kohta kiehuu sappi noiden liikennetörttöjen kanssa
kohta kiehuu sappi noiden liikennetörttöjen kanssa
Ei jumalauta mitä kuskeja taas liikenteessä.
ensin joku lukiopoika (tuli lukiolta ja kaks nuorta sälliä kyydis) tuli risteyksestä todella törkeästi eteen, nooh siitä selvittiin töötillä.
noin 2km ku oltiin ajettu niin rekka meni tasan 80:iä edellä ja tämä lukiopoika oli sit mun ja rekan välissä vielä...sit avautu suoranpätkä joten löin kaasun pohjaan koska en halua olla se ohittaja joka hidastaa muiden ohituksia...vilkku päälle ja toiselle kaistalla...sit mun eturengas oli lukiopojan auton takarenkaan kohdalla kun hän laittaa vilkun päälle ja siirtyy toiselle kaistalle...siinä oltiin sit rekka, lukiopoika ja minä rinnakkain...se vaan et mulla kävi vähän ahtaaksi ja ajauduin vastaantulevan kaistan pientareelle ja aurauskeppi suoraan kuskin peiliin...peili heilahti pois paikaltaan mutta äsken kun koitin niin onneksi sähkösäädöt yms toimii vielä.
mutta jumalauta siihen eteen ei tulla jos toinen on jo rinnalla...muutoinkin se ohittaa ensin jolla on vilkku ekana päällä...ellei ois sellasta letkaa ollu takana ni oisin kyllä laittanu lukiopojan pysähtymään ja vetäny saabilla siitä keulan ryttyyn..ottaa niin paljon tollanen päähän...onneksi ei hajonnu mitään muuta kuin aurauskeppi PERKELE
ensin joku lukiopoika (tuli lukiolta ja kaks nuorta sälliä kyydis) tuli risteyksestä todella törkeästi eteen, nooh siitä selvittiin töötillä.
noin 2km ku oltiin ajettu niin rekka meni tasan 80:iä edellä ja tämä lukiopoika oli sit mun ja rekan välissä vielä...sit avautu suoranpätkä joten löin kaasun pohjaan koska en halua olla se ohittaja joka hidastaa muiden ohituksia...vilkku päälle ja toiselle kaistalla...sit mun eturengas oli lukiopojan auton takarenkaan kohdalla kun hän laittaa vilkun päälle ja siirtyy toiselle kaistalle...siinä oltiin sit rekka, lukiopoika ja minä rinnakkain...se vaan et mulla kävi vähän ahtaaksi ja ajauduin vastaantulevan kaistan pientareelle ja aurauskeppi suoraan kuskin peiliin...peili heilahti pois paikaltaan mutta äsken kun koitin niin onneksi sähkösäädöt yms toimii vielä.
mutta jumalauta siihen eteen ei tulla jos toinen on jo rinnalla...muutoinkin se ohittaa ensin jolla on vilkku ekana päällä...ellei ois sellasta letkaa ollu takana ni oisin kyllä laittanu lukiopojan pysähtymään ja vetäny saabilla siitä keulan ryttyyn..ottaa niin paljon tollanen päähän...onneksi ei hajonnu mitään muuta kuin aurauskeppi PERKELE
BMW 525iA Touring Executive
kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa sattuu kyllä hampaiden kiristämisiä puolin ja toisin. itse pyrin katsomaan taustapeileihin ennen kun vaihdan ohituskaistalle, muistan kyllä +10 vuoden takaa kun 140 vauhdissa motarilla meinasin kiilata yhden volvon keskikaistalle. en vaan ymmärtänyt että siinä vauhdissa voi vielä takaa tulla joku kiireisempi.
mut tämän päivän autoilla yleisempiä on mun mielestä ne tapaukset jossa takanatuleva lähtee ohittamaan "liian nopeasti" edelläolevaa, hyvänä esimerkkinä kun tullaan rampilta moottoritielle ja odotetaan että sulkuviiva päättyy että voi siirtyä moottoritien kaistalle. usein käy niin että joku perhanan itseään täynnä oleva bisnesmies polkasee uudenkarhealla autollaan takanani jo ennen sulkuviivaa siihen motarin kaistalle ja vie tavallaan sen minun tilan siitä ja pahimmassa tapauksessa tekee sen samanaikaisesti kun minä vanhalla ja hidasliikkeisellä autollani olen myös siirtymässä siihen.
tällaisia tilanteita ei sattunut ennen vanhaan, vaan nyt vasta kun kaikki perheautotkin muistuttavat urheiluautoja matalaprofiilirenkaineen, tarkkoine ohjauksineen ja hyvine suorituskykyineen. käsittämättömän vaarantavia formula1-tyyppisiä ohituksia jotkut tekee ruuhkassa ja se jos jokin on ärsyttävää.
mut tämän päivän autoilla yleisempiä on mun mielestä ne tapaukset jossa takanatuleva lähtee ohittamaan "liian nopeasti" edelläolevaa, hyvänä esimerkkinä kun tullaan rampilta moottoritielle ja odotetaan että sulkuviiva päättyy että voi siirtyä moottoritien kaistalle. usein käy niin että joku perhanan itseään täynnä oleva bisnesmies polkasee uudenkarhealla autollaan takanani jo ennen sulkuviivaa siihen motarin kaistalle ja vie tavallaan sen minun tilan siitä ja pahimmassa tapauksessa tekee sen samanaikaisesti kun minä vanhalla ja hidasliikkeisellä autollani olen myös siirtymässä siihen.
tällaisia tilanteita ei sattunut ennen vanhaan, vaan nyt vasta kun kaikki perheautotkin muistuttavat urheiluautoja matalaprofiilirenkaineen, tarkkoine ohjauksineen ja hyvine suorituskykyineen. käsittämättömän vaarantavia formula1-tyyppisiä ohituksia jotkut tekee ruuhkassa ja se jos jokin on ärsyttävää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
Tai sitten oli amis tulos lukion pihalta renkuttamast
Mutta mutta jo oikeasti tosi vaarallinen tapahtuma... sattunnaista valon vilkutteluu ja muuta kun ei enää käuheen vakavana pidä.

Mutta mutta jo oikeasti tosi vaarallinen tapahtuma... sattunnaista valon vilkutteluu ja muuta kun ei enää käuheen vakavana pidä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
oli kyllä vaarallinen tilanne...mulla oli siinä kohtaa jo jotain 110 vauhtia ja toisella 90-100km/h ja oli aivan korkeamman hengen käsissä ettei siel hiekalla olles ku keppi tuli peiliin ni lähteny auto hallusta...siitä ku ois lähteny hallusta ja tullu kolari ni jos lukiopoika tai amis ei ois kuollu ni oisin vaikka omin käsin tappanu sen viis seurauksista...sen verran meni kyl hermo siihen...eniten kyl harmittaa ku siin sateessa ei nähny takalasista mitään ja peileistä ei rekkaria erottanu
VILKKU!
Onhan sitä tullut varmasti itsekin törttöiltyä, siksi on tullut aina käytettyä tuota vilkkua varmasti liikaa kuin olisi tarpeellista. Kun se tulee päälle osoittamaan ohituskaistaa, niin toivottavasti se varoittaa sitä kaahaajaa, jolla on vieläkin kovempi kiire. Sillä jos motarilla ajaa sen rajoituksen + sakkomarginaali, niin ei ainakaan hidasta liikennettä. Tällöin 140 km/h:ta ajava vaarantaa liikennettä omalla vastuullaan.
Se, mikä noihin nuorempiin kuskeihin iskee on pelästys & kauhistus & Herran kunnoittaminen, kun ei kuollutkaan. Eli lujasti vain tööttiä, muutenhan ne eivät koskaan opi. Itsekin muistaa syyskuussa -93 kuinka olin juuri saanut konttorilta Ajokortin, odottelin 4h autonavaimia että pääsee ajelemaan ja sitten n. 1km ja melkein suoraan jonkun mustan Fiat Unon eteen..
Se, mikä noihin nuorempiin kuskeihin iskee on pelästys & kauhistus & Herran kunnoittaminen, kun ei kuollutkaan. Eli lujasti vain tööttiä, muutenhan ne eivät koskaan opi. Itsekin muistaa syyskuussa -93 kuinka olin juuri saanut konttorilta Ajokortin, odottelin 4h autonavaimia että pääsee ajelemaan ja sitten n. 1km ja melkein suoraan jonkun mustan Fiat Unon eteen..

-
- "Hölösuu"
- Viesti:
Noitahan tosiaan löytyy... ELI PÄSSEJÄ riittää. Onneksi ei käynyt sulle pahemmin tällä kertaa.Mäksä kirjoitti:oli kyllä vaarallinen tilanne...mulla oli siinä kohtaa jo jotain 110 vauhtia ja toisella 90-100km/h ja oli aivan korkeamman hengen käsissä ettei siel hiekalla olles ku keppi tuli peiliin ni lähteny auto hallusta...siitä ku ois lähteny hallusta ja tullu kolari ni jos lukiopoika tai amis ei ois kuollu ni oisin vaikka omin käsin tappanu sen viis seurauksista...sen verran meni kyl hermo siihen...eniten kyl harmittaa ku siin sateessa ei nähny takalasista mitään ja peileistä ei rekkaria erottanu
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
on, mutta sitten osoitetaan se jotenkin että ollaan ohittamassa.Coltti kirjoitti:Kyllä se silti on hyvän tavan mukaista, että ensin ohittaa ne, jotka on jonon etummaisena... Välillä kyllä menee hermot ja tulee tehtyä samantapaisia liikkeitä.
eikä ajeta ihan pientareella ja sieltä hyökätä eteen kun toinen on jo toisella kaistalla
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
Nopeet syö hitaat!
Kyllähän niille edellä menijöillekin voisi tilaa antaa (siis antaa niiden ohittaa ensiksi), mutta kun valtaosa on niitä joista huomaa että ne haluavat ohitse, mutta sitten ne könnäävät siinä perässä kun niiden pitäisi etsiä ohituspaikkaa... ja kun sellainen sitten aukeaa, ne vihdoin kurkkaavat ehtiikö ohitse, ja siinä vaiheessa se onkin sitten jo yleensä myöhäistä! Siksi mä paiskon ohitse heti kun vaan pääsen, enkä yleensä odota yrittääkö se edellä menijä ohitse vai ei. Mutta sen tiedostan, että alla on auto jossa on yleensä enemmän potkua kuin sillä edellä menijällä... joten olen kyllä todella tarkkana ohitukseen lähdettäessä mitä se edellä menijä aikoo... eli tarkkailen yrittääkö hänkin lähteä ohitse. Jos varaavat vilkulla ajoissa vuoron, niin "teidän jälkeenne"

Ois vissii joutunut ohittaan tuossa tilanteessa yhden henkilöauton ja kaks rekkaawesku kirjoitti: Edessä oli pari isompaa autoa joiden nopeus tippui melkoisesti ylämäkiin. Saavutin ne jossain ennen Saukkolaa ja jäin taakse odottelemaan ohituspaikkoja taajaman jälkeen. ohituskaistan ylämäen huipulla joku paku tuli tuhatta ja sataa kiinni takapuskuriin. Arvasin aikeet ja vedin välin hiljalleen kiinni ennenkuin ehti yrittämään ohitusta

No en kyllä jää odotteleen että jonon etummaiset ohittaisi jonain kauniina päivänä matkan aikana vaan menen ohi jos on mahdollisuus.Coltti kirjoitti:Kyllä se silti on hyvän tavan mukaista, että ensin ohittaa ne, jotka on jonon etummaisena... Välillä kyllä menee hermot ja tulee tehtyä samantapaisia liikkeitä.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
-
- "Hölösuu"
Siis käsitinkö ihan oikein? Tunget etee, jos joku haluaa mennä sua nopeammin ja on uskaltanut lähteä sua ennen ohittamaanColtti kirjoitti:Kyllä se silti on hyvän tavan mukaista, että ensin ohittaa ne, jotka on jonon etummaisena... Välillä kyllä menee hermot ja tulee tehtyä samantapaisia liikkeitä.

kaikenlaisia sällejä se leipäkin elättää

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Kävipä tuossa äsken matkalla kajaanista iisalmeen. Olin letkassa kolmantena, etummaisena joku nuhapumppu vetämässä uisteluvenettä, toisena heti ensimmäisen takapuskurissa kiinni roikkuja, jolla ei uskallus riitä lähteä ohi, yritystä kuitenkin oli vähän väliä. Minun perässä jokunen auto ja kohtahan sieltä joku rämäpää tulee monen auton ohi, pääsee minun rinnalle, mäen takaa tuleekin auto vastaan, rämäpää jarruttaa ja pudottautuu mun perään. Kohta se reikäpää jo lähti ohittamaan kaikkia jäljellä olevia, minä lähdin ohittamaan seuraavana, ei vaan tuntunut focuksessa riittävän potku, sillä olin sen takapuskurissa kiinni jo veneyhdistelmän kohdalla, focus palasi kaistalleen ja minä kuittasin senkin, sopivan välin saatuani pudotin vauhdin yhdeksäänkymppiin ja pistin cruisen päälle. Kohtapa oli sitten fiikus takapuskurissa, välkytteli valoja ja lähti ohi, ohi päästyään pudotti vauhdin alle kahdeksaankymppiin ja jäi siihen köröttelemään. Odottelin rauhassa jokusen kilometrin ja ohituskaistan alettua polkaisin taas fokuksesta ohi ja cruise 90kph, tämän jälkeen focuskuskilla meni vissiin hermo kun taas tuli puskuriin roikkumaan, mutta ohi ei enää päässyt vastaantulevien takia. Muutaman kilometrin päästä onneksi minun täytyi poistua 5-tieltä, joten se siitä taistelusta.
Kieltämättä turbolla on kiva kiusata vajaatehoisia, mutta minä sentään koitin ajaa suunnilleen rajoitusten mukaan ja tehdä järkeviä ohituksia, toki joskus provosoidun ja tällöin pitää hieman näpäyttää, enää en tosin korttiani vaaranna, 2½kk hyllytys saa riittää, pitkäksi aikaa. :D
-Sami
Kieltämättä turbolla on kiva kiusata vajaatehoisia, mutta minä sentään koitin ajaa suunnilleen rajoitusten mukaan ja tehdä järkeviä ohituksia, toki joskus provosoidun ja tällöin pitää hieman näpäyttää, enää en tosin korttiani vaaranna, 2½kk hyllytys saa riittää, pitkäksi aikaa. :D
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
NO NIINPÄRommitommi kirjoitti:Siis käsitinkö ihan oikein? Tunget etee, jos joku haluaa mennä sua nopeammin ja on uskaltanut lähteä sua ennen ohittamaanColtti kirjoitti:Kyllä se silti on hyvän tavan mukaista, että ensin ohittaa ne, jotka on jonon etummaisena... Välillä kyllä menee hermot ja tulee tehtyä samantapaisia liikkeitä.
![]()
![]()
kaikenlaisia sällejä se leipäkin elättää

Tobbana: Juu ei kyllä oikein ymmärrä tollasia jolla jää jotain hampaankoloon (varsinkin ku fiikus vielä itse revitellyt miten sattuu, ei varmaa sit tarttis suuttua jos joku tulee jossai vaihees ohitse). Auttaiskohan tarra puskurissa asiaa: "Ei henkilökohtaista"?