Suuttimien johdot...
Suuttimien johdot...
Olisko kellään jonku laista kytkentäkaaviota Saab 9000 2,0T -88 suuttimien johdoista että mihin järjestykseen ne tulee? Ongelmana on että koneeseen on tehty remontti ja nyt ku se on laitettu takas kiinni niin yllätys yllätys mulla ei oo enää pienintäkään aavistusta siitä mikä johto kuului millekkin suuttimelle.
Kone käy huonosti tyhjäkäyntiä = pätkii pirusti, seilaa välillä 700-1500rpm ja joskus jää 2000rpm. Lisäksi bensaa menee aivan armottomasti n.30l/100km, moottorijarrutuksessa kulutuksen pitäis kaiken järjen mukaan mennä nollille, mutta ei, se pysyy 6 litran paikkeilla ja tänään äsken ku tulin koulusta niin moottorijarrutuksessa näytti 14 litraa ja kierrokset oli 2000rpm... en tiedä onko vika noiden suuttimien johtojen järjestyksessä vai missä mutta joku viisaampi jos tietää niin vihjeet olis tervetulleita.
Kone käy huonosti tyhjäkäyntiä = pätkii pirusti, seilaa välillä 700-1500rpm ja joskus jää 2000rpm. Lisäksi bensaa menee aivan armottomasti n.30l/100km, moottorijarrutuksessa kulutuksen pitäis kaiken järjen mukaan mennä nollille, mutta ei, se pysyy 6 litran paikkeilla ja tänään äsken ku tulin koulusta niin moottorijarrutuksessa näytti 14 litraa ja kierrokset oli 2000rpm... en tiedä onko vika noiden suuttimien johtojen järjestyksessä vai missä mutta joku viisaampi jos tietää niin vihjeet olis tervetulleita.
Meinaat että suuttimien johdot olisi menneet keskenään ristiin? Ei sillä taisa olla mitään merkitystä kun ovat kaikki haaroitettu samasta pisteestä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... o_8788.jpg
Sen sijaan jos lämpöanturille kytkee ruiskusuuttimen johdon ja päinvastoin, voi tulla mielenkiintoista.
Kuvassa suuttimet 206, lämpöanturi 202, tyhjäkäyntimoottori 272.
Lämpöanturin johtoon taitaa olla merkattuna NTC, lisäksi kumisukan alla jokaisessa johdossa on printattu johdon numero.
Ei se kulutus moottorijarrutuksessa kai nollaan mene, ei minulla ainakaan LH2.2:ssa, pienimmät lukemat piiitkässä moottorijarruktuksessa maantienopeuksista lähellä 2 litraa / 100km.
Onko jako oikein? Sammahteleeko?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... o_8788.jpg
Sen sijaan jos lämpöanturille kytkee ruiskusuuttimen johdon ja päinvastoin, voi tulla mielenkiintoista.
Kuvassa suuttimet 206, lämpöanturi 202, tyhjäkäyntimoottori 272.
Lämpöanturin johtoon taitaa olla merkattuna NTC, lisäksi kumisukan alla jokaisessa johdossa on printattu johdon numero.
Ei se kulutus moottorijarrutuksessa kai nollaan mene, ei minulla ainakaan LH2.2:ssa, pienimmät lukemat piiitkässä moottorijarruktuksessa maantienopeuksista lähellä 2 litraa / 100km.
Onko jako oikein? Sammahteleeko?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suuttimet löysi nyt oikean paikan, jos sillä nyt jotain merkitystä on edes. Moottorijarrutuksessa tuon kulutus ei kyllä koskaan ole ihan nollille mennyt mutta ei se normaalia ole että se on 6-10 litraa. Jako on oikein, ainakin se tuli tarkistettua moneen otteeseen remontin yhteydessä. Ei sammahtele, ainoastaan tyhjäkäynnillä pätkii. Katsastuksessa päästöt oli tyhjäkäynnillä miten sattuu mutta kun antoi 2000-3000rpm niin silloin ei ollu enää mitään vikaa.
Nyt ku kävin hakemassa uusia tulppia niin matkalla alkoi röpöttämään oikeen kunnolla.. paukutti ja nyki niin ettei voinut ajaa kuin ihan pienillä kierroksilla. Pitää kokeilla tota tulppien vaihtoa josko se auttaisi???
Tulpan johdot on vaihdettu viime syksynä, eli niissä tuskin on vikaa. Tyhjäkäyntimoottori on kunnossa, on myös kokeiltu toisella moottorilla. Virranjakajakin näytti hyvältä. Voikohan olla että joku suuttimista olisi mennyt tukkoon tai jotain vastaavaa? Bensapumpulla tuskin on osaa asiaan koska toimi ennen hyvin yläkierroksilla muttei tyhjäkäynnillä. Nyt kyllä alkaa jo ottamaan tosissaa päähän kun alko oireilemaan normaaliajossakin.
Nyt ku kävin hakemassa uusia tulppia niin matkalla alkoi röpöttämään oikeen kunnolla.. paukutti ja nyki niin ettei voinut ajaa kuin ihan pienillä kierroksilla. Pitää kokeilla tota tulppien vaihtoa josko se auttaisi???
Tulpan johdot on vaihdettu viime syksynä, eli niissä tuskin on vikaa. Tyhjäkäyntimoottori on kunnossa, on myös kokeiltu toisella moottorilla. Virranjakajakin näytti hyvältä. Voikohan olla että joku suuttimista olisi mennyt tukkoon tai jotain vastaavaa? Bensapumpulla tuskin on osaa asiaan koska toimi ennen hyvin yläkierroksilla muttei tyhjäkäynnillä. Nyt kyllä alkaa jo ottamaan tosissaa päähän kun alko oireilemaan normaaliajossakin.
Eilen vaihdettiin virranjakaja ja säädettiin sytkä ihan vaan korvakuulolla. Tyhjäkäynti oli normaali ja muutenkin auto toimi niin ku ei olis koskaan mitään vikaa ollukkaan. Mutta sitte me saatiin joku loistava ajatus mennä säätämään sytkä täysin kohdalleen ajotuslampun avulla ja siitä ne ongelmat sitte taas alkoi. Enää ei saatu säätöjä kohdilleen. Tyhjäkäynti seilaa, mutta ei niin paljoa kuin ennen. Välillä pysyy hyvin käynnissä. Mutta kiihdytyksessä ahtojen tullessa mukaan alkaa paukkumaan. Eli ahdot pysyy mutta paukuttaa putkesta.
Sytytyksessä se vika on mutta onko kellään tietoa mihin suuntaan sitä tulisi säätää tässä tilanteessa?
Sytytyksessä se vika on mutta onko kellään tietoa mihin suuntaan sitä tulisi säätää tässä tilanteessa?
Kävin koeajolla äsken ja nyt ei taas ole yhtään mitään vikaa. Ahdot tulee normaalisti, ei rätise, ei pauku. Nyt ei oikeen mee ymmärrykseen mistä johtuu että toisena päivänä paukkuu eikä toimi ollenkaan ja taas toisena ei minkäänlaisia oireita.
Tyhjäkäynti tosin seilaa edelleen, ja putki paukkuu... ihan ku olis sytkä päin helvettiä. Toinen vaihtoehto saattaisi olla että jako olisi kuitenkin pielessä?
Tyhjäkäynti tosin seilaa edelleen, ja putki paukkuu... ihan ku olis sytkä päin helvettiä. Toinen vaihtoehto saattaisi olla että jako olisi kuitenkin pielessä?

