Veneen kaksitahtibensat ruiskusaabiin?
Öljyä saabin tankkiin
V.-85 saab tykkää kaksitahti öljystä bensan seassa. Noin 1dl 4-5 tankkauksen välein, tankkauksen yhteydessä. Olen käyttänyt kaksitahi öljyä v.86 lähtien bensan seassa, eikä mitään harmia ole ollut 115tkm tarkastettiin venttiilivälykset kaikki mitoissa, seuraavan kerran 315tkm venttiilivälyksen tarkistin itse. edelliseen tarkastusraporttiin vertaamalla , välykset olivat samat, Ruiskusuuttimet meni vaihtoon 325t km jälkeen. Kaksitahti öljyssä on puhdistavia aineita joka pitää imuvennttiilin lautaset puhtaina.ja samalla voitelee annostelumännät, pensapumpun ja suuttimet.
Bensiini krakataan tänäpäivänä talteen tarkemmin, joten sinne joutuu sellaisia aineita jotka polymerisoituvat imuventtiilin lautaseen lämmössä karstaksi, mutta kaksitahti öljyssä olevat lisäaineet pesevät karstan pois. Kaksitahti öljyn on oltana karstaantumatonta ja pesevää, kaksitahti moottorin vaatimus on sellainen.
Kun ostin saabin v.86 saabin korjaamon päälikkö antoi minulle tämän vihjeen ja olen sitä noudattanut. Diselmoottorit, kuiva diselöljy ei voitele syöttöpumpun mäntiä ja jakajaa, joten venemoottorin diselin ääni muuttu kun kaksitahtiöljyä on diiselin joukossa. Mutta nämä uudet yksipaine putken omaavat diesel moottorit joissa on korket paineet, sinne kaksitahtiöljy ei sovi koska lisäaineet eivät kestä korkeata painetta, vaan kaasuuntuvat ja aiheuttavat käyntihäiriöitä ja suutin vaurioita.
Toinen hyvä vihe oli silloin aikoinaan Laita rasvanipat ala- ylä palloniveliin ja voitele rengasvaihdon yhteydessä rasvaprässillä. No mitäs hyötyä siinä on ollut Pallot ovat kestäneet 340t km ja katsastusmies ei ole löytänyt lappia. Seuranta on päällä ja joudun ilmottamaan kun tulee vaihdon aika.
Bensiini krakataan tänäpäivänä talteen tarkemmin, joten sinne joutuu sellaisia aineita jotka polymerisoituvat imuventtiilin lautaseen lämmössä karstaksi, mutta kaksitahti öljyssä olevat lisäaineet pesevät karstan pois. Kaksitahti öljyn on oltana karstaantumatonta ja pesevää, kaksitahti moottorin vaatimus on sellainen.
Kun ostin saabin v.86 saabin korjaamon päälikkö antoi minulle tämän vihjeen ja olen sitä noudattanut. Diselmoottorit, kuiva diselöljy ei voitele syöttöpumpun mäntiä ja jakajaa, joten venemoottorin diselin ääni muuttu kun kaksitahtiöljyä on diiselin joukossa. Mutta nämä uudet yksipaine putken omaavat diesel moottorit joissa on korket paineet, sinne kaksitahtiöljy ei sovi koska lisäaineet eivät kestä korkeata painetta, vaan kaasuuntuvat ja aiheuttavat käyntihäiriöitä ja suutin vaurioita.
Toinen hyvä vihe oli silloin aikoinaan Laita rasvanipat ala- ylä palloniveliin ja voitele rengasvaihdon yhteydessä rasvaprässillä. No mitäs hyötyä siinä on ollut Pallot ovat kestäneet 340t km ja katsastusmies ei ole löytänyt lappia. Seuranta on päällä ja joudun ilmottamaan kun tulee vaihdon aika.
Tutulla on -88 tai -89 K-jetti katti ja arvatkaa onko ollut ongelmia... Mutta ku ei saa poistaa kattia ku on merkitty "vähäpäästöiseksi"... 

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147