Pitkälohkoisen 2.3T:n koneremontti
Joo, paikalleenlaitossa niin vähän roinaa kiinni koneessa kuin ikinä. Vesipumppu asentuu ihan nätisti paikalleen lohkon ollessa tilassaan. Mitäs apulaitteita suosittelisit asennettavaksi ennen koneennostoa??peinu kirjoitti:Meinasitko apulaitteet laittaa vasta jälkeenpäin? Kannattaisko edes vaikka vesipumppu laittaa kun kone on vielä ulkona?
Niin ja vesipumppu täytynee kanssa vaihtaa, ei vielä vuotanut mutta akselilla on vähän välystä, eipä tartte heti sitäkin alkaa vaihtelemaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No ite laittaisin kaiken mahdollisen kiinni ja sit kone sisään, mutta sulla kun on se loota jo valmiiks siellä, niin varmaan mahdollisimman kevyenä kannattaa alkaa riehumaan kun joutuu mulkkailemaan?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Joo kun sitä konetta joutuu kallistamaan aika paljon että menee paikalleen niin siksikin olisi hyvä olla mahd. pieni paketti. Ja aina helpompi muutenkin käsitellä kun ei kaikki aparaatit kolhi konehuonetta.peinu kirjoitti:No ite laittaisin kaiken mahdollisen kiinni ja sit kone sisään, mutta sulla kun on se loota jo valmiiks siellä, niin varmaan mahdollisimman kevyenä kannattaa alkaa riehumaan kun joutuu mulkkailemaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kone on paikallaan, hydraulituet vaihdettu ja tehostajan pumppu kiinni. Operaatio sujui lähes ongelmitta, suurkiitos Jusille korvaamattomasta avusta/pääoperoinnista asennuksessa, ja V-M:lle hyvistä neuvoista!!!
Seuraavaksi kansi ja apulaitteet kiinni, ja sitten ihmettelemään mihin mikäkin letku/johto kuuluu, eli varautukaa "maltilliseen" kyselytulvaan
Kuvia tuli otettua, koetan saada niitä jonnekin siirrettyä ja jotain turinaa tuonne Peinun 9000FAQ:iin.
Seuraavaksi kansi ja apulaitteet kiinni, ja sitten ihmettelemään mihin mikäkin letku/johto kuuluu, eli varautukaa "maltilliseen" kyselytulvaan
Kuvia tuli otettua, koetan saada niitä jonnekin siirrettyä ja jotain turinaa tuonne Peinun 9000FAQ:iin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Äh, pitihän se arvata miten siinä käy, jos päästää tällaisen minäitte-tyypin muka avustamaan asennuksessa ja valoa näyttämään yms....ng900aero kirjoitti:suurkiitos Jusille korvaamattomasta avusta/pääoperoinnista asennuksessa
Huono puoli hommassa on, että sitten kun paljastuu mikä koneennostossa meni pieleen, tiedät ketä syyttää
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuuhan näyttämään valoa munkin koneen nostossa, niin tietää ketä syyttää
Väliraporttia minunkin rojektista:
Perjantaina pitäisi saada koneistamolta pesty lohko, johon on laitettu oikaistu ja sorvattu kampiakseli oikeilla välyksillä ja momenteilla alikoon laakereineen. Päätykotelo ja jakopään kannet ovat myös pestävänä.
Remonttia teen vain sunnuntaisin, jotta viikonloppuisin jää aikaa muuhunkin. Olenhan kotona vain viikonloppuisin ja komennuksella maanantaista perjantaihin.
