Ahtopaineiden kato on varmaankin yleisin ja eniten harmaita hiuksia aiheuttava turbosaabistin ongelma. Olen yrittänyt koota joitain vinkkejä tuonne vast'ikään perustetulle Saab 9000 FAQ -forumille.
Käykäähän lisäämässä lisää vinkkejä.
EI nouse ahtopaine!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Loppupaineet kadoksissa
Muutama lisähavainto:Saabanisti kirjoitti:Hyvät Herrat Viisaammat,
Täällä naama mustana ja varmaan puolet nastoista poissa testailujen takia mutta ei löytynyt vikaa. Edelleen onkin hakusessa 9000 Turboon (CC -89) loput ahtopaineet. Autossa on asennettu Speedpartsin steg 2 (DI/APC-lastu, bensa-lastu, 3" pakoputkisto ja freeair-suodatin) 2004 kesällä.
Aluksi päästiin ahdoissa punaisen loppuun. Nyttemmin on ahtojen puutetta ilmennyt tihenevissä määrin. Aluksi satunnaisesti (ei mitään selvää toistuvaa tilannetta) kiihdytyksissä/ajon aikana ei ahtanut kuin keltaisen puoleenväliin. Nyt viimeiset testit ahti "normaalisti" mutta paineet jäi keltaisen ja punaisen rajalle ja pysy siellä. Muuten auto tuntuu pyörivän ja toimivan normaalisti.
Kävin putket läpi irrottamalla ja puhaltelemalla. Magneettiventtiilille tulee virtaa ja käämien vastukset oli 3 ohm:n molemmin puolin. Puhallus koekin onnistui.... Vai onko venttiili liian jäykkä kun pelkästään R-liittimeen puhaltamalla en saanut W:stä ilmaa pihalle mutta paineilmalla tuntui toimivan. C- puoli toimi puhaltamalla. Bypass:n puhalluskoekin tuntui olevan ok.
EDIT: Niin ja hukkaportin vipu liikkuu ihan käsivoimin.
Magneettiventtiili ja DI-kasetti on vaihdettu tänä kesänä.
Mulla on myös kaupan päälle vastaavia havaintoja...Pöläytteli kyllä hiukan kylmäkäynnistyksissä, mutta muuten kaikki
oli OK.
Olen yrittänyt lueskella aiheeseen liittyvät jutut mutta osa on varmaan jäänyt hakujen ulkopuolellekkin, joten kysytään oisko Herroilla hyviä vinkkejä?
Vai pääseekö helpommalla, jos vaihtas 95 aeroon?
Irroitin magneettiventtiilistä W-letkun, jolloin päästiin punaisen puoleen väliin. Mutta kun ei riitä. Kone tais olla jo lämmennyt.
Kylmällä koneella kiihdytyksissä päästään keltaisen puoleen väliin ja kun alussa kiihdyttää/ajaa ja painaa kytkimen pohjaan kierrokset tippuu 500 paikkeille ja pomppaa heti 1300 ja laskee sitten 1000 - 800 alueelle.
Lämpimänä ollaan normaaleilla 800 tyhjäkäyntikierrosalueella, eikä kierrokset pompi.
Voisko taas olla sytytyskasetti? Edelliset vaihdettu 10/2004, 12/2004 ja 6/2005.
Länsiautossa väittivät, että järjestelmässä ei ole mikään mikä kuormittaisi kasettia, poislukien huonot tulpat, joten varaosatakuuseen on pari viimeistä kasettia mennyt. (Ja tulpat on ollut kunnossa.)
Ja vaikka kirjoitin Viisaista vastaajista en odota, että tarvii Einstein olla.... Kaikki saa yrittää!
Jarru on vauhdin surma!
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005