Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Ruiskun kamoihin tulee piakkoin painevarajaa, eli silloin puutteena enää bensasuodatin. Lisäksi täytyy käydä läpi, puuttuuko bensaputkista banjoja jne. Serkkupojan varaosa 900i:stä pitää käydä purkamassa yksi bensaputki paluulinjaksi, koska 99 cc -78:ssa ei vielä ollut bensalle paluuputkea.
Vesipumppu näköjään vuotaa niin paljon, että parkkipaikallekin tulee jo rapakko... Pitäisi näköjään tehdä jotain asialle.
B-turbokoneen virranjakajasta kaikkine sähköineen kaupat tekeillä...
Uudet etujouset hommattuna. Piakkoin laitan eteen ja taakse paremmat jouset. Taakse tulee käytetyt combin jouset (pitää mitata langan paksuus, jotta tiedän onko ne vahvistetut vai vakiot) ja eteen tulee sporttijouset, joita motonetti kauppaa. Niiden pitäisi olla vakiota jäykemmät, mutta ei juurikaan matalammat.
Vesipumppu näköjään vuotaa niin paljon, että parkkipaikallekin tulee jo rapakko... Pitäisi näköjään tehdä jotain asialle.
B-turbokoneen virranjakajasta kaikkine sähköineen kaupat tekeillä...
Uudet etujouset hommattuna. Piakkoin laitan eteen ja taakse paremmat jouset. Taakse tulee käytetyt combin jouset (pitää mitata langan paksuus, jotta tiedän onko ne vahvistetut vai vakiot) ja eteen tulee sporttijouset, joita motonetti kauppaa. Niiden pitäisi olla vakiota jäykemmät, mutta ei juurikaan matalammat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lukkojen laitto etenee hitaasti, mutta varmasti. Piakkoin lähetän klubitoverille yhden uuden kuskinoven lukkopesän ja yhden puretun virtalukon pesän sarjoitettavaksi samalle avaimelle, jota takaluukku ja ovet tottelee. Näin se menee. 
Moottoriosiota olen tässä pohdiskellut turbotuksen osalta. Tuo auton oman B-motin nostaminen keulalta ja kannen pois otto täytyy tehdä varmaan ekana, jotta tietäisi tarkemmat jatkosuunnitelmat. Moottorin ajomäärästä ei ole hirveän tarkkaa tietoa, koskapa autoon on vaihdettu nopeusmittari. Liekköhän kulunut tuo lohko? Katsastuksessa tulevien prosenttien kannalta olisi kaikista näppärintä vaihtaa tuohon omaan moottoriinsa vain männät ja turbottaa se. Muutosprosentteja ei taida juurikaan tulla, kun vain pakosarja ja imusarja vaihtuu. Käytännössä kuitenkin tuo mäntien vaihto tarkoittaa koneremonttia, koska eipähän siinä mitään järkeä ole laittaa vanhoilla laakereilla tuota konetta läjään. Autolla ajelu vaan pysähtyy remppaan. Harmillista sinänsä, kun autoilu on niin kivaa.

Moottoriosiota olen tässä pohdiskellut turbotuksen osalta. Tuo auton oman B-motin nostaminen keulalta ja kannen pois otto täytyy tehdä varmaan ekana, jotta tietäisi tarkemmat jatkosuunnitelmat. Moottorin ajomäärästä ei ole hirveän tarkkaa tietoa, koskapa autoon on vaihdettu nopeusmittari. Liekköhän kulunut tuo lohko? Katsastuksessa tulevien prosenttien kannalta olisi kaikista näppärintä vaihtaa tuohon omaan moottoriinsa vain männät ja turbottaa se. Muutosprosentteja ei taida juurikaan tulla, kun vain pakosarja ja imusarja vaihtuu. Käytännössä kuitenkin tuo mäntien vaihto tarkoittaa koneremonttia, koska eipähän siinä mitään järkeä ole laittaa vanhoilla laakereilla tuota konetta läjään. Autolla ajelu vaan pysähtyy remppaan. Harmillista sinänsä, kun autoilu on niin kivaa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joo, saisivat olla itsestäänkorjaantuvia nämä Saabit, tosin menisi siinäkin tekemisen iloa, mutta pysyisi aina liikenteessä. 
Edit: Jotta pysyn aiheessa, niin onko tuo combiperäinen 99 perältään sama kuin 900, eli tuonne saisi uudehkonkin satkun muovisen ruiskutankin mahtumaan, sedaniinhan ei mahdu?

Edit: Jotta pysyn aiheessa, niin onko tuo combiperäinen 99 perältään sama kuin 900, eli tuonne saisi uudehkonkin satkun muovisen ruiskutankin mahtumaan, sedaniinhan ei mahdu?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Peräpää on ilmeisesti sama, kuin -79 satkussa, mutta tankkihan on nuissa 70-lukulaisissa 55litrainen. Eli ei lohtua... Uudempien satkujen 63litran tankki ei siis sovi ilman muutoksia koriin. Ero tulee siinä luukun alla uudemmissa olevassa kyhmyssä. Aiheeseen liittyen olen punninnut kahta vaihtoehtoa keskenään. Vaihtaakko isompi tankki ja hitsilöidä se kyhmy, vaiko laittaa pumppu tankin ulkopuolelle?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
B-turbon sytkälaitteistokaupat päättyivät hinnoittelutekniseen ristiriitaan. Jatkan b-koneen jakajan etsiskelyä hall-anturimodifikaatiota varten.
Hommaamani combin takajouset osoittautuivat vakioiksi. Katsotaan, kuinka perä käyttäytyy niillä.
Tänään sain lähes ehjät saab-merkein varustetut kuramatot 99:iin. Näin se homma etenee.
Hommaamani combin takajouset osoittautuivat vakioiksi. Katsotaan, kuinka perä käyttäytyy niillä.
Tänään sain lähes ehjät saab-merkein varustetut kuramatot 99:iin. Näin se homma etenee.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuli sitten sovittua kaupat 8-tappisesta h-turbo-koneesta. Tuon b-koneen Vesipumpun vuoto kävi keljuttamaan siinämäärin, että hommaan h-koneen. B-koneeseen kun pitäisi vaihtaa jakoketjukin, joten ei siitä halvalla ainaskaan konetta tulisi. Saas nähdä, kuinka homma tästä etenee.
H-koneisen 99:n osia pitää varmaankin vähän etsiskellä. Lähinnä ne hihnapyörät...

H-koneisen 99:n osia pitää varmaankin vähän etsiskellä. Lähinnä ne hihnapyörät...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänään laitoin taakse käytetyt 900i16 -89:stä peräisin olevat combicoupen vakiojouset ja eteen hankkimani käyttämättömät sporttijouset (Motonetissä myydään tällä nimellä). Perä nousi arviolta 2-3cm ja keula laski 1cm. Nyt auto on kylkilistasta mitattuna osapuilleen vaaterissa. Samoin kun mittasin kyljen alareunassa olevasta pokkauksesta. Ajettavuus muuttui selvästi. Auto ei enää keuli rivakammassakaan kiihdytyksessä ja vastaavasti tiukemmassakin jarrutuksessa jouset pitää keulan melko vakaana. Aiemmin tuntui, että keula oli tosi löysä. Ei ole enää. Toisaalta nyt tuntuu siltä, että kallistuksenvakaajat olis kivat. Ilmeisesti takajouset oli niin länässä, että pohjaanlyöntikumit toimi kallistuksenvakaajina... No, lopputulos on jokatapauksessa hyvä. Nyt ei nimittäin työkalupakin nostaminen peräkonttiin vaikuta perän korkeuteen, toisin kuin ennen. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänään sain entistäkin paremmat ajovaloumpiot purkamalla ne eräästä 90:stä. Samainen 90 luovutti h-koneen kannattimet ja laturin jalan, vesiletkuja, sekä yksiuraisethihnapyörät. Toivottavasti ne nyt käy siihen t8-myllyyn. 
Edittiä: tarttuihan sieltä mukaan myöskin yksi uudehko vasemman puolen etujarrusatula ja oikeallekin puolelle toimivalla mekanismilla oleva etusatula.

Edittiä: tarttuihan sieltä mukaan myöskin yksi uudehko vasemman puolen etujarrusatula ja oikeallekin puolelle toimivalla mekanismilla oleva etusatula.
Viimeksi muokannut Mertmi, To Marras 17, 2005 09:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Odottelen jo keltaisen postiauton kurvaavan tuohon postilaatikoille. Sieltä pitäisi tulla lukkopesät kuskinoveen ja virtalukkoon sarjoitettuna samalle avaimelle. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lukot+avain tulivat postissa. Ehkä ensiviikolla pääsen asentamaan ne.
Hyvät valoumpiot tuli laitettua paikalleen ja suuntasin ne "matolaatikollani".
http://netti.nic.fi/~mertmi/matolaatikko1.jpg
http://netti.nic.fi/~mertmi/matolaatikko2.jpg
http://netti.nic.fi/~mertmi/matolaatikko3.jpg
Kuvasin b-koneen pakosarjaa, tässä linkissä kuvia ja parit ympyrät halkeamien ympärillä.
http://netti.nic.fi/~mertmi/saab99cc78_ ... npakosarja
Eilen huruuttelin neekerintukkalaikalla maalit pois lisävalojen kuvuista ja hioin ruosteita. Tänäaamuna tuossa hioskelin vielä käsipelissä maalaamossa (kylpyhuone) ja maalasin ensimmäisen maalikerroksen.


Lopputulos ei näytä vielä kaksiselta, eikä salamavalon kera kuvauksessa saanut edes maalin kiiltoa näkyviin. Kolme kerrosta olisi tarkoitus vetästä sutilla tuota Mastonin hammeriteä pintaan. Ehkä ensikesänä sitten maalautan ne korin väriin, jos auton kokomaalaus suoritetaan. Haaveissa ainaskin on.
Nuo ruosteiseksi jääneet jalustat valoissa ei jää käyttöön. Ne on vaan paikallaan, ettei tartte näpit maalissa käännellä kupuja.
Hyvät valoumpiot tuli laitettua paikalleen ja suuntasin ne "matolaatikollani".
http://netti.nic.fi/~mertmi/matolaatikko1.jpg
http://netti.nic.fi/~mertmi/matolaatikko2.jpg
http://netti.nic.fi/~mertmi/matolaatikko3.jpg
Kuvasin b-koneen pakosarjaa, tässä linkissä kuvia ja parit ympyrät halkeamien ympärillä.
http://netti.nic.fi/~mertmi/saab99cc78_ ... npakosarja
Eilen huruuttelin neekerintukkalaikalla maalit pois lisävalojen kuvuista ja hioin ruosteita. Tänäaamuna tuossa hioskelin vielä käsipelissä maalaamossa (kylpyhuone) ja maalasin ensimmäisen maalikerroksen.


Lopputulos ei näytä vielä kaksiselta, eikä salamavalon kera kuvauksessa saanut edes maalin kiiltoa näkyviin. Kolme kerrosta olisi tarkoitus vetästä sutilla tuota Mastonin hammeriteä pintaan. Ehkä ensikesänä sitten maalautan ne korin väriin, jos auton kokomaalaus suoritetaan. Haaveissa ainaskin on.
Nuo ruosteiseksi jääneet jalustat valoissa ei jää käyttöön. Ne on vaan paikallaan, ettei tartte näpit maalissa käännellä kupuja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Perjantain hommista unohtui kertoa, että vaihdoin vaihteistoöljyisi Neste Hypoid MP 75W:t. Vanhat öljyt oli niin mustaa tavaraa, etten ole moista ennen nähnyt vaihteistosta tulevan. Melkoista vuosikerta kamaa. Voi ehkä olla syytä vielä huuhtoa vaihteisto kertaalleen jonkin ajan ajelun jälkeen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänään sain vaihdettua kuskin oveen lukkopesän ja virtalukkopesän. Kylläpä oven pesä on napakka, kun se on uusi. Virtalukko on hyvä, mutta harmikseni ei se mikään uuden tuntuinen ole. Jokatapauksessa nyt auto hyväksyy yhden avaimen, ja se on kiva homma.
Samalla reissulla pesin h-koneen moottorikorvakot, jotta niitä mukavampi käsitellä.
Lisävalojen kuvut on maalattu jo kahteen kertaan. Mietin tuossa, että kerran vielä, niin josko pysyisi ruoste loitolla?
Vaihteiston kuminiveltä ihmettelin tänään. Nythän ongelmana on pakkilukon käyttö. Vaihdekeppiä pitää vetää taaksepäin, jotta virta-avain kääntyy lukkoasentoon asti. Samoin keppiä pitää vetää taaksepäin, kun avainta lähtee kääntämään lukkoasennosta. Outo juttu olikin se kytkinlaite, eli nivel siellä laatikon ja vaihdetangon välissä. Olen nähnyt sellaisia, joissa on se rättinivel ja sitten tuota uudempaa, jossa on kuminen väliosa. Tämän auton nivelessä on kaksi kiinnitysruuvia pystysuunnassa molemmin puolin kumiosaa, vaikka aiemmin näkemissäni (80-luvun 99,90 ja 900) on yksi kartiosokka vaihteiston puolella ja sitten poikittaiset kiristysruuvit vaihdevivuston puolella, joita löysyttämällä pääsee säätämään. Nyt kun molemmat puolet on pystysuuntaisella ruuvilla, missä se säätö on? Onkohan tässä samanlainen säätö, kuin tuo 1975:n korjaamokirja kertoo, että koko vaihdevivuston koteloa liikutetaan?
Samalla reissulla pesin h-koneen moottorikorvakot, jotta niitä mukavampi käsitellä.
Lisävalojen kuvut on maalattu jo kahteen kertaan. Mietin tuossa, että kerran vielä, niin josko pysyisi ruoste loitolla?
Vaihteiston kuminiveltä ihmettelin tänään. Nythän ongelmana on pakkilukon käyttö. Vaihdekeppiä pitää vetää taaksepäin, jotta virta-avain kääntyy lukkoasentoon asti. Samoin keppiä pitää vetää taaksepäin, kun avainta lähtee kääntämään lukkoasennosta. Outo juttu olikin se kytkinlaite, eli nivel siellä laatikon ja vaihdetangon välissä. Olen nähnyt sellaisia, joissa on se rättinivel ja sitten tuota uudempaa, jossa on kuminen väliosa. Tämän auton nivelessä on kaksi kiinnitysruuvia pystysuunnassa molemmin puolin kumiosaa, vaikka aiemmin näkemissäni (80-luvun 99,90 ja 900) on yksi kartiosokka vaihteiston puolella ja sitten poikittaiset kiristysruuvit vaihdevivuston puolella, joita löysyttämällä pääsee säätämään. Nyt kun molemmat puolet on pystysuuntaisella ruuvilla, missä se säätö on? Onkohan tässä samanlainen säätö, kuin tuo 1975:n korjaamokirja kertoo, että koko vaihdevivuston koteloa liikutetaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lisävalojen laitto on edennyt viimeiseen maalikerrokseen. Nyt kuivattelen talon lämpimimmän patterin luona valojenkupuja, jotta pääsisin piakkoin asentamaan valot. Valojen asennuksen yhteydessä on tarkoitus laittaa auton originaalit valopesuritkin toimintaan. Huomasin auton omia valoja vaihtaessani, että moottori onkin on paikoillaan, eli sieltä puuttuu vaan se varsinainen mekanismi, joita minulla onkin jemmassa kaksi kappaletta.


# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tottahan toki laitan kuvan.
Itsekin jo odottelen kovasti, että pääsen niitä käyttämään. Hommahan ei sinänsä ole enää iso, koska sähkötyötkin vaativat enää piuhojen vetämisen releiltä valoille. Kiinnikkeet pitäisi käydä heittämällä (yksi kaveri antoi entiset kiinnitysrautansa lahjoituksena).

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01