Sunnuntaina alkaa sitten koneen kokoaminen uusilla tiivisteillä, o-renkailla ja jakopään osilla. Tavoitteena on saada sunnuntaina koneeseen kiinni:
Pitää kyllä haalia joku kaveriksi jos meinaa saada noi kaikki hommattua. Jos Jyväskylän seudulta löytyy joku jota kiinnostaa moinen operaatio harjoittelumielessä, otan kaveriksi hommaan. Hommassa menee usempi tunti, joten turha kuvitella että pääsee helpolla. Toki lyhyempikin apu kelpaa. Vielä parempi tietysti jos on jo kokemusta noista hommista, niin menee rivakammin. Saan kyllä varmaan apua haalittua ei tonnaristista, mutta jos homma oikeesti kiinnostaa, niin tervetuloa!
Hyvällä tuurilla voisi saada jo ensimmäiset savut aikaiseksi isäinpäivänä.
Väliraporttia minunkin rojektista:
Perjantaina pitäisi saada koneistamolta pesty lohko, johon on laitettu oikaistu ja sorvattu kampiakseli oikeilla välyksillä ja momenteilla alikoon laakereineen. Päätykotelo ja jakopään kannet ovat myös pestävänä.
Remonttia teen vain sunnuntaisin, jotta viikonloppuisin jää aikaa muuhunkin. Olenhan kotona vain viikonloppuisin ja komennuksella maanantaista perjantaihin.
Sunnuntaina alkaa sitten koneen kokoaminen uusilla tiivisteillä, o-renkailla ja jakopään osilla. Tavoitteena on saada sunnuntaina koneeseen kiinni:
- pesty lohko harjattuna ruosteesta ja maalattuna
- jakopää ja molemmat päädyt koteloineen paikalleen
- öljypohja
- kansi
- vesipumppu
- vaihdelaatikko
- startti
Pitää kyllä haalia joku kaveriksi jos meinaa saada noi kaikki hommattua. Jos Jyväskylän seudulta löytyy joku jota kiinnostaa moinen operaatio harjoittelumielessä, otan kaveriksi hommaan. Hommassa menee usempi tunti, joten turha kuvitella että pääsee helpolla. Toki lyhyempikin apu kelpaa. Vielä parempi tietysti jos on jo kokemusta noista hommista, niin menee rivakammin. Saan kyllä varmaan apua haalittua ei tonnaristista, mutta jos homma oikeesti kiinnostaa, niin tervetuloa!
Hyvällä tuurilla voisi saada jo ensimmäiset savut aikaiseksi isäinpäivänä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Heh, jos kaltaisiani flegmaattisia tyyppejä olisi ollut kaksi niin homma olisi vieläkin ns. tuumauspisteessä Homma meni kuin elokuvissa, ilman vastoinkäymisiä, josta edelleen syvimmät kiitokseni!jus kirjoitti: Äh, pitihän se arvata miten siinä käy, jos päästää tällaisen minäitte-tyypin muka avustamaan asennuksessa ja valoa näyttämään yms....
Huono puoli hommassa on, että sitten kun paljastuu mikä koneennostossa meni pieleen, tiedät ketä syyttää
Ja mahdolliset vauriot olen saanut aikaan joko moottorin irrotus- tai kasausvaiheessa, paikalleenlaitossa ei taatusti mitään mennyt pieleen
Nyt menee hankintalistalle öljypumpun jalan o-rengas, uusi vesipumppu, turbon ja pakosarjan välinen tiiviste ja kilo asennusruuveja ynnä muuta pientä, tavoitteena olisi saada auto periaatteessa kasaan viikonloppuun mennessä (siis taatusti tulee uutta ja odottamatonta osatarvetta kasauksen edetessä).
Niin ja se lohkolämppärin vastusta varten irrotettava lohkon peltikorkki täytyy poistaa ennen kuin askartelen pakosarjaa ym. hilppeitä ympärille.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
täh, mikset laittanut sitä lohkolämppäriä kun oli lohko vielä pöydällä Olisit varmasti jaksanut nostaa sen koneen lohkolämmittimen kanssa paikalleen:)
Kuvia Saken ja Juhan ponnisteluissa. Kuvassa vaijerifirman mannekiininä on Juha.
http://www.kanetti.fi/peinu/auto/sakke
Jos on tarvetta tarkempiresoluutioiselle kuvalle jostain vaiheesta voi kysellä Sakelta = ng900aero
Kuvia Saken ja Juhan ponnisteluissa. Kuvassa vaijerifirman mannekiininä on Juha.
http://www.kanetti.fi/peinu/auto/sakke
Jos on tarvetta tarkempiresoluutioiselle kuvalle jostain vaiheesta voi kysellä Sakelta = ng900aero
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Itse asiassa oli tarkoitus jo maanantaina napata se tulppa pois mutta kello oli yli puolenyön kun lopetin hommat enkä tänäänkään ehtinyt sitä tekemään.peinu kirjoitti:täh, mikset laittanut sitä lohkolämppäriä kun oli lohko vielä pöydällä Olisit varmasti jaksanut nostaa sen koneen lohkolämmittimen kanssa paikalleen:)
Kuvia Saken ja Juhan ponnisteluissa. Kuvassa vaijerifirman mannekiininä on Juha.
http://www.kanetti.fi/peinu/auto/sakke
Jos on tarvetta tarkempiresoluutioiselle kuvalle jostain vaiheesta voi kysellä Sakelta = ng900aero
Kuitenkin tuo tulppa on kivutttomasti poistettavissa edelleen kun kansi ja kaikki muukin on poissa, poistan sen huomenillalla, vastuksen laittaa paikalleen vaikka olisikin jo letkuja ym. tiellä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jotain pientä askartelua tuli tänään tehtyä, ruuvien vaihteluita oikemmanlaisiksi, startin ja öljypumpun jalan kiinnittäminen, vaihteiston ja moottorin välisten suojapeltien oikomista ja alapuolisten kumitulppien paikalleenlaittoa, lohkon peltitulppa on irrotettu lohkiksen asennusta varten, eli pientä mukavaa askartelua
Mites on, eikös tuohon pitäisi käydä ongelmitta -93 9000 aeron T5.2:n steg3-boksi? Ja automaattilootahan vaan tykkää kun vääntöä löytyy tarpeeksi ettei ole minkään nuhampumpun perässä
Mites on, eikös tuohon pitäisi käydä ongelmitta -93 9000 aeron T5.2:n steg3-boksi? Ja automaattilootahan vaan tykkää kun vääntöä löytyy tarpeeksi ettei ole minkään nuhampumpun perässä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kansi paikallaan, jako kohdallaan, hommat keskeytyivät tänään siihen kun huomasin vesipumpun olevan väljä ja laturin hiilien olevan loppu, huomenna varaosia kaupasta ja touhu jatkuu Vesipumppu on aikas paljon helpompi lykätä paikalleen kun ei ole kompuraa, pakosarjaa ja turboa tiellä, samoin laturi ennen imusarjaa
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kerrankos sitä hieman stääg tounaignia asentaa. Olen kanssa siinä ymmärryksessä, että "vanha" ja "uusi" T5 olisi rautamielessä samat.ng900aero kirjoitti:Mites on, eikös tuohon pitäisi käydä ongelmitta -93 9000 aeron T5.2:n steg3-boksi? Ja automaattilootahan vaan tykkää kun vääntöä löytyy tarpeeksi ettei ole minkään nuhampumpun perässä :)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Onkos siinä pitkälohkoisessa B234:ssä kampiakselin asentotunnistin kampikammiossa sijaitsevalla aukkolevyllä vai luetaanko se asento hihnapyörän sisässä olevalla pariaukkoisella levyllä?Olen kanssa siinä ymmärryksessä, että "vanha" ja "uusi" T5 olisi rautamielessä samat.
Tuo nyt ei tietenkään estä sitä etteikö rauta olisi sama mutta jos kampiakselin asennon tunnistus eroaa (HALL-anturi vs induktiivinen pick-up) niin ei taida T5.2 ja T5.5 purkit olla vaihtokelpoisia ilman softamuutosta.