Puhdistusta siellä ja täällä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toms
"Hölösuu"

Puhdistusta siellä ja täällä...

Viesti Kirjoittaja toms »

Eka probleema:
Millä muulla saa nykyautoista suolan tms. irti kuin liotinpesulla.
Tämä nykyajan nestesuola jankkaantuu maaliin niin lujaan että liottimella kun pesee niin lähtee mut ei millään tavallisella autonpesuainella... :evil:
Musta kiiltävä maali on armoton näyttään mitä paskaa jankkaantuu maaliin.
Kyljet on niinku santapaperia kun kädellä kokeilee pestyä kylkeä märkänä mutta kun liotinpesuaine sienellä käy läpi niin ruskea paska lähtee irti ja kyljet on puhtaat. Mutta ei viitsisi liottimella jokakerta....

Toinen probleema:
Mitä laittaa aluvanteisiin sisäreunan puolelle? Vihdoin talvirenkaat alle ja olihan kesävanteissa kova homma puhdistaa! Kesällä laitoin uudet kesäkumit ja uudelleen polttomaalatut vanteet ( tosi kiiltävä pinta ) , vahasin kullanvärisellä autoglymillä kolme kertaa sisäpinnat ja viimeiset jätin kiillottamatta niin siitä huolimatta varsinkin etuvanteissa jarrupöly ja bitumi tms. lujassa kuin tauti. :twisted: Kävi mielessä että laittais "moottorisuojalakkaa" tms. mikä lähtisi liottimella pois tai Hagmanssilla on väritön ruostesuoja joka kuivuu kuulemma "kovaksi" mut en tiiä lähteekö se liottimella pesemällä pois ? Mitä te käytättä vai sietää paskaisia vanteita varastossa vaihdon jälkeen ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
sponde
Matalapaineturbo

Re: Puhdistusta siellä ja täällä...

Viesti Kirjoittaja sponde »

toms kirjoitti:Eka probleema:
Millä muulla saa nykyautoista suolan tms. irti kuin liotinpesulla.
Tämä nykyajan nestesuola jankkaantuu maaliin niin lujaan että liottimella kun pesee niin lähtee mut ei millään tavallisella autonpesuainella... :evil:
Musta kiiltävä maali on armoton näyttään mitä paskaa jankkaantuu maaliin.
Kyljet on niinku santapaperia kun kädellä kokeilee pestyä kylkeä märkänä mutta kun liotinpesuaine sienellä käy läpi niin ruskea paska lähtee irti ja kyljet on puhtaat. Mutta ei viitsisi liottimella jokakerta....
Mulla on just sama ongelma, suolaa ei taho saada millään pois! Mun mielipide on se että suola kuuluu ruokapöytään eikä tielle :!: Suolan käytöllä ei saa kuitenkaan pidettyä tietä sulana kuin 2vk-1kk vuodessa.
akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jostain kumman syystä nimenomaan Saabin maali imee itseensä suolaa. Vaikka kuinka pesee, on auto heti seuraavan ajon jälkeen ruskea eikä se irtoa millään. Muissa autoissa en koskaan ole havainnut samanlaistaominaisuutta, vaan suola irtoaa harvemmillakin pesukerroilla.
Vastaavasti taas 406 pösöön jää hyönteiset kiinni ihan älyttömästi, kun Saabista ne peseytyy melko helposti irti.

Jotakin luontoystävällisiä liuottimen tapaisia aineita olen kokeillut ja suola irtoaa, parasta taisi olla ruotsista tilattu kookoksesta valmistettu pesuaine. Nimeä en muista, mutta tyhjät pöntöt on kyllä tallissa, jossa voi alkuviikosta käydä niitä ihastelemassa.
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Kaveri on aina polleena esitellyt mulle sitä AutoGlymin vanteidenpesumyrkkyä. On sellasessa sumutinpullossa. Sillä pitäs lähtee 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse käytän Pineline liuotinpesuainetta, kun on auto likaantumaan päässyt, niillä peruspesuaineilla ei lähde kuin pölyt.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
okaalto
"Aero"

Viesti Kirjoittaja okaalto »

sponde kirjoitti: Mulla on just sama ongelma, suolaa ei taho saada millään pois! Mun mielipide on se että suola kuuluu ruokapöytään eikä tielle :!: Suolan käytöllä ei saa kuitenkaan pidettyä tietä sulana kuin 2vk-1kk vuodessa.
Taitaa tää olla näitä ikuisuusaiheita... samaa kerhoa nastat/kitkat, 95E/98E, hypoidi/moottoriöljy, äiti/tytär -keskustelujen kanssa.
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

lefa42 kirjoitti:Itse käytän Pineline liuotinpesuainetta, kun on auto likaantumaan päässyt, niillä peruspesuaineilla ei lähde kuin pölyt.
käytettiin tuota Pine-line tehopesua ammattikoululla suolaan ja muuhun paskaan pinttyneiden vanhojen autojen pesuun ja hyvin lähti.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Itse käytän Pineline liuotinpesuainetta, kun on auto likaantumaan päässyt, niillä peruspesuaineilla ei lähde kuin pölyt.
käytettiin tuota Pine-line tehopesua ammattikoululla suolaan ja muuhun paskaan pinttyneiden vanhojen autojen pesuun ja hyvin lähti.. :)
Parasta ainetta hinta/laatusuhteelta, pienellä määrällä irtoaa. Itse sumutan painepullolla litkun ensin pintaan, sitten lisään vielä pesuämpäriin korkillisen, ja hyvä tulee. Vaatii vaan huolellisemman huuhtelun kuin tavallinen pesuaine.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
sponde
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja sponde »

okaalto kirjoitti:
sponde kirjoitti: Mulla on just sama ongelma, suolaa ei taho saada millään pois! Mun mielipide on se että suola kuuluu ruokapöytään eikä tielle :!: Suolan käytöllä ei saa kuitenkaan pidettyä tietä sulana kuin 2vk-1kk vuodessa.
Taitaa tää olla näitä ikuisuusaiheita... samaa kerhoa nastat/kitkat, 95E/98E, hypoidi/moottoriöljy, äiti/tytär -keskustelujen kanssa.
Niinhän se on, siksi kirjoitinki että "mun mielipide..." :)
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

suosittelen autokemin "winterwash"- ainetta.

Myydään kait muutaman litran tonkissa, ja itse ostin toissa talvena 20l pytyn, hintaa tais olla joku 80 eur. sitä on vieläkin jäljellä.huom! se on siis tiivisteainetta, itse olen tehnyt talveksi n. 15% liuoksen, ja kesällä 5-10% liuoksen, jonka olen ruiskuttanut muutamaksi minuutiksi vaikuttamaan isolla glorian ruiskulla

tolla 15% sekoitussuhteella on lähtenyt tiesuola,piki, ja muu paska ihan kiltisti painepesurilla huuhtoessa, kun muuten painepesurilla jää sellainen silminnähtävä paskakerros pintaan kiinni.

niin ja senverran sanon vielä tuosta aineesta, että olen tuolla 20l pytyllä pessyt kohta 2 vuotta keskimäärin 6:tta autoa, jokaisen 2:n viikon välein talvella, ja kesällä hieman harvemmin.

ja öljyiset autonosat olen joskus laittanut sellaseen 50% liuokseen likoamaan, ja joskus kun muistanut, huuhdellut ne kuumalla vedellä, ei ole paljon rättejä kulunut osien puhdistukseen(ja samaa käytettyä litkua voi käyttää myöhemminkin osien liotukseen, jos haluaa).

voin joskus antaa demonstraation vaikka kotipihallani, jos epäilette yhtään.
siihen en osaa ottaa kantaa onko tuo liuotinpesuaine vai ei, mutta mielestäni tuo EI ole liuotinaine, pikemminkin sellainen välimuoto liuotin-shampoo- yhdistelmästä (sellainen rasvaisen oloinen, ja vaikea huuhtoa käsistä ilman tavan saippuaa, kun liotinaine vetää kädet rikki samantie, ja haisevat ihan tuhottoman pahalle).niin joo ja kädetkin olen joskus oikein rasvaisen homman jälkeen pessyt tuolla, jos ei parempaa ole ollut lähettyvillä.

edit1: niin joo ja tuo on biologisesti hajoavaa, joten sen suhteen ei ole ongelmia käytännössä missään
edit2: probleema 2;

ihan autovahaa olen laittanut aina renkaanvaihdon yhteydessä, ja pesun suorittanut tuolla yllämainitulla aineella, aina painepesurilla huuhtoen, ei ole mulla ollut ikinä tuon winterwashin jäljiltä mitään ongelmia saada vanteita puhtaaksi.

-Matti
saab 99 -83 GL"S"
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

toms kirjoitti: Kävi mielessä että laittais "moottorisuojalakkaa" tms.
Minä olen käyttänyt tuota kirkaslakkaa vanteiden suojaamiseen, ja hyvin on toiminut :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
toms
"Hölösuu"

Onko tuo kirkaslakka just sitä millä "ennenvanhaan" fiksattiin autonkone kiiltäväksi ja sai sitte liottimella pois jos halus. Sellaista muovi/ vahamaista mujua.

"Pineline tehopesu" ei kyllä tehoo mulla ainakaan. Meillä on duunissa pesurissa just tota ja kanisterikaupalla pesuhallissa ja sillä oon kyl kokeillut mut todella kovalla seoksella lähtee hankaamalla ja liottamalla mut polttaa maalin kuulemma tuhtilla seoksella. Tielaitoksen kaverit sano just samaa ku pesevät vehkeensä :wink: sillä. Ph on muistaakseni 11 et melko tuhtii pesuainetta on. Pestään lattiat hallissa sillä ja kyllä sillä epoxilattiasta kiilto lähtee ja paska jotenkuten . Lattoihin on parasta ollut Pajax - merkkinen muju. Mainoslausekkin että: pajax- ja paska lähtee...

Liottimella lähtee suola jne. ku sumuttaaauton kyljet märäksi sillä ja pesurilla huuhtoo perään ja autoglymillä pesee sitte ja säämiskällä kuivaa. Mut liotin...

Kun ehdotatte / tiedätte noita hyviä myrkkyjä niin laittakaa myös mistä sitä saa niin voi kokeilla. 8)

Ja tuo että ikuisuusjuttu niin ei pidä paikkaansa. Tässä ei ole oikeeta ja väärää kuten laatikkoöljyissä ( MP 75W Api 5..., ainoo oikee, taas tuli varastoon 20 litraa... )

Vanteethan on suurempi ongelma kun ne tojottaa alla 1/2 vuotta kerrallaan sisältä pesemättä ja sitte ku pitäs pestä niin....
:twisted:

Nyt on kyllä hyvä ettei enään tartte töihin kulkee suolattuja teitä.... mut välillä pakko käydä muuallakin ( 40 000 km vuodessa.. ) ja suolan kanssa joutuu auto väkisin tekemisiin. Välillä on tehnyt mieli vetää polttimoon tiemestareita ku yksikin viikonloppu oli +7°C lämmintä niin suolasivat teitä ja lämmin jatkui vielä viikon...järkee vai ei... :evil:
Jäsen 147
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän se yks tosiasia on, että ennen talvea kannattaisi vahata auto...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"

Jep jep ,on kyllä mutta tuntuu paska tarttuvan yhtähyvin vahattuunkin... :twisted: Ja jossainvaiheessa senkin vaikutus loppuu , varsinki ku joutuu läärään liottimen kanssa ... On testattu autossa ja moottoripyörässä tms. vahoja ym. ja kesällä itikat on tasan yhtä lujassa oli sitte vahattu tai ei tai sitte itikoissa on liotinkanisteri tassussa ku ne läsähtää visiiriin... :lol:

Niinkuin kirjoitin niin vanteetkin oli huolellisesti vahattu ja paska istui ku tauti niissä. Bitumi varsinkin.
Jäsen 147
dq
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dq »

Minä kanssa huomannut tuon Pineline-tehopesun totaalisen tehottumuuden työnauton kanssa joskus muinoin, olisikohan tullut jokin maanantaipäivänä tehty purnukka..vai eiköhän vaan käsi jaksanut hinkata duuni-Volkkaria samalla teholla kuin Saabia? :wink:
Vastaa Viestiin