Hyvin alkoi viikko(DI-murheita) ja valitusta merkkihuollosta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
supo
"Tuplakaasari"

Hyvin alkoi viikko(DI-murheita) ja valitusta merkkihuollosta

Viesti Kirjoittaja supo »

Sattuipa tuossa aamulla liikkeelle lähdettäessä noin kello 8.15 "mukava" tapaus. Ykköstä pesään,kakkosta ja kolmosta jolloin tuntu niinkuin olisi vitonen päällä. Ei ollu ja auto sammu ja rullaillen parkkiin. Aluksi kävi mielessä onko virta vähissä kun on aina kaikki hilavitkuttimet päällä. Konepellin avattua alkoi tuoksumaan "toimintasavu" joten asia selvä:DI-kasetti.
Ei muuta kun kaverin volvolla hinaten korjaamolle. Jos haetaan jotain positiivista niin huoltoon oli varattu aika 9.30 airbagin tarkastusta varten. Tiskillä kysyin onko DI-kasetteja varastossa johon vastaus "kyllä niitä yleensä on". Auto sisälle ja asentaja hommiin. Sanoin että DI hajonnut ja kaveri löi tech2 kiinni ja vikakoodi DI:ltä. Varastossa ei tietenkään ollu kasetteja. Tech 2:lla airbägin kimppuun ja sitten keskikonsolin purku ja yksikön vaihto. Aikaa kului tähän 1h 20min.
Autoa työntämään ulos, jolloin toinen korjaaja sanoo hyllyssä olevan kasetin vaikka ei pitäiskään olla. "minuutin päästä kasetti paikallaan ja auto ulos ja kaikki ok.

Nyt alkaa hauska osuus. Meen hakeen laskua kassalta jolloin äijä kassalla mutisee että se ois puolet ja puolet. Mä kysyin mitä. "Puolet 1 1/2 tunnista airbagille ja puolet kasetille (airbagin tarkistuskutsu ilmainen). Mä sanoin että ei se niin ollu.Äijä siinä mutisemaan että 2 mittausta tech 2:lla yleensä 30euroa /kerta. Mä sanoin että mittari oli kerran kiinni ja sanoin teidän varmaan tarvitsevan jatkossakin huollossakävijiä eikä tämä palvelu oikein vakuuttanut. Lopulta 20 min kasetin työlle.

Lasku ei tullu mulle, vaan autossa käytetyn takuu voimassa. Jos ois tullu mulle, ja oisin suostunut maksamaan mukisematta niin 25euroa ois tullu itelle maksettavaa enemmän kuin valittamalla.

Olin kaverin kanssa pihalla, kun muistin että purettaessa keskikonsolia oli virtalukon ympärillä ollut muovi hajonnu. Marssin sisälle ja sanoin "että kun tälle linjalle on lähdetty niin tilatkaa mulle uus tällänenkun kerran hajotitte." Myyjä vaan nyökkäili eikä uskaltanut sanoa vastaan. Johtuskohan siitä kun olen niin "pieni" :roll: , ruma ja vihanen.

Täytyy sanoa että jäi paskanmaku suuhun.
Kysymyksiä :
1.Onko musta kasetti huonompi kun punanen?
2.Paljonko on kasetin takuu?
3.Tapahtumapaikkaa paljastamatta :D , missä porukat huoltaa saabinsa Vaasassa?

Huh tulipas vuodatus!
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Musta ja punanen...ei käy päikseen, tai siis ei kestä... :roll: :?:
Näin muistelisin mutta viisaammat tarkentakoon.

EDIT:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kasetti
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-valomerkki-
"Hirsch"

DI

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Musta käy T7 ja punainen T5.
supo
"Tuplakaasari"

Voi kele! Mä kysyin kun se laitto paikalleen, että käykö musta kasetti punasen tilalle, niin asentaja sano niitä laitetun kumpiakin. Jaa enpä tiedä uskoako asentajaa, kun huolto on ollut liikkessä alle puolivuotta. Saa nähdä pitääkö mennä taas piristämään huoltotiskin äijien päivää huomenna.

Onko kukaan muuten ajellu t5:lla t7:kan kasetilla ja miten on käynyt?
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Hallu
"Hölösuu"

Jossain topicissa tais olla puhetta että punainen on kestävämpi ku musta, mutta kuten ed. linkissä "todettiin" niin musta kävis pun. tilalle.

Joku varmaan muistaa paremmin ton jutun.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Lähes varmaksi voin sanoa että musta kasetti käy punasen tilalle.
Toisinpäin ei sovi koska uudemmassa enemmän featureita.
Toisaalta musta kasetti on todettu moneen kertaan eri tahojen toimesta olevan huonompi (=ei kestä yhtä kauan).
Sinuna vaatisin punasen kasetin, kun kerta sellanen sinne kuuluu.
Tai jos välttämättä haluvat ton musta tyrkyttää niin jotain hyvitystä siitä pitäisi saada, esim tulevien huoltojen yhteydessä tai jotain.
500whp.net member
Stressfläkt
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Tuolla Kokkolan Saab huollossa väittivät että nuo kasetit ovat taaksepäin yhteensopivia mutta ei eteenpäin. Eli musta kasetti t5 koneeseen käy. Sitten vielä väittivät että punasia kasetteja ei saa enää. Näin ainakin tilanne Tammikuun alussa. Tosin myös siellä huollossa jouduin väittelyyn tuosta dumpista. Meinasivat että tuossa on ilmamassamittari, no kysyin että missä ovat näkevinään Maffin :lol: No loppujen lopuksi sain selitettyä että tuossa map sensori, ja sitä ei vähemmmän kiinnosta tuhiseeko auto kuin bussi vaihtaessa.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
supo
"Tuplakaasari"

Pitäis varmaan perustaa sytkäkasetin asennusfirma. Jos saabilla olis velotettu 45 minuuttia(niinkuin meinasivat)*60euroa/tunti=45euroa asennuksesta. Voisin tehä vaikka 30 eurolla :lol: .
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
ex-naapuri
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja ex-naapuri »

Maineensa veroinen on tuo kyseinen "auto"huoltoliike Vaasassa kyllä, todisti osaamisensa jälleen kerran. Luotto on niin kova, että taidan viedän autoni tästedes AINA kyseiseen liikkeeseen huollettavaksi! :lol:
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

Hiukan asian vierestä, mutta DI-kaseteista kumminkin...

Punainen on siis Trionic-5:een
Musta Trionic-7:een
Sininen on joku huoltojuttu...

Mutta mikä on keltainen DI-kasetti??? 8O
Muistan sellaisen nähneeni jossain konehuoneessa, mutta nu-de:sta johtuen ei tule mieleen, että missä ihmeessä...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Re: Hyvin alkoi viikko(DI-murheita) ja valitusta merkkihuoll

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

supo kirjoitti:
Täytyy sanoa että jäi paskanmaku suuhun.
Kysymyksiä :
1.Onko musta kasetti huonompi kun punanen?
2.Paljonko on kasetin takuu?
3.Tapahtumapaikkaa paljastamatta :D , missä porukat huoltaa saabinsa Vaasassa?
Vastauksia:
1. Ei välttämättä huonompi, mutta heikompi. Punainen kasetti voi oirehtia ennen kuin hajoo, musta menee rikki kertalaakista.
2. Muistaakseni kasetilla oli ihan kunnon takuu. Olisko ollut joku 0.5-2 vuotta?
3. Olen pääkaupunkiseudulta, joten en voi vastata tuohon kysymykseen.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JouniCSE
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ajn kirjoitti:Hiukan asian vierestä, mutta DI-kaseteista kumminkin...

Punainen on siis Trionic-5:een
Musta Trionic-7:een
Sininen on joku huoltojuttu...
Muistaakseni T5 tuli 94. sitä ennen oli erillinen systeemi suorasytkälle. Jotenkin hämärä kuva että 89--93 malleihin kävis sekä musta että punainen mutta T5 pitäs olla punanen. ja tietysti T7 käy vaan musta.

--
Jouni
öljysormi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

minulla oli punainen di kasetti ja se tosiaan oikutteli varmaan pari kuukautta, mutta ei jättänyt välille!

no tilalle laitettiin musta. ja eräs ikänsä saabien kanssa vehannut asentaja väitti että di kasetti hajoaa jos käyttää muun merkkisiä tulppia kuin ngk. ja minulla oli kasetin hajotessa boschin vastaavat...

onkohan tuossa tulppa jutussa perää?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Hallu
"Hölösuu"

Joka paikassa vannotetaan käyttämään vain ja ainoastaan NGK-tulppia, ja niissäkin vain niitä suositeltuja.
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

93t sport kirjoitti:Joka paikassa vannotetaan käyttämään vain ja ainoastaan NGK-tulppia, ja niissäkin vain niitä suositeltuja.
Ionisaatiomittauksen kannalta on tärkeää, että tulpat täyttävät valmistajan speksit. Näin on NGK tapuksessa, muista en osaa sanoa.
Jos tulpan materiaali on väärä saattaa ionisaatiomittauksen virta nousta turhan suureksi -> di poks nopiasti.
Muiden valmistajien tulpissa saatetaan käyttää myös materiaalejat jotka yksinkertaisesti ei sovi ionisaatiomittaukselle ja näin ollen häiritsee koko trionic järjestelmää.
500whp.net member
Vastaa Viestiin