Ainakin saabin virallisen korjaamo-oppaan mukaan täysin auennut pakoventtiili ottaa männän lakeen kiinni.Jiska kirjoitti:Onkos se B-moottori vapaasti pyörivää mallia vai voiko venttiilit ottaa itteensä, kun nokka ei pyöri mutta männät melskaa?
Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)
Juuh. Kyllähän tommosen kiilan toki pystyy valmistamaan vaikka ite viilaamalla kiilateräksestä, mutta ei sen tekeminen tosiaan lyö leiville, jos 6euroa maksaa valmis. Pitäähän sitä joku palkka "maksaa" itelleenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Muistaakseni oli kahta erilaista apuakselia/vesipumpun akselia, toisessa harvemmat hammastukset vesipumpulle kuin toisessa. Hämärä muistikuva on, että olikohan se vanha harvempihampainen ja peräti vahvempi(toinen oli herkkä korkkaamaan hampaat).Breadfan86 kirjoitti:Mitenkähän toi motonetin vesipumpun vuosiluvut?? 1977 - 1982. Ja mun auto sattuu olemaan '76.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Noiden kuvien perusteella ei voi paljoa sanoa, männistä tulevat jäljet venttiileissä eivät kovin isoja ole. Ota nokka pois että venttiilit sulkeutuu, kansi nurinpäin sopien puuparrujen päälle, vettä jokaiseen palotilaan ja paineilmaa yksi kerrallaan jokaiseen kanavaan venttiilin juurelle. Jos alkaa venttiilin juuressa kuplia reilummin kuin pari yksittäistä kuplaa silloin tällöin, venttiili vuotaa varmasti.Breadfan86 kirjoitti::
Ja ne venttiilit. Minusta ne näytti aivan ehjiltä, ainakaan ei ollu mitään paloja kateissa.
Täällä voitte sitten käydä kahtelemassa kuvia noista männistä ja venttiileistä ja kertoa omat päätelmänne.
Jos paineilmaa ei ole käytössä, pistä palotiloihin tinneriä tms. ohutta tavaraa ja jätä yöksi seisomaan. Jos on kadonnut näkyvästi, niin vuotaa. Ei niin luotettava testi kuin paineilman kanssa, mutta tyhjää parempi.
#1970
Tuolla on vielä varsin selketä selostusta B-koneen vesipumpun eri tyypeistä ja kunkin tyypin vaihto-ohjeet.
http://www.townsendimports.com/Web/cool ... umppg1.htm
Ongelmana tosin tällä hetkellä taita olla varaosien saanti ennemmin kuin ohjeiden puute.
http://www.townsendimports.com/Web/cool ... umppg1.htm
Ongelmana tosin tällä hetkellä taita olla varaosien saanti ennemmin kuin ohjeiden puute.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mulla on kans käsitys, että noita B-mallin vesipumppuja ei saa enää kuin tuota uusinta mallia. Siitä en ole aivan varma voiko uudemman mallin vaihtaa vanhan tilalle, kun jossain vaiheessa noiden pumppujen muuttuessa muuttui myös akselin hammastus. Tämä käsittääkseni muuttui jakajalla että pumpulla. Sitä tietenkin voisi kokeilla, että asentaa uudemman b-moottorin käyttöakselin, jakajan ja vesipumpun vanhempaan lohkoon, kun lohkot niissä samanlaiset.
Ja ihan vinkkinä kannattaa katsoa onko öljypumpun käyttöakselin (se joka tulee jakajalta) pää karkaistu, pään on sinertävä jos on. Kestää paremmin.
Vesipumppu on mahdollista myös huoltaa. Scantechiltä saa huolto sarjaa joka sisältää stefan, hiilitiivisteen ja laakerin. Huollon yhteydessä kannattaa se vesirattaan pohjasta tiivistepinta sorvauttaa suoraksi niin se hiilitiiviste pitää paremmin. Tuon sorvauksen kuulemma kestää tehdä kerran, kun se hiilitiiviste on muutettu korkeammaksi (vanhalla mallilla ei onnistunut). Ja sitten siihen kuuluu se, että huollon jälkeen se vuotaa hieman nestettä tiivisteen "hioutuessa" oikeaan muotoon.
Ja ihan vinkkinä kannattaa katsoa onko öljypumpun käyttöakselin (se joka tulee jakajalta) pää karkaistu, pään on sinertävä jos on. Kestää paremmin.
Vesipumppu on mahdollista myös huoltaa. Scantechiltä saa huolto sarjaa joka sisältää stefan, hiilitiivisteen ja laakerin. Huollon yhteydessä kannattaa se vesirattaan pohjasta tiivistepinta sorvauttaa suoraksi niin se hiilitiiviste pitää paremmin. Tuon sorvauksen kuulemma kestää tehdä kerran, kun se hiilitiiviste on muutettu korkeammaksi (vanhalla mallilla ei onnistunut). Ja sitten siihen kuuluu se, että huollon jälkeen se vuotaa hieman nestettä tiivisteen "hioutuessa" oikeaan muotoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001