9-3:n kone nakuttaa tyhjäkäynnillä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

9-3:n kone nakuttaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Mistäköhän lie kuuluu tuo nakuttava ääni. Kuuluu paremmin sisälle ja nimenomaan tyhjäkäynnillä. Yleensä kestää hieman ennen kuin ääni ilmaantuu kun kierrokset laskee. Konetilan puolella ääni tulee ikään kuin pelkääjän puolelta, moottorin takaa. Kierroksilla mitään nakutteluita ei kuulu, eikä koneen lämmöillä tunnu olevan mitään väliä. On kuulunut jo puolisen vuotta.

Öljynä olen käyttänyt Mobilin 0-40w eli olisiko sittenkin liian ohutta tavaraa venannostajille. Autolla on ajettu 127tkm eli olisiko jo ne tasapainoakselit alkaneet jo oireilemaan. Mitä muuta, ilmastointia ei ole, vesipumppu, hihnan kiristäjä...

Autohan on matalapaine vm.-00. Siis onhokan muilla kokemuksia naputteluista...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kannattaisi varmaan aluksi käyttää high-tech kolinanpaikallistamislaitetta.

Kuva

high-tech kolinanpaikallistamislaiteen toinen pää korvaan, toiseen korvaan pumpuli tai purukumi ja viet letkun toista päätä pikkuhiljaa ympäri konehuonetta, niin opit mikä ääni tulee mistäkin.

:)

Lopuksi poista purukumi :lol: :lol: :lol:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Villi veikkaus. Tyhjäkäyntimoottori nakuttaa (suorastaaan surisee) tyhjäkäynnillä. Taisi olla niin että tyhjäkäyntimoottori lopettaa ilman päästämisen moottoriin jossain 1700+ kierroksen nurkilla.. Eli kun löysäät kaasun vaikkapa 3000rpm ja kierrokset laskevat alle 2000rpm, niin alkaa tyhjäkäyntimoottori päästämään pikkihiljaa enemmän ja enemmän ilmaa imusarjaan.. Itsellä tuollaista havaittavissa.

Tasapainoakselit pitää sellaista hauskaa "kuulalaakeri" rohinaa..
Millos kuunnellaan? Viimeistään potkijaisissa?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Potkijaiset taas torstaina ?
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Olisikohan hiilisuodattimen huohotin syypää tuohon nakuttamiseen? Mulla tuo napsuttaa aika kuuluvasti.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hook kirjoitti:Tasapainoakselit pitää sellaista hauskaa "kuulalaakeri" rohinaa..
Hauskaa? :roll:

Noh, itse tehtynä remotit lähentää aina kuskin ja ajoneuvon suhdetta. Ja sehän on hauskaa :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kieltämättä tuo hiilisuodattimen huohotin alkaa tuntumaan aika osuvalta. Ilmeisesti aika helppo vaihtaa, liekkö kallis Länkkärillä. Alkaakos tuo suodatin vanhemmiten pitämään ääntä? Nyt kun oikein muistelee niin taisi vanha 16v satkukin noin napsua kun oli konepelti auki (sijainti eri eli aika kaukana sisätiloista). Nythän tuo suodatin on juuri siellä mistä ääni tulee.

Siitä kuulalaakereiden rohinasta onneksi tuo on aika kaukana.

Hyvä vinkki Peinulta, hyvä kun kirjoitit että putki eri korvaan purkan kanssa ettei olisi vain mennyt väärin päin ja sitähän olisi ollut ihmetteleminen kun juokselisi pitkin kyliä putki korvaan jämähtäneenä...

Torstaina pitäisi potkia jos vain iltakeikalta ehdin. Voi olla että talvirinkulatkin pitää vaihtaa kun on ensi viikonloppuna Seinäjoen keikka edessä (saas nähdä jaksaako torstai-iltana).

Kiitos vinkeistä, pahin pelko taas helpotti...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Juusokas kirjoitti:Kieltämättä tuo hiilisuodattimen huohotin alkaa tuntumaan aika osuvalta. Ilmeisesti aika helppo vaihtaa, liekkö kallis Länkkärillä. Alkaakos tuo suodatin vanhemmiten pitämään ääntä? Nyt kun oikein muistelee niin taisi vanha 16v satkukin noin napsua kun oli konepelti auki (sijainti eri eli aika kaukana sisätiloista). Nythän tuo suodatin on juuri siellä mistä ääni tulee.
Tarkista ensin että se on irti rungosta.
Jos ottaa kiinni niin naputtaa kuuluvasti sisälle. Tuota ihmettelin itse pitkään.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No niin, nakutuksen syy diagnosoitu. Syypää oli tosiaankin se suodattimen huohotin. Sehän tosiaankin nakutti niin kuulon kuin tunnon perusteella. Mitens se silleen... Auttaakohan tuohon uusi huohotin vai onkohan se vain auton ominaisuus?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Uuden ei pitäisi naputtaa. Hinta ei ole tiedossa. Mun autossa voi olla tuossa mokkulassa muutakin vikaa kun naputus. Kun tuo huohotin jää auki, se voi kai aiheuttaa käyntiongelmia. Mulla auto sammuilee silloin tällöin, vaikka oon kovasti eri komponentteja tuloksetta vaihdellut.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vastaa Viestiin