Oheinen teksti on ruotsalaisesta Aftonbladetista ja haastateltava on GME:n bossi Carl-Peter Forster:
- On epätodennäköistä, että seuraavan sukupolven 9-5 valmistetaan Trollhättanissa, mutta sen sijaan uusi Astralle sukua oleva 9-2 tulee siellä valmistettavaksi!!! Trollhättanissa kaavaillaan valmistettavan noin 150 000 autoa vuosittain myös vuoden 2010 jälkeen.
- Göteborgin vaihdelaatikkotehdas tullaan todennäköisesti ajamaan alas.
Ny Saab-modell räddar fabrik i Trollhättan
– men 200 jobb försvinner sannolikt i Göteborg
General Motors lägger sannolikt ner Saabs växellådsfabrik med 200 anställda i Göteborg - men räddar fabriken i Trollhättan med en helt ny bilmodell.
Det sa GM-Europachefen Carl-Peter Forster vid ett lunchmöte på Arlanda i dag.
Trollhättefabrikens öde efter 2010 när 9-3-ersättaren börjar byggas i tyska Rüsselsheim har varit ovisst. Det har spekulerats om den kommande 9-5 eller nischbilar som cabrioleter och stadsjeepar skulle tillverkas i Trollhättan.
– Men att tillverka 9-5 i Trollhättan blir betydligt dyrare än i Rüsselsheim där vi kan tillverka 9-5 på samma löpande band som 9-3 och kommande Opel-modeller, säger Carl-Peter Forster.
– Och att bara bygga uddabilar i småserier är inte bra för Saabs märkesimage som svensk biltillverkare.
Därför lutar det åt att Trollhättan får bygga en helt ny Saabmodell efter 2010. Den ska dela teknik med kommande Opel Astra och får namnet 9-2.
– Vi räknar med en årsproduktion på över 150 000 bilar.
Mörkt för Göteborg
När det gäller växellådsfabriken i Göteborg ser det mörkare ut. GM har överkapacitet i sina växellådsfabriker i Europa och den svenska växellådan kan ersättas relativt snart, redan innan nuvarande Saab 9-5-modellen läggs ner.
– Beslutet ska tas inom tre månader, säger Carl-Peter Forster.
Uusi 9-2 suunnitteilla!
Uusi 9-2 suunnitteilla!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Kerran näinkin päin! Useimmiten, kun silmiin osuu jotain, mitä voisi tänne referoida, niin olet sen jo tänne laittanut! Mutta eipä haitanne...TuuSaR kirjoitti:Ehdit sitten ensin
Mutta tästä alkaa minusta löytyä ns. punaista lankaa: jos uutta 9-2:a suunnitellaan tulevan Astran kanssa samalta pohjalta ja uusi Sonett perustuu samaan perusrakenteeseen, kasassa alkaa olla mallisarja, jolle jo löytyy sekä volyymia että Saabin imagon kohotusta! Pohditaanpa: 3-ovinen, 5-ovinen (ja/tai farkku), 2-paikkainen kovalla katolla tai ilman (mahdollisesti sama auto) ja kaikki nämä sekä etu- että nelivedolla ja 4- tai 6-sylinterisillä koneilla... Ja tässä siis vasta 9-2. Sitten olisi vielä ainakin 9-3, 9-4X ja 9-5 mallisarjat lisäksi!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Toi 9² kuulostaisi kyllä hyvältä. Joko omaksi autoksi tai työsuhdeautoksi. Saabien hinnat "pompsahtivat" tuossa kevään-syksyn aikana niin, että kun halvin Sport Sedani maksoi viime vuonna - 30.6.2005 29400 euroa, niin nykyään se maksaa 32000 euroa
Jos meikäläisen työsuhdeautoraja on tulevaisuudessa edelleen 30000 euroa, niin täytyy toivoa, että saavat puristettua tuon 9²:n hinnan sen alle.
Jos meikäläisen työsuhdeautoraja on tulevaisuudessa edelleen 30000 euroa, niin täytyy toivoa, että saavat puristettua tuon 9²:n hinnan sen alle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007