Keskikulutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
turpo
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Syys 19, 2005 11:04
Paikkakunta: Salo

Keskikulutus

Viesti Kirjoittaja turpo »

9-3 1999 matalapaineturbo näyttää aivan hulluja kulutuslukemia. Kaupungissa 13.8 - 14.8, pientä pyöritystä tosin. Kaasujalkakaan ei kovin raskas ole.

Maantiellakään tieturi ei juuri alle kympin lukemia esitä. Kysymys kuuluukin, onko tuohon näyttöön mitään uskomista? Entä löytyykö kellään tietoa tuon auton (154hv) testatuista kulutuslukemista.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kieltämättä kovilta tuntuu nuo lukemat. Oma matalap. T5:n kuluttaa kaupungissa hitusen päälle kympin, ok, ehkä 11 kun tulee taas sitten poljettuakin. Maantiellä pitkällä matkalla alle 8:n.

Kun hieman säädin peruspainetta (siis huom! vain hieman eli n. 0,5 bariin asti) niin johan myös alipaineet pieneni. Ennen moottorijarrutuksessa -0,8 bar, nyt n. -0,65. Olisiko näkynyt myös kulutuksessa, varmaankin varsinkin kun on mukavampi polkea kun tuntuu potkivan paremmin.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
peikko13
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 23:03

Viesti Kirjoittaja peikko13 »

Olen pari kuukautta ajellut 9-3 2000 (T5, 154hv) matalapaineturbolla ja kulutus on kaupunkiajossa vaihdellut 9.5 - 10 välillä. Viime viikonloppuna meni parin sadan kilometrin matka-ajo talvinoperusrajoituksia kuuliaisesti noudattaen 7.2 kulutuksella.

Joten melko korkeilta nuo kulutuslukemat vaikuttavat - olen tosin vielä niin noviisi tämän 9-3:n kanssa, että en tiedä minkälainen kulutus lasketaan normaaliksi :roll:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

peikko13 kirjoitti:olen tosin vielä niin noviisi tämän 9-3:n kanssa, että en tiedä minkälainen kulutus lasketaan normaaliksi :roll:
Jos on kulutus alle 10l/100 matka-ajossa on kaasujalka liian kevyt :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti:
peikko13 kirjoitti:olen tosin vielä niin noviisi tämän 9-3:n kanssa, että en tiedä minkälainen kulutus lasketaan normaaliksi :roll:
Jos on kulutus alle 10l/100 matka-ajossa on kaasujalka liian kevyt :)
Saa maantiellä polkea aika reippaasti että mene keskikulutus yli 10 vakiovehkeellä :wink: Tai sitten pitää yrittää ennätyssakkoja tosissaan :oops:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Motarilla cruise 140km/h, 4 tyyppiä kyydissä ja vähän liian matalat paineet renkaissa. Ajotietokoneen mukaan 10.5l/100km
Takas tullessa 2 tyyppiä ja paineet nostettu 2.4bar, kulutus 9.5l/100km

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mitro
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Marras 08, 2004 20:41
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mitro »

Niin, tässä täytyy muistaa mitä kaupunkiajo kenelläkin on.. :twisted:

Minulla (200hp korkeapaineturbolla) kulutus on noin 13-13,5 litraa, mutta ajan vain kaupungissa. Se tarkoittaa että ei ajeta keskustan ulkopuolella, mutta heti kun ajetaan "kaupunkiajoa", joka sisältää kehä 1 pörräystä etc, silloin se muuttuu heti päälle 10 litraan. :D

Eli on todella hankala verrata ns kaupunkikulutusta mielestäni, ehkä tuo kaupunkiajo yhdistettynä kehäajoon on sitä vertailukelpoista kaupunkiajoa.

Ja maantie ajossa kulutus on ~ 8-8,5 litraa.

8)

Mitro
#2596

9-3SS 2.0t Vector, Aeron alustalla
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S32 »

Matka-ajomittauksia viime viikonlopulta. Alla nastarenkaat. Ilmastointi ei päällä. Kyydissä 2 henkilöä. Käytössä vakionopeudensäädin. Kulutukset ajotietokoneen näyttämiä. Nopeus 90, kulutus 6,4. Nopeus 110, kulutus 7,1.

Raskaan auton kiihdyttely vie energiaa. Hetki sitten huoltsarilla nollasin ajotietokoneen, jolloin muutaman sadan metrin ajon jälkeen ajotietokone näytti kulutusta 25.

Samoin kylmällä moottorilla ajo näyttää vievän paljon energiaa. Heti nollakelillä kannattaa käyttää lohkolämmitintä.
JRe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:24
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskikulutus

Viesti Kirjoittaja JRe »

turpo kirjoitti:9-3 1999 matalapaineturbo näyttää aivan hulluja kulutuslukemia. Kaupungissa 13.8 - 14.8, pientä pyöritystä tosin. Kaasujalkakaan ei kovin raskas ole.

Maantiellakään tieturi ei juuri alle kympin lukemia esitä. Kysymys kuuluukin, onko tuohon näyttöön mitään uskomista? Entä löytyykö kellään tietoa tuon auton (154hv) testatuista kulutuslukemista.
Aikasamanlaista lukemaa saan 9-3 -02 150hv automaatilla. Arkipäivän ajossa töihin ~7 km, johon vielä tarhassa käynti (sammutus + käynnistys), kulutus on jopa 14.5 l/100km luokkaa.
Jos sekalaista ajoa kulutus ~10 l/100km. Matka-ajossa päässyt parhaillaan 7.2 l /100km.
Automaatti-ilmastointi on päällä kokoajan.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

Kirjanpitoni mukaan sidin näyttämä kulutus on n. 0,3 l/100 km liian pieni. Vaihteluväli 0,07-0,42 l/100km. Systemaattisesti kuitenkin liian pieni.
topi
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Kovalta kulutukselta kieltämättä kuulostaa. Minä olen saanut kerran matka-ajossa menemään hiukan alle 7l mutta yleensä n.7.5l/100km. Kaupungissa sellaiset 9-10l.

Joku puhu trionic5:sen paineiden nostamisesta(0,5bar), kuulostaa mielenkiintoiselta. Onkohan isokin projekti? 8)
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hukkaportin tankoa kiertämällähän nuo peruspaineet säädetään. Ei siis täyspaineisen maksimeja. Kun ajaessa painetaan samaan aikaan kaasua ja jarrua näkee mikä on peruspaine.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Koska kulutuskeskustelu kiinnostaa varmaankin monia (ainakin minua suunnattomasti :D ) laittakaapa kommenttehin onko Teillä automaatti vai manuaali. Siinä taitaa kumminkin tulla jo jonkinmoinen ero.
Ite olen tuota samaa vauhtia useinkin :oops: ajanut mökki matkaa kuten Peinu ja ohituskiihdytykset kaupan päälle mutta en ole saanut menemään yli 10, paitsi jos on hirviä tuuli ja boxi katolla. Auto on -01 t manuaali. Talvisin on kulutus kyllä huomattavasti pienempi vaikka "sattuisi" ajamaan samoja nopeuksia ja ilmastointi on päällä.
OT: jos nämä asiat olisin tiennyt aiemmin en olisi vaparilla ajanut 15 vuotta. ei pääse noihin lukuihin kulutuksessa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

peinu kirjoitti:Hukkaportin tankoa kiertämällähän nuo peruspaineet säädetään. Ei siis täyspaineisen maksimeja. Kun ajaessa painetaan samaan aikaan kaasua ja jarrua näkee mikä on peruspaine.
Kun ajaessa painetaan samaan aikaan kaasua ja jarrua näkee mikä peruspaine :?: :?: Hmmm, menee hiukan ohi.. Tähän toimenpiteeseen tarvittaisiin varmaankin mittaria, vai?

Pienu, täytyy kyllä sanoa, että olet jonkinasteinen "kysymitävaanjaminätiedänvastauksenaltaaikayksikön"-saab-asiantuntija... :lol: 8)
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Ai per, piti kirjoittaa Peinu eikä Pienu... :roll:
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Vastaa Viestiin