Vähäpäästöisestä t8:sta -> t16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Vähäpäästöisestä t8:sta -> t16

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Olen ajatellut vaihtavani t16-tekniikan tuohon allekirjoituksesta löytyvään t8 specialiin. Ongelma on, että t8 on leimattu vähäpäästöiseksi ja tekniikka olisi -89 t16, mutta ei vähäpäästöinen.

Hommahan on niin, että tuohon autoon ei voi vaihtaa ei-vähäpäästöistä konetta, vaan uuden myllyn on täytettävä t8:n päästöehdot.

Mitä teknistä eroa on t16 kat ja t16 ilman kattia -koneilla? Jonkinlainen lambdaohjaus lienee t16 katissa, voiko lisätä jälkikäteen? Näkyykö moottorikoodista kumpi kone on kyseessä? Ei kai muutoskatsastuksessa tarvita moottorin luovuttavan auton valmistenumeroa?

Jos siis ajatellaan, että moottori on tämä t16, autossa on t8:n putkisto katalysaattorilla ja kone herkistellään katsastusta varten samoihin päästölukuihin mitä t8 on, meneekö läpi?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei mene läpi ellet laita vähäpäästöistä T16 tekniikkaa ja esitä papereita luovuttaja-autosta, että se on myöskin vähäpäästöinen.

Jos laitat jonkun muun tekniikan katteineen lambdoineen niin joudut teettämään VTT:llä 1000 euron päästötestit että auto hyväksyttäisiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Näin vähän arvelinkin. Täytyy siis yrittää metsästää vähäpäästöinen t16 tekniikanluovuttajaksi. Kiitos nopeasta vastauksesta. :)
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei sen tekniikan tarvi olla vähäpäästöinen tai vähäpäästöisestä. Riittää, että siinä on kat ja luonnollisesti polttoaineensyöttö joka ohjaa poltetta niin kuin kat-autossa pitää (rikastaa-laihentaa-rikastaa-...) ja kattimallin apc tai samoihin arvoihin modattu apc.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

dimebak kirjoitti:Ei sen tekniikan tarvi olla vähäpäästöinen tai vähäpäästöisestä. Riittää, että siinä on kat ja luonnollisesti polttoaineensyöttö joka ohjaa poltetta niin kuin kat-autossa pitää (rikastaa-laihentaa-rikastaa-...) ja kattimallin apc tai samoihin arvoihin modattu apc.
Ei riitä. Lambda on sitä varten pääasiassa, ettei vääränlainen seos pääse polttamaan kattia. Tuo laiha-rikas oskillointi on kapeakaistaisen lambdan rajoittuneisuudesta johtuvaa.

Vaikka laittaisit kaksikin kattia vehkeeseen niin se ei vähäpäästöisenä läpi mene, ennenkuin todistat sen uusille autoillekkin tehtävällä päästömittauksilla, eli g/km, kylmäkäynnistys jne. Tai että todistat tekniikan olleen tehtaalta jo vähäpäästöinen.

Tervetuloa Suomeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eikö se ole ihan sama mistä se kone on, jos polttoaineensyöttö ja apc on kattiautosta?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin sitä vois terveellä järjellä luulla, mutta AKE ja katsastus eivät operoi sillä. Toisinsanoen pitää koko paketin olla vähäpäästöisestä tai sitten se on todistettava jotenkin. Ehkä lappu Saabilta, että vanhempi T16 kone johon on lisätty kattiauton ruisku täyttää vaatimukset kelpaisi mutta eipä sellaista lappua taida saada.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

jcarlson kirjoitti:
Tervetuloa Suomeen.
Osuvasti sanottu 8O
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No ei juma. Sitäpä on sitten kiva metsästellä tuommoista tekniikkaa. Onnea vaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900S-mallia, eli matalapaineturboa on myyty 90-93. Niistä löytyy tuollaiset vähäpäästöisen vaatimukset täyttävä tekniikka. Viimeisimmistä löytyy vieläpä täysin sama ruiskutusjärjestelmä (lastu siis), joka on täyspaineturboissakin. IC:n ja APC:n asennuksella niistä saa tehtyä näppärästi täyspaineturboja. Luulis löytyvän jo nuita tekniikoita, kun sieltä täältä jo kuuluu näitäkin puretun tekniikanluovuttajiksi korin hapannuttua tai kolaroinnin takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin