Etusumuvalot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
JL
"Aero"

Viesti Kirjoittaja JL »

Meillä oli porukoitten yhdessä autossa sumarit ja jos käytin niitä (ihan vain huvikseni) niin jos tuli auto vastaan niin ensin lyhensin pitkät ja sitten sammutin sumarit -> ei häiritse ketään.

Ja olihan ne hyvä olla ja olen miettinyt sumareiden hankkimista jotta voisi taas vilkutella sumareita niille jotka niitä käyttävät turhaan :evil:

Itse olen vuoden ajan pitänyt kirjaa päivistä jolloin olisin todella/melkein voinut käyttää sumareita, tähän mennessä olen saanut kalenteriini JOPA 6 kertaa!!!

Nykyisin kyllä vilautan pitkiä jos ajetaan ihan turhaan sumarit päällä!!!

Niin että käyttäkää vaan mun puolesta niitä sumareita mutta sammuttakaa ne kun tulee autoja vastaan! Itselle pitäisi tosiaan asentaa sumarit niin voisi olla esimerkkinä muille autoilijoille... edes jossain asiassa...

No ei vedetä herneitä, tämä on vain minun kantani 8O
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

JL kirjoitti:Meillä oli porukoitten yhdessä autossa sumarit ja jos käytin niitä (ihan vain huvikseni) niin jos tuli auto vastaan niin ensin lyhensin pitkät ja sitten sammutin sumarit -> ei häiritse ketään.

Ja olihan ne hyvä olla ja olen miettinyt sumareiden hankkimista jotta voisi taas vilkutella sumareita niille jotka niitä käyttävät turhaan :evil:

Itse olen vuoden ajan pitänyt kirjaa päivistä jolloin olisin todella/melkein voinut käyttää sumareita, tähän mennessä olen saanut kalenteriini JOPA 6 kertaa!!!

Nykyisin kyllä vilautan pitkiä jos ajetaan ihan turhaan sumarit päällä!!!

Niin että käyttäkää vaan mun puolesta niitä sumareita mutta sammuttakaa ne kun tulee autoja vastaan! Itselle pitäisi tosiaan asentaa sumarit niin voisi olla esimerkkinä muille autoilijoille... edes jossain asiassa...

No ei vedetä herneitä, tämä on vain minun kantani 8O
Olen NIIN samaa mieltä kanssasi, aivan turhat kapistukset muulloin, kun tuo 6 kertaa vuodessa. Sumussakin on kyllä tullut pärjättyä tupliksien/satkujen perusvaloilla, takasumuvalo päällä, jos näkyvyys heikko (tupliksissani ei tosin moista ole ollut).
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Sumuvalojen kantama lienee n. 20 metriä.

Reaktioaika 1- 1.5 sekuntia, jolloin tajuaa alkaa jarruttamaan.

Jos ajonopeus nopeus 80 km/h (= 22,2 m/s)
--> auto kulkee reaktioajan aikana yli 20 metriä. Joku viisas voi varmaan kertoa sumuvalojen hyödyn maantienopeuksissa, itse en kykene perustelemaan näiden faktojen valossa.

60 km/h nopeudessa auto kulkee 16,6 m/s eli vaikeaa on hyötyä osoittaa alhaisessakaan nopeudessa.

Eiköhän ko. laitteiden tarkoitus ole puhtaasti ulkonäkö. Yhtä hyödyllistä kuin kromiset ovenavausvivut ja nahkainen vaihdekepin palje. (Itse tosin jälkimmäisen voisin ottaa...:)) Moiset autoihin toki sallittakoon, kunhan ei muita tahallaan häiritse, kuten sumuvaloilla usein tarpeettomasti tapahtuu.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

täällä pääkaupunkiseudulla niitä näkee harvasen päivä vastaantulevilla ja niitä kutsutaankin elvistelyvaloiksi, koska ne vaan näyttää paremmalta...
Todellisuudessahan niille on erittäin harvoin käyttöä.
Niin ja taisipa käydä aikoinaan veljelle niin että kun ajoi P***urallia isin volvolla sumarit päällä tikkurilassa niin poliisisetä muisti pikku lottovoitolla sumareiden käytöstä. :lol: Parasta oli että veikka oli vielä armeijassa silloin ja poliisisetä oli tokaissut, että auto on nähty useasti viikolla täällä ajelemassa. :D Oli siis faija tainnut käydä illan ratoksi ajelemassa itse :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kerran tuli ihmeteltyä eräälle oppilaalle VMC kelin olemassa olosta hänen tultua kentälle sumarit päällä :twisted:

En sen jälkeen nähnyt hänen käyttävän sumareita kentälle saapuessa.
96 M75 i12 5-speed ;)
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Saksalaisissa autoissa on vaan sumarit usein samassa katkaisijassa. Ensin syttyvät sumarit eteen ja sitten vasta taakse. Aikanaan vielä takasumarikin sammui kaukovaloilla. Logiikka toimii keski-Euroopassa: jos tarvitset takasumaria, on sumua, jolloin myös edessäkin valoja voi käyttää. Jos voit käyttää kaukovaloja ei ole sumua eikä myöskään sumareita tarvita. :!:

Siellä vaan ei ole sitä auton takana pöllyävää irtolunta. Tai jos on, silloin liikenne kulkee kävelyvauhtia. :twisted:
Ainakin Saabissa ja Volvossa on tämän takia ollut erilliset katkaisijat.

Koska Suomessa pätevät samat valomääräykset kuin Saksassa ei Suomi voi enää vaatia kytkentämuutoksia maahantuotaviin autoihin eivätkä valmistajat vaivaudu lisäämään yhtä katkaisijaa jonnekin porojen ja jääkarhujen keskelle menevään muutamaan autoon.

Retorinen nippelitietokysymys: Maailmassa tehtiin vuonna 2004 arviolta 50 miljoonaa autoa, monikohan niistä myytiin pohjoismaihin? Ja moniko niistä myydyistä oli suunniteltu täkäläisiin olosuhteisiin? Ja kuinka moni niiden ostajista tietää autossaan olevan jotkin sumuvalot. Ja niistäkin, jotka tietävät, moniko osaa niitä käyttää oikein? Aika masentavaa vai? :cry:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Defeat
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Svc kirjoitti:Saksalaisissa autoissa on vaan sumarit usein samassa katkaisijassa. Ensin syttyvät sumarit eteen ja sitten vasta taakse. Aikanaan vielä takasumarikin sammui kaukovaloilla. Logiikka toimii keski-Euroopassa: jos tarvitset takasumaria, on sumua, jolloin myös edessäkin valoja voi käyttää. Jos voit käyttää kaukovaloja ei ole sumua eikä myöskään sumareita tarvita. :!:

Siellä vaan ei ole sitä auton takana pöllyävää irtolunta. Tai jos on, silloin liikenne kulkee kävelyvauhtia. :twisted:
Ainakin Saabissa ja Volvossa on tämän takia ollut erilliset katkaisijat.
Ainakaan minulla ei takasumuvalo syty ennen kuin etusumuvalot on päällä, vaikka erilliset kytkimet onkin.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Rafu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

3J kirjoitti:Jos tiellä on paljon irtolunta ja hämärää, niin isomman auton tullessa vastaan lumipöly peittää näkyvyyden lähes kokonaan. Sumarit päällä ojan penkka erottuu todella paljon paremmin siinä pölyssä kuin ilman. Siis siitä parin kolmen metrin päästä. Eihän siinä oikeasti silloinkaan mitään näe pidemmälle, mutta pysyypähän auto omalla kaistalla ja tiellä kunnes taas alkaa näkymään.
Samaan käytän. Joskus oikein pimeällä syksysäällä näen jopa kaistaviivatkin noilla paremmin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

tevisu kirjoitti:Sumuvalojen kantama lienee n. 20 metriä.

Reaktioaika 1- 1.5 sekuntia, jolloin tajuaa alkaa jarruttamaan.
Jos ajonopeus nopeus 80 km/h (= 22,2 m/s)
--> auto kulkee reaktioajan aikana yli 20 metriä. Joku viisas voi varmaan kertoa sumuvalojen hyödyn maantienopeuksissa, itse en kykene perustelemaan näiden faktojen valossa.
Perustellaan vaikka näin :wink: : Oikein suunnattuna ne valaisevat alemmaksi kuin auton omat lyhyet, siis tien pintaa auton edessä. se 20 metrin alue näkyy sangen hyvin, samalla kuitenkin huonontaen näkyvyyttä kauemmaksi.
Eli... onko tukka hyvin, näkyykö sumuvalot?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
amig0
"Ruisku"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amig0 »

Ite en sumareista niin välitä, mutta kyllä taksikuskeja on kiva välillä kiusaa ja laittaa takasumari päälle jos ne hinaa ihan puskurissa kiinni :D Ei oo takana muuten kauaa :lol: :lol:
Bob Marley - Jamming
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Sumuvalot kytketään niin, että ne saavat palaa VAIN puolivalojen ja pitkien valojen kanssa.
Olisko parkkien kanssa kytkentä poistettu lähiaikoina, epäilen.
Eihän sillä ole väliäkään saako palaa parkkien kanssa, ei sillä yhdistelmällä kuitenkaan saa liikenteessä ajaa koskaan. :idea:
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ainoastaan ulkonäkösyistä ovat sumarit edelleen paikallaan, todellinen tarve niille tulee ainoastaan alppeja ylittäessä, ei siis kovin usein :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

itse samaa mieltä väärinkäytöstä, mutta kyllä ajattelin itse hommata 99:iin sumarit, kun tuolta Nurmijärven takarajalta tulee nykyisin lähdettyä liikkeelle..yleensä ennen kukon pierua...
Mitä noita sumareita on ollu vanhempieni kulkineissa, niin kyllä ne mun mielestä paikkaansa puolustavat, tästä ei ole kuin pari viikkoa, kun ajelin 99:llä töihin, ja oli muuten ensimmäinen kerta kun pelotti autolla ajo...
nopeus 40km/h, näkyvyys 2 m, kiire töihin, auton omilla valoilla ei näe mitään...ja noita sumuisia aamuja on ollu nyt nurmijärvelle muutettuani enemmän kuin koko ajokortin omistusaikana..

aikasemminkin samanlaisessa sumussa olen ajanut, mutta silloin olikin alla kärry, missä ne sumarit löytyi-->näkyi ihan hyvin, ja uskaltaisin väittää, että pidemmälle kuin 20 metriä...eikä pelottanu yhtään.

että se siitä tarpeellisuudesta: voisikin samaan syssyyn kysyä kummistako on enemmän hyötyä:
- alumiinivanteista vai sumareista?
tai
- takaspoikasta etuvetosessa autossa Suomessa?
- kattoluukusta ilmastoidussa autossa?
- luistimista jalattomalle keskellä saharaa? 8O
laitetaan vielä 1: :wink:
ja kerta kiellon päälle: :twisted:

etc. etc...

älkää ny vaan kukaan ottako herneitä nenuun

-nimimerkillä 2*alut
saab 99 -83 GL"S"
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Olet aivan oikeassa, Nurmijärvellä on suomen sumuisimmat tiet.
Pari kertaa potkijaisista palatessa on ollut niin saatanallinen sumu Klaukkalasta Haimooseen että on joutunut sumarit+parkit yhdistelmällä ajelemaan 40 km/h.
96 M75 i12 5-speed ;)
Vastaa Viestiin