Olisiko painevaraajassa vika?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Olisiko painevaraajassa vika?

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Saabissa omituinen käyttäytyminen käynnistettäessä, oli auto kylmä tai lämmin. Normaalisti saabit (ainakin ne jotka minulla ollut) kun avainta vääntää niin käynnistyy ilman kaasupolkimeen koskemista. Mutta nyt jos käynnisätä niin että ei paina kaasua samalla niin "hörähtää" käyntiin mutta sitten sammuu heti. Ja kun yrittää senjälkeen käynnisttää ilman viivettä niin saa käyntiin niin että pumppaa kaasupolkimella samalla kunnes aikansa sahaamalla saa käyntiin. Tämän käynnistys ongelman voi kiertää niin jos ekana kertana painaa kaasupoljinta puoleen väliin samalla käynnistäen niin käynnistyy hyvin. Voisiko se painevaraaja siellä tankin kyljessä aiheutta tuollaista käyttäytymistä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ettei vaan suuttimet vuoda? Silloinhan imusarjassa on odottamassa melko "tujakat" annokset bensaa, kun kone pyörähtää ekan kerran...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Mertmi kirjoitti:Ettei vaan suuttimet vuoda? Silloinhan imusarjassa on odottamassa melko "tujakat" annokset bensaa, kun kone pyörähtää ekan kerran...
Ihan kuin se polttaisi bensan käynnistyessä mutta sitten siinä samassa tapahtuu jotakin että sammuu heti. Ja kun heti perään yrittää käynnistää ei lupaa ennenkuin pumppaa samalla sahaesssa. Mikä sen kaasupolkimen vaikutus oikein on kun se saa auton käynnistymään hyvin jos muistaa pitää sen puolessavälissä käynnistäessä. (Siis ennen kun tullut se huti käynnistys) Autolla ajettu vaivaiset 200000km voiko suuttimet olla loppu?

Auto on siis saab 900i -86.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Suuttimien vuoto on helppo testata. Oon joskus aiemminkin kirjoitellu ohjeet. Mutta mielellään kylmällä koneella ettei roihahda.

Toi kaasunpainaminen vaikuttaneen siten että jos suutin on vuotanut tai paineakku on sökö niin bensaputkissa on ilmaa. Ja kun painetaan kaasua niin ilmamäärämittarin lautanen pääsee nouseen ja silloin se lykkää enempi tavaraa/ilmat pois putkista jolloin lähtee sitten käymään.

Kyllä suuttimet voi olla noilla kilsoilla sököt.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tetammi kirjoitti:Suuttimien vuoto on helppo testata. Oon joskus aiemminkin kirjoitellu ohjeet. Mutta mielellään kylmällä koneella ettei roihahda.
Mm. täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8733#28733

http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _32?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album236/fuel4?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

OK ja kiitos neuvoista. Otan viikonloppuna työnalle ja katsotaan suostuisiko vaiva häviämään.
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Samansuuntaista vaivaa täälläkin. Kylmänä hörähtelee ja sammuu, yleensä viidennellä jää pyörimään kun vähän startilla tukee. Lämpimänä lähtee kuin palmun alta :D, ei tarvitse kuin vähän starttia tarjota. Oliskohan samanlaista vaivaa, vai voisiko jokin kylmäkäynnistysrele olla rikki?
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tany kirjoitti:Samansuuntaista vaivaa täälläkin. Kylmänä hörähtelee ja sammuu, yleensä viidennellä jää pyörimään kun vähän startilla tukee. Lämpimänä lähtee kuin palmun alta :D, ei tarvitse kuin vähän starttia tarjota. Oliskohan samanlaista vaivaa, vai voisiko jokin kylmäkäynnistysrele olla rikki?
Ilmeisesti kyse tuosta kattisatkusta?
En nyt muista oliko tuossa mitä eroa mutta tuo viittais enempi kylmäkäynnistyssuuttimen aka ryyppysuuttimen vialta.
kokeileppa seuraavan kerran kun kone on varmasti kylmä että irrotat tuon suuttimen imusarjasta ja nostat purkkiin ja sit starttaamaan.
Pitäis muutaman sekunnin suihkia, jossei niin sit voi olla johdot poikki tai lämpöaikakytkin sökönä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

tany kirjoitti:Samansuuntaista vaivaa täälläkin. Kylmänä hörähtelee ja sammuu, yleensä viidennellä jää pyörimään kun vähän startilla tukee. Lämpimänä lähtee kuin palmun alta :D, ei tarvitse kuin vähän starttia tarjota. Oliskohan samanlaista vaivaa, vai voisiko jokin kylmäkäynnistysrele olla rikki?
Tuo kuulostaa samanlaiselta kun minulla oli -88:ssa. Kylmänä ei tahtonut kirveelläkään käynistyä. Kuumana kyllä. Vaihdoin sen kylmäkäynnistys (moottorin)...ei se kyllä sillä nimellä kulkenut tuossa og satkussa. Se ufon muotoinen mötikkä josta lähtee kaksi letkua ja siinä taitaa mennä pari piuhaakin. En nyt saa kalloon sitä nimeä.Tässä autossa taas kuumana ei sen paremmin mene kuin kylmänä. Ei hätää kunhan vain muistaa painaa kaasua puoleen väliin ennen käynistämistä niin käynistyy heti, muuten menee saahamiseksi...ja kauan. Voihan sulla todella olla se lämpöantura vika siellä.
Vastaa Viestiin