oli muuten vain vähän käytetty ja hyvin säilynyt. Vain venttiilit vuotivat. (ja ne vuotivatkin sitten ihan reippaasti.) Nyt on kone hallin päydällä pieninä palasina. Ostin tänään tiivistesarjan ja viikonloppuna pitäisi koota palapeli. Isäni lupasi hioa venttiilit.
Autolle pitää osata puhua...
Hermanni,
sininen 95-72
Hermanni,
sininen 95-72
Venttiilien vuotamisesta: Jos pakovenat vuotaa, on autolla luultavasti ajettu ilman venttiilinsuoja-ainetta raa'alla lyijyttömällä bensalla. Nimim. kokemusta on. Aiheesta löytyy vanhoja keskusteluja.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Itsellä oli samanlainen ongelma, kun viime talvena vaihdoin kutvoseen vaihdelaatikon. Vika löytyi silloin kytkimen säädöstä. Kytkimen säätöruuvi piti löysätä aivan auki asentoon, ennen kuin oli jotakuinkin säädöissään.Viippa kirjoitti:Kun painaa kytkimen aivan pohjaan, niin viimeisellä senttimetrillä kuuluu "TRRRRRRRRR". Päästin koneen irti ja vaihdoin kytkinlevyn , paineasetelman ja painelaakerin, pistin koneen paikoilleen ja käynnistin auton. Epäröin hetken ja painoin sitten kytkintä. "TRRRRRRRR"
Eli oma veikkaus on, että painelaakeri painuu liian syvälle, jolloin tuppaa kurahtelemaan
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Eipä sitä muuta voi kuin nauraa itselleen. Ja jaettu ilohan on kaksinkertainen ilo, joten kerronpa teillekin.
Asun maalla ja Hermanni on ainut ajopelini - eihän opiskelijalla ole varaa montaa autoa pitää. Nyt kun kytkin alkoi pitää meteliä enkä ole voinut Hermannilla ajella, olen ollut täysin jumissa. Olen perunut osa-aikatyöt ja opiskeluhommat toistaiseksi, ja selittänyt, että nyt ei auta mikään, kun mulla on autossa "isompi remppa". Jatkan normaalielämää sitten kun saan auton taas kuntoon.
Ja kaksi viikkoa onkin nyt enemmän tai vähemmän ollut kädet rasvassa. Ja VASTA NYT kysyn neuvoa teiltä enemmän tietäviltä täällä foorumissa...
Eli eilen - heti, kun luin teidän viestit - kävin hallilla säätämässä sitä vaihdelaatikon mutskua ja se ongelma oli luonnollisesti sillä ratkaistu. Se siitä "isommasta rempasta"! Heh!
Minulla on nyt kuitenkin varamoottori pieninä palasina, ja huomattiin eilen, että tasapainoakselin laakerit veteli viimeisiään. Laitoin uudet tilaukseen ja kootaan se moottori tässä iltapuhteina syksyn mittaan. On se nyt mukava laitella, kun on alla auto, millä hakea niitä varaosia
Nimen omaan pakoventtiilit oli huonommassa kunnossa (vaikka eipä niistä venttiileistä mikään niin erinomainen ollut.) Mutta kun hiomavaraa oli runsain mitoin, eikä väljyyttä ollut mitenkään liian kanssa, niin ilmeisestikin siitä vielä hyvä saadaan. Itse olen yrittänyt aina kiltisti laittaa sitä venttiilien suojalisäainetta, mutta kun tämä 33-vuotias moottori on minulla ollut käytössä vasta 1,5 vuotta, en voi mitenkään tietää, mitä myrkkyjä se on ajan mittaan syönyt. Voin vain auttaa sitä tästä eteenpäin.
Jos joku kertoisi, miten tänne voi lisäillä kuvia, voisin laittaa jotain eilen ottamiani.
Oppia ikä kaikki
Asun maalla ja Hermanni on ainut ajopelini - eihän opiskelijalla ole varaa montaa autoa pitää. Nyt kun kytkin alkoi pitää meteliä enkä ole voinut Hermannilla ajella, olen ollut täysin jumissa. Olen perunut osa-aikatyöt ja opiskeluhommat toistaiseksi, ja selittänyt, että nyt ei auta mikään, kun mulla on autossa "isompi remppa". Jatkan normaalielämää sitten kun saan auton taas kuntoon.
Ja kaksi viikkoa onkin nyt enemmän tai vähemmän ollut kädet rasvassa. Ja VASTA NYT kysyn neuvoa teiltä enemmän tietäviltä täällä foorumissa...
Eli eilen - heti, kun luin teidän viestit - kävin hallilla säätämässä sitä vaihdelaatikon mutskua ja se ongelma oli luonnollisesti sillä ratkaistu. Se siitä "isommasta rempasta"! Heh!
Minulla on nyt kuitenkin varamoottori pieninä palasina, ja huomattiin eilen, että tasapainoakselin laakerit veteli viimeisiään. Laitoin uudet tilaukseen ja kootaan se moottori tässä iltapuhteina syksyn mittaan. On se nyt mukava laitella, kun on alla auto, millä hakea niitä varaosia
Nimen omaan pakoventtiilit oli huonommassa kunnossa (vaikka eipä niistä venttiileistä mikään niin erinomainen ollut.) Mutta kun hiomavaraa oli runsain mitoin, eikä väljyyttä ollut mitenkään liian kanssa, niin ilmeisestikin siitä vielä hyvä saadaan. Itse olen yrittänyt aina kiltisti laittaa sitä venttiilien suojalisäainetta, mutta kun tämä 33-vuotias moottori on minulla ollut käytössä vasta 1,5 vuotta, en voi mitenkään tietää, mitä myrkkyjä se on ajan mittaan syönyt. Voin vain auttaa sitä tästä eteenpäin.
Jos joku kertoisi, miten tänne voi lisäillä kuvia, voisin laittaa jotain eilen ottamiani.
Oppia ikä kaikki
Autolle pitää osata puhua...
Hermanni,
sininen 95-72
Hermanni,
sininen 95-72
Tervehdys pitkäkattosen pilotille!
Jos saa pyytää, niin ei kovin leveitä kuvia. Veikkaisin 600 pixeliä...? Kokeile! Leveämmät aiheuttavat ärsyttävää vaakahissin käyttötarvetta.
Mulla on pääsivun osoite
koti.mbnet.fi/saab9596/
Kuvan sain järkeiltyä kikkailemalla seuraavan rivin omaan viestiin:
[img]http://koti.mbnet.fi/saab9596/sivunnimi/kuvannimi.jpg[/img]
terv. jt
Jos saa pyytää, niin ei kovin leveitä kuvia. Veikkaisin 600 pixeliä...? Kokeile! Leveämmät aiheuttavat ärsyttävää vaakahissin käyttötarvetta.
Mulla on pääsivun osoite
koti.mbnet.fi/saab9596/
Kuvan sain järkeiltyä kikkailemalla seuraavan rivin omaan viestiin:
[img]http://koti.mbnet.fi/saab9596/sivunnimi/kuvannimi.jpg[/img]
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *