Pöytäkone jumissa

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Pöytäkone jumissa

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli mikähän voisi olla vikana tuossa meidän iänikuisessa pöytäkoneessa mikä oli joskus aikanaan käytössäkin,eli joku 266mhz pentium tuo on mutta kun käynnistää koneen niin kovalevy rutisee sekunnin pari ja sitten jää vilkkumaan se "lataamisen" merkkivalo.Mitään ei kuulu sen jälkeen eikä sammu virtanapista,joutuu sammuttamaan koneen takaa pääkytkimestä.Ei kerkeä edes näyttö lähteä päälle,vaikka normaalisti se lähti automaattisesti kun käynnisti koneen.

Näyttiksen vaihdoin johonkin toiseen alkupään 3d-korttiin,kun luulin että siinä olisi vika mutta sama juttu,ei lähe tulille niin ei.

Voisikohan kovossa olla jotain hämminkiä.Tossa taitaa olla joku 6GB:n levy tai jotain sinnepäin.

98 Wintoosa tossa on asennettuna jos siitäkään tiedosta mitään hyötyä on.

Kivahan tuo olisi saada pelaamaan,voisi antaa vaikka kaverille.
Satuin vaan löytämään tuonkin varastosta kun etsin sieltä renkaita yksi päivä... 8O
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Niin mutta miten saan sen korjaus-asennuksen edes päälle kun ei mene edes biossiin että saisi boottauksen kohteeksi ekaksi sen cd:n?
Rutisee vain vähän ja jää jumiin...mitään tekstejä ei ilmeisesti kerkiäisi tulla edes näkyviin,tai eipä ainakaan näy kun ei mene näyttö päälle.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta että muisti kammat ovat takuulla kiinni ( ja ovat vielä sopivaa sorttia ), ja että se näytönohjain
tuli varmasti kiinni.
Ja samalla voi katsoa että kaikki johtimet ovat kiinni kovolla ja levyasemissa..yms..

*kovolta löytyy mm..reset painike josta koneen saa perusasetuksille, tai
sitten otat sen nappi pariston pois hetkeksi*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
M.p.
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 16:49
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M.p. »

Vaihdoitko sen pelkkään 3d korttiin, vai 3d näytönohjaimeen?
Jos pelkkä 3D kortti, täytyy olla myös näytönohjain kiinni, ja niissä välikaapeli, kokemusta on.
Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Ei se kovo voi olla (ainakaan pelkästään) jos ei biosiinkaan mene. Veikkaisin, että biosin patteri on lopussa. Emolevystä löytyy jostain semmonen litteä, halkasijaltaan n. 2cm paristo (3V), joka pitää biosin muistin tallessa, kun kone ei saa virtaa. Onpi usein loppu, jos on kone kauan seissyt. Mittaa sen napajännite, ja jos on paljon alle 3 voltin niin vaihda mokoma.

EDIT Ja voit kokeilla käynnistää koneen kovo irti. Silloinkin pitäisi päästä biosiin jos se toimii.
Viimeksi muokannut puu, Ti Marras 15, 2005 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Kaverin koneessa oli samanlaista oireilua ja syyksi paljastui virtalähde. Ei siis ollut kokonaan mykkä mutta sieltä puuttui "vaihe" (joka nyt ei ole varmaan ihan oikea ilmaisu mutta lyhyesti sanottuna siitä oli kyse).
Eli jos mahdollista niin kokeile powerin vaihtoa.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Otapa ekana emolta irti kaikki muut kortit, paitsi näytönohjain. Myös muistit.
Irrota myös korppuaseman, cd-aseman ja kiintolevyjen kaapelit.
Sitten käynnistystestit osia lisäten. (Jos emo herää)

Emoa voi kokeilla myös ilman näytönohjainta, jolloin emon herätessä pitäisi kaiuttimesta tulla joku piippikoodi.

Osia kannattaa lisätä järjestyksessä:
Näytönohjain
Muistit yksitellen, jos SDRAM:eja, SIMM:it muistaakseni pareittain.
Kiintolevy
CD
Korppuasema
Verkkokortti (jos on)
sitten ääni- yms romut

Tällä konstilla löytynee viallinen komponentti

Powerin voi mitata ihan yliesmittarilla. Tuossa lienee ihan AT-liittimet?
Musta = maadoitus, keltainen +12 V, punainen +5V ja sitten taisi olla yksi -5V (?)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo eli vaihdoin koko näytönohjaimen,ja sama tulos oli ennen ja jälkeen vaihdon.Vaihdan kohta vanhan takaisin,ei taida siinä olla vika.

Kone oli siis tutuilla käytössä tuossa kesemmällä ja joku päivä se ei ollu lähteny enää käyntiin vaan jääny vilkuttamaan sitä "toiminta"-valoa.

No otin koneen takasin itelleni ja jätin suoraan varastoon,ja nyt viime viikolla satuin hakemaan sen sieltä pois,halusin kokeilla miten se tarkalleen oireilee,kuten ekassa viestissä ilmenee.

Täytyypä kokeilla tuota osien irroittelua,tuo polttava cd (ei ole kuin vuoden vanha x52)ei edes aukea silloin kun vilkuttaa tuota valoa,muistia silloin joskus pari vuotta sitten lisäsin tuohon,siinä oli niitä pitkiä kampoja ja lisäsin muistaakseni niitä lyhyitä.Mitkälie simmit ja dimmit.
Ja toimi ainakin silloin moitteettomasti,näkyi järjestelmäosiossa että muisti tuplaantui...huimat 64mb. 8)
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo nyt otin kaikki romut pois.
eli lähti muistit (1 pitkä ja 2 lyhyttä),verkkokortti,äänikortti,cd,korppuasema ja kovo.
Sitten testi,ei toimi.Vielä näytönohjain pois,testi,ei toimi.
Patteri pois emosta,sama juttu.Ei piippaile,vaan heti kun käynnistää niin jää se valo vilkkumaan ja emossa hyrrää tuuletin.

Eli olisko emo kökkönä?

Mulla on pari varakonetta mistä saisi satunnaisia osia,toimisiko uusi emo kun niihin muihin koneisiin ei ole mitään ajureita tallessa?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

jblgti1200 kirjoitti:Joo nyt otin kaikki romut pois.
eli lähti muistit (1 pitkä ja 2 lyhyttä),verkkokortti,äänikortti,cd,korppuasema ja kovo.
Sitten testi,ei toimi.Vielä näytönohjain pois,testi,ei toimi.
Patteri pois emosta,sama juttu.Ei piippaile,vaan heti kun käynnistää niin jää se valo vilkkumaan ja emossa hyrrää tuuletin.

Eli olisko emo kökkönä?

Mulla on pari varakonetta mistä saisi satunnaisia osia,toimisiko uusi emo kun niihin muihin koneisiin ei ole mitään ajureita tallessa?
Emo, prossu tai poweri rikki.

Mulla olisi muuten joutavana 1 kpl ATX-emo ja 700 MHz pena 3 koteloineen :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

No niin,nyt otin varakoneen esille jossa oli rikkinäinen poweri,vaihdoin emon siitä tuohon korjattavaan koneeseen (prossu P3 ???Mhz),muistia oli 2x 256mb palikkaa.
Laitoin piuhat kiinni,ainakin mielestäni ja kokeilin niin kone lähtee päälle,mutta rupeaa piippaamaan melkein heti käynnistyksen jälkeen ja jumiin siihen paikkaan.
Kaikki muut roinat oli siis taas irti,eli ne kovot,cd,korppu...ym.

Muisititkin käytin irti ja kokeilin,mutta taas sama tulos.

Onko noilla sleep led,key lock ja muilla pikkupiuhoilla mitään väliä vaikka ovat nyt irti,kiinni emossa niistä on vain power switch ja reset switch?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
nellsi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 21:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nellsi »

Kannatan minäkin tuon virtalähteen vaihtamista. Itsekkin vaihdoin omaan pöytäkoneeseeni uudet sisuskalut ennen kuin uskoin, että vika on virtalähteessä. No saimpahan samalla "hieman" tehokkaamman koneen itelleni. Ja oireet olivat aivan samat (+ kanin hiekkalaatikon pölyä joka paikka täynnä. Oli siinä vieressä.).

Virtalähteitähän saa käytettyinä ja testattuina alk 5 € kpl ja uusia 30 € ylöspäin.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Nyt laitoin tuohon koneeseen sellaisen emon missä on AGP-väylä,ja siinä on PII 266MMX-prossu,ja tuolla emolla kone lähtee käyntiin niin ettei tule niitä piippauksia,edellyttäen että muistit on irti,mutta jää johonkin alkuun jumiin.
Jos laittaa muistit kiinni,niin tulee käynnistäessä 1 pitkä ja 3 lyhyttä piippausta.

Powereita olen vaihtanut jo 3.Yksi oli rikki (ei ollut alunperin kiinni),ja toinen toimi,ja on nytkin kiinni.Taitaa olla jotain vähän päälle 200W tehoiltaan.

Kumma kun tuo näyttö ei lähde täysin kokonaan päälle vaan jää siihen valmiustilaan,se merkkivalo näytössä pysyy vain oranssina vaikka rämppää virtakytkintä.

Näytönohjaimia oon kokeillu jo 2 tuohon AGP-väylään käypiä,toinen oli ATI Rage II ja toinen joku Voodoo II 3Dfx.
Kummallakin sama juttu.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

käskit antaa vinkkejä...osta jostain parilkympil joku 500mhz kone ni tartte tommosten kans tapella :D
BMW 525iA Touring Executive
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Oisin jo heittäny tonkin roskiin mutta tästä tuli niin mielenkiintoinen kun ei toimi vieläkään,ja osia on kokeiltu jo yksi säkillinen... 8O

Ei passaa luovuttaa,eihän ohjekirjojakaan saa lukea koskaan ennenkuin on aivan pakko. :lol:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vastaa Viestiin