185 hevosta laskeutui pihamaalle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

185 hevosta laskeutui pihamaalle

Viesti Kirjoittaja makri »

Hain tuohon pihaan punaisen vapari-900:n kaveriksi mustan Turbo NG:n. Mukavaa on meno kun näitä vertaa, vaikka ei ole lastun lastua.

Käytiinpä sitten koeajolla 2.5v tyttären ja raskaana olevan vaimon kanssa, poikettiin syömässä ja takaisin tultua avainta kuskin oveen. Ei liikkunut sitten mihinkään. Ei auennut toiseltakaan puolelta. Ei muuta kuin luukusta sisään ja yrittää sitä kautta ovia auki. Nupeista eivät nousseet, siitä käppärin vierestä napista sai sitten muut paitsi kuskin oven auki kun virta oli päällä. Virta pois ja kaikki ovet pläjähtivät takaisin lukkoon.

Siinä se nyt seisoo pihassa, lukossa. Ei oikein aamulla kehtaisi töihinkään lähteä tuolla jos luukun kautta joutuu kulkemaan, muutenkin vinoillaan saabismista :)

Haulla löytyi että muillakin on vähän samanlaisia ongelmia ollut, mutta ihan yksimielistä vastausta ei löytynyt että miten ongelman saa korjattua, mieluummin sen verran pysyväisesti että uskaltaa autoa pistää joskus lukkoonkin.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tilanne:
Olet kääntänyt kuskin oven varmuuslukkoon.

Trabel:
Normaalistihan avainta käännetään vain neljäsosakierros, että keskuslukko avaa/sulkee. KUn avainta käännetään lukittaessa puoli kierrosta menee keskuslukko turvatilaan. Siinä ei saa keskuslukkoa auki esim. rikotun ikkunan kautta nappulasta nostamalla. Tuota varmuuslukkoa ei ole varmaankaan kovin tiuhaan käytetty, joten epäilyksenä on, että lukossa on kakkia taikka avain ja lukko eivät ole kuluneet samaa tahtia.

Plan A:
Ratkaisuksi tarjoiaisin Saab-valtuutetulta korjaamolta uuden avaimen tilaamista runkonumeron perusteella. Toimitus kestää n. kolme päivää, koska avain tulee Ruotsista. Joutessaan kannattaa suhauttaa liukastetta lukkoon.

Plan B:
Jos nuo edellä mainitut toimenpiteet eivät auta, on syytä irroittaa lukko avaamalla ovipahvit ja irroittamalla kädensijan ruuvit oven sisäpuolelta. Ennen kädensijan pujottelua ulos ovesta, liimaisin kontaktimuovin 25cm säteelle kahvasta ja toivon että sen teet myös sinäkin.

Jäämme kuuntelemaan muita kommentteja.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

No niin, painin sen lukon kanssa tuossa pihamaalla ja sain sen vihdoin auki. Vara-avaimella, kääntelemällä, suostuttelemalla, sisään-ulos, jne jne. Ei tarvinnut loppuviimeksi voimaa yhtään.

Nyt homma näyttää paremmalta, kuskin ovesta on paljon helpompi vääntäytyä kuskin paikalle kuin takaluukusta :)

Edit: siis niin, tuossa tuli mukana kaksi alkuperäistä ja yksi aivan iskemätön vara-avain, tuolla uudella lähti auki.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No hommahan meni sitten just niinkuin suunnittelin, paitsi että sulla oli se hyvä avain jo valmiiksi :)

Ei tartte lähteä Tiimariin hakemaan sitä kontaktimuovia :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Jarruissa on jotain kummaa myös, varsinkin kevyesti poljinta painaessa saattaa jarru ikäänkuin liukua pienen hetken (sekunnin osan) ennen kuin se alkaa ottamaan kiinni. Jonkinlainen ropsahtava ääni kuuluu tuossa myös. Ihan kuivalla asvaltilla, kaupungissa ajellessa. Ihan kuin ABS miettisi että onkohan tässä liukasta vai ei. Mitään varoitusvaloja ei pala.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Vastaa Viestiin