Savusaappi kirjoitti:Sepäs tässä nyt ois haaveena, mutta nehän sen päättää että "haluavatko". Autoon on vaihdettu kaksi kertaa turbo, venttiilivarren kumit ja loppu muodostuu työstä.
Tuon Garret Gt17 kestävyyteen en ota kantaa, käsittääkseni ja korjausjäljistä (tai siis niiden puuttumisesta) päätellen omassa kulkineessamme on edelleen alkuperäinen ahdin vieläkin lähes 240tkm:n jälkeen. Noissahan oli niitä valuvirheitä tms, jotka aiheuttivat ongelmia (olikohan 1999 vai 2001), siltikään en jaksa uskoa että ahdin olisi rakenteellisesti perustavanlaatuisesti huono.
Todella harmillista lukea noita vastoinkäymisiäsi, suurimman osan autosi korjauskustannuksista selittänee asiantuntematon huoltohenkilöstö.
Mikäli turbokoneiseen moottoriin pääsee syntymään kampikammion ylipaine, purkautuu se helpoiten juurikin turbon kautta, jonka tiivistyksessä on heikoin paineensietokyky.
Noiden b2x5-koneiden ongelma on tuo tukkeutuva huohotusjärjestelmä, eli toisin sanoen venttiililkopan kautta normaalisti poistuva huohotusilma ei pääse ulos, muodostaen normaalia kovemman kampikammiopaineen ja tämä ilmenee sitten turbon kautta läpitunkevana öljynä eli savutuksena.
Eli useissa tapauksissa itse ahdin on ollut täysin kunnossa, vaan kampikammiotuuletus puutteellinen, jolloin ollaan saatu uuden eli tiiviimmän turbon kautta siirrettyä tuota savutusongelmaa kauemmas tulevaisuuteen.
Jos autossa ilmenee tuollaista "pölläytysongelmaa", itse ensimmäisenä poistaisin venttiilikopasta huohotinletkun kokonaan, ja mahdollisesti johtaisin sen jonnekin rintapellin alle (liittäen siihen vaikkapa puutarhaletkun palan), tietysti ensi esim. puhaltamalla tai paineilmalla kokeilemalla että venttiilikopan reikä on auki koneeseen.
Kaikista varmin tapa on napata koko venakoppa pois ja puhdistaa se (ja jos venakopan alainen maisema näyttää öljylietteiseltä, myydä äkkiä auto pois

), ja varmistaa myös että ne venakopan huohotuskanavan öljynpaluuputket (2kpl) ovat auki (omassani olivat niin toivottoman lujasti tukoksissa että niiden aukirassailuun teräsvaijerilla meni 2h

). Noita putkia pitkin palaa ilman mukana kulkeutuva öljy venttiilikoneistolle.
Niistä venenvarsikumeista:
http://www.kanetti.fi/~peinu/auto/sakke/9-5_gummit.jpg
Tuossa on ero uuden ja vanhan välillä, siis tuo sotkuinen on koneesta joka oli täynnä öljylietettä ja muuta skeidaa (joskin käövi nätisti ja pelasi kuten kuuluukin).
Ja kaikki kumit olivat yhtä lailla täynnä tuota mönjää, joka oli kohtalaisen kovaa ja kunnolla paakkuuntunutta, mutta siltikään yksikään noista 230tkm ajetusta ja tuolla skeidalla ajetusta kumeista ei vuotanut, venttiilit ja niiden varret ja palotilat olivat puhtaat, eikä automme pölläytellyt kertaakaan, eli nuo kumit ovat senverran hyvin mitoitetut ettei noita tarvinne vaihtaa juuri koskaan (omaani vaihdoin koneremontin yhteydessä).
Eli jos saabinne muuttuu savusaabiksi, ei kannattane heti viedä huoltoon epämääräisesti diagnosoitavaksi ja mitenlie-korjattavaksi, kannattaa ensin koettaa tutustua oireisiin ja tutkia tilannetta.Aamen.