TCS:n kickdownvaijerista kyssäriä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

TCS:n kickdownvaijerista kyssäriä

Viesti Kirjoittaja peinu »

No Pevi tähän osais vastata varmaan suoralta kädeltä. On mulla matskut itsellänikin, kiitti Pevin, mutta tällä hetkellä tavoittamattomissa.

Moottoria ulos nostaessa oli tietenkin yksi vaijeri jäänyt kiinni rintapeltiin. Eihän sitä nähnyt vaikka tuli kolme kertaa tarkasteltua moottori ympäriinsä kun sitä pikkuhiljaa nosteli. Vaijeri siis veti rintapellissä olevan kiinnityksen ja matolaatikon alla olevan jousikiristeisen "vetokiekon" välillä. Tässä kuvassa "vetokiekko" oikeassa yläkulmassa beige muoviosa.
Vetokiekon akselin tukipelti hieman vääntyi, mutta sen nyt taivutettua helposti alkuperäiseen muotoonsa.

TCS-malleissa on rintapellin alareunassa TCS-boksin ohjaama sähköinen kickdownmoottori mikä vetelee kickdownvaijeria moottorin napaan kytketyllä vivulla.

Matolaatikon alla oleva jousi ei ihan näköjään jaksa itsestään vetää vaijeria takas sisään, eikä mulla ole tietoa pitäiskö KD-moottorin sekä vetää että työntää vaijeria tarpeen mukaan. Onko maatolaatikossa öljynpaine, mikä työntäisi "vetokiekkoa" tapilla auki päin, vai miten homma toimii? Vai olisko sieltä tapin systeemistä mennyt jotain rikki - epäile. Mun mielestä sen "vetokiekonn" jousen pitäisi olla ihan alkuperäisissä kierroksissa, että ei olisi päässyt purkautumaan.

Mitenkäs luistonestottomissa? Onko siinä toinen vaijeri vetämässä ja toinen työntämässä? Vai pitääkö mun kiertää sitä jousta kireämmälle.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihteistohan noissa on aina sama, olipa sitten luistonesto tai ei. Ja yhdellä vaijerilla se kickdown toimii aina. Moottori ainoastaan vetää, ei työnnä.

Onko vaijerin kuori sinulla nyt suunnilleen samassa asennossa kuin se tulee autoon asennettuna olemaan - sikäli kun sillä nyt olisi merkitystä palautumiseen?

Tuossa kuvassa vipu on siinä asennossa mihin se omavoimaisesti palautuu, palautuminenhan pysähtyy siihen kun luistonestottomassa kaasuläppä ei pääse enää menemään enempää kiinni. Luistonestollisessa varmaankin on joku vastaava moottorin stoppikohta, jota edemmäs ei pääse palautumaan.
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 08, 2005 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Pointti on siinä, että kun vaijerin vetää kokonaan ulos, niin se ei palaudu pelkän jousen voimalla sisään ilman pientä avitusta.

#1767, MB CLS 350CDI -11
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Kerkesit kysyä lisää sillä välin kun editoin vielä viestiäni, onko vaijerin kuori sinulla nyt suunnilleen samassa asennossa kuin se tulee autoon asennettuna olemaan - sikäli kun sillä nyt olisi merkitystä palautumiseen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

no vaijerihan ei ole missään säädöissä. Upouusi vaijeri kiinni vain lootan päässä. Käsin olen sitä kiskonut ja seurannut toimintaa. Ja se tappi mitä se kiekko ääriasennossa painaa on tuossa sun kuvassa tuo A-varaajan tappi koveran syvennyksen reunassa.

#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin