Etupään kolahdukset ja voimansiirron väljyys (900i)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Etupään kolahdukset ja voimansiirron väljyys (900i)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eli pari pientä ominaisuutta tuossa satkussa on, eivät katsastukseen vaikuttaneet millään tavalla, mutta häiritsee. Tutut sanovat, että vanhan auton kuuluu kolista ja narista, mutta eipä tuo mun keltainenkaan niin tee.

Asiaan. Liikkeellelähtiessä, varsinkin hieman pyörää kääntäen, kuuluu kuskin etukulmasta "niks-naks", eikä ole vetonivel, sehän pitäisi jatkuvaa ääntä, tuo on ikäänkuin joku hieman eläisi tuolla. Mitään ei silti rattiin / persuksiin tunnu, tai sitten molemmat ovat tunnottomat. :)

Toinen. Väljyyttä voimansiirrossa, eli kun moottorijarruttaa, ja sitten painaa kaasua, niin veto ei kytkeydy välittömästi, vaan sellainen selvä väljä lonksaus ilmenee, joka myös heilauttaa vaihdekeppiä. Sitten kun lähden liikkelle suoraan ja reippaasti paikaltani, jos pyörä sattuu sutimaan, niin vaihdekeppi heiluu kuin tiedätte kyllä mikä. Sisemmät nivelet vai laatikko paskana? Laatikko ei ulvo.

Eihän nämä rauhallista ajoa häiritse, mutta vikaahan tuolla on, ja vieläpä korjattavissa olevaa, joten mitä nyt teen?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saabracing
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kolahdukset kuulostas väljiltä etujarruilta.

etenkin ilmenee jos ensin pakittaa ja sitten ajaa eteen päin.

ne kulumiskohdat voi täytehitsata, mutta joutuu kyllä hitsaileen säännöllisesti vuosien mittaan.

kunnostetuissa satuloissa on semmoset "kovapalat" jotka ei kulu niin nopeaa.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Kyse ei ole satuloista, niidenkin kolahtelu on tuttua, ja kyse ihan normaalista eteenpäin ajosta, välillä pysähdellen, tuon huomaa parhaiten kun lähtee esim. pysähdyksistä kääntämään jyrkästi ja rauhallisesti. Kovemmassa ajossa ei ehdi edes huomata.

Löysin tämän vian ajamalla taloudellisesti ja radio suljettuna 8)
MB W203 '04 200 CDI
sponde
Matalapaineturbo

Re: Etupään kolahdukset ja voimansiirron väljyys (900i)

Viesti Kirjoittaja sponde »

lefa42 kirjoitti:Toinen. Väljyyttä voimansiirrossa, eli kun moottorijarruttaa, ja sitten painaa kaasua, niin veto ei kytkeydy välittömästi, vaan sellainen selvä väljä lonksaus ilmenee, joka myös heilauttaa vaihdekeppiä. Sitten kun lähden liikkelle suoraan ja reippaasti paikaltani, jos pyörä sattuu sutimaan, niin vaihdekeppi heiluu kuin tiedätte kyllä mikä. Sisemmät nivelet vai laatikko paskana? Laatikko ei ulvo.
Voi olla moottorin tukikumit. Mulla ne oli joskus tupliksessa paskana ja siinä heilu vaihekeppi ku heinämies.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Mutta kyllä tuolla jotain muutakin on, äsken kaupungilla käydessäni yritin oikein rankkaa suoraan lähtöä, ja tuon kepin heilunnan lisäksi tuntui kovaa rummutusta etupäässä, voisiko se sittenkin olla vetonivel.

Yleensä nivelet on mulla raksuttaneet, jos viallisia, tosin ei koskaan Saabeissa.
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

tuo moottorijarrutus-kiihdytys lonksuminen voi johtua vetarien maljojen väljyydestä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
sponde
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja sponde »

lefa42 kirjoitti:Mutta kyllä tuolla jotain muutakin on, äsken kaupungilla käydessäni yritin oikein rankkaa suoraan lähtöä, ja tuon kepin heilunnan lisäksi tuntui kovaa rummutusta etupäässä, voisiko se sittenkin olla vetonivel.

Yleensä nivelet on mulla raksuttaneet, jos viallisia, tosin ei koskaan Saabeissa.
Tarkista silti tukikumit. Silloin kun ne mulla oli lopussa, niin kone vääntyi kiihdytettäessä taaksepäin, ja vesipumpun pultit hankasi tulipeltiin. Siitä kuului semmonen rutiseva ääni.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

sponde kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Mutta kyllä tuolla jotain muutakin on, äsken kaupungilla käydessäni yritin oikein rankkaa suoraan lähtöä, ja tuon kepin heilunnan lisäksi tuntui kovaa rummutusta etupäässä, voisiko se sittenkin olla vetonivel.

Tarkista silti tukikumit. Silloin kun ne mulla oli lopussa, niin kone vääntyi kiihdytettäessä taaksepäin, ja vesipumpun pultit hankasi tulipeltiin. Siitä kuului semmonen rutiseva ääni.
Onko noissa kumeissa "kiristysvaraa" vai joudunko upottamaan autoon rahaakin? Tähän asti kun on selvitty lähestulkoon purkuosilla ja käsityöllä :)
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin