Den glider in...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuli tänään GM:ltä tuo suomenkielinen vm. 93 Saab 9000 manuaalikin, mutta tuossa ei näyttäisi äkkiseltään olevan Aerosta halaistua sanaakaan
Aero tulikin mallina ´93 1/2, eli vuoden 1992 puolella tehty käsikirja ei sisällä siitä halaistua sanaa.
Kyllä siinä silti se 225 pitäis olla. Diilereillä oli silloin ollut tarjolla erillinen pikku kirjanen - 9000 Aero.
Ja sattuneista syistä on aika harvinainen vihko täällä suomessa...
löytyy muistaakseni ainakin saabcentral.com sivulta ladattavaksi englannin kielisenä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Kattoikkuna meinaa vähän resonoida kaupunkinopeuksissa muhkuraisessa talvikelissä... oiskohan tuohon jotain fixausopasta johnai?
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Pe Joulu 02, 2005 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Vaikuttaisi tulevan luukun etureunan maastosta... kun luukun takareunaa nostaa hiukan niin reso häviää... mutta takareunan tiiveyden kustannuksella. Kai tuohon voi jonkunlaisen tiivistysnauhapatentin tms. yrittää kehittää.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

tais olla jotn. karvasta tuo... mistähän noita gummisia tiivisteitä saisi?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Luukun natinoita voi yrittää vähentää säätämällä luukkua eri asentoon tai voitelemalalla tiivistettä jollakin sopivalla.

Kattoluukun tiivisteen hinnasta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24076

Kattoluukun irrottaminen, säätäminen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19495

Kattoluukun moottorin releestä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22170
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Kokeilin koputella luukkua rystysellä ja tuntuu tuolta oikeasta reunasta/etureunasta särisevän... oiskohan joku kiinnitys löystynyt tuolta mekanismista tai jotain...

Ostin tuossa eilen rakotulkin, jotta voin justeerata jatkossa tulppien kärkiväliä kohdilleen.

Voisko muuten tuosta Antilock (abs) jatkuvasta palamisesta startista asti päätellä, että vika ei ole pyöräsensoreissa?
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No ny alko vastustamaan... rento viikonloppukeikka kotopuoleen Kainuuseen kääntyi painajaiseksi. Käväsin öljyt vaihtamassa ja samalla ruikkasin takeltelevaan virtalukkoon WD-40:stä kun työkaveri tuota suositteli. Tästä seurauksena lukko ei suostunut kääntymään tippaakaan ..ei edes vähemmän kuluneella vara-avaimella.

Lauantaina klo 16 aikoihin oli vähän apua tarjolla... Kajaanin Saabin kaverilta ja erään purkaamon jampoilta sain sen verran luurilla ohjeita, notta ei auta kuin lukon poraus, kun ei kerran suostu yhtään liikkumaan. Serkkupoika kattoi täältä klubilta liudan vastaavia elämyksiä ja löysipä jonkun kuvankin välittäen puhelimella infoa paikanpäälle. Sitte eiku poraamaan vaan. Illalla kaheksan jälkeen (putkeen olin värkännyt autoa 7 tuntia tauotta) täytyi kömpiä kotio nukkumaan ilman autoa varsin ankeissa tunnelmissa. Sunnuntaina kuitenkin piti päästä Rovaniemelle tavalla jos toisella.

No seuraavana aamuna vielä netistä kuvien syynäystä ja uusin silmin hallille lukon kimppuun ..ja tuottihan se sitten tulostakin. Ei tarvinu hyvin poratun reijän reunoja kuin vähän talttaruuvimeisselillä "hienosäätää" ...pääsin sitten painamaan se lukitussalvan sisään ja repäsemään lukkopatrunan pihalle. Porata ei sitten kannata kuin maksimissaan 5cm ..eli haitat kokonaan muruiksi ja viimesestä haitasta vielä 0.5-1.0cm jolloin tuo lukitussalpa pääsee painumaan sisään ja patruuna lähtee. Virta-avaimena toimii nyt sitten tuo ruuvimeisseli. Käytetty uusi lukopatruuna tilattu romuttamolta ...pitäisi olla huomenissa täällä...

Mutta ei siinä vielä kaikki... ihmetyttämään alkoi auton tavallista matalampiääninen murahtelu... emäntä jo epäili konepellin alla majailevan V8:n. Vilasu auton alle paljasti ruosteeseen katkenneen piipun ja avot ...viikonloppu oli täydellinen! :twisted: Jääpaukkuisella talvikelillä putki tärisi varmaan sen verran enemmän notta meni poikki.

Tilasin sitten juuri Motonetistä 92-- 2.3 Turbo välipöntön (koukku putkesta oikealla) 74€ risat hintaan. Voisiko joku varmistaa, että Motonetin piippu käy tähän 93- Aeroon?

ABS:ien tilanne piti selvitä tänään Wetterillä... eikä mitä @uittu! 14:30 oli varattu aika... jonne menin hyvissä ajoin jo kymmentä minuuttia aiemmin. Piti istua odottelemaan aulaan edellisen auton valmistumista ja että korjaaja tulee minut noutamaan. Noin tunnin päästä tuli tiskiltä kaveri sitten ilmoittamaan, ettei heidän testerinsä pystykkään lukemaan ABS:n koodeja koska sitä ei ole päivitetty. Autoa ei siis edes otettu sisään. Ei mulqvistit sitten voineet soittaa aiemin antamaani puhelinumeroon etukäteen tätä tietoa(paikanpäällä olin yli viikko takaperin käynyt ajan varaamassa). Töistä lähdin tätä varten 2 tuntia etuajassa. :evil:

Ilmeisesti Rovaniemeä lähin 93 vuosimalliin sopiva testeri on Kajaanissa... jippikaijee.... notta tämmöstä täällä. Ei onneksi hermot vielä menny :wink:
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ma Marras 21, 2005 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ahtopaine kirjoitti:No ny alko vastustamaan...
Lievältä vastustamiselta tuo tosiaan kuulostaa.
Käytetty uusi lukopatruuna tilattu romuttamolta ...pitäisi olla huomenissa täällä...
Se WD-40:n suihkiminen oli siis viimeinen tikki. Varmaan kokeilit houkutella lukkoa kääntymään viimeisen kerran auki toisenkin tunnin.

Uuden lukkopesän saat sarjoitettua omalle avaimelle lukkosepällä. Jos ei lähempää löydy, niin Helsingissä Auto-Avain palvelee myös postitse. Lukko kuoreen ja sarjoitustyö tilaukseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Joo avaimia vääntelin varmaan tunnin jos toisenkin... löytyy ihan täältä Roistakin lukkovirma tuohon sarjoitukseen.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Stressfläkt kirjoitti:Tänään käytin tonnaria oulun ruskon konttorilla ja halus sen päästövaatimus lapun.
Sano että riitti joku vanhempi rekisteritodistus ruottista missä lukee se päästövaatimus.
TA31 avgasnorm taitaa mulla lukea.
Uudemmissa otteissa puuttuu kyseinen tieto.
Minäki kävin viime vkl. ruottista hakemassa aeron.

Tuli muutaki laittoa kans tuossa yksilössä että saa kilpiin, vaikka juuri oli ruottissa katsastettu.
Katsokaa auton paperit läpi ettei autoistanne löydy vanhempaa rek.otetta sillä niissä on pakokaasupäästöt merkattu rekisteriotteeseen, jos löytyy niin antakaa se katsastusmiehelle sillä siinähän on myös auton runkonumero ja sen pitäisi ake:n mukaan kelvata. Olen myös ollut katsastamassa autoa missä ne päästöt oli tarraan merkattuna konehuoneessa ja sekin kelpasi.

Tuo katsastus tapahtuma on näköjään joka paikassa erilainen "pelleily"
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

valtteri kirjoitti:
Stressfläkt kirjoitti:Tänään käytin tonnaria oulun ruskon konttorilla ja halus sen päästövaatimus lapun.
Sano että riitti joku vanhempi rekisteritodistus ruottista missä lukee se päästövaatimus.
TA31 avgasnorm taitaa mulla lukea.
Uudemmissa otteissa puuttuu kyseinen tieto.
Minäki kävin viime vkl. ruottista hakemassa aeron.

Tuli muutaki laittoa kans tuossa yksilössä että saa kilpiin, vaikka juuri oli ruottissa katsastettu.
Katsokaa auton paperit läpi ettei autoistanne löydy vanhempaa rek.otetta sillä niissä on pakokaasupäästöt merkattu rekisteriotteeseen, jos löytyy niin antakaa se katsastusmiehelle sillä siinähän on myös auton runkonumero ja sen pitäisi ake:n mukaan kelvata. Olen myös ollut katsastamassa autoa missä ne päästöt oli tarraan merkattuna konehuoneessa ja sekin kelpasi.

Tuo katsastus tapahtuma on näköjään joka paikassa erilainen "pelleily"
Päästöt on merkattu toki rekisteriin, mutta kuulemma pitäisi olla ne meluarvotkin, joita ei Ruattin rekisteristä löydy --> hommaa vaatimuksenmukaisuustodistus ja maksa 160€ A4 -paperista.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Päästöt on merkattu toki rekisteriin, mutta kuulemma pitäisi olla ne meluarvotkin, joita ei Ruattin rekisteristä löydy --> hommaa vaatimuksenmukaisuustodistus ja maksa 160€ A4 -paperista.
Niinkuin tossa jo totesin niin tuo katsastus tapahtuma on kyllä joissakin paikoissa todellista pilkun nu...ista.
Olisi varmaan tarpeelista kirjata tuonne maahantuonti osastolle nämä pahimmat pilkunviilaus katsastusasemat ylös ettei ihmiset niissä kävisi.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No onhan tämä ny aivan täysin persiistä olevaa kusetusta kun joidenkin meluarvojen takia joutuu ysitonnariin hommaamaan jotain keleen todistuksia. Ihan niinku näitä olisi valmistettu joskus jollain väärillä meluarvoilla... hitto mittaisivat vaikka desipelimittarilla ne äänet jos pelkäävät ihmisten korvien puolesta, vaikka kuulehaan tuon ny ihan korvallakin jos auto ääntää niinku palosireeni tms. Ihan sairasta spedeilyä on kyllä tämä touhu... :evil:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukosta vielä - oliko lukko ennen totaalista jumittumista jo sellainen, ei saanut nolla-asennosta käännettyä virrat päälle kuin kerran. Ja jos käänsi takaisin täysin nollille, piti ottaa avain välillä ulos, jotta sai taas virrat päälle?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10651

Ilmeisesti 300tkm lyhyen ajon kilometriä riittää virtalukolle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ei sitä avainta tarvinu uudelleenkäynnistyksessä pois ottaa... vain käyttää nolla-asennossa.... vähän saatto joutua hakemaan avaimen asentoa kyllä.
Vastaa Viestiin