Suksiboksin ja taakkatelineen valinta
Suksiboksin ja taakkatelineen valinta
Tervehdys kaikille!
Muutamien hapuiluvuosien jälkeen olen taas palannut Saabin ratin taakse.
Aiempi monen vuoden tuttavuus oli -89 mallin 900c, nyt ajelen -00 mallin 9-3t Sportilla.
Kysyisin neuvoa suksiboksin + taakkatelineen hankintaan. Olisiko kenelläkään hyviä suosituksia - tai varoituksia?
Mahtuuko 9-3:n päälle järkevästi 225 cm mittainen boksi? Kaikenlainen kokemusperäinen tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
Muutamien hapuiluvuosien jälkeen olen taas palannut Saabin ratin taakse.
Aiempi monen vuoden tuttavuus oli -89 mallin 900c, nyt ajelen -00 mallin 9-3t Sportilla.
Kysyisin neuvoa suksiboksin + taakkatelineen hankintaan. Olisiko kenelläkään hyviä suosituksia - tai varoituksia?
Mahtuuko 9-3:n päälle järkevästi 225 cm mittainen boksi? Kaikenlainen kokemusperäinen tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
-
- "Hölösuu"
Mulla oli suomalainen Alfan vanha täyspitkä ja leveä boxi viime talven ja hyvin toimi. Ainoa ongelma oli tuo peräylitys eli takaluukku osuu boxiin kun aukoo og9-3:n takaluukkua. Vaihdoin kesällä uuteen "täyspitkään" calixiin ja ongelma on sama. Kuvittelin toisin kun edellinen oli alunperin farkkumersun boxi. Ja se muuten on lasi kun osuu boxiin joten kannattaa avata takaluukku varovasti. Takalasi ei ole halpa
Kokeilin monia boxeja ja kaikki lepattaa kovassa vauhdissa johtuen saabin kovin lyhyestä kattotelineiden välistä. Mutta ei se uusikaan ole irti lähtenyt 150 vauhdissa
. Ja talvi nopeuksilla ei juuri kulutustakaan lisännyt. Ja itse asiassa ei muuten kesälläkään, ainoa ongelma on lisämelu jota tulee oikeasti paljon. Päivitä stereot ensin 
Kuva moisesta:

Kuva moisesta:

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Mulla oli omassa 9-3:ssa Thulen telineet ja Thulen täyspitkä boksi. Boksissa oli sen verran vaihtoehtoisia kiinnitysreikiä, että sain sen asennettua ilman takaluukun kiinniottamista. Jäi vielä 20 mm rakoa kun takaluukku oli auki. Nyt sama boksi tonnarissa ja toimii ihan samalla lailla.
Meni nyt jo harkintaan uuden boksin hankinta kun näin tuon Thulen uuden pikakiinnityssysteemin. Noiden vanhanaikaisten rautojen+sormiruuvien takia pysyy boksi ja kattotelineet yhtenä pakettina koko talven.
Meni nyt jo harkintaan uuden boksin hankinta kun näin tuon Thulen uuden pikakiinnityssysteemin. Noiden vanhanaikaisten rautojen+sormiruuvien takia pysyy boksi ja kattotelineet yhtenä pakettina koko talven.
-
- "Hölösuu"
Minkä hintanen on tuollainen Thulen boxi(ja malli)? Menee harkintaan jos ei ota takaluukkuun. Yhtä Thulen mallia kokeilin ja se kyllä otti luukkuun mutta malleja lienee aika monia. Calixissa oli mukava "pikakiinnitys"; pyöritä kahvaa ja paina alas. Ei mene kovin montaa minuuttia kiinnitykseen. Tosin parempiakin olen nähnyt.
Ei mitään muistikuvaa hinnasta, varmaan melko edullinen kun tuli hankittua. Ostoaika oli 2000 syksy.Psychocowboy kirjoitti:Minkä hintanen on tuollainen Thulen boxi(ja malli)? Menee harkintaan jos ei ota takaluukkuun. Yhtä Thulen mallia kokeilin ja se kyllä otti luukkuun mutta malleja lienee aika monia. Calixissa oli mukava "pikakiinnitys"; pyöritä kahvaa ja paina alas. Ei mene kovin montaa minuuttia kiinnitykseen. Tosin parempiakin olen nähnyt.
Kävin tarkistamassa tuossa varastossa; ei ollutkaan "Thule" vaan "Jetbag made by Thule".

-
- "Hölösuu"
Kiitoksia Tevisu! Jos vaan viitsit katsoa mallin niin olen kiitollinen. Kokeilin nykyisiä Thulen malleja kesällä, jotka ovat siis muotoilultaan ihan vulva 60 muotoisia ja ongelma on sama; osuu luukkuun. Tosin hinta oli kaksinkertainen Calixiin verrattuna
. Ja kattotelineinä on saabin omat tellingit. Ja asiaan: toivottavasti Peikko 13 saa vinkkejä
. Yhden laatikon muuten löysin Jkylän Laakkoselta joka ei osunut luukkuun mutta hinta oli 850€ joten sinne jäi.

Malli edelleen saamatta, mutta pari kehnoa kuvaa:
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/boxi1.JPG
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/boxi2.jpg
Kuten kuvista näkyy, ihan perus-budjetti-boksi. Ajanut asiansa aika monet reissut. Viiden hengen lasketteluvehkeet (sukset+sauvat) menneet ongelmitta.
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/boxi1.JPG
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/boxi2.jpg
Kuten kuvista näkyy, ihan perus-budjetti-boksi. Ajanut asiansa aika monet reissut. Viiden hengen lasketteluvehkeet (sukset+sauvat) menneet ongelmitta.
-
- "Hölösuu"
Kiitos vinkeistä! Olin pohtinut uudessa Fixus -lehdessä mainostetavan Calixin 225x80 boksin hankkimista. Boksi näyttäisi kuvan perusteella olevan kovasti samanlainen kuin Psychocowboyn Calix, joten oletettavasti sekin
nasahtaisi takaikkunaan. Pitää etsiskellä noita "Jetbag made by Thule" -bokseja, muistaakseni ainakin AD on niitä kaupitellut.
nasahtaisi takaikkunaan. Pitää etsiskellä noita "Jetbag made by Thule" -bokseja, muistaakseni ainakin AD on niitä kaupitellut.
Käy sovittamassa myös Mont Blancin boksia. Ostin itselleni sellaisen, koska vanha Thulen boksi ei sopinut 9-3:n katolle takaikkunaa kolhimatta. Boksissa on pituussuuntaan n. 30-40 cm säätövaraa. Riittää mainiosti. Kiinnitys pikalukoilla, "keskuslukitus", kevyesti toimiva kansi pumpuilla. TM:n testivoittaja parin vuoden takaa, hinnaltaankin huomattavasti edullisempi kuin vaikkapa Thule. Olen ollut tyytyväinen. Mallinumeroa en muista...
topi
Mutsi on ostanut varmarigolffia varten jonkun ad-myymälän boksin. Saas nähdä jos vaikka Lapin reissua varten joutuu sovittamaan sen katolle. Kait se olis koeponnistettava ennen sitä.
Sehän tässä vaan mietityttää, että pysyykö kolkki pystyssä tollasen lootan kanssa sivutuulessa ja paljonko se nostaa kulutusta?
Sehän tässä vaan mietityttää, että pysyykö kolkki pystyssä tollasen lootan kanssa sivutuulessa ja paljonko se nostaa kulutusta?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
Jos ei löydy niin ei toi Calixikaan ole pahimmasta päästä. Luukkua ei jää aukeamatta varmaan kuin sentin verran eli tuskin rikki menee. Ihan uusilla pumpuilla on pari kertaa unohtunut tuo boxi vielä on ikkuna tallellapeikko13 kirjoitti:Kiitos vinkeistä! Olin pohtinut uudessa Fixus -lehdessä mainostetavan Calixin 225x80 boksin hankkimista. Boksi näyttäisi kuvan perusteella olevan kovasti samanlainen kuin Psychocowboyn Calix, joten oletettavasti sekin

Topin kehotuksesta kävin tutustumassa Mont Blancin malleihin ja niistä löytyikin sopiva musta Colorado -malli (223x70x38), jonka säätövarat riittivät siihen, että boksin ja takaikkunaan väliin jäi noin puolen sentin turvaväli - ja on hyvän tuntuinen boksi muutenkin. Olettaisin, että myös monissa muissa Mont Blancin malleissa boksin säätövara riittää 9-3:n hatchbackiin.
Kiitokset kaikille pähkäilyprosessissa avustaneille
Kiitokset kaikille pähkäilyprosessissa avustaneille

-
- "Hölösuu"