Jumalauta, saabi jätti JÄLLEEN KERRAN tien varrelle...
Tälläkertaa syy oli virranjakaja. Se päätti kosahtaa kesken normaalin kaupunkiajon. Ihmettelin kun moottorijarrutuksen jälkeen painoin taas kaasua ja konehuoneesta kuului vaan rätinää ja pauketta ja auto nyki ja pomppi. Sitten vaan ohjasin tien viereen ja erittäin vittuuntuneena painelin ulos katsomaan konepellin alle ja syy loisti silmiin ku naantalin aurinko. Virranjakajan kansi irronnut. No laitoin sen takaisin paikoilleen ja starttaamaan. Eipä toiminut sen paremmin, rätisi vaan. Sitte taas jakajan kansi auki ja totesin että se pyörijä sielä sisällä oli ottanut vähän siipeensä ja päättänyt paukahtaa palasiks.
Toistaiseks ei ainakaan ole mitään tietoa miksi se yhtäkkiä hajosi, jos jollakin vastaavia kokemuksia niin vois kertoa mistä johtui. Ei tämä ny kuitenkaan päivää enää pahentanut, kun kaikki oli jo muutenkin ihan pielessä, olis varmaan ollu parempi jäädä aamulla vaan kotiin nukkumaan.



Tälläkertaa syy oli virranjakaja. Se päätti kosahtaa kesken normaalin kaupunkiajon. Ihmettelin kun moottorijarrutuksen jälkeen painoin taas kaasua ja konehuoneesta kuului vaan rätinää ja pauketta ja auto nyki ja pomppi. Sitten vaan ohjasin tien viereen ja erittäin vittuuntuneena painelin ulos katsomaan konepellin alle ja syy loisti silmiin ku naantalin aurinko. Virranjakajan kansi irronnut. No laitoin sen takaisin paikoilleen ja starttaamaan. Eipä toiminut sen paremmin, rätisi vaan. Sitte taas jakajan kansi auki ja totesin että se pyörijä sielä sisällä oli ottanut vähän siipeensä ja päättänyt paukahtaa palasiks.
Toistaiseks ei ainakaan ole mitään tietoa miksi se yhtäkkiä hajosi, jos jollakin vastaavia kokemuksia niin vois kertoa mistä johtui. Ei tämä ny kuitenkaan päivää enää pahentanut, kun kaikki oli jo muutenkin ihan pielessä, olis varmaan ollu parempi jäädä aamulla vaan kotiin nukkumaan.
TeePee kirjoitti:Jumalauta, saabi jätti JÄLLEEN KERRAN tien varrelle...![]()
![]()
![]()
Tälläkertaa syy oli virranjakaja. Se päätti kosahtaa kesken normaalin kaupunkiajon. Ihmettelin kun moottorijarrutuksen jälkeen painoin taas kaasua ja konehuoneesta kuului vaan rätinää ja pauketta ja auto nyki ja pomppi. Sitten vaan ohjasin tien viereen ja erittäin vittuuntuneena painelin ulos katsomaan konepellin alle ja syy loisti silmiin ku naantalin aurinko. Virranjakajan kansi irronnut. No laitoin sen takaisin paikoilleen ja starttaamaan. Eipä toiminut sen paremmin, rätisi vaan. Sitte taas jakajan kansi auki ja totesin että se pyörijä sielä sisällä oli ottanut vähän siipeensä ja päättänyt paukahtaa palasiks.
Toistaiseks ei ainakaan ole mitään tietoa miksi se yhtäkkiä hajosi, jos jollakin vastaavia kokemuksia niin vois kertoa mistä johtui. Ei tämä ny kuitenkaan päivää enää pahentanut, kun kaikki oli jo muutenkin ihan pielessä, olis varmaan ollu parempi jäädä aamulla vaan kotiin nukkumaan.

Mitä voiko cc:kin tehdä tuollaista, jotta jättää tielle.


Valitettavasti... mutta tämä cc on kyllä varmaan ollut kirottu alusta alkaen. Ei nimittäin todellakaan ole ensimmäinen kerta kun sanoo sopimuksensa irti. Ensimmäinen kerta oli joskus vajaa vuosi sitten kun männät paloi, mutta se oli tosin omaa tyhmyyttä. Sen jälkeen kun oli taas saatu kone lyöntiin niin alkoi olla kaikenlaista pikkuvikaa.
Silloin tällöin on sammahdellut kesken ajon ilman minkäänlaisia varoituksen ääniä, mutta ei ole vielä koskaan aiemmin tarvinnut jättää autoa tien viereen ja lähteä hakemaan kotoa osia jotta saisi ajettua saabin kotiin asti. Tänään jouduin sitten neljän ruuhkassa vaihtamaan virranjakajan, ja voi pojat kun oli noloa ruuvata kädet öljyssä konehuoneen puolella kaikkien ohikulkijoiden tuijottaessa hyytynyttä saabia...
Silloin tällöin on sammahdellut kesken ajon ilman minkäänlaisia varoituksen ääniä, mutta ei ole vielä koskaan aiemmin tarvinnut jättää autoa tien viereen ja lähteä hakemaan kotoa osia jotta saisi ajettua saabin kotiin asti. Tänään jouduin sitten neljän ruuhkassa vaihtamaan virranjakajan, ja voi pojat kun oli noloa ruuvata kädet öljyssä konehuoneen puolella kaikkien ohikulkijoiden tuijottaessa hyytynyttä saabia...

Männäthän ei tosta koneesta sula ilman "omaa tyhmyyttä" eikä pitäisi muukaan paikka hajota.TeePee kirjoitti:Valitettavasti... mutta tämä cc on kyllä varmaan ollut kirottu alusta alkaen. Ei nimittäin todellakaan ole ensimmäinen kerta kun sanoo sopimuksensa irti. Ensimmäinen kerta oli joskus vajaa vuosi sitten kun männät paloi, mutta se oli tosin omaa tyhmyyttä. Sen jälkeen kun oli taas saatu kone lyöntiin niin alkoi olla kaikenlaista pikkuvikaa.
Silloin tällöin on sammahdellut kesken ajon ilman minkäänlaisia varoituksen ääniä, mutta ei ole vielä koskaan aiemmin tarvinnut jättää autoa tien viereen ja lähteä hakemaan kotoa osia jotta saisi ajettua saabin kotiin asti. Tänään jouduin sitten neljän ruuhkassa vaihtamaan virranjakajan, ja voi pojat kun oli noloa ruuvata kädet öljyssä konehuoneen puolella kaikkien ohikulkijoiden tuijottaessa hyytynyttä saabia...
Itse veivasin noin 300t ilman merkkihuoltoa (kaikkiaan noin 400t) edellisellä, kunnes ovet rupesivat häviämään

Ja oli hyvä moottori vielä kun uuteen perheeseen meni.
