Outo vika virtalukossa. 99LEA`74 (oli startin sopivuus)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Outo vika virtalukossa. 99LEA`74 (oli startin sopivuus)

Viesti Kirjoittaja gls »

eli `74 99:n startti hajosi virtalukon jumiutumisen seurauksena n. kuukausi sitten. :x
pari viikkoa taaksepäin sovitin vaihdekepin alustan ja virtalukkosysteemin ´80 manuaalivaihteisesta.

auto on nyt seissyt kuukauden tuossa tallin pihalla, koska 99 Turbo on vienyt kaiken ajan, mutta nyt on talli tyhjänä ja pääsin startin vaihtoon, ja kysymys kuuluu: onko `74 automaatissa ja `77-`84 manuaali vaihteisessa sama starttimoottori?
onko hammastus sama?

tuossa seiskanelosessa ei taida ainakaan olla niitä takimmaisia lohkoon kiinni tulevia 13mm kannalla olevia kiinnitys pultteja?

joku viisas oli muuten hitsannut kanteen tulevan moottorin alakiinnikkeen pakosarjan holkkeihin kiinni, samaan kiinnikkeeseen tulee myös ohjaustehostin kiinni. :?
vedin sen virityksen laikalla poikki ja hitsailen siihen kunnollisen kiinnikkeen.. :roll:
Viimeksi muokannut gls, Ke Marras 16, 2005 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 99LEA `74 startin sopivuus??

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

gls kirjoitti: kysymys kuuluu: onko `74 automaatissa ja `77-`84 manuaali vaihteisessa sama starttimoottori? onko hammastus sama?
tuossa seiskanelosessa ei taida ainakaan olla niitä takimmaisia lohkoon kiinni tulevia 13mm kannalla olevia kiinnitys pultteja?
Varaosakirjan mukaan bendix-laite on eri, mutta en usko sen johtuvan hampaista, koska -75 malleihin on tullut uudempi versio startista. Eli siinä on se takapään tuki, -76 malleihin on tullut lisäksi lämpösuojakilpi mukaan. Tehoista en osaa sanoa muuta kuin uudempi versio on parempi (tehokkaampi)? Tuo startti käy mielestäni jopa H-koneeseen jos on pakosarjan alle sijoitettu. Takapään tuen ja lämpökilven mukaan ottamisen kanssa saa vähän painiskella. :D
Vanhempi:Bosch 0001311039, uudempi:Bosch 0001311108
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ok. kiitos tiedoista. :)

otin pakosarjan pois ja startissa on hieman erillainen takakiinnitys kuin uudemmissa, mutta tuon kiinnitysraudan kyllä saa laitettua uudemman malliseen.

se vaan että vika ei ollutkaan startissa, vaan isäntä löysi virtalukon pohjasta.. :x kannattais varmaan tarkastaa että toimiiko ennen kuin asentaa paikalleen..

eli irrotin pakosarjan ja moottorinkiinnikkeen turhaan..noita johtoja pitää muutenkin uusia, pari releen pohjaa sulanu ym..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Eilen illalla laitoin toimivan virtalukon pohjan (mittauksilla edellinen toimi myös)

piuhat kiinni (on oikein) ja kokeilin startata :arrow: ei eloa.
otin virtalukon pohjan irti ja pyöritin meisselillä startti asentoon niin toimii!!! 8O

eli kun pohja on oikein paikallaan niin ei pelaa..ja kyse on automaatista, johon on vaihdettu vaihdekepin alus-systeemi manuaalista...

pisteet sille joka ratkaisee mysteerin.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko siinä itse lukossa jotain häikkää? Pitäisi sen starttaavan paikoillaankin, kun kerta starttaa irtikin, luulis ainakin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lukkomekanismi toimii myös, vasta uusin koko paskan virtalukon jumiutumisen takia.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Automaatin startti

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

gls kirjoitti:Eilen illalla laitoin toimivan virtalukon pohjan (mittauksilla edellinen toimi myös)

piuhat kiinni (on oikein) ja kokeilin startata :arrow: ei eloa.
otin virtalukon pohjan irti ja pyöritin meisselillä startti asentoon niin toimii!!! 8O

eli kun pohja on oikein paikallaan niin ei pelaa..ja kyse on automaatista, johon on vaihdettu vaihdekepin alus-systeemi manuaalista...

pisteet sille joka ratkaisee mysteerin.. :)
Katselin EPC:stä että 900:ssa on eri ratassarjat lukitukselle automaatissa ja manuaalissa.
Vanhoissa on samat osat mutta onko -80 mallissa enää? Mulla ei ole tietoa enempää aiheesta. Olisko joku joka osaisi tarkentaa?? :oops:
Tarkistitko että vaihtamasi osat olivat samanlaisia kuin vanhat?
Jokin kieli tai muu osa voi olla esm. eri asennossa?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Tarkistitko että vaihtamasi osat olivat samanlaisia kuin vanhat?
Jokin kieli tai muu osa voi olla esm. eri asennossa?
sivusilmällä vilkuilin.. :oops:

täytyy huomenissa aukaista ja katsella mikä voisi olla vialla, ja katsoa onko osat samanlaiset..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin